![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En genot en passie zijn niet hetzelfde. Passie is bezetenheid, die uitgaat van een sterk verlangen en/of begeren in de daad. Citaat:
En zintuiglijk komt op de eerste plaats, degene die bemind wordt te zien en te horen. Citaat:
Het is alleen lijden als men het niet kan uiten en dus terugslaat op het eigen zelf in plaats van op de ander. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"pics, or it didn't happen"
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Plaatjes kan ik er niet van maken, daarvoor zijn ze veel te klein.
Het is een kwestie van denken en begrijpen en zelf een voorstelling maken.
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat begrip is essentieel voor de filosofie van Spinoza en Nietzsche. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Beste Harrie, DE ZIEL IS HET LEVENDE LICHAAM. Gevoel is lichamelijk en voorbehouden aan wezens met een neurosysteem, aan zielen dus. Alleen zielen kunnen liefde en haat, of genot en angst ervaren. in de voorgaande post schreef je: "Maar zover de mens eigenlijk geestelijk is en geen ziel, zo ervaart hij de liefde in zijn eigen ziel. Niet van buiten dus, maar van binnen (innerlijk dus)." Hier stel jij geestelijk tegenover ziel. Dus geest tegenover lichaam. Nu ontken je dat. Zo kunnen we niet goed discusieëren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het neurosysteem is slechts een uiterlijke verbinding met het lichaam. Het is slechts een middel. Citaat:
Maar de ziel is niet het lichaam, dat is slechts stoffelijk als iets dat je waar kunt nemen. Ook als je je lichaam voelt, gaat dat van de ziel uit. Niet van het lichaam zelf. Het lichaam is deel van de ziel en niet andersom. Het hogere is de grondslag van het lagere.
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is de ziel die het lichaam doet leven, niet andersom.
Het staat zelfs in de Bijbel, waarvan je evenmin ooit iets hebt begrepen. "De HEERE God vormde de mens uit het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen" (Genesis 2:7).
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 18 oktober 2023 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Genesis 22:7 Toen sprak Izak tot Abraham, zijn vader, en zeide: Mijn vader! En hij zeide: Zie, hier ben ik, mijn zoon! En hij zeide: Zie het vuur en het hout; maar waar is het lam tot het brandoffer?
De mens moet branden om van stof tot geest te worden. Dat is de betekenis der wedergeboorte van Jezus in Mij. Ook de ziel behoort daar bij: de liefde uit de Geest van het denken.
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Statenvertaling: Genesis 2:7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. King James Version, Genesis 2:7 ... And the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul. Volgens Genesis 2 was Adam een ziel, ofwel een levend lichaam. Niks van een geest te bespeuren. En toe Adam stierf was hij geen ziel meer. Dus jouw eerdere opmerking dat liefde en vreugde gevoelens zijn niet van de geest, maar van de ziel, is juist. Het bewustzijn en denken worden gestuurd door het stoffelijke brein, inclusief gehele neurosisteem. Genesis 22:7 is interessanter voor de vraag: wat is de zin van het leven. Abraham beschouwde lammeren als deel van zijn wezen, ziel, of lichaam, evenals zijn zoon Izaäk. Zijn bezit schonk hem vreugde en genot, zou Spinoza zeggen. En dat genot was de zin van zijn leven. Het offeren van zijn bezit in een brandoffer deed hem verdriet, en bezorgde hem angst, zou Spinoza zeggen. Maar de idee van het eren van zijn God Jaweh, door van zijn bezit afsrand te doen, overheerste. Ken je een uitspraak van Jezus die hetzelfde principe adviseert? De zin van het leven, volgens de bijbel, is God liefhebben bovenal. Dar is echter een aangeleerde illusie. Deze illusie is wijdverbreid, en een manier om angst te bezweren. "Omdat gij mij uw zoon niet onthouden hebt, u geliefde, daarom ... beloftes, geloof, verwachting, lijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kun je niet lezen? Citaat:
Citaat:
De ziel moest er apart in als adem=ziel. Citaat:
Citaat:
Zoals de ziel leven geeft aan het lichaam en niet andersom. Citaat:
![]() De hoogste zin van het leven is de Geest is denken en begrijpen om ook God te begrijpen en EEN met Hem te zijn, zoals geopenbaard in mijn atoomtheorie. De ziel daarentegen is het lagere gevoelsleven, dat is de essentie van het leven der dieren. Citaat:
Citaat:
Maar mijn nieuwe Bijbel is dat zeker niet. Amen.
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
Het is interessant het concept liefde antropologisch te benaderen. Het is zo ontastbaar dat het niet noodzakelijk is het bestaan ervan te erkennen. Hetzelfde geldt voor het concept God. Laatst gewijzigd door Bach : 19 oktober 2023 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onverschilligheid is geen aantrekkingskracht noch afstoot kracht. Citaat:
Het is metafysisch en subjectief. Maar omdat de wetenschap vooral natuurwetenschap is en fysisch en eenzijdig objectief kent deze de liefde niet.
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Toch heeft de Heilige Geest Maria bezwangerd, met of zonder gevoel, dat laat ik in het nidden. Maar oké, jonge mannen komen klaar door aan een schone maagd te denken of van haar te dromen. Dus wie weet, gaat denken en gevoel dan toch samen. ![]() Op de "Annunciatie" van Jan van Eyck, lijkt Maria niet slechts geestelijk geroerd tijdens de bevruchting door de Heilige Geest. Aan haar gezicht te zien wist de schilder waar Abraham de mostert haalt. Die duif levert een kwakje af, en niet op haar hoofdje. Maria werd niet zwanger door aan een kind te denken. Volgens de joodse traditie is de Geest van God niet het denken. Dat idee komt van Plato. Tja en Plato was ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Geest is concreet, niet abstract. Citaat:
Citaat:
Het gaat hier om de voorstelling, het gevoel en de handeling. De Geest is daarvoor niet nodig. Die zit bij de microwezentjes. Wat de droom betreft gaat het dan om de natte droom. Ik heb daar geen ervaring mee, en weet niet of dat werkelijk bestaat of een sprookje is. Citaat:
![]() Citaat:
Van Plato is de Idee bij de Goden, maar van Aristoteles is de Geest als denkende persoon. Pas Aristoteles wist de Geest als het denken dat zichzelf denkt als God. Als object dat is de Vader als eeuwig en rustend en als de Zoon als subject dat bewegend is. Het is de eeuwige godheid die zichzelf beweegt in het denken.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 20 oktober 2023 om 09:13. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat voor Spinoza eigenliefde een a priori was. Wie zichzelf haat kan een ander niet liefhebben. En de liefde van Adonis is een aparte emotie. Bij liefhebben denk ik niet zozeer aan erotische liefde, maar algemener, liefde voor soortgenoten en alles wat wij graag zien in onze huizen en stad. Hetgeen we koesteren beschermen. Die dingen scheppen vreugde en genot. Als die dingen woiden bedreigd dan schrikken we en worden we angstig en kwaad. We haten de oorzaak en dat is nodig om in actie te komen om 'onszelf' te beschermen. Als we onszelf als oorzaak haten is dat een uitzondering op de regel. Normaal is dat we onszelf verontschuldigen, of dat wij een boete betalen om de zaak te sluiten.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar boven de eigenliefde gaat de Geest van het denken, te weten wie je bent: IK dus. Want als je niet weet wie je bent, hoe kun je jezelf dan liefhebben? Eerst komt de Geest en dan de Liefde. Citaat:
Citaat:
Daarom heeft de mens zichzelf niet alleen lief, noch ook de anderen, maar kan ook beiden haten of verachten of teleurgesteld zijn in zichzelf om de gebreken. Maar het meest wezenlijke is dat de mens zichzelf niet kent, niet weet wat het IK is. Het is God, het is God in de mens en de mens in God. Het is de eenheid van beiden. En omdat God ook een oneindige veelheid is van microwezentjes is God ook WIJ, zoals WIJ ook WIJ zijn. Amen
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jij die alleen maar je lichaam bent en geen geest en dus niet kan denken, jij leutert maar wat en liegt bovendien Mij toe te schrijven wat ik nog nooit heb gezegd, maar altijd zeer duidelijk heb uitgelegd dat alles uit de Geest is, zoals ook de Bijbel zegt en jij dus ook nooit hebt begrepen.
![]() |