Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2023, 12:34   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
De dochter van een vriendin poetst met dienstencheques. Per uur houdt ze netto 13 euro over. Ik vind dat héél weinig!

Dus: ik betaal 55 euro per keer = 3u poetsen ( en een half uurtje pauze met een koekske en een chocolaatje en een babbeltje erbij) en me dunkt dat dat veel beter betaald is als een hulp die voor 3u werken netto 39 euro betaald krijgt.

Tenslotte wat dat in het zwart werken betreft: het is een familielid. Het staat mij nog altijd vrij om eenieder wie van onze familie een cash bedrag te geven.

Het gaat hier niet over 1000 euro he!
Je ontzegt haar wel de opbouw van een optimaal pensioen, alsook eventuele optimale rechten bij ziekte/invaliditeit/...
Waarom niet de dienstencheques cumuleren met wat extra tot aan jouw 55 euro, met de wenk om het extra te gebruiken voor pensioensparen (als ze nog geen eigen huis heeft)?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2023, 12:45   #62
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dochter van een vriendin poetst met dienstencheques. Per uur houdt ze netto 13 euro over. Ik vind dat héél weinig!

Dus: ik betaal 55 euro per keer = 3u poetsen ( en een half uurtje pauze met een koekske en een chocolaatje en een babbeltje erbij) en me dunkt dat dat veel beter betaald is als een hulp die voor 3u werken netto 39 euro betaald krijgt.
De € 55 die u bruto betaalt gaat netto minder opleveren dan de € 13 per uur netto.

Bovendien is ze niet verzekerd als er iets gebeurt, telt het niet mee voor pensioenopbouw,...

Citaat:
Tenslotte wat dat in het zwart werken betreft: het is een familielid. Het staat mij nog altijd vrij om eenieder wie van onze familie een cash bedrag te geven.

Het gaat hier niet over 1000 euro he!
Neen, het staat u helemaal niet vrij. Toch niet volgens de wet.

U mag iemand een bedrag schenken uiteraard, waar geen belastingen op moeten worden betaald. Maar in dit geval gaat het om een vergoeding voor een welbepaalde prestatie. Dat is inkomen uit arbeid en dat moet worden belast.

Als een familielid kapster is en u geeft haar € 20 cash per knipbeurt, denkt u dat dat familielied dat bedrag dan ook niet moet aangeven als belastbaar inkomen?

Kijk, u doet wat u wil hé maar u kan niet ontkennen dat wat u hier doet fraude is zowel op vlak van belastingen als op vlak van sociale zekerheid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2023, 12:47   #63
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je ontzegt haar wel de opbouw van een optimaal pensioen, alsook eventuele optimale rechten bij ziekte/invaliditeit/...
Waarom niet de dienstencheques cumuleren met wat extra tot aan jouw 55 euro, met de wenk om het extra te gebruiken voor pensioensparen (als ze nog geen eigen huis heeft)?
Ze is bewust huismoeder tot haar kinderen groter zijn.
En nee, ze staat niet op den dop, noch leeft ze van één of andere uitkering.

Dus nope dat ik haar de opbouw van een optimaal pensioen ontzeg.

Voor de rest is dat allemaal mijn verantwoordelijkheid niet. Zij wil graag iets bijverdienen. Ik kan de hulp goed gebruiken en ik denk wel dat ik haar fatsoenlijk betaal.
Zij is content, ik ben content dus: win-win.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2023, 12:49   #64
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De € 55 die u bruto betaalt gaat netto minder opleveren dan de € 13 per uur netto.

Bovendien is ze niet verzekerd als er iets gebeurt, telt het niet mee voor pensioenopbouw,...

Neen, het staat u helemaal niet vrij. Toch niet volgens de wet.

U mag iemand een bedrag schenken uiteraard, waar geen belastingen op moeten worden betaald. Maar in dit geval gaat het om een vergoeding voor een welbepaalde prestatie. Dat is inkomen uit arbeid en dat moet worden belast.

Als een familielid kapster is en u geeft haar € 20 cash per knipbeurt, denkt u dat dat familielied dat bedrag dan ook niet moet aangeven als belastbaar inkomen?

Kijk, u doet wat u wil hé maar u kan niet ontkennen dat wat u hier doet fraude is zowel op vlak van belastingen als op vlak van sociale zekerheid.
Lees eerst mijn vorige post.
Oud 28 augustus 2023, 12:53   #65
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Mijn poetsvrouw krijgt 25€/uur, en rekening houdend met haar werk, niet overdreven.
Tof! Mocht ik het kunnen, ik zou dat ook per uur betalen!
Maar ja, invaliditeit is gene vette.
Daarbij moet ik ook aan mijn kinderen en kleinkinderen denken en die gaan nog altijd voor.
Oud 28 augustus 2023, 12:54   #66
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees eerst mijn vorige post.
Waar verwijst u concreet naar?
Oud 28 augustus 2023, 12:56   #67
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tof! Mocht ik het kunnen, ik zou dat ook per uur betalen!
Maar ja, invaliditeit is gene vette.
Daarbij moet ik ook aan mijn kinderen en kleinkinderen denken en die gaan nog altijd voor.
Hahaha, wat een hypocriete reactie.

Weet u wat één van de oorzaken is van de onbetaalbaarheid van onze sociale zekerheid (en dus ook uw invaliditeitsuitkering)?

Mensen die in het zwart werken! Zij profiteren immers van de sociale zekerheid zonder er aan bij te dragen.

Ongelooflijk hoe u enerzijds in het zwart mensen tewerkstelt (waardoor er geen RSZ bijdragen worden betaald) maar anderzijds gaat klagen dat de RSZ te weinig uitbetaalt.
Oud 28 augustus 2023, 12:57   #68
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor de rest is dat allemaal mijn verantwoordelijkheid niet. Zij wil graag iets bijverdienen. Ik kan de hulp goed gebruiken en ik denk wel dat ik haar fatsoenlijk betaal.
En verlies voor de RSZ.

De RSZ die uw uitkering betaalt.
Oud 28 augustus 2023, 13:07   #69
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Weet u wat één van de oorzaken is van de onbetaalbaarheid van onze sociale zekerheid (en dus ook uw invaliditeitsuitkering)?

Mensen die in het zwart werken! Zij profiteren immers van de sociale zekerheid zonder er aan bij te dragen.

Ongelooflijk hoe u enerzijds in het zwart mensen tewerkstelt (waardoor er geen RSZ bijdragen worden betaald) maar anderzijds gaat klagen dat de RSZ te weinig uitbetaalt.
Mensen dan nog wel? In't meervoud?

Awel ik zal u eens iets verklappen: 3 weken geleden heeft mijn kleinzoon hier onze hagen afgedaan. Daarna heeft hij alles opgeraapt en in zakken gestoken.

En weet ge wat? Ik heb hem daar 45 euro voor gegeven. In't zwart! Schandalig toch dat ik mijn eigen kleinkind tewerkgesteld heb
Oud 28 augustus 2023, 13:09   #70
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen dan nog wel? In't meervoud?

Awel ik zal u eens iets verklappen: 3 weken geleden heeft mijn kleinzoon hier onze hagen afgedaan. Daarna heeft hij alles opgeraapt en in zakken gestoken.

En weet ge wat? Ik heb hem daar 45 euro voor gegeven. In't zwart! Schandalig toch dat ik mijn eigen kleinkind tewerkgesteld heb
Dat van uw kleinzoon is uitzonderlijk. Dat kwalificeert niet als beroepsinkomen. Maar op vaste basis iemand thuis komen laten poetsen en daar dan een vergoeding voor betalen: ja, dat is tewerkstelling in het zwart.

Vindt u dat andere mensen wel belastingen moeten betalen? Of is dat voor iedereen optioneel?
Oud 28 augustus 2023, 16:11   #71
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Tenzij ze in het zwart werkt natuurlijk, maar dat is een misdrijf.
Je lijkt heel veel waarde te hechten aan dat woord. Ik bega elke dag 4-5 misdrijven. Wildplassen, te hard rijden, afslaan waar het verboden is, in het zwart betalen.. In een kapotgereguleerd land als België is het een absolute must om misdrijven te plegen. Zij die het niet doen worden gepluimd. Het is eigenlijk een middelvinger naar de Roverheid die meent onze levens te moeten bepalen.
Oud 28 augustus 2023, 16:13   #72
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Vindt u dat andere mensen wel belastingen moeten betalen? Of is dat voor iedereen optioneel?
Ja iedereen moet belastingen betalen. Maar de hoeveelheid belastingen (vooral op inkomen) in België komt gewoon neer op diefstal en onteigening. En zij die de overheidsdiefstal deels kunnen omzeilen, moeten dat zeker doen. Ik pleit voor 80% wit en 20% zwart.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 28 augustus 2023 om 16:14.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 11:09   #73
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dienstencheques kosten 9 euro per uur. Ik hoor zeggen dat het brutoloon van een huishoudhulp rond de 15 euro zit. Daar moet dan nog belasting vanaf waardoor ze op 13 euro/uur netto uitkomen. Wie wil er arbeid leveren voor dat loon? Ik ben als zelfstandige niet veel thuis. Mijn vrouw werkt 9 to 5. Huishoudelijk werk is wat veel om daar bij te nemen, dus zoeken we iemand die 3u per week komt poetsen.

Is het in 2023 eerlijk om zo iemand 3 dienstencheques te geven voor 3u werk? Mijns inziens is dat hetzelfde als instemmen met slavenarbeid. Mijn buurvrouw is content van haar huishoudhulp. Dus ik heb er snel mee kennisgemaakt, maar ik voelde dat ze liefst niet via een poetsbureau komt omdat ze dan erg weinig verdient.

Ik vraag me dus af welk alternatief eerlijk is:

1) 3 dienstencheques neerleggen, en cash bijbetalen (ik twijfel tussen 10 euro of 20 euro cash per poetsbeurt). 3 dienstencheques kosten me 27 euro/week, dus 108 per maand. Als ik cash eerlijk bijbetaal (20 euro per 3 uur) kom ik op 188 euro/maand. Dat vind ik dan vrij kostelijk. Ik zou het wel elke 2 weken doen, ipv wekelijks.

2) Alles in het zwart, maar dan ben ik niet in orde met verzekeringen etc en het is niet fiscaal aftrekbaar. Dus eigenlijk een no go voor mij.

3) 4 dienstencheques neerleggen (36 euro/week), en afspreken dat ze maximum 3 uur werkt. Als ze eerder naar huis gaat en betrapt wordt (ik laat sowieso niemand binnen) weet ik van niks. Ik zeg dan dat ik niet thuis was en me er niet van bewust was dat ze eerder vertrokken is.

En dan nog los van het financiële. Is het gebruikelijk om je huissleutel te geven aan een poetshulp die je niet kent? Omdat je zelf aan het werk bent en dus helemaal niet kan controleren of ze werkt, of zit te Netflixen? Veel mensen willen enkel een hulp als ze zelf thuis zijn. In het begin lijkt me dit ook de veiligste optie.
Niemand is verplicht om voor dienstencheques te gaan werken.
En je weet: "when you pay peanuts, you get monkeys".
Verwacht er dus in veel gevallen maar niet al te veel van. Als ik vandaag ga solliciteren bij een kuisburo dat met dienstencheques werkt sta ik morgen bij iemand in de living met een aftrekker en een dweil, al heb ik die nog nooit van dichtbij gezien.
Op veel van die bedrijven nemen ze werkelijk iedereen aan.

Maar als jij je niet goed voelt bij het betalen met dienstencheques kan je ook altijd gewoon beroep doen op onderhoudsfirma's. Die komen ook bij u poetsen hoor. En sturen nadien netjes een factuur op.
Oud 29 augustus 2023, 11:56   #74
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je lijkt heel veel waarde te hechten aan dat woord. Ik bega elke dag 4-5 misdrijven. Wildplassen, te hard rijden, afslaan waar het verboden is, in het zwart betalen.. In een kapotgereguleerd land als België is het een absolute must om misdrijven te plegen. Zij die het niet doen worden gepluimd. Het is eigenlijk een middelvinger naar de Roverheid die meent onze levens te moeten bepalen.
Ik ben het eens dat er in België wordt overgereguleerd en overbelast.

Maar klagen dat uw uitkering te laag is en tegelijkertijd meewerken aan RSZ fraude, vind ik toch wel heel hypocriet.
Oud 29 augustus 2023, 11:57   #75
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja iedereen moet belastingen betalen. Maar de hoeveelheid belastingen (vooral op inkomen) in België komt gewoon neer op diefstal en onteigening. En zij die de overheidsdiefstal deels kunnen omzeilen, moeten dat zeker doen. Ik pleit voor 80% wit en 20% zwart.
Klopt. De belastingen moeten enorm dalen. Een schijf hoger dan 30- 35% vind ik zelf totaal onverantwoordbaar.
Oud 29 augustus 2023, 15:59   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ok. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Alhoewel er mensen zijn die dat proberen (de Quick met zijn denigrerende opmerkingen en het ABVV die graag iedereen communistisch in de fabriek ziet werken)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 29 augustus 2023, 16:02   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt. De belastingen moeten enorm dalen. Een schijf hoger dan 30- 35% vind ik zelf totaal onverantwoordbaar.
Hoe hoog zou volgens jou de belastingvrije basissom moeten zijn?
Vind jij dat iemand die vb. 1500 euro, of vb. 2000 euro bruto verdient, daarop belastingen moet betalen?

Oud 29 augustus 2023, 17:42   #78
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Meer zelfs.

Stel je het volgende eens voor:

Een applicatie op je smartphone die continu weergeeft hoeveel belastingen je hebt betaald. Neem een zelfstandige (eenmanszaak) die veel uren draait. 40 000 euro belastingen per jaar (inkomensbelasting + sociale lasten) is realistisch. Op een carrière van 40 jaar betaalt zo iemand 1.6 miljoen euro belasting. De app zou dat bedrag ook moeten aanpassen aan de inflatie.

Vergelijk dan die zelfstandige met andere groepen in deze samenleving. De beroepsdopper die af en toe eens werkt, maar dan 10 jaar thuis gaat zitten met een invaliditeitsuitkering. Werkt aan een laag inkomen en betaalt weinig belasting. Is dan 10 jaar thuis en kost de samenleving (de belastingbetaler) een massa geld. De app zou voor die persoon na de gehele carrière een negatief cijfer geven, terwijl de zelfstandige van daarnet 1.6 miljoen heeft bijgedragen.

Op die manier kun je het nut van elk individu in de samenleving met 1 cijfer grotendeels in beeld brengen. Kunnen we ook een gepast oordeel vellen over groepen van mensen in de samenleving (zijn de allochtonen echt profiteurs of zijn ze het niet?) ipv te vervallen in eindeloze welles nietes discussies. Ik ben ook van mening dat de stem van iemand die zoveel bijdraagt veel meer moet wegen dan die van profiteurs die alleen maar geld kosten. De socialisten gaan op hun achterste poten staan als ik zoiets zeg, maar ik vind het logisch. Zo vind ik het ook logisch dat iemand die morbide obees is omdat hij/zij zich volsteekt met frieten en cola, veel meer moet betalen voor een ziekteverzekering dan iemand die wel gezond leeft.

Ik ben deftig gediplomeerd maar weiger zwaar te investeren in België (en hier een eigen zaak uit te bouwen) puur om wille van de belastingvoet die neerkomt op communisme. Je moet mijns inziens vrij geschift zijn om te willen investeren in een land met een van de hoogste belastingvoeten ter wereld.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 29 augustus 2023 om 17:45.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 18:20   #79
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hier worden echt bakens verzet... Twee invalide uitkeringstrekkers die trots aankondigen dat ze een zwartwerker tewerk stellen en dat moreel gaan verdedigen...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 20:11   #80
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Eurosceptic ik wil best bij u komen kuisen. 40€ per sessie is goed voor mij xD.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be