Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De bestaansreden van België is geld versluizen van VL naar WA?
ja, Bruno Y heeft het gezegd 26 68,42%
nee, wie is die Bruno Y? Nooit van gehoord!!! 12 31,58%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2005, 02:36   #61
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Anderzijds kan het ook begrepen worden als: 'een land kan niet functioneren zonder sz'.

Rare inrerpretarie, want de SZ blijft bestaan, maar dan in een Vlaamse en Waalse vorm...
Inderdaad. "Toevallig" eisen deze twee "toevallige" entiteiten deze volslagen onbelangrijke bevoegdheid op. Waarom zou het Zuiden dat op dat moment niets meer heeft aan een asolidair (solidair in de democratische betekenis, zie hoger) nog bij het Noorden blijven? Neenee, beste vriend, als u de SZ splitst, ligt Frankrijk op luttele kilometers van Leuven en Voeren. Je moet wel totaal verdwaasd zijn om het Zuiden van België cadeau te doen aan een staat die al eeuwen probeert net deze gebieden te veroveren. En met wat ongeluk -langs uw zijde vooral- erbij verliest u nog grote stukken van "Vlaams"-Brabant erbij. De EU erkent immers geen regio's. Als bepaalde gemeenten het nodig achten door een referendum aan te sluiten bij Frankrijk (Meise? Halle? Vilvoorde? De kuststreek? Tervuren?) dan is Vlaanderen een fragiel conglomeraat van Limburgers, Antwerpenaren en wat echte Vlamingen. Hoelang?
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 03:46   #62
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Geen enkele staat heeft zin zonder nationale SZ of justitie (ja, ik weet dat dat gefederaliseerd is in de US, maar er is daar wel één hooggerechtshof), dat begrijpt toch het kleinste kind?
De sociale zekerheid is er pas gekomen na WO II. daarvoor hebben de arbeiders een zeer zware en bloedige strijd moeten leveren om ide te verkrijgen. Jou Belgie, waar je zo fier op bent heeft tietallen keren de rijkswacht met sabel op stakende arbeiders afgestuurd, er zijn honderden doden gevallen voor de sociale zekerheid waar je nu het bestaanrecht van jou Belgie van laat afhangen.

Overigens; indien enkele staat heeft zin zonder nationale SZ, wat was dan de zin van belgie tussen 1830 en de jaren 1950, en die van Frankrijk, duitsland, Italië,....?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 04:36   #63
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou een splitsing van die Sociale Zekerheid inhouden dat elke vorm van Sociale Zekerheid verdwijnt? Dat lijkt me toch wel een héél vreemde redenering van de België-lovers.
Oud 16 januari 2005, 04:38   #64
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou een splitsing van die Sociale Zekerheid inhouden dat elke vorm van Sociale Zekerheid verdwijnt? Dat lijkt me toch wel een héél vreemde redenering van de België-lovers, niet?
Oud 16 januari 2005, 11:43   #65
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Beste Driewerf, u zegt het goed.

Laatst gewijzigd door Patriot! : 16 januari 2005 om 11:44.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 11:46   #66
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
De sociale zekerheid is er pas gekomen na WO II. daarvoor hebben de arbeiders een zeer zware en bloedige strijd moeten leveren om ide te verkrijgen. Jou Belgie, waar je zo fier op bent heeft tietallen keren de rijkswacht met sabel op stakende arbeiders afgestuurd, er zijn honderden doden gevallen voor de sociale zekerheid waar je nu het bestaanrecht van jou Belgie van laat afhangen.

Overigens; indien enkele staat heeft zin zonder nationale SZ, wat was dan de zin van belgie tussen 1830 en de jaren 1950, en die van Frankrijk, duitsland, Italië,....?
Kom zeg, in elke staat zijn mensen gesneuveld voor sociale rechten. Heel erg spijtig, maar dat kan geen reden zijn om tegen je land te zijn.
En zoals je zelf zegt, zonder de SZ of justitie wordt België een staat zonder bevoegdheden, en dus meer een alliantie dan een staat.
Oud 16 januari 2005, 12:23   #67
driewerf

Standaard

Citaat:
Kom zeg, in elke staat zijn mensen gesneuveld voor sociale rechten. Heel erg spijtig, maar dat kan geen reden zijn om tegen je land te zijn.
En zoals je zelf zegt, zonder de SZ of justitie wordt België een staat zonder bevoegdheden, en dus meer een alliantie dan een staat.
Weet je eigenlijk wel wat je zegt?
De openingspost stelt dat de enige bestaansreden van België de SZ is. Ik stel dat de SZ er gekomen is na een bloedige strijd van de arbeiders tegen de Belgische staat. DUs daar heb je een Beglische staat dat zich verzet tegen zijn eigen bestaansreden. En jij vindt dat normaal? Ik zie daar eerder een aantal zaken in
-dat geen enkele Belgische arbeider reden heeft om fier te zijn over België (overigens gaat dit op voor elk ander land hoor, ik viseer België hier niet bijzonder)
-dat de stelling van Bruno Yaminne op z'n minst absurd te noemen is
-dat de houding 'we zijn allemaal Belgen' niet te houden is. Hier heb je de Belgische burgerij, (elite, kerk en monarchie incluis) die rijkswachters op Belgische arbeiders loslaat om haar belangen te verdedigen. Die bereid is hiervoor Belgische arbeiders te laten vermoorden. Mooie houding van 'Belgen onder elkaar'. Ik zie hier de klassenstrijd (aiaiai, die bestaat niet) in zijn meest rauwe vorm naar boven komen.

Laatst gewijzigd door driewerf : 16 januari 2005 om 12:24.
Oud 16 januari 2005, 12:23   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien de Belgische staat inhoudsloos wordt zodra de SZ gesplitst is, dan is die Belgische eenheid waar jullie altijd zo lyrisch over doen blijkbaar toch niet al te hecht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 12:25   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
De EU erkent immers geen regio's.
Dan weet u niet dat de EU de regio's toelaat voor bepaalde zaken een vertegenwoordiger te sturen. Beieren heeft zelfs een permanente vertegenwoordiging bij de EU. Ook in de nog steeds niet ingevoerde EU-Grondwet wordt over de regio's gesproken.
Oud 16 januari 2005, 12:27   #70
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Indien de Belgische staat inhoudsloos wordt zodra de SZ gesplitst is, dan is die Belgische eenheid waar jullie altijd zo lyrisch over doen blijkbaar toch niet al te hecht.
Het Belgische Volk bestaat dan uiteraard nog wel, maar de Belgische staat niet. Dan is toch praktisch alles op regionaal niveau, en zitten we met een prutsconfederatieke.
Oud 16 januari 2005, 12:29   #71
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Weet je eigenlijk wel wat je zegt?
De openingspost stelt dat de enige bestaansreden van België de SZ is. Ik stel dat de SZ er gekomen is na een bloedige strijd van de arbeiders tegen de Belgische staat. DUs daar heb je een Beglische staat dat zich verzet tegen zijn eigen bestaansreden. En jij vindt dat normaal? Ik zie daar eerder een aantal zaken in
-dat geen enkele Belgische arbeider reden heeft om fier te zijn over België (overigens gaat dit op voor elk ander land hoor, ik viseer België hier niet bijzonder)
-dat de stelling van Bruno Yaminne op z'n minst absurd te noemen is
-dat de houding 'we zijn allemaal Belgen' niet te houden is. Hier heb je de Belgische burgerij, (elite, kerk en monarchie incluis) die rijkswachters op Belgische arbeiders loslaat om haar belangen te verdedigen. Die bereid is hiervoor Belgische arbeiders te laten vermoorden. Mooie houding van 'Belgen onder elkaar'. Ik zie hier de klassenstrijd (aiaiai, die bestaat niet) in zijn meest rauwe vorm naar boven komen.
Klassenstrijd, als die nog bestaat, is fel geminderd. Wanneer is de laatste Belgische arbeider door de rijkswacht doodgeschoten?
Oud 16 januari 2005, 12:31   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Belgische Volk bestaat dan uiteraard nog wel, maar de Belgische staat niet. Dan is toch praktisch alles op regionaal niveau, en zitten we met een prutsconfederatieke.
De bestuursmacht op het regionale niveau brengen is heel waardevol. Reeds met de bestaande regionalisering kunnen we zien dat de bevoegdheden die Vlaanderen waarneemt heel wat beter beheerd worden dan voortijds onder unitair bestuur.
Oud 16 januari 2005, 12:38   #73
driewerf

Standaard

Citaat:
Klassenstrijd, als die nog bestaat, is fel geminderd. Wanneer is de laatste Belgische arbeider door de rijkswacht doodgeschoten?
je gaat nogal luchtigjes over bovenstaade posting, die zowat jullie hele bestaansrden aan dingelen slaagt, heen. En je gaat ook nogal wat luchtig over de dood van honderden arbeiders heen; vermoord om de belangen te verdedigen van de kliek die jij nu aanbidt.
Oud 16 januari 2005, 12:52   #74
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De solidariteit via de SZ is dus de reden waarom België zin heeft, aldus Bruno Y, hoofd van het studiecentrummeke van de BUB.

De vraag is nu, uit wat bestaat die solidariteit. Dat is heel simpel: uit geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië. Eindelijk kunnen we daar een cijfer op plakken, een officieel cijfer: 1100 euro per Vlaming per jaar.

U moet de ernst van deze uitspraak van BY inschatten: het geeft de kern weer, de zuivere essentie van waarom België nog bestaat. Om geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië te verkassen. Lopen die geldtromen niet meer, dan heeft België geen zin.

Het kan zijn dat ik me vergis, ik ben ook maar menselijk. Maar dan zal men toch een antwoord moeten geven op wat die solidariteit eigenlijk in houdt. Met voorbeelden AUB...
Persoonlijke topic.

Oud 16 januari 2005, 13:27   #75
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
-Of is het de schuld van de Waalse "parasieten"? Dan bevindt u zich niet meer op democratisch terrein (een groep van miljoenen ongenuanceerd als parasieten afschilderen)
-Is het de schuld van de Franstalige politici? Dan volstaat het deze te vervangen. Als de Vlaams-nationalisten toch denken dat "Vlamingen" itt "Walen" eerlijk, efficiënt, doelgericht... enz. werken, dat ze zich dan kandidaat stellen in het Zuiden bij de komende verkiezingen.
Hij zijn die twee tezamen.
1. Ik zou niet weten wat er ondemocratisch is aan het afschilderen als parasieten van parasieten. Eens te meer vinden de zogenaamde beschermers van de democratie dat woord opnieuw uit. Als ik van u was zou ik er nog een paar 'fascisten' en 'racisten' tegenaan gooien, nu die woorden toch al totaal gedevalueerd zijn.
2. De Walen stemmen voor politici wiens boodschap het teren op uitkeringen is. Daarmee zijn ze mee schuldig aan de uitkeringseconomie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 14:07   #76
Peter001
Banneling

Peter001's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Peter001
Standaard

Ik ben persoonlijk tegen de splitsing van de sociale zekerheid. Als men dit splitst gaat men regelrecht af op het splitsen van België in twee kleine staatjes. België is als zo klein, laat het voor ewige en altijd één zijn!!! Vlamingen en Walen hebben elkaar nodig en vullen elkaar aan. Wij Vlaanderen moeten het hebben van onze industrie maar Walonië des te meer van Toerisme. Willen wij Vlamingen deze troef ook laten schieten en twee aparte staatjes creëren??? Dat denk ik niet he, dus laat ons de Walen wat helpen met het verder uitbouwen van die toeristische troef zodat walonië nog meer bloeïd als ooit te voren en economisch evenveel troeven heeft als Vlaanderen. Met de manier waarop men nu bezig is gaat het eerder de andere kant uit en blijft er van belgië binnnen dit en tien jaar niet veel meer over!!! Wij zijn één volk, dus moeten wij als één achter elkaar staan en elkaar niet in de haren gaan zitten!!! Daar is alleen de kleine man van de straat de dupe van!!!
Peter001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 14:10   #77
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Kort samengevat ; Blablabla belgië 1, zowaar, een bubber die er nog geen is.
Oud 16 januari 2005, 14:14   #78
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter001
Ik ben persoonlijk tegen de splitsing van de sociale zekerheid. Als men dit splitst gaat men regelrecht af op het splitsen van België in twee kleine staatjes. België is als zo klein, laat het voor ewige en altijd één zijn!!! Vlamingen en Walen hebben elkaar nodig en vullen elkaar aan. Wij Vlaanderen moeten het hebben van onze industrie maar Walonië des te meer van Toerisme. Willen wij Vlamingen deze troef ook laten schieten en twee aparte staatjes creëren??? Dat denk ik niet he, dus laat ons de Walen wat helpen met het verder uitbouwen van die toeristische troef zodat walonië nog meer bloeïd als ooit te voren en economisch evenveel troeven heeft als Vlaanderen. Met de manier waarop men nu bezig is gaat het eerder de andere kant uit en blijft er van belgië binnnen dit en tien jaar niet veel meer over!!! Wij zijn één volk, dus moeten wij als één achter elkaar staan en elkaar niet in de haren gaan zitten!!! Daar is alleen de kleine man van de straat de dupe van!!!
Proficiat met uw stukje poëzie, getiteld "België is al zo klein..." hahaha
Verder geeft u echter een hoop holle frazen die u niet kan staven. Vlamingen en Walen vullen elkaar aan omdat....? Wij Vlamingen willen deze troef niet laten schiet? Spreek voor uzelf. Ik wil dat maar al te graag. Wallonië zou nog meer bloeien dan ooit tevoren? En bloeien dat dat momenteel aant doen is. Wij zijn één volk? Goed niet, Vlamingen en Walen zijn duidelijk twee verschillende volkeren, qua taal, geschiedenis, cultuur,...

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 15:00   #79
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Een kleine staat impliceert geen negatieve gevolgen. Integendeel zelfs, studies hebben reeds bewezen dat het omgekeerd is en kijk maar eens goed naar andere kleine Europese staten.
In Vlaanderen is er ook veel toerisme: de kust, Brugge, Westhoek, Gent, Antwerpen, Meetjesland, enz.
De Walen kunnen hun eigen toerisme ook uitbouwen zonder Vlaanderen, met Europese steun. Een Vlaamse onafhankelijkheid betekent niet dat Wallonië in de steek wordt gelaten; mits een goede verstandhouding kunnen we dan nog steeds solidair zijn met Wallonië.
Wij zijn één volk? Wat bindt ons dan? België en het koningshuis?
België moet eeuwig blijven bestaan? U klinkt al even dogmatisch als de paus.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 15:12   #80
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik ben persoonlijk tegen de splitsing van de sociale zekerheid. Als men dit splitst gaat men regelrecht af op het splitsen van België in twee kleine staatjes.
Zeer juist...

Citaat:
België is als zo klein,
Grootte speelt geen rol.

Citaat:
laat het voor ewige en altijd één zijn!!!
Eikes... wat een conservatieve angst zeg.

Citaat:
Vlamingen en Walen hebben elkaar nodig en vullen elkaar aan.
he he ha ha *proest* WHAAAAAHAAAAAAAAHAAAAAAAAAAAHAHAHAHA

Citaat:
Wij Vlaanderen moeten het hebben van onze industrie maar Walonië des te meer van Toerisme.
Wij hebben o.a. de Vlaamse kust, vriend.

Citaat:
Willen wij Vlamingen deze troef ook laten schieten en twee aparte staatjes creëren???
Welke troef ?

Citaat:
Met de manier waarop men nu bezig is gaat het eerder de andere kant uit en blijft er van belgië binnnen dit en tien jaar niet veel meer over!!!
Laat ons hopen !

Citaat:
Daar is alleen de kleine man van de straat de dupe van!!!
De kleine man is de dupe van de belastingsdruk. En die belastingsdruk is de oorzaak van o.a. het feit dat jobs creëren in belgie niet meer mogelijk is. En die belastingsdruk is er enkel om het gesoupeer in Wallonië te betalen. Daar loopt de kleine man gebukt onder.

En met de SP.a als avatar maak je echt geen geloofwaardige indruk als je over de kleine man spreekt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be