Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2023, 12:45   #61
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Premiers die fouten durven toe te geven, zijn grote persoonlijkheden. Jambon zal dit nooit durven doen over zijn falend beleid op Vlaams niveau. Edoch, Vivaldi werkt inderdaad en loste al vele problemen op. Dat er af en toe een haar in de boter komt, dat alles niet altijd opgelost geraakt, en dat de politiek niet altijd doorzichtig is, is een feit. En dat geeft De Croo dan ook eerlijk toe.

Degelijke premier, deze Alexander De Croo.
Kan je hier dan een oplijsting geven van al zijn realisaties ???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 12:50   #62
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dankzij het vermaledijde federale niveau. België barst !!
50 jaar geleden waren er ook al idioten die dit scandeerden.

Wel, ze zijn gestorven in België.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 22 juli 2023 om 12:51.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 12:52   #63
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jambon weet meer dan eens van niets. Niet te geloven dat zo'n iemand aan het hoofd kwam te staan (door toedoen van Bartje?) van de Vlaamse regering.
Alsof het iets uitmaakt wie aan het hoofd staat van de Vlaamse regering aan de Belgische leiband.
Oud 22 juli 2023, 12:56   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jambon weet meer dan eens van niets. Niet te geloven dat zo'n iemand aan het hoofd kwam te staan (door toedoen van Bartje?) van de Vlaamse regering.
Deze draad gaat niet over Jambon, en ook niet over De Wever. Geen van beiden heb ook maar iets met de ploeg van De Croo te maken.
Het is Crootje himself die de schuld van zijn politieke mislukking op zijn zelf samengestelde ploeg steekt.

Daar staan de opscheppers nu die de mond vol hadden over Vivaldi die goed werkte. De Croo spreekt dat zélf tegen. Maar het lag ocharme niet aan hem want alleen met zijn talent kan hij geen race winnen. Daar heeft hij ploegmaten voor nodig, en die had hij niet. Zelfs zijn voorzitter liet het afweten.

Hoe je het ook draait of keert: van eendracht in de ploeg van De Croo was geen sprake. Als er ook maar iets was dat wel had gewerkt in zijn ploeg had De Croo DAAR wel de aandacht op getimmerd.

De grote schuldige aan het falen van deze regering is degene die van te voren wist dat hij de dweil van Vivaldi zou zijn, maar wiens enige ambitie en primaire doel was: premier worden.

De zogenaamde "knieval" in alle gesubsidieerde Belgische kranten is niet meer of minder dan doorzichtige verkiezingsreclame. Een pathetische poging om tenminste de kanseliersbonus op zak te kunnen steken.

Met deze move bevestigt De Croo de mislukking van zijn ploeg. Hij gebruikte de media als biechtstoel, en hoopt op deze manier de absolutie van de kiezer te krijgen. Je hoeft niet te vragen voor wat een debielen hij de kiezer houdt.
Oud 22 juli 2023, 12:57   #65
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Zoek de zeven verschillen:...
1 duidelijk verschil: Rutte treedt af na 13 jaar minister-president geweest te zijn.
Decroo daarentegen is de strohalm waaraan Open VLD zich vastklampt bij de volgende verkiezingen.
Oud 22 juli 2023, 12:58   #66
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Zegt een idioot die zichzelf wijsmaakt dat zijn onmogelijke vvorstenrijk voor eeuwig is.
Oud 22 juli 2023, 13:01   #67
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Niettemin is de kreet "Belgie Barst" niet verstomd.

Als dat dus uw hoop voor het eeuwige bestaan van Belgie was, je gaat nog bittere tranen wenen.
Oud 22 juli 2023, 13:07   #68
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...
Daar staan de opscheppers nu die de mond vol hadden over Vivaldi die goed werkte...
"Wat we samen -met de Franstaligen- doen, doen we niet.", dat lijkt het adagium van Vivaldi te zijn.
De berg heeft zelfs geen muis gebaard.

Citaat:
...Met deze move bevestigt De Croo de mislukking van zijn ploeg. Hij gebruikte de media als biechtstoel, en hoopt op deze manier de absolutie van de kiezer te krijgen. Je hoeft niet te vragen voor wat een debielen hij de kiezer houdt.
Wat ook opvalt, en dat heeft politicoloog Carl Devos goed gezien:

Het logo van VLD ontbreekt, en bij de handtekening zelfs Decroo.
Hij tekent als Alexander...

Mijn interpretatie:
De VLD merknaam is compleet verbrand.
En misschien heeft hij er liever geen Decroo bijstaan, omdat die naam ook verbrand is vanwege het pensioengraaidossier.

De Vivaldi partijen lijken dat trouwens met elkaar gemeen te hebben.
Ook Conner Rousseau heeft van in het begin zichzelf als persoon geprofileerd, in plaats van zijn partij.

Ik vermoed dat Sammy Mahdi hierin zal volgen.
Enkel van Groen weet ik niet wat die gaan doen, daar wordt het moeilijker, vermits ze met een voorzittersduo werken.
Misschien na het idee wat laten sudderen, dat ze er toch voor kiezen om Petra die rol te laten opnemen.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 22 juli 2023 om 13:07.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 13:15   #69
De gemuilkorfde

Standaard

Wat ik trouwens nog altijd niet begrijp: er is tot op heden geen federale kieskring, dus de zogenaamde kanseliersbonus lijkt een fata morgana, vermits de kieskring Oost-Vlaanderen zal zijn, tenzij hij misschien van plan is van gemeente te verhuizen om zich dan in Antwerpen verkiesbaar te stellen?

Ik lees immers:
15 verkozenen uit de kieskring Brussel-Hoofdstad.
De inwoners van het Vlaams Gewest kunnen 87 zetels verdelen aan:

24 volksvertegenwoordigers uit Antwerpen

12 volksvertegenwoordigers uit Limburg
20 volksvertegenwoordigers uit Oost-Vlaanderen

15 volksvertegenwoordigers uit Vlaams-Brabant
16 volksvertegenwoordigers uit West-Vlaanderen.

(bron: https://www.vlaanderen.be/verkiezing...egenwoordigers)

Als er dus een kanseliersbonus te rapen valt, dan is dat op dit moment in Oost-Vlaanderen, waar 20 volksvertegenwoordigers gekozen worden.
Wil hij dat opvoeren, dan moet hij verhuizen naar Antwerpen, waar er 24 verkozen worden.
Maar of de Antwerpenaren zo'n aangespoelde Oostvlaming zullen appreciëren is nog maar de vraag.
Ik herinner mij bepaalde artikels rond Kris Peeters...

Volgens Carl Devos zou de redenering zijn dat de kanseliersbonus erin bestaat dat op plaatsen waar Alexander Decroo niet op de kieslijsten staat, mensen op de partij gaan staan waartoe ze weten dat Alexander Decroo behoort.
Maar dan vraag ik mij weer af waarom het logo van de VLD ontbreekt in die paginagrote advertentie.
We moeten hem dus associëren met een partij waarvan hij angstvallig het logo weglaat...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 22 juli 2023 om 13:17.
Oud 22 juli 2023, 13:35   #70
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Één advertentie in de 3 talen. De dweil heeft er alle voor over om toch maar aan de macht te kunnen blijven. Moesten ze hem zeggen, ga een kakske doen in de nachtemmer van de koning, we filmen het en zenden het uit in het nieuws en ge wordt opnieuw premier. Hij zou het begot nog doen ook, van shit gesproken.

Het volk laat hem volkomen koud, zijn imago en machtswellust komen op de eerste plaats.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 13:36   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Premiers die fouten durven toe te geven, zijn grote persoonlijkheden.

Degelijke premier, deze Alexander De Croo.

Citaat:

Premier De Croo roept in paginagrote advertentie op tot meer samenwerking: "Open VLD stapt de campagne binnen"

In een paginagrote advertentie in de weekendkranten heeft premier Alexander De Croo (Open VLD) zich verontschuldigd voor het gekissebis van Belgische politici in de voorbije maanden. Hij roept op tot meer politieke samenwerking.
Volgens politicoloog Carl Devos is de verkiezingscampagne van Open VLD - de partij van "Alexander" - op gang getrapt.

"Beste Belgen", opent premier De Croo in de brief, een paginagrote "publireportage" in zowat alle Belgische kranten. "Het is iedere dag in de krant te lezen: politici die liever ruzie maken dan met elkaar samenwerken. (...) Dat is niet wat ik voor ogen had toen ik drie jaar geleden aan mijn opdracht begon", geeft hij toe.

Volgens hem is er te weinig teamwerk in de politiek, gaan politici "dikwijls veel te hard" met elkaar om en spelen ze "op de persoon" in plaats van over de inhoud te praten. "Politici zijn soms zo met zichzelf bezig dat ze vergeten voor wie en voor wat ze moeten werken", schrijft hij. En hij steekt ook de hand in eigen boezem. "Ook ik heb fouten begaan, en dat spijt me. Maar dat betekent niet dat ik me er zomaar bij neerleg. Als we een beter land willen, moet ook de politiek het beter doen."

"Ik hoor veel te vaak politici die ons land in de put praten en zeggen dat het niet kán werken." Volgens hem is het "onze verdomde plicht om het te doén werken". En dus roept hij politici op om meer samen te werken, te zoeken naar verbinding en rust te brengen in plaats van onrust. Hij sluit af met de belofte "keihard te werken om u een betere politiek te geven". Beloftes over maatregelen komen er niet.

Buitenland
Nederlandse premier Rutte schrijft open brief: “Samen Nederland beschermen”
ma 17 dec 2018
07:03
Net zoals Rutte(n)

Opmerkelijk: premier De Croo ondertekent gewoon met "Alexander", een partijstempel draagt de advertentie niet. Vormelijk heeft de publireportage in elk geval bijzonder veel weg van de open brief die de ontslagnemende Nederlandse premier Mark Rutte een kleine 5 jaar geleden lanceerde: de foto, de handtekening, de aanspreking, ... Daarmee trapte Rutte toen de campagne af voor de provinciale verkiezingen van 2019.

En dat is trouwens een communicatiestrategie die al veel eerder werd opgepikt en toegepast door Open VLD. In 2019 richtte Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten - of beter: "Gwendolyn" - zich in een advertentie aan andere partijvoorzitters met een oproep om een opbouwende campagne te voeren.

"De lijst van Alexander"

Ook nu lijkt premier De Croo de campagne te lanceren, zegt professor politicologie Carl Devos (UGent) in "De ochtend" op Radio 1. "De start van een campagne is altijd een grijze zone. Maar hiermee kan je wel zeggen dat Open VLD de campagne binnenstapt." Devos begrijpt wel dat de partij daar vroeg aan begint. "Want als die campagne echt losbarst, staat de ene na de andere politieke advertentie in de krant. Dan verdrink je in het geheel. Nu geef je ook de boodschap: 'Ik sta boven de politiek', als een soort presidentiële figuur."

Ik vrees dat de partij rekent op een effect dat in de praktijk misschien wel zal tegenvallen
Carl Devos, professor politicologie aan de UGent

Met deze advertentie ontdoet De Croo zich ook van het merk Open VLD. "Open VLD is als het ware de partij van Alexander. De hoop is zo ook succes te hebben buiten Oost-Vlaanderen, waar de premier opkomt. Ze hopen dat mensen voor Open VLD gaan stemmen, 'want dat is de lijst van de eerste minister, van Alexander'."

De vraag zal zijn of dat wel werkt in een land met provinciale kieskringen. "Die zogenaamde 'kanseliersbonus' (de veronderstelde troef die een voormalige premier bij de verkiezingen in handen heeft, red.) vinden we in de wetenschappelijke literatuur niet echt terug. Meer nog: we weten uit ervaring dat besturen stemmen kost. Dus ik vrees dat de partij rekent op een effect dat in de praktijk misschien wel zal tegenvallen. Het is een grote gok."
Liesbeth van Impe had gelijk toen ze midden december vorig jaar dit liet horen:

Citaat:
Het punt van Van Impe: “Paternalistischer, cynischer en beledigender dan Open VLD deze week wordt het niet”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221216_96683033

Die uitspraak is op het lijf van De Croo geschreven!

Na Lachaert én zijn ploeg zet De Croo zijn partij te kakken. Alexander zal eens laten zien dat hij zijn partaai evenmin nodig heeft als "zijn ploeg" om de verkiezingen te winnen!

Om het met de woorden van Het Oosten te zeggen: hoogmoed komt ten val.

Straffe toebak voor iemand die kritiek spuit op het gebrek aan samenwerking, maar die zich als een potentaat gedraagt die niemand nodig heeft om zijn persoonlijke doel te bereiken.

Hou de volgende dagen en weken zeker de reacties van de overbodigen, alsook wat rest van de VLD in de gaten.
De krantencommentaren zullen niet van de poes zijn.
Oud 22 juli 2023, 13:46   #72
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Één advertentie in de 3 talen.
Die campagne in het Duits is echt onbegrijpelijk.
Zelfs als hij zou hopen dat in andere provincies dan Oost-Vlaanderen hij een effect zou hebben op het aantal stemmen dat VLD haalt, dan kan hij daarmee geen Duitstalige stemmen halen.
Franstalige in en rond Brussel wel nog, maar ik zie de VLD niet in Franstalig België op de lijst staan, of het zou moeten zijn dat ze de MR op die manier een loer willen draaien.

Of bestaat er een geheim akkoord tussen de Vivaldi partijen om de federale kieskring in te voeren?
Uit vorige discussies heb ik onthouden dat daarvoor een eenvoudige meerderheid zou volstaan, een 2/3e meerderheid in elke taalgroep zou niet nodig zijn.
Als Decroo weet dat zo'n kieskring er komt, dan heeft het natuurlijk wel zin om in 3 talen campagne te voeren, maar dan vraag ik mij af of je nog van een eerlijke campagne kunt spreken.
Er zijn dan een aantal partijen die weten dat er straks met andere spelregels zal gespeeld zijn, en hun campagne daar nu al op afstemmen, en een aantal (oppositie)partijen die dat niet weten, en campagne voeren afgestemd op het huidige kiessysteem.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 22 juli 2023 om 13:53.
Oud 22 juli 2023, 13:48   #73
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hou de volgende dagen en weken zeker de reacties van de overbodigen, alsook wat rest van de VLD in de gaten.
De krantencommentaren zullen niet van de poes zijn.

Het laatste nieuws zet bij z'n artikels heel dikwijls de mogelijkheid om te reageren als lezer.

Deze keer, heel opvallend, niet.

Bang van de bagger die den dweil zou krijgen?
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 14:04   #74
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Uit welk potje zou het geld voor deze campagne eigenlijk komen...?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 14:10   #75
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Uit welk potje zou het geld voor deze campagne eigenlijk komen...?
Indirect uit het onze.
Oud 22 juli 2023, 14:22   #76
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard monsieur le président?

Citaat:
https://www.hln.be/binnenland/premie...aakt~a4a5547b/

Inspelen op: Welke nationale eenheid??? De Croo bevestigt hiermee dat er geen eenheid is.

Dit is een wanhoopspoging om zijn eigen vel te redden!
En De vos helpt een handje.
Nu dat Rutte (Mark)besloten heeft van zelf voor Europa te gaan is er waarschijnlijk geen plaats meer voor Alexander.

Vanwaar toch een 'président" voor België.

Het wordt dus meer dan 'confederal' voor Open-Vld.

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 22 juli 2023 om 14:23.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 14:24   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hij richt die brief trouwens niet aan mij, wel aan alle "beste belgen"

In zijn ogen ben ik zeker geen ' beste ',
en in mijn ogen ben ik zeker geen ' belg '.
Citaat:
Hij richt zijn brief ook tot de meerderheid der Vlamingen. Want die meerderheid wil niet weten van een onafhankelijk Vlaanderen.
Hij richt zijn brief aan de "beste Belgen".
Wat Vlaanderen betreft, zijn daar dus zeker niet bij:
- nva en vb, wegens niet de beste en mogelijks niet-belgen
- de pvda, wegens niet de beste (te extremistisch zoals het vb)
(ik laat de andere partijen die met hem ruzie maakten in de vivaldi-winkel verder buiten beschouwing)

Bijgevolg is de brief niet gericht aan een meerderheid van de Vlamingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 14:29   #78
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard sur place

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Van voorzitter stekkertrekker naar premier schrijvende dweil

Allez alex, trek de stekker eruit

Laat het volk zijn zeg doen

Stukken beter dan een briefje

Meer de indruk dat Conner het gaat doen als hij vooruit wil.
Oud 22 juli 2023, 14:37   #79
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard Communicatie kabinet De Croo, hoeveel mensen in dienst, geld?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Feit is dat het allemaal zeer vals overkomt.
Het eerste stuk heeft een hoog nieuwjaarsbrief gehalte.
Als een kind dat nogal wat ruiten ingegooid heeft en ruzie gemaakt heeft met zijn broertjes en zusjes en nu komt dingen naar de gunst van de ouders, uit schrik zijn nieuwjaarsgeld niet te zullen krijgen.

Hi had kunnen eindigen met

uw kapoen, Alexander
22 juli 2023.

Maar nadat hij toegeeft dat ze er een zootje van gemaakt hebben, komt het tweede deel, en dat is nog stuitender dan het eerste.
Nu beweert die loser dat we hem moeten vertrouwen dat het nu allemaal beter zal gaan.
Dat is dan juist nadat zijn belastinghervorming geflopt is en hij nul op het rekest gekregen heeft.
Waarom zou het vanaf nu beter gaan?
Het tweede stukje lijkt ook op het afschuiven van de schuld op de anderen.
WE hebben gefaald, maar IK heb mijn best gedaan, de schuld ligt bij DE ANDEREN.
Dezelfde hypocriete zever als die van Vooruit, waar Rousseau ook om de haverklap zegt dat zij vooruit willen, en zich blijven inzetten, en als het toch niet lukt is het de schuld van die andere 6 in de federale regering.
We kunnen er vanop aan dat Groen en CD&V ook dat liedje gaan verkopen.
Het zijn dus 7 ruziemakers die stuk voor stuk beweren dat het aan die andere 6 ligt.

Het tweede stukje is inderdaad het inzetten van de verkiezingscampagne.
Als hij denkt dat met zo'n mislukte nieuwjaarsbrief hij de burger kan lijmen, zal hij van een kale reis terugkomen.

Ik vraag mij trouwens af, die campagne is toch wel met VLD geld betaald, nietwaar?
Men kan altijd een poging doen om hier de waarheid over te weten.

Maar gezien het verleden van de regeringsleden De Croo is er weinig hoop.

Het is wel zo dat iedereen of zo goed als de indruk heeft dat het kabinet van de premier deze legislatuur pakken meer geld heeft uitgegeven.

Is dat zo?

Mag het Rekenhof daar op antwoorden vermits er daar geen 'criminele' feiten zijn gepleegd?

Allemaal vragen voor naar het 'reces', september-oktober.

Of komen zij dan toch uit gevoel voor het algemeen belang vroeger terug?
Oud 22 juli 2023, 14:41   #80
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De prijzen worden aan de meet uitgedeeld. We zullen dus zien.
De meet komt erg dichtbij en ik zie nog geen trein voor de sprinter

Zelfs geen ploeg

En ploegleider is de weg kwijt naar de meet

Die komen dus buiten tijd aan en mogen de koers verlaten

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 22 juli 2023 om 14:43.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be