Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Sport
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Sport Van voetbal tot worstelen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2025, 20:54   #61
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

16-6 (Europees model met verkorte reguliere competitie)
16-4
14-6
12-8
12-6
10 flat

Allemaal OK voor mij.
Ik ben totaal niet kieskeurig.
Lichte voorkeur voor 14-6 wel zegt mijn buikgevoel.

Iedereen voelt toch aan dat een 18 flat compleet voorbijgestreefd is voor een (klein) land als België? Als ik een inspiratieloze, slaapverwekkende competitie zou moeten ontwerpen met een niveau om van te huilen, dan zou ik zonder twijfel 18 flat of 20 flat aanraden. Succes gegarandeerd voor wie van middelmatigheid houdt!

Alsof dat nog niet treurig genoeg is, wordt de Challenger Pro League verkracht doordat vier (jeugd)ploegen een niet-degradatiekaart in handen krijgen geduwd. Privileges boven sportieve logica, hoera!

Beste Lorin Parys, waar zijn we in godsnaam mee bezig?
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2025, 02:42   #62
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
16-4
14-6
12-8
12-6
10 flat

Allemaal OK voor mij.

Iedereen voelt toch aan dat een 18 flat compleet voorbijgestreefd is voor een (klein) land als België? Als ik een inspiratieloze, slaapverwekkende competitie zou moeten ontwerpen met een niveau om van te huilen, dan zou ik zonder twijfel 18 flat of 20 flat aanraden. Succes gegarandeerd voor wie van middelmatigheid houdt!

Alsof dat nog niet treurig genoeg is, wordt de Challenger Pro League verkracht doordat vier (jeugd)ploegen een niet-degradatiekaart in handen krijgen geduwd. Privileges boven sportieve logica, hoera!

België gaat gewoon Nederland achterna, de opzet van de Eredivisie en vooral de Eerste Divisie met de Jong-ploegen, lijkt op wat men nu in België wilt.
En eerlijk is eerlijk met de huidige dagkoers doet de Eredivisie het niet slecht.

Laat u verrassen.
Oud 11 maart 2025, 11:53   #63
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
16-4
14-6
12-8
12-6
10 flat

Allemaal OK voor mij.

Hoe halen ze het in hun hoofd dat 4 ploegen niet kunnen zakken?

Laatst gewijzigd door daiwa : 11 maart 2025 om 11:54.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2025, 15:44   #64
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Laat u verrassen.
Niet nodig.

We hebben dit format gehad tot 2009 dus is het gemakkelijk te voorspellen hoe deze farce zal aflopen.

18 flat zal slechts van tijdelijke aard zijn maar we gaan dit debacle wel moeten uitzweten tot we ons gezond verstand hebben teruggevonden of tot de licentiecommissie ons een handje helpt.
Oud 15 maart 2025, 01:55   #65
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet nodig.

We hebben dit format gehad tot 2009 dus is het gemakkelijk te voorspellen hoe deze farce zal aflopen.

18 flat zal slechts van tijdelijke aard zijn maar we gaan dit debacle wel moeten uitzweten tot we ons gezond verstand hebben teruggevonden of tot de licentiecommissie ons een handje helpt.
Het grootste probleem met deze opzet, tenminste in Nederland zijn de Jong Ploegen van de Eerste Klasse teams, die in de Tweede Klasse Spelen. De ervaring van de Eredivisie/Eerste Divisie, is dat het veel uitmaakt wanneer je speelt tegen een jong elftal, in Nederland kan dit ofwel vrijdag, zaterdag, zondag of vaak maandag zijn. Op maandag krijgen vaak speelgerechtigde talenten speelminuten, die het in het normale weekend van het eerste team niet hebben gehad. Oftewel Eerste Divisie teams klagen vaak over de maandag-speeldag.
Oud 15 maart 2025, 10:40   #66
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grootste probleem met deze opzet, tenminste in Nederland zijn de Jong Ploegen van de Eerste Klasse teams, die in de Tweede Klasse Spelen. De ervaring van de Eredivisie/Eerste Divisie, is dat het veel uitmaakt wanneer je speelt tegen een jong elftal, in Nederland kan dit ofwel vrijdag, zaterdag, zondag of vaak maandag zijn. Op maandag krijgen vaak speelgerechtigde talenten speelminuten, die het in het normale weekend van het eerste team niet hebben gehad. Oftewel Eerste Divisie teams klagen vaak over de maandag-speeldag.
In België zijn er restricties voor spelen in 1A. Ik dacht maximaal 6 wedstrijden in 1A. Maar ik vind dat eigenlijk ook te ruim. Ik zou liever hebben dat één of twee keer in 1A spelen zou betekenen dat men uitgesloten is voor 1B.

En zo’n maandagmatchen zijn een slecht idee. Ik vind vrijdagavond al teveel. Geeft ook een boel ergernissen ivm Europese matchen.
Oud 19 maart 2025, 23:26   #67
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In België zijn er restricties voor spelen in 1A. Ik dacht maximaal 6 wedstrijden in 1A. Maar ik vind dat eigenlijk ook te ruim. Ik zou liever hebben dat één of twee keer in 1A spelen zou betekenen dat men uitgesloten is voor 1B.

En zo’n maandagmatchen zijn een slecht idee. Ik vind vrijdagavond al teveel. Geeft ook een boel ergernissen ivm Europese matchen.
Uiteraard zijn er in Nederland ook restricties in speelminuten voor talenten in het eerste elftal, die nog voor het jong elftal in aanmerking mogen komen.

Maandagmatchen in Nederland zijn enkel voor de Eerste Divisie, jullie Tweede Klasse.
Oud 24 maart 2025, 19:24   #68
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Als we effectief naar 18 clubs zouden overstappen, blijven play-offs essentieel. De meerwaarde spreekt voor zich: meer topwedstrijden, hogere inkomsten en een versnelde talentontwikkeling bij jonge spelers. Wie kan daar nu tegen zijn?

Uiteraard moet je wel rekening houden dat de kalender niet te vol raakt. Voetballers zijn mensen en geen robots. Dit kan gelukkig vrij eenvoudig opgelost worden door de reguliere competitie in te korten van 34 naar 30 speeldagen en vervolgens
nummers 1-4 spelen kampioenschap play-offs
nummers 5-8 spelen Europa play-offs
nummers 9-14 mogen op vakantie
nummers 15-18 spelen degradatie play-offs

18-4 is zeker niet mijn voorkeursmodel want elke sporteconoom zal u vertellen dat 18 clubs regelrechte onzin is maar het alternatief (18 flat) is uiteraard nog veel slechter.
Oud 9 april 2025, 20:09   #69
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Hoge Raad KBVB heeft de competitiehervorming nog steeds niet goedgekeurd.

Mogen we een sprankeltje hoop koesteren dat deze ondoordachte uitbreiding wordt afgeblazen?

In het geval dat we bij 16 clubs blijven, stel ik een kleine aanpassing voor, met name het Roemeense model.

Hoe werkt de Roemeense competitie?
Top 6 speelt kampioenschap play-offs, met puntenhalvering, zoals in België. Blijft ongewijzigd.
Nr. 7-16 spelen play-outs (enkelrondig, dus 9 matchen) en dan krijg je de volgende eindstand:

a (barrages)
b (barrages)
c
d
e
f
g (barrages)
h (barrages)
i (degradatie)
j (degradatie)

Met deze aanpak blijft elke match relevant.

De Belgische Europa play-offs zijn mismeesterd en voelen te veel aan als vriendenmatchen. Kan nooit de bedoeling zijn.
Oud 30 mei 2025, 19:34   #70
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hoe halen ze het in hun hoofd dat 4 ploegen niet kunnen zakken?
Parys verandert alles wat hij aanraakt in een dampende puinhoop.

Minder play-offs? Hell no, we hebben méér play-offs nodig!
Meer beloftenploegen in de CPL? Doe normaal, géén beloftenploegen!

Gelukkig is Bouchez er nog om de boel op te schudden. Go Bouchez, go!

De oplossing is simpel: optyfen met die kindertuinen en organiseer play-offs met pit. Zo ziet de Tweede Klasse (CPL) eruit komend seizoen zonder Parys’ prutswerk:

1. KV Kortrijk
2. Beerschot
3. RWDM
4. SK Beveren
5. Patro Eisden
6. Lokeren-Temse
7. Lierse
8. Club Luik
9. Eupen
10. Lommel
11. Francs Borains
12. Seraing

Top 6: Kampioenenpoule
Flop 6: Degradatiepoule

Parys, doe ons een plezier, flikker op met je wanbeleid!
Oud 31 mei 2025, 00:48   #71
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Parys verandert alles wat hij aanraakt in een dampende puinhoop.

Minder play-offs? Hell no, we hebben méér play-offs nodig!
Meer beloftenploegen in de CPL? Doe normaal, géén beloftenploegen!

Gelukkig is Bouchez er nog om de boel op te schudden. Go Bouchez, go!

De oplossing is simpel: optyfen met die kindertuinen en organiseer play-offs met pit. Zo ziet de Tweede Klasse (CPL) eruit komend seizoen zonder Parys’ prutswerk:

1. KV Kortrijk
2. Beerschot
3. RWDM
4. SK Beveren
5. Patro Eisden
6. Lokeren-Temse
7. Lierse
8. Club Luik
9. Eupen
10. Lommel
11. Francs Borains
12. Seraing

Top 6: Kampioenenpoule
Flop 6: Degradatiepoule

Parys, doe ons een plezier, flikker op met je wanbeleid!
Een competitie met 12 clubs is ook maar triest, jong teams als vulling hoeft geen probleem te zijn. Sterker ik heb liever 18 clubs in de Eerste Klasse (of Eredivisie) en minstens 18 clubs in een Tweede Klasse/Eerste Divisie.
Los van de punten halvering, hoop ik wel dat de Belgische competitie hun betekenisvolle play-offs houdt en niet die slappe aftreksels, die het in Nederland helaas altijd zijn gebleven.
Oud 31 mei 2025, 17:46   #72
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een competitie met 12 clubs is ook maar triest, jong teams als vulling hoeft geen probleem te zijn.
12 clubs + 4 jong teams is wel degelijk nog triestiger.

Wanneer je die jong teams dan nog speciale privileges (niet degraderen) geeft, dan wordt het ook nog eens competitievervalsing.

Dit miserabel format moet zo snel mogelijk weg.
Oud 4 juni 2025, 23:19   #73
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
12 clubs + 4 jong teams is wel degelijk nog triestiger.

Wanneer je die jong teams dan nog speciale privileges (niet degraderen) geeft, dan wordt het ook nog eens competitievervalsing.

Dit miserabel format moet zo snel mogelijk weg.
Inmiddels heeft Nederland wel een voetbal piramide met de jong teams eindelijk geïntegreerd daarin. Deze teams hebben ook een handicap, ze mogen ook niet promoveren naar een hogere competitie waar al hun hoofd-team in speelt.
In Nederland is het overigens vulling voor een Eerste Divisie van 20 clubs en een Eredivisie van 18 clubs. Vreemd dat hier de Eerste Klasse groter zou worden dan de Tweede Klasse...
Oud 5 juni 2025, 15:38   #74
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Deze teams hebben ook een handicap, ze mogen ook niet promoveren naar een hogere competitie waar al hun hoofd-team in speelt.
Logisch want 2 clubs met dezelfde eigenaar in 1 competitie is uiteraard gewoon verboden volgens de UEFA-regels en nationale voetbalbonden vanwege mogelijke belangenconflicten.

Citaat:
In Nederland is het overigens vulling voor een Eerste Divisie van 20 clubs en een Eredivisie van 18 clubs. Vreemd dat hier de Eerste Klasse groter zou worden dan de Tweede Klasse...
Ik verkies 14-14 boven 16-12 om evidente reden.

Maar voor het seizoen 2025-26 gaat dat niet meer want dat zou oneerlijk zijn tegenover STVV en Cercle Brugge.

Belangrijkste prioriteit is nu om de gepriviligeerde jong teams eruit te knikkeren en de waanzin te stoppen.
Oud 5 juni 2025, 20:10   #75
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Logisch want 2 clubs met dezelfde eigenaar in 1 competitie is uiteraard gewoon verboden volgens de UEFA-regels en nationale voetbalbonden vanwege mogelijke belangenconflicten.

Ik verkies 14-14 boven 16-12 om evidente reden.

Maar voor het seizoen 2025-26 gaat dat niet meer want dat zou oneerlijk zijn tegenover STVV en Cercle Brugge.

Belangrijkste prioriteit is nu om de gepriviligeerde jong teams eruit te knikkeren en de waanzin te stoppen.
Nogmaals ik ben niet tegen het integreren van de Jong teams in de voetbalpiramide, maar het is vreemd, dat er geen degradatie-regeling voor hen is, daarin ben ik het wel met u eens.
Oud 5 juni 2025, 20:21   #76
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals ik ben niet tegen het integreren van de Jong teams in de voetbalpiramide, maar het is vreemd, dat er geen degradatie-regeling voor hen is, daarin ben ik het wel met u eens.
Ze kunnen wel degraderen als er een andere beloftenploeg uit de lagere reeks op een promotieplaats eindigt.
Oud 5 juni 2025, 21:16   #77
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze kunnen wel degraderen als er een andere beloftenploeg uit de lagere reeks op een promotieplaats eindigt.
Daar gaat het fout.

Wie laatste eindigt, hoort te degraderen. Eerlijkheid en prestaties horen de basis te vormen van elke sport.

Deze absurde regels van de Pro League hoeven we nooit te aanvaarden.

Laten we hopen dat Bouchez erin slaagt om deze oneerlijke miserie in de vuilnisbak te gooien en dat rechtvaardigheid zal zegevieren.
Oud 5 juni 2025, 21:55   #78
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aha bedankt voor deze nuttige aanvulling, dat maakt het al een stuk beter, dan dat ze niet kunnen degraderen.
Oud 5 juni 2025, 22:46   #79
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aha bedankt voor deze nuttige aanvulling, dat maakt het al een stuk beter, dan dat ze niet kunnen degraderen.
In de praktijk komt dat neer op niet-degradatie dus.

Laat ons elkaar geen Liesbeth noemen hé.

Fictief voorbeeld voor het seizoen 2025-26
Beerschot 25
Lommel 20
Jong Genk 15
Jong Gent 10

Volgens de regels van de Pro League moeten Beerschot en Lommel degraderen. Op deze manier maakt de Pro League een farce van het voetbal.
Oud 5 juni 2025, 22:56   #80
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de praktijk komt dat neer op niet-degradatie dus.

Laat ons elkaar geen Liesbeth noemen hé.

Fictief voorbeeld voor het seizoen 2025-26
Beerschot 25
Lommel 20
Jong Genk 15
Jong Gent 10

Volgens de regels van de Pro League moeten Beerschot en Lommel degraderen. Op deze manier maakt de Pro League een farce van het voetbal.
Als ik het goed begrijp is het de bedoeling om 4 jeugdploegen in 1B te houden.
https://sporza.be/nl/2025/02/27/is-d...1740662161188/

Of er dan een vijfde naar 1B kan promoveren is mij niet duidelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be