![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zit alleen maar winst in betere genezing.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 13 juni 2023 om 08:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oké ben dus vorige week geopereerd aan mijn kanker.
Het is volledig weg en de klieren rondom waren nog volledig vrij. In principe ben ik ervan af. Mogelijks krijg ik nu nog immunotherapie voor mochten er microscopisch kleine deeltjes rond zwerven die ze nu niet kunnen zien ook op te ruimen. En nadien controle op controle voor in het geval er iets opduikt meteen terug te verwijderen. Zwaar jaar geweest hoor!
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank.
En zonder cannabis eh. De operatie heeft goed en wel 8 uur bezig geweest en volledig met een robot. Wat een techniek!
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 juni 2023 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Halleluja! Echt goed nieuws! *smiling* |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ach uiteindelijk heeft alles te maken met geluk in het leven en dat geldt op alle gebied.. Ze hadden al lang een pilletje op de markt moeten brengen dat je rustig laat inslapen en doodgaan eenmaal je ernstig begint te lijden. Maar ja een mens szal en moet afzien.....een hond of een kat hebben meer geluk...... We hebben onze bobbie laten inslapen het beestje zag te veel af.. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 juni 2023 om 22:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ik raad U aan uw drugsmenu eens te varieren. Spreek er uw leider eens van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga in elk geval binnenkort mijn euthanasie papieren opmaken. Mocht ik opnieuw kanker krijgen want dit is nu mijn 2 keer maar de 3 keer zal ik misschien geen geluk meer hebben en liggen creperen maandenlang. Nee dan zelfmoord Alez euthanasie. Dat lang creperen zou mijn vrouw ook lang echt doen afzien. Dan beter de korte pijn, een overlijden is voor de partners heftig maar tenminste te plaatsen en te verwerken. Allez hopelijk niet nodig maar toch voorbereiding.
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kanker... de stille moordenaar in al zijn verschillende vormen.
Nieuwe behandelingen tegen kanker dankzij mRNA-vaccins ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb in het verleden op een nacht op een Duitse zender eens een reportage gezien over her werk van Dr J. Kevorkian die men ook wel Dr Dood noemde. Was het terecht of totaal onterecht dat men hem zo noemde? De Dokter had een toestel ontworpen waarmee een patiënt die zijn/haar lijdensweg niet meer aankon en na onderzoek van verschillende dokters kon gebruiken om een einde aan zijn/haar leven te stellen. In de film liet men een zwaar zieltogende man zien waarbij je dacht, dat doet men een dier nog niet aan om het nog in leven te houden. Maar er waren tegenstanders en men heeft de dokter meermaals in de gevangenis willen steken. De patiënt moest het toestel zelf willen gebruiken om een einde aan zijn/haar leven te maken, de dokter had daar de hand niet in. Nu noemt men dat euthanasie. Hij had ook een 'lijkenboek' een studie maar dat is nergens meer te vinden. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 15 juni 2023 om 08:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik 'vierde' dinsdag de eerste verjaardag van de verwoestende diagnose... "Ja, mijnheer, dat ziet er echt niet goed uit..." Twee operaties, 12 chemokuren en 2 controles later blijk ik nog steeds van alles af te zijn... Hout vasthouden. Grootste pijnpunten: - de aanhoudende vermoeidheid na operatie en (vooral) chemo. Ik ben nog steeds compleet uitgeput na bv het gras afrijden. - de aanhoudende vrees (vooral richting controles) dat het ooit terug op gaat duiken. - de gigantische impact die het heeft op de rest van je gezin en bij uitbreiding je hele familie - het algemene gevoel dat je tijdens heel het herstel continu 'geleefd' wordt. Je kan hier en daar wel een beetje een zeg hebben over wat er al dan niet gedaan mog worden maar als de bedoeling is dat je het gaat overleven zeg je in de meeste gevallen best gewoon "Ja, dokter, laten we dat maar doen." Heel je leven wordt min of meer een waas. De -tigste keer dat je naar het ziekenhuis gaat voor controle of afspraak of wat dan ook gaat op automatische piloot. Ik heb altijd een beetje het gevoel gehad dat ik van op een afstand naar mijn eigen leven zat te kijken. - de algemene uitdrukking "hij heeft gevochten tegen zijn ziekte"... Daar heb ik niks van gemerkt. Ik zou niet weten waar ik 'gevochten' heb. Na de operatie lag ik 2 weken in het ziekenhuis waarvan de eerste min of meer van de wereld. Heb ik daar gevochten? Nee, ik heb daar gewoon in mijn bed gelegen. Ik moest ook rusten van de dokter. Hij heeft mij nooit opgedragen om te 'vechten'. Ik heb de indruk dat die term 'vechter' door de buitenwereld gegeven wordt om je wat op te peppen want tijdens mijn hele herstelproces (ziek in bed van chemo bv) heb ik nooit de indruk gehad dat ik aan't vechten was. .Je bent fysiek en emotioneel een compleet wrak en de buitenwereld maakt een gladiator van je. Misschien raar, maar ik vond dat op den duur zelfs storend... - dat ze er bij het ziekenfonds vanuit gaan dat, hoe langer je ziek bent, hoe minder geld je nodig hebt. Ik heb heel mijn leven gewerkt, nooit gestempeld, nooit langer dan een week ziek geweest en ben van een loon van €2500 over een uitkering (1ste jaar) van €1900 naar een uitkering (2de jaar, invaliditeit) van €1500 gegaan... Als je dan leest dat de langdurig zieken 'aangepakt' moeten worden, steekt dat wel een beetje ja. Heel mijn leven gewerkt (en dan waarschijlijk nog ziek geworden door mijn werk ook) maar door de maatschappij toch meer en meer als profiteur beschouwd worden. Grootste 'voordelen': - je maakt je niet langer 'druk' over pietluttigheden (al kan dat voor de buitenwereld soms lastig zijn) - het algemene 'pluk de dag' gevoel met meer aandacht voor alledaagse kleine dingen. - je beleeft een ongelooflijk klotejaar maar je hebt ook in heel je leven nog nooit een jaar beleefd dat zo snel vooruit gaat
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mooie getuigenis, Big F.
Ik ben anderhalve maand geleden mijn moeder verloren aan die rotziekte. Ze heeft haar lot zelf in handen genomen en euthanasie gevraagd en gekregen.
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die chemo heeft me gesloopt. Ik hoop op herstel maar twijfel of het zal komen. Je kunt je niet bedenken hoeveel manieren ik de laatste jaren lag de fantaseren over zelfmoord. Zeg ik natuurlijk niet tegen echtgenote en zo. Soit, er moet politiek en internationaal iets gedaan worden ter verbetering in onderzoek en behandelingen. Of kzal me eens kwaad maken.
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dokter kan natuurlijk ook niet juist inschatten hoe het herstel van chemo precies gaat verlopen (is heel persoonsspecifiek) maar hij schatte bij mij eerst 3 a 6 maanden (relatief jong, geen achterliggende aandoening, relatief milde reactie op de chemo). Ondertussen ben ik bijna 10 maanden voorbij de laatste chemo en van enig herstel is nog totaal geen sprake. Ik begin dan ook te vrezen dat het er nooit van gaat komen. En dat is niet meer of minder dan rampzalig. Ik was voordien een actieve mens. Ging werken, was thuis in mijn werkhuis altijd bezig, had een groentetuin, ging fietsen, wandelen.... En daar schiet momenteel niks van over. Omdat ik nog steeds thuis ben probeer ik natuurlijk thuis de huishoudelijke klusjes wat te doen. Afwasmachine in- en uitladen, was doen, was ophangen, winkelen, stofzuigen,... en dat lukt. Tussen aanhalingstekens. Vaak moet ik in de zetel gaan zitten omdat ik compleet leeg ben na een kwartiertje stofzuigen. Je voelt je op den duur compleet nutteloos want je kan nog amper iets zonder uitgeput te geraken. Het is onvoorstelbaar wat een enorme impact dat heeft op je leven.
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hebben het gezwel dus volledig kunnen verwijderen en in de omliggende klieren is niks te vinden.
Weg dus! Echter de oncoloog spreekt over de mogelijkheid van microscopisch kleine kanker deeltjes die ze niet kunnen zien of weten om daar nu een immuuntherapie voor te nemen. In geval van... Nu vraag ik mij wel af hoe ze ooit zullen kunnen zien of het werkt. Er is niks om te verifiëren. Er is geen voor en na. Maar zo immuun therapie kan ook omslaan en dan krijg je zo geweldige orgaan ontstekingen met 66 zweren in uw darmen dat je met Pampers kunt beginnen liggen want lopen lukt dan ook niet meer. Even erg of erger dan kanker zelfs. Je weet het niet op voorhand. Ik versta hun wel....85000€ voor een kuur.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 15 juni 2023 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik nu bv in de supra bazar Iets achteraan moet halen moet ik 4 keer stoppen en wat rusten. En voor die chemo stond ik niet stil en kroop ganse dagenlang op hoge ladders.
![]() |
![]() |
#77 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blaas en alles wat daar rond ligt weg plus een 25-tal lymfeklieren rondom de blaas ook verwijderd en nagekeken. In geen enkele klier was iets verkeerd te zien. Dat was volgens de uroloog een gigantisch (zo niet alles bepalend voordeel). Citaat:
Inderdaad: vooraf. Ik kreeg chemo voor de operatie. Met het achterliggende idee: "De operatie blijft het belangrijkste. De chemo dient niet om iets te 'genezen' maar om dingen te voorkomen. Reageert mijnheer echt heeeeel slecht op de chemo stoppen we er mee en wordt er direct geopereerd. Aangezien ik de chemo relatief goed doorstond heb ik dus ook alle 12 kuren gedaan. (3 keer 3 dagen in't ziekenhuis met 2 kuren op dag 1 en telkens 1 kuur op dag 2 en 3. Na de laatste chemo (begin sept 2022) kreeg ik 6 weken rust en werd dan half oktober 2022 geopereerd. Acht uur op de operatietafel, 3 dagen IC en tien dagen gewone kamer. Citaat:
Heb je binnenkort weer prijs 'heeft het niet gewerkt'. De bedoeling is dat je geen kanker meer krijgt. Nakijken of dat werkt is in alle gevallen slechts mogelijk door af te wachten. Het gaat over eventuele microscopische uitzaaiingen. Uitzaaiingen die men niet ziet op scans enzo. Wat er met die uitzaaiingen ook gebeurt: je gaat dat ook niet kunnen zien. Weten of het gewerkt heeft gaat dus enkel lukken door afwachten. Ik beschouwde de chemo (bij u de immuuntherapie) dan ook als een hulpmiddel. Het gaat niks genezen, het gaat (hopelijk) dingen voorkomen. Citaat:
Ook de oncoloog zag meer graten in chemo. Is blijkbaar toch nog effectiever dan immuuntherapie. Soit, bij mij was het chemo en voorlopig (2 controles verder) ben ik nog steeds kankervrij. Citaat:
Kiest de dokter nu voor immuun omdat hij daar 'nen dikke aan verdiend' of omdat dat gewoon de beste oplossing is? In principe mag je zo niet denken maar zo'n gedachten passeren wel ooit. In mijn geval is die immuuntherapie slechts 1 keer heel kort ter sprake gekomen maar omdat blijkbaar niemand daar voorstander van was heb ik het ook maar laten varen. Onlangs nog een vriendin kwijtgeraakt aan kanker. Die had ook allerlei chemokuren doorsparteld waarvan geen enkele aansloeg. Uiteindelijk heeft men dan nog immuuntherapie geprobeerd maar dat was helemaal geen oplossing. Zoals je al zei: de remedie was nagenoeg erger dan de kwaal. Een maand later was ze dood. Niet dat ze gestorven is aan de immuuntherapie eh! Het was gewoon een laatste poging. Had ze dat niet gedaan was ze ook gestorven. Maar nu heeft ze echt nog rotte weken gehad voor ze stierf. Maar ja; je weet het niet vooraf eh?
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 15 juni 2023 om 11:04. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je krijgt je leven terug maar het is niet meer hetzelfde als voordien. In mijn geval komt daar nog bij dat ik mijn blaas kwijt ben en er dus een 'uitwendige oplossing' is aangebracht. Dat werkt perfect maar toch draagt dat nog wat harder bij aan het feit dat je leven compleet veranderd is... Voor mij blijft 13 juni dan ook voor altijd de belangrijkste dag in mijn leven. Is er het deel voor 13 juni 2022 en het deel na die dag. Geen enkele gebeurtenis heeft ooit zoveel invloed gehad op mijn leven...
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn blaas is er ook uit nu. Maar ik heb een Neo blaas inwendig kunnen verkrijgen. We zijn lotgenoten.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 15 juni 2023 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij persoonlijk wogen de voordelen niet op tegen de mogelijke nadelen. Ik heb het dan wel voor een neo-blaas die gemaakt wordt van een stuk eigen darm eh. Dat was een heel moeilijke keuze. Heb er maanden over getwijfeld. In eerste instantie was ik ook direct voor de neo-blaas ("ik ga niet rondlopen met een plastic zakje aan mijn lijf!") maar hoe meer ik er over hoorde en las hoe meer ik schrik kreeg van die neoblaas. Ik hoop dat u er goed mee geholpen bent want het is natuuriljk wel een 'mooiere' oplossing. Maar voor mij persoonlijk... Ik heb via de uroloog enkele contacten gehad met mensen die voor een neoblaas kozen en kreeg daar heel uiteenlopende ervaringen. Gaande van super-positief ("ik zou niet anders willen") tot super-negatief ("als ik opnieuw kon kiezen zou ik er nooit nog voor kiezen"). Misschien ben ik er wel een beetje te bang voor gemaakt, dat kan ook, maar ik vond de mogelijke nadelen en complicaties te riskant. Op dit moment ben ik tevreden met mijn situatie. Ik heb eigenlijk nergens last van. Hetgeen waar ik het meest last mee heb is om alles te verbergen onder dagelijkse kledij. Maar dat valt na wat trial en error ook wel mee. Citaat:
Succes alvast met het herstel! Mocht je ooit denken dat ik van hulp kan zijn met vragen over het eender wat: stuur gerust een pm.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 15 juni 2023 om 16:52. |
||
![]() |
![]() |