![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wenst u in België ook zo’n wet? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 64,29% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 35,71% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik wil maar aantonen: mag je dodelijk geweld gebruiken bij diefstal van eender wat of zijn er voorwaarden waaraan het gestolene moet voldoen. Citaat:
Ik denk niet dat er veel criminelen ongestraft wandelen gaan als ze gepakt worden. Citaat:
Citaat:
En als die volgens u niet werken zoals het hoort, moet de werking daarvan aangepakt en verbeterd worden. Maar geef de burger het recht in eigen handen en je komt onvermijdelijk bij Amerikaanse toestanden terecht. Citaat:
Citaat:
Misdaad is niet aangenaam maar het is onzinnig te denken dat het op welke manier dan ook op te lossen is. Er zijn landen waar handen afgehakt worden bij diefstal en toch gebeuren daar dagelijks nog diefstallen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja, dat klinkt onnozel maar daar gaat het wel op neerkomen als je iemand neerknalt om je have en goed te beschermen. Dus in plaats van mij te vragen of ik wel weet wat have en goed betekent zou ik willen vragen wat van dat have en goed belangrijk genoeg is om met dodelijk geweld te beschermen. Citaat:
Citaat:
Trouwens: "criminelen die in de straten met oorlogswapens op onschuldige burgers schieten"... Echt? Hoe vaak gebeurt dat hier? Kunnen we minstens een beetje serieus blijven aub? Citaat:
U koestert de illusie dat misdaad op een bepaalde manier uit te bannen is en dat klopt niet.
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat me om het gebruik van dodelijk geweld. Citaat:
Bovendien: je mag wel degelijk jezelf of anderen verdedigen tegen geweld. Dat heet wettelijke zelfverdediging en dat is toegestaan. Ik ben dan ook geen voorstander om dat af te schaffen. Moeilijker wordt het als er geen leven maar bezit beschermd moet worden. En zelfs daar ben ik in principe niet tegen maar ik zie een hoop praktische problemen waar velen blijkbaar liever blind voor blijven. Want als oma bv het heeft over beschermen van have en goed hoort daar bv wel degelijk het kleinste prul van mijn eigendom bij. Dat zijn zaken waar we mee te maken gaan krijgen. En waar we vooraf rekening mee moeten houden. Want als je stelt dat je dodelijk geweld mag gebruiken om je have en goed te beschermen (zonder meer) heb je bv het recht om een dakloze af te knallen die in je vuilzakken zit te neuzen. En ja, dat is een belachelijk voorbeeld maar wel eentje wat voor kan vallen. En dus zeg ik: denk heel goed na vooraleer je wetten gaat maken die mensen de toelating geven dodelijk geweld te gebruiken bij diefstal.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als die inbreker op de loop gaat met €20 (of misschien zelfs geen buit) lijkt het me niet echt gepast om dan het recht te krijgen hem af te knallen. Niet omdat ik die inbreker het recht wil geven om in te breken. Hij moet daarvoor gestraft worden en voor mij mogen die straffen best wel wat zwaarder worden. Ik ben enkel tegen het recht om hem af te knallen omdat dat een hoop problemen gaat meebrengen. En moeilijk is dat niet eh. Kijk naar wat er in Amerika gebeurt. Niemand wil Amerikaanse toestanden maar iedereen wil wel wetten die Amerikaanse toestanden mogelijk maken...
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga hem daarvoor niet dood nijpen maar hij gaat het niet meer riskeren om nog eens gepakt te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hij hoort niet te stelen, hij weet wat de risico's inhouden. Al naargelang de ruimte waar ik de persoon betrap, heb ik de beschikking over verschillende zaken waarmee ik de gangster in kwestie zijn leven kan beeindigen, dat gaat van een demi chef, tot een heel groot scherp mes en een stuk hout tot ne knuppel. Daar zijn ook schietgeweren bij, maar tegen dat ik die geladen heb, heb ik al lang al uw ingewanden eruit gesneden met dat scherp mes. ah en ik schakel eerst uit, voor ik ga kijken wat m in zijn zaken heeft zitten, dus is dat een lat chocolat uit mijn keuken, ja dan gaat die lang in de kliniek liggen voor een lat chocolat. Het idee is, dat ge niet ongevraagd, op bezoek komt bij nacht en ontij. Laatst gewijzigd door Herr Flick : 3 juli 2023 om 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al is dat natuurlijk makkelijk te zeggen als je het nog niet meegemaakt hebt. Het is nogal logisch dat je niet in de zetel gaat zitten toekijken tot mijnheer de inbreker zijn uren er op zitten. Maar tussen in de zetel zitten toekijken en botweg afknallen zitten nog een hoop schakeringen eh? Ik zeg ook nergens dat je inbrekers zomaar moet laten doen, dat je ze ongemoeid moet laten, dat je er geen vinger naar uit mag steken... Ik zeg enkel dat we uit moeten kijken met wetten maken die mensen het recht geven om anderen op een bepaald moment af te knallen. Gewoon even naar Amerika kijken maakt dit duidelijk. Daar heeft men het recht om mensen onder bepaalde omstandigheden af te knallen en kijk wat daar gebeurt... Vandaar: zomaar roepen dat je het recht zou moeten hebben om een inbreker af te knallen is voor mij lang niet doordacht genoeg.
![]() |
![]() |
#69 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik snap uw punt. En u heeft ook een punt. Want hier hebben we het over niet enkel een dief maar een inbreker. Iemand die ongevraagd uw huis binnendringt. In dat geval kan je hoogstwaarschijnlijk al wettelijke zelfverdediging inroepen. Of de al eerder aangehaalde, vage, onweerstaanbare drang. En daar is voor mij ook niks mis mee. Ik ga niemand veroordelen omdat hij 's nachts in huis een inbreker heeft "tegengehouden". Maar dan hebben we het over inbrekers. Iemand die in uw huis inbreekt. Daar gaat per definitie al een dreiging van uit en dus is wettelijke zelfverdediging van toepassing. Maar dat is nog iets heel anders dan een dief. Want die kan iets van me stelen zonder dat hij mijn huis moet binnendringen. Hij kan bv in de stad mijn fiets stelen. Mag ik op de markt van Turnhout iemand neerknallen omdat hij mijn fiets aan't jatten is? Volgens degenen die hier hun mond vol hadden van 'have en goed' mag dat dus wel. Citaat:
Maar bij diefstal wordt het een heel ander verhaal. Want mag ik wederom om de markt in Turnhout iemand neerknallen om dan te gaan kijken of hij toevallig toch niet mijn fiets aan't pikken was? Je ziet; denk er even over door en je komt bij een hoop dingen uit waar je wel degelijk rekening mee moet houden. En dan heb ik het nog niet over de collateral damage. Kinderen die mekaar per ongeluk doodschieten met het geweer van papa bv. Citaat:
Maar dan wel onder heel specifieke regels en voorwaarden. Het heeft geen zin als de remedie meer slachtoffers eist als de ziekte eh?
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inbraken s'nachts terwijl de mensen thuis zijn zie slapen zijn er zeer weinig. Inbrekers met zaklampen is vooral iets uit films. Veel inbrekers staan in de ochtend voor je deur en wachten gewoon tot ze je zien vertrekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar zelfs overdag, met prachtig weer, is het een punt. Geen communicatie, dat geen problemen.
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was tijdens de nacht, onder de morgen. Daarom dat er al meer dan 25 jaar voorbereid wordt, tot ze nog eens terugkomen. Bid maar voor het zieleheil van de fucker die het nog eens gaat proberen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als ge aan mijne velo of auto staat te prullen, als ik ene betrap krijgt die eerst wat klappen tegen zijne kop en dan gaan we eens praten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope. Dat is res nullius.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het recht maar veranderd geraakt op dat vlak. Die juwelier had volgens mijn rechtsgevoel niet veroordeeld moeten worden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wel op voorwaarde dat ik regel 2 niet overtreed.
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope, het blijft uw eigendom tot het opgehaald is.
Citaat:
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
moest die nu aanbellen he, en zeggen van zeg hebde gij mij geen stuk brood want ik heb echt honger etc... awel die zou dat krijgen en nog een tas soep ook als t koud moest zjin. maar ik heb problemen met mensen die hun poten niet kunnen thuishouden of proletaris willen winkelen, Dan krijgt ge mijn gestapo kant te zien. ![]() |
|
![]() |
![]() |