Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2023, 08:08   #61
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Dat ik verder leef met longschade, na de minste fysieke inspanning echt moe ben, soms dagen lang.
Ik ken jou geval nu natuurlijk niet maar mensen onderschatten de gevolgen van een ziekenhuisbed, 21 dagen is best wel lang, veel te lang om goed te zijn.

Zelf heb ik een week in het ziekenhuis gelegen met Corona en het heeft een half jaar geduurd voordat ik terug dezelfde was, eigenlijk een jaar zelfs. Het bedliggen alleen al zorgt voor spierafbouw, stollingsproblemen, longontsteking en vocht in de longen.

Bij een ziekte als Corona blijf je veel beter thuis omdat je daar actiever bent, de dokter moet maar aan huis komen en je kunt thuis ook wat extra zuurstof nemen als dat nodig zou zijn. Maar nee, dat mocht niet, de ziekenhuizen waren leeg en die moesten gevuld worden, thuiszorg was quasi verboden als je covid had.

Mijn tante werd in het rusthuis een goeie week opgesloten, dat heeft haar gezondheid veel meer aangetast dan die Corona. De reactie op de pandemie was ronduit achterlijk.

Complicaties bij bedrust
https://ziekenhuisamstelland.nl/uplo...%20bedrust.pdf
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2023, 09:15   #62
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik ken jou geval nu natuurlijk niet maar mensen onderschatten de gevolgen van een ziekenhuisbed, 21 dagen is best wel lang, veel te lang om goed te zijn.

Zelf heb ik een week in het ziekenhuis gelegen met Corona en het heeft een half jaar geduurd voordat ik terug dezelfde was, eigenlijk een jaar zelfs. Het bedliggen alleen al zorgt voor spierafbouw, stollingsproblemen, longontsteking en vocht in de longen.

Bij een ziekte als Corona blijf je veel beter thuis omdat je daar actiever bent, de dokter moet maar aan huis komen en je kunt thuis ook wat extra zuurstof nemen als dat nodig zou zijn. Maar nee, dat mocht niet, de ziekenhuizen waren leeg en die moesten gevuld worden, thuiszorg was quasi verboden als je covid had.

Mijn tante werd in het rusthuis een goeie week opgesloten, dat heeft haar gezondheid veel meer aangetast dan die Corona. De reactie op de pandemie was ronduit achterlijk.

Complicaties bij bedrust
Ik word triestig als ik dit lees, en des te meer triestig, als ik niemand aan lantaarnpalen zie bengelen.

Laatst gewijzigd door stab : 20 mei 2023 om 09:15.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2023, 09:21   #63
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat opgenomen moeten worden door corona niet bepaald leuk is.
Is alleen “door snotvalling19” opgenomen worden niet leuk?

Uiteraard is in’t ziekenhuis liggen, onafgezien van de reden, niet leuk.

Waarom dan moet gemelkt worden over “snotvalling19” blijft een mysterie.
Oud 20 mei 2023, 09:26   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Complicaties bij bedrust
Wie permanent aan een beademingsmachine moet, is toch beter in een ziekenhuis.
Denk ook aan de voeding.
Dit los je niet op met thuiszorg.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2023, 09:28   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Is alleen “door snotvalling19” opgenomen worden niet leuk?

Uiteraard is in’t ziekenhuis liggen, onafgezien van de reden, niet leuk.

Waarom dan moet gemelkt worden over “snotvalling19” blijft een mysterie.
Met een snotvalling kom je niet in het ziekenhuis terecht.
Een beetje serieus blijven hé Gunter. En een beetje empathisch vermogen mag ook wel.
Oud 20 mei 2023, 09:35   #66
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie permanent aan een beademingsmachine moet, is toch beter in een ziekenhuis.
Denk ook aan de voeding.
Dit los je niet op met thuiszorg.
Dat is niet voor iedereen hetzelfde natuurlijk, zorg moet individueel bekeken worden.

Er zijn geen beademingsmachines, enkel een fles met wat geperst lucht of een blazerke die mensen nu ook al thuis kunnen hebben. Dan heb je wel nog de geforceerde beademing, een studie zag echter dat hoe langer je wachtte met beademen hoe hoger de overlevingskans. Als je gezonde personen aan zo'n machine hangt dan sterft 1/3 eraan wegens spierverlies en infecties. Verder in de pandemie werd deze bijna niet meer gebruikt, ik ben zeker dat ze meer doden hebben veroorzaakt dan gered.
In China hadden ze speciale ziekenhuizen opgericht met die beademingsmachines maar die werden dan even vlug weer afgebroken, sterfte was 85% in die beginperiode, later werd dat 50% en 30% hoe minder en korter ze gebruikt werden.

Voeding aan huis is makkelijk, daar zijn diensten voor van het OCMW.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 20 mei 2023 om 09:39.
Oud 20 mei 2023, 09:47   #67
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Belangrijk detail lijkt me: wat is het nu, KOOS ie om te stoppen met deze koers, of MOEST hij, ongeacht wat ie zelf wil, dat?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2023, 09:57   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Belangrijk detail lijkt me: wat is het nu, KOOS ie om te stoppen met deze koers, of MOEST hij, ongeacht wat ie zelf wil, dat?
Van de Giro moest hij niet stoppen.
Het was op advies van de medische staf.
En uit respect voor de collega's uit de ploeg.
Oud 20 mei 2023, 11:02   #69
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de Giro moest hij niet stoppen.
Het was op advies van de medische staf.
En uit respect voor de collega's uit de ploeg.
https://www.wielerkrant.be/nieuws/20...atest#reacties
De gang van zaken daar.
Hij wint een tijdrit.
Je zou dan denken, iemand die beter dan alle andere deelnemers presteert, is zeker niet ziek.
Diezelfde avond van de dag van de tijdrit wordt er een corona test op hem gedaan. Volgens dat artikel zegt hij zelf dat die test ROUTINE was.
Blijkbaar testen ze nog steeds "standaard". Waarom is daar niet gezegd.
Dat, sluit toch uit dat zich ziek voelde en daarom vroeg om getest te worden?
Het virus had blijkbaar weinig impact op zijn prestatie want ie won diezelfde dag.
Dat is een rare gang van zaken vind ik.
Je wint een rit, je doet een routinetest, die uitslag virusbesmetting heeft, en je stopt de ronde. Ik zou dan eerder denken, laten we zien, en gewoon verder de ronde doen, tot ik me daadwerkelijk ziek voel en mijn prestatie te ondermaats wordt. Maar nee dus, direct stoppen.
En datzelfde lees ik hier nu net:
https://www.wielerkrant.be/nieuws/20...t-voor-de-giro
"weinig respect voor de giro".

Je geeft hier als een motief op: "uit respect voor de collega's".
Dat kwam ik vooralsnog nergens tegen?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2023, 15:46   #70
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met een snotvalling kom je niet in het ziekenhuis terecht.
Een beetje serieus blijven hé Gunter. En een beetje empathisch vermogen mag ook wel.
Er komt ook slechts een zeeeer beperkte groep snotvalling19 patienten in het ziekenhuis hé.
Dus waarom zou ik meer empathie moeten hebben met die groep?
Oud 20 mei 2023, 19:20   #71
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
https://www.wielerkrant.be/nieuws/20...atest#reacties
De gang van zaken daar.
Hij wint een tijdrit.
Je zou dan denken, iemand die beter dan alle andere deelnemers presteert, is zeker niet ziek.
Diezelfde avond van de dag van de tijdrit wordt er een corona test op hem gedaan. Volgens dat artikel zegt hij zelf dat die test ROUTINE was.
Blijkbaar testen ze nog steeds "standaard". Waarom is daar niet gezegd.
Dat, sluit toch uit dat zich ziek voelde en daarom vroeg om getest te worden?
Het virus had blijkbaar weinig impact op zijn prestatie want ie won diezelfde dag.
Dat is een rare gang van zaken vind ik.
Je wint een rit, je doet een routinetest, die uitslag virusbesmetting heeft, en je stopt de ronde. Ik zou dan eerder denken, laten we zien, en gewoon verder de ronde doen, tot ik me daadwerkelijk ziek voel en mijn prestatie te ondermaats wordt. Maar nee dus, direct stoppen.
En datzelfde lees ik hier nu net:
https://www.wielerkrant.be/nieuws/20...t-voor-de-giro
"weinig respect voor de giro".

Je geeft hier als een motief op: "uit respect voor de collega's".
Dat kwam ik vooralsnog nergens tegen?
Er was wel degelijk een serieus prestatieverlies. In de eerste tijdrit van 19 km had hij 40 seconden voor op Roglic, nu maar 16 seconden in een tijdrit van 35 km. De dag voordien had hij ook al moeten passen op een bescheiden helling. Zijn wattages waren ook veel minder dan een week voordien. Er waren ook enkele milde symptomen. Bovendien was de virale lading zeer hoog volgens de ploegarts (bewijst ook dat 4 andere renners besmet zijn geworden).

Als hij zou doorgereden hebben, weet je maar nooit tot wat het zou leiden. Het weer was ook bijzonder slecht, koud en nat, waardoor de weerstand nog verder wordt aangetast. Voor je het weet heb je een zware longonsteking of long Covid klachten, waardoor de rest van het seizoen in het gedrang ging komen. De Giro ging hij toch nooit winnen in deze toestand.

Met andere woorden afstappen was de enige juiste beslissing.

Het is wel zo dat in de toekomst iets zal moeten gevonden worden, waardoor de kans op besmetting kan ingeperkt worden. Antistoffen toedienen bij renners. Nu is het veel te veel een loterij, niet de beste renner wint, maar diegene met het meest geluk.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 20 mei 2023 om 19:21.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2023, 20:26   #72
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het is wel zo dat in de toekomst iets zal moeten gevonden worden, waardoor de kans op besmetting kan ingeperkt worden. Antistoffen toedienen bij renners. Nu is het veel te veel een loterij, niet de beste renner wint, maar diegene met het meest geluk.
Dat is altijd al het geval geweest. Denk je dat renners vroeger geen infecties opdeden en hierdoor ziek waren en niet of minder goed konden rijden ?

En ja, een wedstrijd heeft altijd een factor geluk, dat maakt juist dat er een suspens is. Winnen is altijd deels een vorm van chance hebben. Bij de loterij is dat zuiver, bij poker spelen half, en bij andere dingen zijn het voor een groter deel de capaciteiten die een rol spelen, maar er is ALTIJD een factor geluk en DAAROM zijn zulke wedstrijden juist leuk. Mochten we op voorhand weten dat de "beste" wint, er zou helemaal geen wedstrijd nodig zijn. Het volstaat alle relevante parameters op te meten en uit te rekenen wie de beste is he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2023, 23:47   #73
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans simpel, krijg Corona voordien. Nu ja, als je verschillende wedstrijden doet dan lukt dit natuurlijk ook niet, maar nooit besmet worden kan ook niet. Nooit geen ziekte krijgen idem.
Oud 21 mei 2023, 21:18   #74
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Dat ik verder leef met longschade, na de minste fysieke inspanning echt moe ben, soms dagen lang.
Ambtenaar zeker?
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 22:05   #75
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ambtenaar zeker?
Longschade is niet meteen iets lichts, hee. Maar met alle sympathie en begrip voor de situatie, vraag ik me nog steeds af of de kosten-batenberekening met die draconische maatregelen gemaakt is. Want laten we wel wezen, de grootste schade is juist vanwege de maatregelen gekomen. Ik heb bijna 13 jaar geleden 4 weken lang vanwege een zware longontsteking in ‘t ziekenhuis gelegen, en heb 9 maanden nodig gehad om weer min of meer in vorm te geraken - en nog eens 9 maanden om mijn normale gewicht weer te bereiken (ja, ‘k heb op 3-4 weken tijd minstens 15 kilo verloren gehad…). Maar toen dacht geen mens aan heilige maskertjes en 115- dubbele boosterprikken tot de vijfde macht.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 05:12   #76
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Longschade is niet meteen iets lichts, hee. Maar met alle sympathie en begrip voor de situatie, vraag ik me nog steeds af of de kosten-batenberekening met die draconische maatregelen gemaakt is. Want laten we wel wezen, de grootste schade is juist vanwege de maatregelen gekomen. Ik heb bijna 13 jaar geleden 4 weken lang vanwege een zware longontsteking in ‘t ziekenhuis gelegen, en heb 9 maanden nodig gehad om weer min of meer in vorm te geraken - en nog eens 9 maanden om mijn normale gewicht weer te bereiken (ja, ‘k heb op 3-4 weken tijd minstens 15 kilo verloren gehad…). Maar toen dacht geen mens aan heilige maskertjes en 115- dubbele boosterprikken tot de vijfde macht.
Maskers zijn nutteloos in die situatie, er zijn meer ziektekiemen in een ziekenhuis dan thuis, en dat is uiteraard normaal. Als je niet op intensieve moet zijn dan ben je beter af thuis, dat begint door te dringen want ze houden je echt zo kort mogelijk tegenwoordig. Longen zijn natuurlijk iets delicaat.

Die kilo’s die je kwijt bent zijn spieren en de kilo’s die je terug wint is vet, de meeste mensen komen nooit meer terug op hun oude niveau na 4 weken ziekenhuisbed.

Nu ja, zoals steeds moet je dit individueel bekijken, geen maatregel is voor iedereen even nuttig. Nog zoiets dat die nazies vergeten zijn tijdens covid.
Oud 22 mei 2023, 08:08   #77
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Jammer natuurlijk, doch een en ander is ook het gevolg van de routine bij de mens en de wishful thinking manier van leven waarbij men er vanuit ging dat het toch wel allemaal voorbij was. Niet dus.

Er werd ook al melding gemaakt van de renners zelf die klaagden dat er geen maskers waren, dat ze in kleine ruimtes de pers te woord moesten staan.

Gezien de incubatietijd, a little too late ...

Citaat:
Het blijft toch ook verbazen het hardnekkig dit virus is. Er zijn toch steeds meer aanwijzingen dat dit virus gemaakt is in een laboratorium en niet via natuurlijke weg is ontstaan.
Misschien dat u de mensheid overschat en de natuur onderschat zoals de meeste kinderen van God dat doen.
Oud 22 mei 2023, 08:44   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Er werd ook al melding gemaakt van de renners zelf die klaagden dat er geen maskers waren, dat ze in kleine ruimtes de pers te woord moesten staan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 08:52   #79
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maskers zijn nutteloos in die situatie, er zijn meer ziektekiemen in een ziekenhuis dan thuis, en dat is uiteraard normaal. Als je niet op intensieve moet zijn dan ben je beter af thuis, dat begint door te dringen want ze houden je echt zo kort mogelijk tegenwoordig. Longen zijn natuurlijk iets delicaat.

Die kilo’s die je kwijt bent zijn spieren en de kilo’s die je terug wint is vet, de meeste mensen komen nooit meer terug op hun oude niveau na 4 weken ziekenhuisbed.

Nu ja, zoals steeds moet je dit individueel bekijken, geen maatregel is voor iedereen even nuttig. Nog zoiets dat die nazies vergeten zijn tijdens covid.
En juist daarom dat die recuperatie zo lang geduurd heeft. Wat als consequentie bij mij automatisch voor scepsis zorgt, als er zulke begrippen als "long-COVID" worden rondgestrooid. Volgens die angstmakers heb ik al 13 jaar geleden long COVID gehad, en ben er zonder maatregelen, heilige maskers en boosterprikken weer bovenop gekomen. Als ge die lijn doortrekt, had ik als superimmuun moeten gelden voor al die COVID-kwakzalvers. Quod non...

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 22 mei 2023 om 08:52.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 09:03   #80
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

De Giro valt ook wat vroeg in het jaar wanneer de temperaturen nog wat aan de lage kant zijn en er nog vele viruscirculatie is. In de Ronde van Frankrijk en zeker de Vuelta zal dat risico toch respectievelijk afnemen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be