Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2023, 08:02   #61
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zwitserland is schandalig duur en zeker niet mooier dan Oostenrijk of Zuid Duitsland.
Ik vind Zwitzerland wel mooi :
Glacier Express : https://www.destintravel.nl/ontdek-d...BoC_QAQAvD_BwE
Crans Montana : https://www.crans-montana.ch
Zermatt : https://www.zermatt.ch
Grande Dixence dam : http://www.grande-dixence.ch/en
Zwitserse meren : https://www.indebergen.nl/weblog/165...n-zwitserland/

Maar wel duur natuurlijk.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 08:59   #62
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Maar als ik voor een week of twee naar bv Italië ga dan is Italië het doel en de reis er naartoe slechts een horde die genomen moet worden (en liefst zo snel mogelijk).
Als de bestemming het doel van de reis is kan overwogen worden het vliegtuig te nemen. Wie zelf z'n vakantieperiode kan bepalen kan zeer goedkoop reizen.
Binnenkort vertrekken we naar Valencia voor een vijftal weken. Duur van de vlucht iets minder dan 2 uur. Prijs van de heenvlucht 23 euro pp (zonder bagage). Verblijfskosten in een appartement 300 euro per week. Eten en drinken moet je thuis ook en het kan zelfs goeiekoper dan thuis.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 09:38   #63
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als de bestemming het doel van de reis is kan overwogen worden het vliegtuig te nemen. Wie zelf z'n vakantieperiode kan bepalen kan zeer goedkoop reizen.
Die optie overweeg ik ook altijd maar bijna altijd kom ik dan toch weer bij de auto uit...

De berekening van dit jaar (Italië) staat nog op mijn buroblad:

Kosten:

Vliegtuig 2p:
Ticket met gekozen stoel en 1 bagage H/T: €250
Parkeren auto bij luchthaven: €70
Auto huren in Italië: €600

Totaal: +/- €900

Auto:
Benzine: (6,5/100km voor 1350km=90L @ €2,00/L=€180
Payage en tunnels: €80 (H/T volgens ViaMichelin)
Bijkomend: €150 (verrekening banden, onderhoud, koffie,...): €150

Totaal: +/- €400

Qua kostprijs moeten we het dus al niet doen. Het is ook niet zo dat het maar een paar euro's scheelt. Vliegtuig is minstens 2x zo duur.

Tijd:

Vliegtuig:
2u rijden naar luchthaven (incl parkeren), 2u vooraf aanwezig zijn, 1,75u vliegen, 1,5u bagage/huurauto ophalen, 2u rijden naar bestemming
Totaal: 9,25u

Auto:

Totaal: 13u

Kortom: het enige wat ik win door met het vliegtuig te gaan is een tijdswinst van een uur of 4. Maar dan hou ik nog geen rekening met de vluchturen. Die kunnen er bv ook nog voor zorgen dat ik op mijn laatste dag van de vakantie al om 7u op de luchthaven moet staan bv. Terwijl ik met eigen vervoer de laatste dag zo lang ter plekke blijf als ik wil.

Het zal op sommige plekken inderdaad voordeliger zijn maar dan volgens mijn ervaring vooral voor afstanden van pakweg minstens 1700 a 2000km.
Ik heb het de laatste jaren bekeken voor Kroatië (Zadar), Italië (Pisa en/of Firenze) en Hongarije (Balaton) en telkens was de vliegtuigoptie ietsje sneller maar altijd duurder.

Maar voor Spanje daarentegen (3x Malaga) was het vliegtuig dan weer de aangewezen keuze en dan voornamelijk vanwege de afstand van 2200km. Ga je hier met de auto naartoe ga je a) er veel langer over doen, b) een tussenstop (overnachting) in rekening moeten brengen, c) veel hogere kosten (peage, brandstof) moeten rekenen. Het vliegtuig wordt dan én goedkoper én sneller.
Ook Corisca (eind van't jaar) gaat met de vlieger gebeuren wegens de veel langere reistijd met de auto en kleiner financieel voordeel vanwege bijkomende kosten voor ferry.

Citaat:
Binnenkort vertrekken we naar Valencia voor een vijftal weken. Duur van de vlucht iets minder dan 2 uur. Prijs van de heenvlucht 23 euro pp (zonder bagage). Verblijfskosten in een appartement 300 euro per week. Eten en drinken moet je thuis ook en het kan zelfs goeiekoper dan thuis.
Spanje eh?
Al moet ik er wel een kanttekening bij maken: voor een lange periode als 5 weken zou ik er toch wel eens over nadenken. Dan is de lange heen en terugreis al niet meer zo'n onoverkomelijk probleem en het grote voordeel is dat je daar je auto bij hebt. Wij kunnen op vakantie niet zonder auto. Wij zitten dan ook nooit de hele tijd op dezelfde plaats of liggen nooit heel dagen aan't strand. Ter plekke rondrijden is voor 80% onze vakantie.
Dus als wij daar dan ook nog eens 5 weken een auto zouden moeten gaan huren wordt het alweer een hele rekening.

Maar dat is puur persoonlijk eh? Kennissen van ons gaan ook elke winter naar Spanje. Met de vlieger. En die huren daar een apartement en zitten daar de volle 4 maanden. Af en toe eens met de taxi of de bus ergens naartoe maar meer niet.
Ik zou zot worden.
Oud 25 april 2023, 10:41   #64
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Oei, ik dacht dat u Zwitserland zou haten.

Meer dan 30 regeringen, elk kanton haar eigen fiscaal systeem,..
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 10:56   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spanje eh?
Al moet ik er wel een kanttekening bij maken: voor een lange periode als 5 weken zou ik er toch wel eens over nadenken. Dan is de lange heen en terugreis al niet meer zo'n onoverkomelijk probleem en het grote voordeel is dat je daar je auto bij hebt. Wij kunnen op vakantie niet zonder auto. Wij zitten dan ook nooit de hele tijd op dezelfde plaats of liggen nooit heel dagen aan't strand. Ter plekke rondrijden is voor 80% onze vakantie.
Dus als wij daar dan ook nog eens 5 weken een auto zouden moeten gaan huren wordt het alweer een hele rekening.

Maar dat is puur persoonlijk eh? Kennissen van ons gaan ook elke winter naar Spanje. Met de vlieger. En die huren daar een apartement en zitten daar de volle 4 maanden. Af en toe eens met de taxi of de bus ergens naartoe maar meer niet.
Ik zou zot worden.
Als de auto ter plaatse belangrijk is is een huurauto inderdaad een dure optie. Tegenwoordig toch.
Ik heb een tweetal keer een reis geboekt naar Kreta, inclusief auto. Dat viel nog best mee wat de optie auto betreft. Daar is ook geen andere optie als je wat wilt rondtoeren.
In Valencia heb ik eigenlijk geen auto nodig omdat het openbaar vervoer fantastisch goed georganiseerd is. Comfortabele bussen, airco ... We maken gebruik van een magneetkaart die in iedere tabakswinkel of kiosk kan worden opgeladen. Een rit, max 2 uur reizen, kost 85 cent.
Moest ik geen twee koters hebben die nog op kot zitten dan bleef ik er wonen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 25 april 2023 om 10:58.
Oud 25 april 2023, 11:22   #66
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Lugano als stad is ook wel mooi, maar een tikkeltje mondain,
De (Zwitsers-) Italiaanse versie van Genève.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 11:42   #67
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de auto ter plaatse belangrijk is is een huurauto inderdaad een dure optie. Tegenwoordig toch.
Huurauto is inderdaad de laatste jaren heel duur geworden ja.
Wij huurden enkele jaren geleden in de VS 3 weken een fatsoenlijke SUV voor €750.
Omdat mijn dochter dit jaar van plan was om een vergelijkbare reis te maken zocht ik nog eens prijzen op.
Voor dezelfde wagen ondertussen minstens €1500.

Citaat:
Ik heb een tweetal keer een reis geboekt naar Kreta, inclusief auto. Dat viel nog best mee wat de optie auto betreft. Daar is ook geen andere optie als je wat wilt rondtoeren.
Daar hebben wij ooit eens (heeeeel lang geleden) een paar dagen met een scooter rondgetoerd. Fun!!

Citaat:
In Valencia heb ik eigenlijk geen auto nodig omdat het openbaar vervoer fantastisch goed georganiseerd is. Comfortabele bussen, airco ... We maken gebruik van een magneetkaart die in iedere tabakswinkel of kiosk kan worden opgeladen. Een rit, max 2 uur reizen, kost 85 cent.
Voor ons is dat tijdens een gewone vakantie (minstens 10 dagen) geen optie.
Wij rijden te veel rond en niet alleen rond de plaatselijke kerktoren.
Dagtrips van 500 a 600 km zijn dan geen uitzondering.
En dan wordt bussen lastig...

Bij korte reizen (tot een week) doen we het ook ooit wel zonder maar dan nog gebeurt het dat we wel eens voor één dag een auto huren.
Het hangt er ook vanaf waar je zit eh?
In een deftige stad kan je wel een paar dagen verder zonder auto.
In een dorp met 1 café en een bakker wordt dat al wat lastiger.

Citaat:
Moest ik geen twee koters hebben die nog op kot zitten dan bleef ik er wonen.
Ik heb hier in België te veel mensen om me heen die ik te erg zou missen. En ik heb geen zin om op mijn leeftijd ginder nog een nieuwe vriendenkring bijeen te gaan socializen...
Heb er ooit over nagedacht (30 jaar geleden) maar zoals met zoveel dingen waar je op je 20 'over nadenkt' is het er nooit van gekomen.
Maar heb er al bij al geen spijt van. Heb het hier lang niet slecht.
Alleen dat kutweer eh?
Oud 25 april 2023, 12:34   #68
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
De (Zwitsers-) Italiaanse versie van Genève.
Nog niet in Geneve geweest, maar ik kan er mij iets bij voorstellen.

Nee Lugano en het meer zijn wel knap, maar ik zou daar ook geen week kunnen rondlopen. een weekend was meer als genoeg.

Ik heb daar eigenlijk altijd gewoon door gereden, ah ja en eens geweest voor t werk. Kloten en omgeving, ik ben niet eens verder dan 10 km van de luchthaven geweest.

Lugano een keer gebleven. Zuid Duitsland en Oostenrijk vindt ik persoonlijk toffer als ge in de bergen / Algau wil zijn en Sud-Tirol is veel schoner en meer kans op goe weer.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 18:23   #69
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
Geachte heren

Onze "Luikse vriend" blijkt nogmaals door de mand te vallen.

Deze Zwitserse gemeente tussen Genf (Genève) en Lauis (Lugano) wordt door de Walen "Praborgne" genoemd. Het Duitse "Matte" en het Waalse "Pré" (pratum) betekenen hetzelfde: "weide" (grasland). De Dietse tegenhanger is "made", dus: Zermatt = Termaden.

Hoogachtend
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 18:44   #70
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte heren

Deze Zwitserse gemeente tussen Genf (Genève) en Lauis (Lugano) wordt door de Walen "Praborgne" genoemd. Het Duitse "Matte" en het Waalse "Pré" (pratum) betekenen hetzelfde: "weide" (grasland). De Dietse tegenhanger is "made", dus: Zermatt = Termaden.

Hoogachtend
Eerlijk gezegd. Die uitleg interesseert mij geen zak.
Hoogachtend, of wat een beleeftijdstitel ook mag zijn.
Oud 25 april 2023, 18:55   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Huurauto is inderdaad de laatste jaren heel duur geworden ja.
Wij huurden enkele jaren geleden in de VS 3 weken een fatsoenlijke SUV voor €750.
Omdat mijn dochter dit jaar van plan was om een vergelijkbare reis te maken zocht ik nog eens prijzen op.
Voor dezelfde wagen ondertussen minstens €1500.

Daar hebben wij ooit eens (heeeeel lang geleden) een paar dagen met een scooter rondgetoerd. Fun!!

Voor ons is dat tijdens een gewone vakantie (minstens 10 dagen) geen optie.
Wij rijden te veel rond en niet alleen rond de plaatselijke kerktoren.
Dagtrips van 500 a 600 km zijn dan geen uitzondering.
En dan wordt bussen lastig...

Bij korte reizen (tot een week) doen we het ook ooit wel zonder maar dan nog gebeurt het dat we wel eens voor één dag een auto huren.
Het hangt er ook vanaf waar je zit eh?
In een deftige stad kan je wel een paar dagen verder zonder auto.
In een dorp met 1 café en een bakker wordt dat al wat lastiger.

Ik heb hier in België te veel mensen om me heen die ik te erg zou missen. En ik heb geen zin om op mijn leeftijd ginder nog een nieuwe vriendenkring bijeen te gaan socializen...
Heb er ooit over nagedacht (30 jaar geleden) maar zoals met zoveel dingen waar je op je 20 'over nadenkt' is het er nooit van gekomen.
Maar heb er al bij al geen spijt van. Heb het hier lang niet slecht.
Alleen dat kutweer eh?
Ik begrijp dat voor jou of jullie een auto ter plaatse van kapitaal belang is. Met alle respect.
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting.

Laatst gewijzigd door Rudy : 25 april 2023 om 18:56.
Oud 26 april 2023, 12:12   #72
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee Lugano en het meer zijn wel knap, maar ik zou daar ook geen week kunnen rondlopen. een weekend was meer als genoeg.

Ik heb daar eigenlijk altijd gewoon door gereden, ah ja en eens geweest voor t werk. Kloten en omgeving, ik ben niet eens verder dan 10 km van de luchthaven geweest.

Lugano een keer gebleven. Zuid Duitsland en Oostenrijk vindt ik persoonlijk toffer als ge in de bergen / Algau wil zijn en Sud-Tirol is veel schoner en meer kans op goe weer.
Zuid-Duitsland en Oostenrijk zijn ook goedkoper dan Zwitserland. Wat Genève betreft: het is een zeer mondaine stad, veel mooie straten en het uitzicht op het meer is de moeite waard. Langer dan 3-4 dagen kunt ge er niet blijven, daarna hebt ge alles gezien. Op doorreis zeker de moeite waard. Oppassen: 't is wel heel erg duur.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 12:16   #73
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zwitserland is mooi, prachtig zelfs, ooit vaak geweest. Inderdaad duur, maar de mensen gemiddeld -op zijn zachtst gezegd- ietwat gereserveerd (zeker als ze het gevoel hebben dat je geen onbeperkt budget hebt).

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 26 april 2023 om 12:18.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 15:10   #74
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte heren

Hoogachtend
Waar slaat dat nu weer op Koen ?
Oud 26 april 2023, 15:11   #75
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd. Die uitleg interesseert mij geen zak.
Hoogachtend, of wat een beleeftijdstitel ook mag zijn.
2 !
Oud 26 april 2023, 15:37   #76
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een oude tante zaliger van mij woonde al jaren in Zurich.
Oud 26 april 2023, 17:09   #77
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
Waar slaat dat nu weer op Koen ?
Beste Henk

Als “goede Waal” dient u niet enkel voor alle Waalse dorpen de Waalse benaming te gebruiken maar ook voor alle Zwitserse oorden in Duitstalig (Alemannisch = Westopperduits) gebied zoals Zermatt = Praborgne, verdietst: “Termaden”.
Zürich (Turicum) wordt “Turik” voor de Vlamingen en “Toury” voor de Walen.

Met Waalse groeten
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 18:20   #78
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste Henk

Als “goede Waal” dient u niet enkel voor alle Waalse dorpen de Waalse benaming te gebruiken maar ook voor alle Zwitserse oorden in Duitstalig (Alemannisch = Westopperduits) gebied zoals Zermatt = Praborgne, verdietst: “Termaden”.
Zürich (Turicum) wordt “Turik” voor de Vlamingen en “Toury” voor de Walen.

Met Waalse groeten
Geachte Heer,

Ik gebruik de benaming die ik wil.
Die hoef je mij niet te dicteren hé.

Met hoogachting,
Oud 26 april 2023, 19:47   #79
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Buiten het meer in Geneve is er niet veel te zien en op het meer zijt ge op een kwartuur uitgekeken. Ik vind Zwitsers ook maar een arrogant welweterig volk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 23:13   #80
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Buiten het meer in Geneve is er niet veel te zien en op het meer zijt ge op een kwartuur uitgekeken. Ik vind Zwitsers ook maar een arrogant welweterig volk.
Bwah die van de Italiaanse kant vallen wel mee hoor.

Maar daar in de franse kant zou ik het ook niet gaan zoeken, zegt mij niks.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be