Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2023, 11:12   #61
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Die geveinsde ziekte valt niet weg met een ziektebriefje voor te leggen. Of denk je dat er daar niemand last van "de maandagziekte" heeft en mogelijks meer dan een dag afwezigheid bekomt?
Natuurlijk niet. De tienpuntenvraag is trouwens wie de maandagziekte moet betalen, ofwel de werknemer, ofwel de werkgever, ofwel de gemeenschap...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2023, 13:40   #62
Jakko
Minister-President

Standaard

We zijn minder vaak ziek sinds afschaffing doktersbriefje - DS

Citaat:
Werkgevers vreesden dat het aantal ziektedagen zou stijgen, maar het ?*tegendeel is waar.
Sinds november moet je in grote bedrijven geen ziektebriefje meer voorleggen als je maar een dag ziek bent. ?*Hr-dienstverlener Acerta vergeleek via de loonadministratie van 260.000 werknemers het kort ziekteverzuim in januari, februari en maart met dat van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal ziektedagen voor ziektes van korte duur is met 5 procent gedaald.
Een goede beslissing van onze regerink zou ik zo zeggen, Reservespeler.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2023, 13:45   #63
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nogal kort door de bocht natuurlijk. Misschien waren er in de periode jan-maart vorig jaar meer virussen in omloop dan in jan-maart van dit jaar. Ik was trouwens voor de afschaffing van dat briefje, want indien je zo een briefje wilt, krijg je dat toch.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 4 mei 2023 om 13:46.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2023, 14:01   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het gaat om het totaal aantal ziektedagen. Dat is gedaald.
Het aantal afwezigheden gedurende één dag is wel gestegen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2023, 16:14   #65
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ziekteverzuim bestrijden door geen ziekenbriefje/medisch attest meer te moeten voorleggen.
Men krijgt dus wettelijk de toestemming om onwettig afwezig te zijn.
Dat zet de deur pas open naar misbruik voor carottentrekkers en veelvuldig "ziekteverzuim voor 1 dag".....maar voor het algemene ziekteverzuim in statistieken wordt dat ziekteverzuim van 1 dag dan niet meegerekend...want dat is geen ziekteverzuim maar afwezigheid?

Joepie, het ziekteverzuim is eindelijk gedaald..(een pluim voor de wetgevers? Hé? ).....maar eigenlijk niet en...euh...het 1-dag ziekteverzuim, dat ze dan "afwezigheid" noemen, is zelfs toegenomen?
De goed-nieuws/fake/-show van het dalende ziekteverzuim door de politieke leugenaars.
Ze hebben goed gewerkt om dalende cijfers van ziekteverzuim vals op te smukken, nu gaat nog de heksenjacht op de fraudeurs volgen met, uiteraard, strenge boetes voor het misbruik van 1 dag onwettige afwezigheid voor ziekteverzuim zonder medisch attest.
Oud 4 mei 2023, 16:24   #66
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Als ik naar de dokter moet voor een briefje kom ik buiten met minstens 3 dagen. En dan neem ik die ook allemaal. Nu ik niet meer naar de dokter moet voor een briefje, en ik voel me na 1 dag al beter, ga ik gewoon gaan werken
Oud 4 mei 2023, 17:13   #67
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Nogal kort door de bocht natuurlijk. Misschien waren er in de periode jan-maart vorig jaar meer virussen in omloop dan in jan-maart van dit jaar. Ik was trouwens voor de afschaffing van dat briefje, want indien je zo een briefje wilt, krijg je dat toch.
Hoezo kort door de bocht en waarom altijd zo negatief als het door een regerink zonder N-VA werd doorgedrukt? Het is zelfs beter dan voorspeld oor experten.

Nee, ziekteverzuim stijgt niet sinds ziektebriefje voor 1 dag is afgeschaft (maar we blijven nu wel vaker 1 dag thuis)
Oud 4 mei 2023, 17:18   #68
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
de huidige cijfers zijn zelfs iets beter dan de "nuloperatie" die Godderis voorspelde. Het kort verzuim op de werkvloer (minder dan een maand afwezig door ziekte) lag de afgelopen drie maanden bijna vijf procent lager dan het jaar voordien.

"Werknemers gaan na hun dag afwezigheid vaker meteen terug aan het werk, terwijl ze met een ziektebriefje meestal enkele dagen langer thuis zouden zitten", zo analyseert Acerta de cijfers.
Conclusie: gaan ze voor een ziektebriefje, blijven ze wel langer dan één dag thuis.
Oud 4 mei 2023, 17:28   #69
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja ...
Blijkbaar vinden we dat hier normaal.
Als we het normaal mogen vinden dat verkozenen, met een voorbeeldfunctie, hun staatsuitkering krijgen zonder op de werkvloer op te dagen, met of zonder doktersbriefje, is de politiek alweer heel slecht geplaatst om hierover beginnen te jammeren.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2023, 18:03   #70
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een goede beslissing van onze Jakko's regerink zou ik zo zeggen, Reservespeler.
Beetje aangepast.

Inderdaad, want één zwaluw maakt de lente.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 4 mei 2023 om 18:04.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2023, 18:30   #71
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Conclusie: gaan ze voor een ziektebriefje, blijven ze wel langer dan één dag thuis.
Ze zullen dan echt ziek zijn.
Oud 4 mei 2023, 18:58   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Juist ja.
Net zoals niemand het Vlaemsch Legioen der fake-invaliden in vraag stelt dat evenredig groeit met de daling in het aantal 'werkzoekenden' hee ?

Eigenlijk nog veel comfortabeler, aangezien men je dan gerust laat tot je 'pensioengerechtigde leeftijd' waarna de uitzuip-party kan voortgaan maar nu in het pensioenstelsel tot de nutteloze het tijdelijke voor het eeuwige wisselt.

Professioneel-invalide zijn is ZO veel comfortabeler : géén sollicitaties, geen gesprekken met lastige patrons die je een job willen aanbieden, geen opleidingstrajecten, geen motivational speeches, geen coaching dat je uit je bed/hangmat moet kruipen, gewoon maandelijks incasseren. En volgende keer weer voor het Vlaams Blok stemmen uiteraard.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 4 mei 2023 om 18:59.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2023, 19:32   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Misschien. Als je voor één dag geen briefje nodig hebt hoef je ook niet in de wachtzaal van den dokteur te wachten en een visite te betalen.
Voor een weekje ziek thuis kan je al eens een efforke doen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2023, 06:41   #74
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik hoorde gisteren op het nieuws dat we net vaker ziek zijn, maar minder dagen. Een hemelsbreed verschil als u het mij vraagt.

Het perverse aan het vroegere systeem was dat een dokter, om z'n geloofwaardigheid niet te verliezen, vaak meerdere dagen voorschreef.

Eigenlijk komt het er op neer dat de dokters veel te vlug dagen ziek schreven voor personen die niet ziek waren. Om dit tegen te gaan hebben ze eigenlijk iets in leven geroepen dat nog veel erger is.

En als ze dan gaan meten op drie maanden ...

De zomer komt er aan hé, en iedereen heeft recht op drie dagen ziekte.
Laat het eens meten op één of twee jaren.
Oud 5 mei 2023, 06:42   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Oud 5 mei 2023, 06:43   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Als ik naar de dokter moet voor een briefje kom ik buiten met minstens 3 dagen. En dan neem ik die ook allemaal. Nu ik niet meer naar de dokter moet voor een briefje, en ik voel me na 1 dag al beter, ga ik gewoon gaan werken
Maar u kan dit wel drie keer doen, terwijl u dat vroeger maar één keer deed.
Oud 5 mei 2023, 07:47   #77
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo kort door de bocht en waarom altijd zo negatief als het door een regerink zonder N-VA werd doorgedrukt? Het is zelfs beter dan voorspeld oor experten.

Nee, ziekteverzuim stijgt niet sinds ziektebriefje voor 1 dag is afgeschaft (maar we blijven nu wel vaker 1 dag thuis)
Ja, kort door de bocht. Zoals gesteld zijn er tal van andere factoren die meespelen in ziekteverzuim. Eerder in dit topic heb ik overigens al aangegeven dat er bij mij al lang geen ziektebriefje meer nodig is omdat ik het zowieso al een dwaas gegeven vond. Dus neen, mijn opmerking heeft niets met de aversie tov Vivaldi te maken.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2023, 10:44   #78
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist ja.
Net zoals niemand het Vlaemsch Legioen der fake-invaliden in vraag stelt dat evenredig groeit met de daling in het aantal 'werkzoekenden' hee ?

Eigenlijk nog veel comfortabeler, aangezien men je dan gerust laat tot je 'pensioengerechtigde leeftijd' waarna de uitzuip-party kan voortgaan maar nu in het pensioenstelsel tot de nutteloze het tijdelijke voor het eeuwige wisselt.

Professioneel-invalide zijn is ZO veel comfortabeler : géén sollicitaties, geen gesprekken met lastige patrons die je een job willen aanbieden, geen opleidingstrajecten, geen motivational speeches, geen coaching dat je uit je bed/hangmat moet kruipen, gewoon maandelijks incasseren. En volgende keer weer voor het Vlaams Blok stemmen uiteraard.
Fake-invaliden?

Die zouden als ze langs de gerechtsexperten passeren er snel van tussen zijn.
Regel dat maar, ik ben voor.
Oud 5 mei 2023, 16:49   #79
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ja, kort door de bocht. Zoals gesteld zijn er tal van andere factoren die meespelen in ziekteverzuim. Eerder in dit topic heb ik overigens al aangegeven dat er bij mij al lang geen ziektebriefje meer nodig is omdat ik het zowieso al een dwaas gegeven vond. Dus neen, mijn opmerking heeft niets met de aversie tov Vivaldi te maken.
De werknemers nog meer opjagen...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 06:55   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist ja.

Dat komt door staatsmannen zoals onze dweil.

De N-VA wilt zelfs invaliden terug op de werkvloer hebben.
Het is niet omdat je niet kunt lopen dat je je niet nuttig kunt maken op de werkvloer.
Er zijn subsidies voorzien om de werkplek aan te passen of om de toegang tot de werkplek aan te passen.

Met heel veel goede wil komen we er wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be