![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Ik ben niet tegen het bezit van wapens, maar ik vind wel dat een degelijk gefundeerde reden moet voor de dag gelegd worden. Zoals sportbeoefening, handelszaak, of recentelijk concrete bedreigingen ontvangen hebben.
Er moet wel een, ontradingsbeleid gevoerd worden (door screening enz...), maar geen verbods beleid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de wapens op vergunning, moet je dat nu al doen trouwens, voor je vergunning krijgt moet je een examen/proef voor dat specifieke wapen afleggen. Bovendien moet je kunnen aantonen dat je dat wapen nodig hebt, dus sportschutter zijn, of een speciaal attest dat je dat vandoen hebt voor uw beroep. (en dat is vrij uitzonderlijk) juweliers en dergelijke kunnen dat ook krijgen maar zijn meestal dan ook lid van een schietclub, (als je een wapen hebt moet je in priciepe ook lid blijven, de politie kan controleren hoe dikwijls je komt schieten. (elke schietbeurt moet worden ingeschreven ! ) en wordt meestal zelf electronisch geregistreerd in moderne schietstanden. Bovendien wordt de verkoop van vergunningsplichtige munitie ook ingeschreven, ... (elke aankoop die je doet wordt genoteerd) als je dus enorme hoeveelheden ammo koopt zonder ooit te gaan schieten, dan kan er ergens een belletje gaan rinkelen... Verder als er ooit gaat gevraagd worden wapens in te leveren zal ik u al op voorhand zeggen, dat er plots een heleboel vergunde wapens, gaan gestolen zijn, en of verdwenen zijn, ... Iemand die 2 een 9 mm heeft in 't wit koopt hem gewoon nen 2 de 9 MM in 't zwart, hij gaat sportschieten met zijne witten koopt daar munitie voor en laad er vervolgens zijne zwarte mee die onder zijn kopkussen steekt. Zo simpel is het om te foefelen. in Engeland bv, is een verbod op privé wapenbezit, toch vallen daar ook schietincidenten plaats... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() In de USA heb je jaarlijks zo’n 5 moorden per 100.000 inwoners. http://www.police999.com/stats/crime2003-03.html In het UK werden in 2001/2 zo’n 800 moorden per jaar genoteerd, wat voor een bevolking van 60 miljoen overeenkomt met 1,3 moorden per 100.000 inwoners. http://www.cyberussr.com/hcunn/guns/...usa-table.html Er zijn dus minder moorden per jaar en per 100.000 inwoners in het UK ivm de USA Het surplus aan moorden in de USA heeft te maken met specifieke patronen die niet in dezelfde mate spelen in het UK, zoals bv de sterke oververtegenwoordiging van de zwarten die met 12 �* 13% van de bevolking voor de helft van de moorden zorgen: ![]() Maar andere gewelddadige misdrijven komen doorgaans meer voor in het UK dan in de USA Zie hierover de belangrijke opmerking op: http://www.cyberussr.com/hcunn/guns/...usa-table.html Het feit dat in de UK de inbraken vaak gebeuren terwijl de bewoners in huis zijn, terwijl dit voor het overgrote deel van de (verhoudingsgewijs veel minder talrijke) inbraken in de USA niet het geval is, wordt algemeen toegeschreven aan het afschrikwekkend effect dat uitgaat van de mogelijkheid, dat de bewoners van het overvallen huis over wapens beschikken + de kleinere kans dat de overvallen bewoners nadien gerechtelijk worden vervolgd voor de ‘schade’ die zij de overvallers met hun wapens toebrachten.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
schoofzak, ik schiet graag en gij gaat mij mijn hobby en zeker mijn wapens niet afpakken. En er zijn er nog zo veel die daar over denken. Weet jij overigens nu al hoe streng het allemaal is. En denk jij werkelijk dat iedereen braaf zijnen blaffer gaat afgeven... Iedereen die in dat geval is heeft al een noodscenario, geloof me maar. En weet je hoeveel onvergunde .22's en 9 MM floberts en riot guns er nog rondslingeren in de huizen van de mensen. Om van de jachtgeweren maar te zwijgen, van luchtkarabijntjes spreek ik nog nie eens. En dat zijn honderdenduizenden mensen die zelf nooit schieten met die dingen,. Ze hebben gewoon een geweer, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2. Het feit dat het aantal moorden in de USA zo'n 3-4 keer hoger liggen dan in de UK kan dus ook niet "zuiver" worden toegeschreven aan het bestaan van een significante zwarte populatie. 3. Om het verschil nog wat groter te maken: in Brussel is het aantal moorden per inwoner zelfs 170 keer (!!) lager dan in de hoofdstad van de USA, Washington DC. Deze ratio kan nooit verklaard worden door te wijzen op het aantal niet-blanken, of het percentage niet-blanken in beider steden. Citaat:
Source: Gordon Barclay and Cynthia Tavares, "International Comparisons of Criminal Justice Statistics 2000," UK Home Office, Research Development & Statistics Directorate, dated July 12, 2002, available online at http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hosb502.pdf, last accessed Dec. 17, 2002. 2. Ook de mate waarin criminaliteit al dan niet wordt gerapporteerd is zeer verschillend. Interessant hierin is bvb.: Certainly, the rate at which crimes are reported to law enforcement is much lower than that shown in the ICVS (nvdr: International Crime Victimisation Survey, een bron om internationaal criminaliteit te vergelijken). The US Justice Department conducts its own annual Crime Victimization Survey (for which "In 2001, 43,680 households and 79,950 people age 12 or older were interviewed. For the 2000 NCVS data presented here, the response rate was 93.0% of eligible households and 89.3% of eligible individuals." Criminal Victimization 2001, p. 13) According to it: "Forty-nine percent of all violent victimizations and 37% of all property crimes were reported to the police during 2001. Of the violent crimes in 2001, 39% of rape/sexual assault, 61% of robbery, 59% of aggravated assault and 45% of simple assault were brought to the attention of the police. Motor vehicle theft continued to be the property crime reported to the police at the highest percentage (82%). Fifty-four percent of burglaries and 30% of theft were reported to the police, 2001." Source: Rennison, Callie, PhD, Bureau of Justice Statistics, Criminal Victimization 2001: Changes 2000-01 with Trends 1993-2001" (Washington, DC: US Dept. of Justice, Sept. 2002), p. 10. Het is dus misschien wel "al te gemakkelijk" om snelle conclusies te trekken hierover, zoals gedaan op de website waarnaar u refereert. Vooral dan als de bedoeling van de maker van die site nogal "plain and obvious" is... ![]()
![]() |
![]() |
#66 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De getoonde grafieken komen van het Department of Justice en vergelijken blank en zwart. In deze statistieken worden naar verluid sinds een kleine twintig jaar de hispanics bij de blanken bijgeteld, wat de scores van de “whites (non hispanic)” aanzienlijk opdrijft. Er zijn misdaadstatistieken waar White en Hispanic apart worden geteld. Zie bv ivm de three strikes wet in Californië http://www.ncjrs.org/pdffiles/165369.pdf Daaruit blijkt (p.5) dat de whites/non hispanic uit hoofde van deze wet minder gevangenisstraffen oplopen dan de leden van de numeriek toch kleinere hispanic-groep. De Asians zijn een relatief kleine groep met verhoudingsgewijs weinig moorden, zo’n 2% vh totaal. Citaat:
http://www.maec.org/frameset.php Indien we de cijfers voor blank (niet hispanic) en zwart in beide landen afzonderlijk zouden nemen, zou het verschil USA/UK inzake moorden zeker en vast een heel pak kleiner uitvallen. Maar dit zijn feiten die natuurlijk buiten het pc-discours vallen. En het is zeker waar dat definitie en graad van rapportering van land tot land verschillen. Ik zie echter geen reden om te geloven, dat deze verschillen zouden leiden tot systematische onderschatting van de misdaadcijfers in de USA.
![]() |
![]() |
#67 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of wat zou u ervan denken moest Verhofstadt in zijn volgende State of the Union zeggen dat Charleroi zowat de veiligste plek van het land is (als ge tenminste de misdaden gepleegd door allochtonen niet meerekent in de statistieken)... ?? Merk ook op dat zowel in de USA als in de UK het % armen grotendeels overeenkomt (in de UK zelfs nog iets hoger), dus dat zuiver sociale determinanten imho ook niet echt kunnen aangegrepen worden om de verschillen te verklaren. Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
* indien je de misdaadcijfers voor land X en land Y vergelijkt, * indien groep A in beide landen een hoger misdaadcijfer vertoont dan groep B, * en indien bovendien groep A in X sterker vertegenwoordigd is dan in Y, dat je dan dit feit in rekening moet brengen, vooraleer je de verschillen in de misdaadstatistieken causaal gaan verbinden met de verschillen in bv de wapenwetgeving in X en Y En een manier om deze storende factor min of meer uit te zuiveren, zou kunnen zijn: de misdaadcijfer voor A en B in beide landen afzonderlijk vergelijken. Er wordt dus niets geschrapt. Integendeel: de globale vergelijking wordt behouden, maar bovendien ook nog uitgesplitst in een reeks deelvergelijkingen. Citaat:
"Twintig jaar lang zijn alle integratieproblemen onder de mat geschoven, omdat men bang was het Vlaams Blok in de kaart te spelen. Je moest eens weten wat voor hatelijke reacties ik op mijn onderzoek naar criminaliteit bij allochtone jongeren gekregen heb. Nochtans zijn harde cijfers de enige basis voor een degelijk beleid. Maar nee: de angst voor het Blok maakte elke openheid onmogelijk. Onder de taalgrens is het nog veel erger gesteld. Een Waalse onderzoekster heeft zich in een Nederlands tijdschrift voor criminologie nog eens belachelijk gemaakt door criminaliteit onder allochtonen een mythe te noemen. Dat soort mensen bedrijft geen wetenschap, maar ideologie. 't Is altijd progressief geweest te ontkennen dat er een allochtonenprobleem bestond, hé. Wie iets anders zei, werd op de meest agressieve manier verketterd. Nog voor we het veld ingingen werd er al een boekje tegen ons onderzoek gepubliceerd: "Mon délit ? Mon origine !". Er is toen geëist dat ons onderzoek stopgezet zou worden en dat Verwilghen zijn excuses zou aanbieden aan de allochtonen. Onvoorstelbaar. Maar de ideologen hebben de mensen in de probleemwijken onderschat: je kan ze niks wijsmaken. Eigenlijk heeft men het Vlaams Blok jarenlang vetgemest door hun thema's onbespreekbaar te maken" (Marion Van San in Humo van 27 juli 2004)
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 4 januari 2005 om 17:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder is dankzij de wapenwet in de VS het onmogelijk voor gelijk welke natie om de VS binnen te vallen. Citaat:
Use a gun during a crime: 20 years Wound someone with it: Life Dat zijn de regels (en case law) in Florida. Uw argumentatie heeft eigenlijk weinig te zien met de zaak op zich, aangezien het een detail van maatregelen betreft, niet de redenen waarom. Het enige argument pro een gun ban is dat er zonder gun ban meer onschuldige slachtoffer vallen. Blijkbaar is dit dus volgens een studie van pro-ban mensen niet zo.
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() D'r zijn hier dus twee wapenliefhebbers die hun hobby verdedigen.
Den enen om zich te amuseren, den andere om in Amerika slangen dood te schieten en vreemde legers buiten te houden. Als individu heb ik me niet te moeien met jullie hobby. Maar heb ik wel het recht om mijn gedacht te hebben, en het kenbaar te maken vb. aan politici die als beroep hebben om wetten te maken. De voornaamste reden dat ik tegen wapens ben, is dat ik overtuigd ben dat een minder-gewapende maatschappij geciviliseerder is dan een meer-gewapende. En dat het wel zo zal zijn dat als men bijna geen munitie meer kan krijgen in Vlaanderen, het ook moeilijker (niet onmogelijk) zal zijn voor kriminelen om eraan te geraken; en het ook minder nodig zal zijn om wapens te bezitten. Je zal het mij dus niet kwalijk nemen dat ik ervoor ijver dat men via demokratische stemming een wet maakt die jullie hobby langzaam wurgt (ik herhaal het toch zo graag: liefst via taksen die vergelijkbaar zijn met tabakgebruik en benzine/diesel ... dus een takske voor aankoop, eentje per jaar voor bezit, eentje per bezoek aan de schietstand, eentje voor de aankoop van de munitie ... allez en als ge uw wapen vrijwillig binnenlevert voor vernietiging, dan krijgt ge 10 procent van de uitbetaalde taks terug) (en ook: bij eenvoudig verzoek van een huisgenoot of familielid, al of niet bij dreigende echtscheiding: verplichte binnenlevering ... enzovoorts, 'k zal nog wel wat uit mijn duim zuigen, wacht maar ... idem binnenleveren bij elk misdrijf met alkohol, ook in 't verkeer, bij elk incident, vastgesteld door de politie of voldoende getuigen dat meneer zijn geduld verliest of kwaad wordt ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat die dingen toch liggen. In Afghanistan en Irak mogen ze niets hebben en toch halen ze daar dagelijks vanonder het zand van alles en nog wat. Munitie denk ik niet dat je dat in die landen kan gaan kopen, toch hebben ze er blijkbaar genoeg van. Als je weet dat je met een simpel persmachine gewoon zelf je kogels maakt dan halen al die wetten geen meter uit. Het is overbodig, nutteloos en je haalt er alleen maar sociale ellende mee in het land van de eenzaat die een souvenir wil houden van opa zaliger! Laat die mens toch iets onder zijn matras verbergen zodat hij kan slapen. Mensen die in een schietclub zijn hebben dat al lang geregistreerd allemaal of ze mogen niet schieten en wat doen ze, recht vooruit onder de strengste veiliheidsnorm op een doel schieten. Werkt dat zo op uw zenuwen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In Washington DC ligt het moordratio 170 maal hoger dan in Brussel; zo'n verhouding kan niet komen van verschillen in aantal of percentages "marginale niet-blanken" tussen beider steden. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik me niet vergis zijn de misdaadcijfers van Nederland op bijna alle vlakken hoger.
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs/r57.pdf Autodiefstal, aanvallen met geweld, persoonlijke aanvallen (zoals verkrachting) zijn allemaal hoger in de VS. Inbraakcijfers zijn gelijkwaardig. Enkel voor fietsdiefstallen (!) werden in Nederland significant hogere cijfers opgetekend.
![]() |
![]() |
#80 |
Europees Commissaris
|
![]() Misdaad in Nederland
Het aantal misdrijven dat de politie in 2001 registreerde, bedroeg 1.357.617 (bron: CBS). In verhouding tot de bevolkingsgrootte is dat bijna twee keer zoveel als bijvoorbeeld in Oostenrijk (bron: AD, 10 juli 2002). Rotterdam is met acht moorden per 100.000 inwoners per jaar veruit de meest moorddadige stad van West-Europa (bron: Het Parool, 22 juli 2002). Aangezien van lang niet alle misdrijven aangifte wordt gedaan, is de werkelijke criminaliteit een stuk hoger. Volgens de International Crime Victim Survey werd in Nederland in 2000 maar liefst 25,2% van de bevolking (instellingen en bedrijven niet meegerekend) slachtoffer van ten minste één misdrijf. Dat is na Engeland en Wales het hoogste percentage van de dertien Europese landen die gemeten werden. Nederland is de Verenigde Staten (score: 21,1%) qua misdaad inmiddels ruim voorbijgestreefd. Een in het oog springend verschil tussen beide landen is dat jaarlijks 0,8% van de Nederlandse vrouwen slachtoffer wordt van aanranding of verkrachting – een twee keer zo hoog percentage als in de VS. Het jaarlijks aantal geregistreerde misdrijven per 10.000 inwoners steeg de afgelopen decennia achtereenvolgens van 115 (1960) naar 205 (1970) naar 501 (1980) naar 761 (1990) naar 817 (2000) (bron: CBS). Dat is sinds 1960 een toename met een factor 7. Men vermoedt dat het percentage misdrijven waarvan aangifte wordt gedaan, nu kleiner is dan in 1960, zodat de werkelijke toename nog hoger is. bron: http://www.libertarian.nl/NL/archives/000281.php