![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sinds ik er op let verbruik ik nooit meer dan 3,5 kW. Onder de 2,5 kW (minimumtarief) raken zonder extreme maatregelen is echter ondoenbaar.
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Droogkast, een drooglijn in de veranda en een 35W ventilator. Fornuis. Gas. Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een automaat van 2A gaat springen als je een waterkoker of dergelijke gebruikt op een stroomkring waar deze niet thuishoort. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 24 oktober 2023 om 19:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is slechts een kanttekening over hoe "leugenachtig" die "prijzen" zijn opgesteld. 1 keer in een maand ondoordacht de oven en de vaatwasmachine aan, en de elektriciteit voor die hele maand is een tikje duurder.
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vorige week eens geprobeerd. Wasmachine op 60 graden, droogkast op 'extra droog' en oven op 200. Kwam uit op een piekverbruik van 3380... Lijkt me nu nog niet echt een ramp.
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zaten toen op 2,2kW. Maar omdat dat zo'n gedoe is zijn we daarmee gestopt (tot zover het doel van het capaciteitstarief) en kijken we nu niet meer naar wat we wanneer gebruiken. Afwasmachine draait wel altijd alleen en 's nachts vanwege het geluid. Nu zitten we op 3,5kW. Die paar euro verschil dat dat geeft mogen ze hebben.
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal wel iets kosten, maar dan kan mijn warmtepomp in de nacht toch nog minimaal draaien op zonne-energie. Mijn warmwateropwekking doe ik, vanaf het moment van een digitale meter, overdag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik op de website het capaciteitstarief simuleer moet je volgens mij je piekverbruiken al heel erg naar beneden krijgen om een investering ala een batterij ooit terug te verdienen. Bij 3kW betalen we €338, bij 6kW wordt dat €473. Voor die €135 per jaar kan ik me geen batterij aanschaffen... En ik zou niet weten hoe ik aan maandpieken van gemiddeld 6kW moet geraken dus nee... Voor ons is heel de heisa rond die digitale meter en het capacitietstarief een enorme orkaan in een shotglaasje gebleken. Als je met een warmtepomp opgezadeld zit is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet waarom mensen ooit vrijwillig een warmtepomp hebben geinstalleerd.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 25 oktober 2023 om 06:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk ben ik best tevreden over mijn warmtepomp, ik denk dat ik mijn investering al lang terug heb. Maar inderdaad, het capaciteitstarief dreigt roet in het eten te gooien. Het gaat niet over het gemiddelde maandverbruik, maar over het gebruik gedurende 1 kwartier (het hoogste gemiddelde verbruik gedurende 1 kwartier in een maand). Op de eindafrekening worden die kwartiers nog eens samengeteld en gedeeld door twaalf, waardoor één kwartiertje, toch flink kan doortellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet dat automaten bedoeld zijn om de kabels niet te overbelasten, als je wil vermijden dat ergens een (microgolf-) oven of bijverwarming worden gebruikt een kantoorruimte waar enkel computers enzo mogen staan lijken automaten van 2 of 4 Ampère een goede maatregel. In praktijk heb ik dat nog nergens tegen gekomen. Ik ben persoonlijk niet tegen het capaciteitstarief omdat het eenvoudigweg niet tegen te houden is. Het is echter tegendraads aan de elektrificatie van personenauto's. Je kan deze enkel traag én slim laden als je jouw capaciteitstarief niet door het dak wil laten gaan. Om ze slim te kunnen laden moeten alle grootverbruikers ( (bij-)verwarming, keuken, waterboiler, was- en droogmachine, ..) slim zijn aangesloten. Het duurt dan 1 1/2 dag voordat je elektrische voiture is geladen. PS. Warmtepompen die onze Vlaamse overheid promoot en zelfs subsidieert zijn zelden slim aangestuurd en geven pieken die je capaciteitstarief door het dak laten gaan. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 25 oktober 2023 om 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat weet ik. Op de website van de VREG kan je simuleren hoeveel je betaalt bij welke maandpieken. Op die manier kwam ik er ook achter dat het voor mij weinig zin heeft om langs alle kanten rekening te houden met dat capaciteitstarief. De goedkoopste schatting (gemiddelde maandpieken van 3kW= €338) tov van de duurste en zelfs voor onze woning onrealistisch hoge schatting (gemiddelde maandpieken van 6kW= €473) scheelt mij €135/jaar ofte €11 per maand... En dit in de wetenschap dat ik nooit aan 6kW ga geraken. Proefondervindelijk getest. Als de overheid nu denkt dat ik mijn verbruik ga spreiden om maximum €11 per maand uit te sparen hebben ze het gruwelijk mis hoor.
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je PV installatie produceert op donkere winterdagen te weinig om batterijen op peil te houden, laat staan ze bij te vullen. Als batterijen hun kritiek niveau naderen ( dat wordt meestal verborgen in de specificaties) gaan ze kapot elke minuut ze niet worden bijgeladen. Sommige configuraties laten toe dat je nog steeds een batterij op kritiek niveau verder kan ontladen maar dat zou enkel in het vooruitzicht van een spoedige turbolading mogen zijn. Om thuisbatterij beter te beschermen tegen te lange periodes van kritieke ontlading proberen ze EnergieBeheersSystemen ( EMS) te verkopen en dynamische elektriciteitscontracten met uurtarieven. Het EMS gaat de batterijen dan niet enkel opladen via PV panelen maar ook via het net als de uurtarief laag is. Als je geïnteresseerd bent in de materie, lees de FAQ van Ecopower er eens op na. Ze hebben er ook een interessant Webinar over hun proefperiode met dynamische elektriciteitscontracten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rondom mij hoor ik mensen met warmtepompen, zonnepanelen en EV's de stenen uit de grond klagen en ik denk: "Waar hebben die mensen het over?" Hier goeie ouwe tijd: verwarming met pelletkachel. Onlangs voor €400 pellets gekocht. Stook ik makkelijk heel de winter mee. Bij extreme koude bijverwarmen met gas. Koken op gas. En verder een wasmachine, droogkast en afwasmachine als 'grote verbruikers'. En als ik eerlijk moet zijn; ik heb me tot nu van heel de heisa (stijgende energieprijzen, capaciteitstarief, digitale meters,...) nog geen zak aangetrokken en ik betaal nog steeds aanvaardbare energieprijzen. Degene die mij aan de warmtepomp, zonnepanelen of EV wil praten zal van goeie huize moeten komen.
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overheden, en zeker de EU, zouden beter standaarden opleggen voor slimme apparaten, zoals ze eindelijk de USB Power Delivery via USB-C hebben doorgedrukt voor het opladen van smartphones. Een opgelegde EU standaard zou was-, droogmachines, ovens, en andere grootverbruikers een optie kunnen geven om slim te starten als je slimme meter aangeeft dat het opportuun is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Edit: je moet dan ook aan halve capaciteit wel voldoende kunnen verwarmen. ![]()
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 oktober 2023 om 09:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En laat ik er daar nu net geen enkele van in huis hebben. Ze mogen het voor mijn part zo gek verzinnen als ze willen. Ik hou me al jaren mijlenver van zo'n dingen weg en dat ga ik blijven doen. Dat ze hun EMS steken waar zonnepanelen niks opbrengen. Wat gaan ze de mensen nog allemaal aan proberen te smeren? Eerst moest iedereen zonnepanelen. Als men dan de stroom niet verbruikt kreeg moest iedereen aan de warmtepomp. Of aan de batterijen. En omdat de energievoorziening van een gewone doorsnee gezinswoning tegenwoordig zo'n onvoorspelbaar en onoverzichtelijk kluwen is wordt nu de EMS uitgevonden. Wat een gedoe allemaal seg. En dan te weten dat men met een paar kerncentrales heel deze heisa gewoon had kunnen voorkomen. Iedereen zoveel stroom als-ie wil op de momenten dat-ie wil. Meer moest dat niet zijn. Geen gezeik over batterijen, zonnepanelen, terugdraaiende tellers, CO2-uitstoot, EMS, digitale meters,.... Nu wordt alles 'groen' maar tegelijkertijd onbegrijpelijk, onbetaalbaar en onoverzichtelijk. Ze hebben het ver gebracht met hun energietransitie.
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een EMS op uw kookplaat of uw koffiezet....
Als er even wat te lang wolken voor de zon schuiven zijn uw patatten weer koud voor ze gekookt zijn en is uw ondertussen koude koffie klaar na drie uur . Wat gaan ze nog uitvinden.... Nog enkele honderden € investeren omdat de productie en distributie van elektriciteit de evolutie van het (opgedrongen) verbruik niet gevolgd heeft. https://luqas.be/
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 25 oktober 2023 om 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Electronica laten beslissen wanneer we elektriciteit mogen gebruiken. Het enige wat we uiteindelijk zelf nog mogen is betalen eh? Want daar draait heel dat 'energietransitie-gezever' toch rond. Geld. Gelooft er echt nog iemand dat overheden wakker liggen van het klimaat? Die persoon wordt vast ergens tentoongesteld. Zo zeldzaam.
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nadien zal die maand het jaargemiddelde wel omhoog jagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2024, toen elektriciteit een luxe was geworden....
![]() |