Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2024, 19:36   #61
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja… maar België is op zichzelf reeds een abnormaliteit. Een staat waarin in 1830 twee landjes bij elkaar geduwd werden en waarvan het zuidelijke hoopte het noordelijke te kunnen koloniseren en tot het Frans te bekeren. Het was dan nog bijna gelukt ook. Maar WO1 heeft er een stokje voor gestoken.
Wie De mensen die leefden op Vlaamse bodem respecteerden na WO I werd door de Franstalige dictators uitgeschakeld, beweerde steeds zeer overtuigt. Mijn peter die de strijd aan de ijzer meemaakte steeds en daardoor Abert I als zijn koning beschouwde omdat die blijk gaf van respect voor de Vlamingen die streden aan den ijzer..

Wat volgens hem inderdaad ook gebeurde met >>>

Albert I van België - Wikipedia
2 weken geleden - Albert was een bekwame klimmer en daarom menen sommigen dat het moeilijk aan te nemen is dat het om een ongeval zou gaan en dat het waarschijnlijker is dat de koning elders zou vermoord zijn (of zelfs zelfmoord zou gepleegd hebben) en dat zijn dode lichaam nooit in Marche-les-Dames heeft gelegen ...
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2024, 19:44   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Wie De mensen die leefden op Vlaamse bodem respecteerden na WO I werd door de Franstalige dictators uitgeschakeld, beweerde steeds zeer overtuigt. Mijn peter die de strijd aan de ijzer meemaakte steeds en daardoor Abert I als zijn koning beschouwde omdat die blijk gaf van respect voor de Vlamingen die streden aan den ijzer..
Niet voor lang. Eerst:

Citaat:
Na de oorlog leek er een korte periode van euforie uitgebroken en
wist de Koning het Vlaamse gemoed voor zich te winnen. De verwachtingen van de Vlamingen waren dan ook hoog gespannen.
Al snel ging het weer over op de orde van de dag en heeft de toplaag lang getreuzeld.

Citaat:
De troonrede van 22 november hield Koning Albert enkel in het Frans, wat in het Iicht van zijn medeweten over het aangedane onrecht tegenover de Vlamingen toch vrij verwonderlijk is. De Vlaamsgezinden waren terecht ontgoocheld in het optreden van Albert.
Citaat:
In de troonrede stonden twee passages met betrekking tot de Vlaamse zaak. In een eerste, waarin sprake is van de noodzakelijke eendracht der Belgen zonder onderscheid van afstamming en taal, gaat het over l' egalite !a plus stricte et !a justice !a plus absolue waaromtrent regeringsontwerpen zouden worden ingediend om !'unite et l'indivisibilite de !a Patrie te vrijwaren, hetgeen tach een kenschetsende argumentatie is. Toegevingen doen aan de Vlamingen in het belang van's lands eenheid.
Citaat:
De regeringsverklaring van 28 november was reeds vager dan die van de Vorst; er werd aileen gezegd dat de Vlamingen recht hadden op hager onderwijs in het Nederlands en dat de regering over de punten waarover geen ernstige betwisting bestond, initiatieven zou nemen. Het zou echter nog 12 jaar duren eer de Gentse universiteit volledig vernederlandst was. Twee jaar later, we zijn dan al in 1932, volgde de taalwetgeving in onderwijs en bestuur volgens het territorialiteitsbeginsel. Dat we aan Loppem de vernederlandsing van de Gentse universiteit en het bestuur te danken zouden hebben of dat de beloften van de troonrede stipt werden uitgevoerd is dan ook overdreven. Van
stipte uitvoering is eenvoudig geen sprake geweest, en waarschijnlijk voorzag de geest van Loppem niet eens in de volledige vernederlandsing van Gent.
https://www.law.kuleuven.be/apps/jur.../verhaegen.pdf
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2024, 20:17   #63
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kwa onnozele bijdrage staat dit aan de top.
Nochtans klonk het zo na de verkiezingen. Het VB won zetels maar was verloren, de N-VA verloor zetels maar was gewonnen.

Probeer anders nog eens.
Oud 20 juli 2024, 22:12   #64
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oei... Hebben ze u uitgesloten uit het partijbureau? Moet u nu al het nieuws vernemen uit de pers?

Breekt binnenkort onder de N-VA'ers de nacht der lange messen uit?
partijraad is iets anders dan partijbureau, of zeg maar het bestuur.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2024, 22:17   #65
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
De nagel op de kop inderdaad. Zo niet blijft het sjoemel merk België gegijzeld door dictators uit een landsdeel waar wij niet voor of tegen kunnen stemmen.

Alleen het Zwitserse politieke systeem kan vreedzame oplossing brengen hier. Met protocollaire premier om beleeft vertegenwoordigere uit het buitenland te ontvangen enz.
Je staat tegen de wind in te pissen. Daar komt niets van, behalve natte schoenen.

Niemand, geen enkele politieke partij en zelfs geen enkele individuele politicus in België is bezig met dat zwitsers verhaal met hun klote referenda en heel hun santenboetiek. Wat voor zin heeft het om dit steeds maar opnieuw hier te droppen alsof het iets is waar interesse voor bestaat ?
Oud 20 juli 2024, 22:29   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
partijraad is iets anders dan partijbureau, of zeg maar het bestuur.
Ook in dat geval valt reservespeler volledig uit z'n rolletje... wanneer hij de vraag stelt waar de N-VA dan wel verloren heeft. Zowel naar zetels als in procenten (met één uitzondering).
Oud 20 juli 2024, 22:31   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand, geen enkele politieke partij en zelfs geen enkele individuele politicus in België is bezig met dat zwitsers verhaal met hun klote referenda en heel hun santenboetiek. Wat voor zin heeft het om dit steeds maar opnieuw hier te droppen alsof het iets is waar interesse voor bestaat ?
Om welke reden zou je als burger alleen maar iets moeten verdedigen wanneer de wind goed zit? Gelukkig waren er in het verleden zovele principiële mensen die voor zaken opkwamen, ook al zat de wind verkeerd. Ongeacht of er in België nu veel of weinig belangstelling bestaat, het principe van de directe democratie is het waard om besproken, verdedigd en nagestreefd te worden.
Oud 21 juli 2024, 07:14   #68
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeten dat de invoering van het bindend referendum op volksinitiatief één van de (vele verraden) beloften van Verhofstadt was toen hij in 1999 voor het eerst premier werd?

En hij gaf het na twee weken op omdat de PS er niet wilde van weten.
Oud 21 juli 2024, 07:17   #69
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar laten we eens de procenten erbij halen. Goed kijken, beste vriend, hoe mager het uitvalt.

Federaal: +0,68%
Vlaams: -0,94%
Brussels: -6,06%
Je bent nog de Europese verkiezingen vergeten: -0,2 %.
Oud 21 juli 2024, 07:19   #70
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Vergeten dat de invoering van het bindend referendum op volksinitiatief één van de (vele verraden) beloften van Verhofstadt was toen hij in 1999 voor het eerst premier werd?

En hij gaf het na twee weken op omdat de PS er niet wilde van weten.
Ik leef niet in het verleden van 25 jaar geleden. Anno 2024 is geen enkele partij en geen enkele parlementair daarmee bezig. Als jij wel een partij ziet die daar naar streeft mag je die gerust vernoemen.
Oud 21 juli 2024, 18:12   #71
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Citaat:
Je staat tegen de wind in te pissen. Daar komt niets van, behalve natte schoenen.

Niemand, geen enkele politieke partij en zelfs geen enkele individuele politicus in België is bezig met dat Zwitsers verhaal met hun klote referenda en heel hun santenboetiek. Wat voor zin heeft het om dit steeds maar opnieuw hier te droppen alsof het iets is waar interesse voor bestaat ?
Simpel voorbeeld: Is net zo als met de Bitcoin, Waardoor eenzijdig gepreek over de Bitcoin door belanghebbenden en hun pers aanhang >> de mensen het hebben over bitcoin maar niet over crypto munt.
Met logisch gevolg ze Bitcoin kiezen / kopen waar ze alleen naar uit kijken uit onwetendheid.
Omdat dit hen hersenspoelend ingelepeld word, net zoals al + 4000 Jaar en bevolking ingepompt word te kiezen als kudde schapen voor en persoon of een partij die hen dan nadien naar de slachtbank of wat dan ook lootst. Hier het land in faling brengt ondanks de hoogste belastingen ter wereld. Waardoor wij met zen allen hun economische slaven zijn.

De zin naar mijn herhalende verwijzing die er achter schuil gaat is noodzakelijk volgens mij omdat >>>: gans het politieke spectrum hier het goed werkende economische en politieke systeem van Zwitserland waar de Zwitserse burger voor 100% achterstaat dit in schril contrast met de onverschilligheid hier, Deze Zwitserse politieke aanpak angstvallig op alle wijze in de doofpot gehouden word . !!!!!

Net als U het er niet over wil hebben, De christelijke en sossen scholen / Uniefs bevolkt met hoofdzakelijk kiesvee hebben het er nooit over, de pers het er niet wil over hebben, de TV het er nooit over heeft, de belangengroepen het er nooit overheeft die nochtans beweren het te doen voor de mensen, de vakbonden idem, willen het natuurlijk als stoot troepen van de politieke partijen ook niet over hebben en de politieke klasse met hun vips al zeker niet.

De stel regel is : HOU ZE DOM, zolang "ze" meer geïnteresseerd zijn in voetbal en de velokoers kunnen wij verder onze zakken vullen. Hen dicteren en via kiesvee methode binden. Hen als kudde aansporen om te staken of protesteren voor wat de partij het best uitkomt..... en dat is niet wat de burger het best uitkomt. En vooral de kies resultaten naast ons neer leggen en na de verkiezing verder doen zoals steeds met sjoemelen.

Dus nog eens open de ogen, kijk en lees over iets wat bestaat en al jaren bewijst dat in een land met drie talen er al zolang ik weet nog nooit enige discutie was of stokken in de wielen gestoken word om de keuze van de Zwitserse bevolking bereikt via bindend referendum daadwerkelijk uit te voeren.

Laat staan het eeuwige gekibbel hier, bloempot gooien, het schelden tot haat preken wat hier synoniem is van politiek beleid..

Waardoor Zwitserland met ruime voorsprong echt democratisch en veilig is waardoor gans de wereld zelfs de VS hun economische belangen verdedigen van uit Zwitserland. Van over gans de wereld financieel sterken hun vermogen toe vertrouwen aan Zwitserland.

Ooooh zo belangrijk want alles draait immer om geld ............ geen geld geen leute.

Hier heerst voornamelijk "wie vertrouwd die mensen nog" !!!!! met alle gevolgen van dien: zijnde politieke chaos, economische chaos en totale onverschilligheid van de bevolking wegens "hou ze dom" als het over politiek of economie gaat
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 21 juli 2024 om 18:26.
Oud 21 juli 2024, 18:15   #72
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Citaat:
Om welke reden zou je als burger alleen maar iets moeten verdedigen wanneer de wind goed zit? Gelukkig waren er in het verleden zovele principiële mensen die voor zaken opkwamen, ook al zat de wind verkeerd. Ongeacht of er in België nu veel of weinig belangstelling bestaat, het principe van de directe democratie is het waard om besproken, verdedigd en nagestreefd te worden.
klopt en daarom verwijs ik steeds naar het Zwitsers goed geolied economisch en financieel werkend systeem, bij alles wat hier fout loopt. =altijd
Oud 21 juli 2024, 18:25   #73
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik leef niet in het verleden van 25 jaar geleden. Anno 2024 is geen enkele partij en geen enkele parlementair daarmee bezig. Als jij wel een partij ziet die daar naar streeft mag je die gerust vernoemen.
Punt is dat het een integraal onderdeel was van het vernieuwde, aantrekkelijke liberalisme waar Verhofstadt mee uitpakte in zijn Burgermanifesten.

Ik heb daar net voor de dioxineverkiezingen (hij ontving toen een hele reeks "nieuwe burgerbewegingen") met hem over van gedachten gewisseld in zijn kantoor in de Melsenstraat. Hij verzekerde ons dat het BROV voor hem een essentieel onderdeel van de staatkundige vernieuwing van België was, waar hij meteen werk zou van maken als hij premier zou worden.

En ik heb toen zowaar, voor de eerste keer in mijn leven, ernstig overwogen om VLD te stemmen. Maar mijn wantrouwen tegenover de persoon van Verhofstadt was net iets sterker. Gelukkig, want niet zolang daarna is hij begonnen met alle punten van de Burgermanifesten één voor één overboord te gooien. Ook het BROV.

Daar is mijn diepe afkeer voor de VLD ontstaan.

Citaat:
Anno 2024 is geen enkele partij en geen enkele parlementair daarmee bezig.
Het is nochtans diepliberaal beginsel. Tien jaar geleden waren enkel de sossen en de N-VA er uitdrukkelijk tegen.

De VLD heeft wel meer verbrand wat het eerst aanbeden heeft. Met het gekende gevolg.

Citaat:
Als jij wel een partij ziet die daar naar streeft mag je die gerust vernoemen.
Kleine nieuwe partijtjes zijn daar wel mee bezig, vooral de liberale (Vrijheid, Voor u...).

Als de vernieuwers in de 0VLD het echt menen, kunnen ze het BROV maar best ook in hun "totaal nieuwe" programma opnemen. Dan kunnen we eindelijk weer OVLD schrijven.

En - honni soit qui mal y pense - ook het VB is voorstander van het BROV. Als enige parlementaire partij.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 21 juli 2024 om 18:31.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 06:55   #74
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook in dat geval valt reservespeler volledig uit z'n rolletje... wanneer hij de vraag stelt waar de N-VA dan wel verloren heeft. Zowel naar zetels als in procenten (met één uitzondering).
Ik val helemaal niet uit mijn rol(letje).

De N-VA heeft de verkiezingen gewonnen, hoe ongelofelijk het ook klinkt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 07:04   #75
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wees eerlijk aub
Oud 22 juli 2024, 07:48   #76
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Punt is dat het een integraal onderdeel was van het vernieuwde, aantrekkelijke liberalisme waar Verhofstadt mee uitpakte in zijn Burgermanifesten.

Ik heb daar net voor de dioxineverkiezingen (hij ontving toen een hele reeks "nieuwe burgerbewegingen") met hem over van gedachten gewisseld in zijn kantoor in de Melsenstraat. Hij verzekerde ons dat het BROV voor hem een essentieel onderdeel van de staatkundige vernieuwing van België was, waar hij meteen werk zou van maken als hij premier zou worden.

En ik heb toen zowaar, voor de eerste keer in mijn leven, ernstig overwogen om VLD te stemmen. Maar mijn wantrouwen tegenover de persoon van Verhofstadt was net iets sterker. Gelukkig, want niet zolang daarna is hij begonnen met alle punten van de Burgermanifesten één voor één overboord te gooien. Ook het BROV.

Daar is mijn diepe afkeer voor de VLD ontstaan.

Het is nochtans diepliberaal beginsel. Tien jaar geleden waren enkel de sossen en de N-VA er uitdrukkelijk tegen.

De VLD heeft wel meer verbrand wat het eerst aanbeden heeft. Met het gekende gevolg.

Kleine nieuwe partijtjes zijn daar wel mee bezig, vooral de liberale (Vrijheid, Voor u...).

Als de vernieuwers in de 0VLD het echt menen, kunnen ze het BROV maar best ook in hun "totaal nieuwe" programma opnemen. Dan kunnen we eindelijk weer OVLD schrijven.

En - honni soit qui mal y pense - ook het VB is voorstander van het BROV. Als enige parlementaire partij.

Dit is het huidig standpunt over referenda van O-VLD :

Citaat:
Open Vld wil meer inzetten op burgerparticipatie die de kiezers een meer directe stem geeft.

Een waarachtige participatiecultuur moet (zoals referenda) vorm krijgen in ons land, waarbij burgers op regelmatige tijdstippen hun stem direct en via innovatieve middelen kunnen laten horen.

Eén van de instrumenten om dit te realiseren, is de kiezersraadpleging (cfr. ballot measures naar Amerikaans voorbeeld). Ter gelegenheid van de verkiezingen krijgen kiezers dan de mogelijkheid om zich over specifieke beleidsvragen uit te spreken.

Deze kiezersraadpleging biedt het nieuwe parlement een duidelijke en gedragen beleidsrichting.

Burgers leggen via petitie de vragen voor.

De burgerparticipatie respecteert in ieder geval de beginselen van de democratische rechtsstaat.
Dat standpunt onderschrijf ik voor 100%

Wat Verhofstadt vroeger meende te moeten vertellen over BROV toestanden is voor zijn rekening.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 22 juli 2024 om 07:53.
Oud 22 juli 2024, 08:07   #77
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hopelijk gaat de N-VA nu doen waarvoor haar kiezers op haar gestemd hebben.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 08:59   #78
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Wees gerust, het wordt zoals de vorige nationale regeringsdeelname
Oud 22 juli 2024, 10:00   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Waarvoor hebben de kiezers op de N-VA gestemd?
Ik herinner mij dat, nadat Bart met zoveel woorden gezegd had dat hij niet met het VB zou samenwerken, we er een pak stemmen bijkregen.
Oud 22 juli 2024, 10:01   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wees gerust, het wordt zoals de vorige nationale regeringsdeelname
Geef me die glazen bol eens aub, ik wil spelen op euromilions.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be