Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we miljarden uitgeven aan nieuwe gevangenissen?
Ja 5 45,45%
Neen 6 54,55%
Mijn naam is Haas 0 0%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2024, 10:47   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een paar € per dag aan halal eten, de andere kosten zijn o.a. het onderhoud van gevangenissen uit de 19de eeuw. De Begijnenstraat is volgend jaar, als ik me niet vergis, 195 jaar oud.
Ik discussieer hierover niet meer met jou, want je kan niet meer mee.

goegel: hoeveel kost een gedetineerde gemiddeld per dag:
Citaat:
De reële kostprijs per dag per gedetineerde bedroeg in 2021 148,73 euro en in 2022 152,44 euro (forensische psychiatrische centra en transitiehuizen niet inbegrepen).

Schriftelijke vraag en antwoord nr 55-1668 : Dagelijkse ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2024, 10:52   #62
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
2) ze zijn er (toch al eentje)
https://justitie.belgium.be/nl/thema...ehuis_kortrijk

Je bent niet meer mee met de actualiteit hé?

1) desnoods moet de wetgeving aangepast worden.
Citaat:
Er is plaats voor 77 bewoners.
lol
We zitten met +- 12.000 gevangenen waarvan er ongeveer zo'n 2000 in cellen zitten conform de wetgeving

Citaat:
desnoods moet de wetgeving aangepast worden.
Als we morgen de EU wetgeving inzake de rechten van gevangenen toepassen, dan moeten we driekwart loslaten, zei Onkelinx.
De toestand is ondertussen dus niet verbeterd, kijk gewoon naar de duizenden veroordelingen van de Belgische staat wegens het schenden van de mensenrechten in de gevangenissen.
Oud 9 november 2024, 10:56   #63
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik discussieer hierover niet meer met jou, want je kan niet meer mee.

goegel: hoeveel kost een gedetineerde gemiddeld per dag:
Je leeft in een droomwereld.

Leg anders maar uit hoe een gevangene +- 4500 € per maand kost.

De cipier zijn loon wordt niet besteed aan de gevangene, dus dat mag je er al aftrekken.
Ook het onderhoud van gevangenissen die zo'n 200 jaar oud zijn wordt niet besteed aan de gevangenen, enz...
Oud 9 november 2024, 11:00   #64
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Misschien moeten we gevangenen op hotel huisvesten?
Als dat goed genoeg is voor asielzoekers, is dat goed genoeg voor gevangenen.
En daar is nog geld genoeg te spenderen.

https://www.v-nieuws.be/nicole-de-mo...-af-te-bouwen/
Oud 9 november 2024, 12:20   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Je leeft in een droomwereld.

Leg anders maar uit hoe een gevangene +- 4500 € per maand kost.

De cipier zijn loon wordt niet besteed aan de gevangene, dus dat mag je er al aftrekken.
Als we die redenering doortrekken, dan zijn lonen van de hygiëneploeg in een hospitaal ook niet besteed aan de zieken.

Citaat:
Ook het onderhoud van gevangenissen die zo'n 200 jaar oud zijn wordt niet besteed aan de gevangenen, enz...
Waarom veel kosten doen aan het renoveren van bouwvallen?

Al eens gaan kijken naar het nieuwe spel in Machelen? Er zijn nieuwe sociale woonwijken die minder luxueus zijn...
Oud 9 november 2024, 12:47   #66
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als we die redenering doortrekken, dan zijn lonen van de hygiëneploeg in een hospitaal ook niet besteed aan de zieken.

Waarom veel kosten doen aan het renoveren van bouwvallen?

Al eens gaan kijken naar het nieuwe spel in Machelen? Er zijn nieuwe sociale woonwijken die minder luxueus zijn...
Goede vraag, het is een politieke beslissing.
Oud 9 november 2024, 16:21   #67
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misschien moeten we gevangenen op hotel huisvesten?
Als dat goed genoeg is voor asielzoekers, is dat goed genoeg voor gevangenen.
En daar is nog geld genoeg te spenderen.

https://www.v-nieuws.be/nicole-de-mo...-af-te-bouwen/
Hoteleigenaars die asielzoekers huisvesten moeten zwaar gestraft worden en die De Moor moet afgedankt worden.
Oud 12 november 2024, 00:37   #68
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met hetgeen vandaag in Beveren gebeurd is (poging tot moord op een cipier).

Wat liggen ze nog met dat sujet te leuren ? Gewoon tegen de muur daarmee. Of direct op de vlieger naar den heimat. Ik heb overigens ook vastgesteld op tv beelden dat de trap hoog genoeg is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 08:49   #69
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Met hetgeen vandaag in Beveren gebeurd is (poging tot moord op een cipier).

Wat liggen ze nog met dat sujet te leuren ? Gewoon tegen de muur daarmee. Of direct op de vlieger naar den heimat. Ik heb overigens ook vastgesteld op tv beelden dat de trap hoog genoeg is.
Een Tjetjeen, die soort moet je ook niet aan uw kar hebben…

Nu, hij moet 15 jaar zitten, dat zal niet voor een bagatel zijn.
Met een enkeltje heimat om daar vrij rond te lopen zou hij er al te gemakkelijk vanaf komen. En een overeenkomst met dat apenland om daar zijn straf uit te zitten zal ook wel geen optie zijn.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 12 november 2024 om 08:54.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 17:34   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We moeten dus geen "miljarden" uitgeven aan het gevangeniswezen, maar wel "genoeg".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 november 2024, 00:46   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten dus geen "miljarden" uitgeven aan het gevangeniswezen, maar wel "genoeg".
Hangt van de misdadiger af.

Waarom steken "we" Dutroux in 2 cellen, en een gewelddadige roofovervaller of meervoudig verkrachter per 4 in cellen voor 1 of 2?

Maar ik blijf van mening, de straf van een misdadiger zou de samenleving niks mogen kosten.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 november 2024 om 00:46.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2024, 01:09   #72
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom steken "we" Dutroux in 2 cellen, en een gewelddadige roofovervaller of meervoudig verkrachter per 4 in cellen voor 1 of 2?

Maar ik blijf van mening, de straf van een misdadiger zou de samenleving niks mogen kosten.
Bij gevangenissen zoals o.a. Merksplas, waar zowat elke gevangene werkt, daar rijden de hele week vrachtwagens af en aan. Ze leveren materialen af en halen het spul dat de gevangenen daarmee maken/in elkaar steken weer op. Euro paletten, al van gehoord? Worden daar aan de lopende band gemaakt. De gevangene verdient daar per werkdag +- zo'n 25 cent per dag mee, zwart.

Nochtans is daar nergens geen boekhouding van te vinden of in te zien. Iemand verdient veel geld met het werk dat gevangenen afleveren.

Wanner men stelt dat een gevangene honderden € per dag kost, dan zijn daar de enorme sommen die daar verdient worden door iemand niet mee inbegrepen.
Oud 13 november 2024, 01:27   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat draaide om zijn recht op het inkijken van zijn dossier.

Men had zulke schrik dat Dutroux weer zou ontsnappen op weg naar het gerechtsgebouw om zijn dossier te gaan inkijken, dat men het dossier tot bij hem in de gevangenis heeft gebracht. Dat paste evenwel wegens de omvang ervan niet in zijn cel, dus heeft men hem een dubbele cel gegeven.
Oud 13 november 2024, 01:28   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij gevangenissen zoals o.a. Merksplas, waar zowat elke gevangene werkt, daar rijden de hele week vrachtwagens af en aan. Ze leveren materialen af en halen het spul dat de gevangenen daarmee maken/in elkaar steken weer op. Euro paletten, al van gehoord? Worden daar aan de lopende band gemaakt. De gevangene verdient daar per werkdag +- zo'n 25 cent per dag mee, zwart.

Nochtans is daar nergens geen boekhouding van te vinden of in te zien. Iemand verdient veel geld met het werk dat gevangenen afleveren.

Wanner men stelt dat een gevangene honderden € per dag kost, dan zijn daar de enorme sommen die daar verdient worden door iemand niet mee inbegrepen.
Omdat een paar ambtenaren een leuke bijverdienste gevonden hebben, moeten de belastingsbelastingsbetalers dat maar fincanieren?
Oud 13 november 2024, 10:28   #75
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat een paar ambtenaren een leuke bijverdienste gevonden hebben, moeten de belastingsbelastingsbetalers dat maar fincanieren?
Ik geef maar mee hoe het in de realiteit werkt. Ik wijs er o.a. op dat de uitleg, "een gevangene kost per dag xxx €" pure quatch is, zoals de meeste boodschappen die de burger van de Belgische staat te horen krijgen.

Het gaat trouwens niet over enkele ambtenaren, deze zaken spelen zich af in elke gevangenis op een schaal die de meeste mensen niet eens geloven.

De belastingen zijn op de hoogte trouwens en werken mee. Dat weet ik omdat ik toen ik op vakantie was in Wortel eens een halve dag op de groendienst gewerkt heb. 's middags kwam men mij daar weghalen en ze brachten me terug naar de cel - ik bleek te gevaarlijk om op de groendienst te werken.
Alleszins, ik werd 17 cent uitbetaald, ik kreeg het van de griffie zelfs op papier.
Toen ik terug buiten was en mijn belastingbrief kreeg gaf ik die 17 cent aan. De belastingdienst stuurde me een brief dat het geld dat ik verdiende in de gevangenis belasting vrij was, ik moest dat niet aangeven.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 13 november 2024 om 10:47.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2024, 10:40   #76
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Cellen voor 2 daar steekt men 8 man in.

En er is geen oplossing in zicht. Kijk naar de gevangenis die de Begijnenstraat gaat vervangen, er is plaats voor 440 man, terwijl er in de Begijnenstraat (+-) 880 man zit.

Het lijkt er op dat men de huidige, mensonterende en weerzinwekkende toestand met opzet structureel wil behouden.
Oud 13 november 2024, 16:22   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja, 't zijn enkel geitenwollen sokken die niet vinden dat tegelijk alle gevangenen menswaardig behandeld moeten worden EN dat het wel een straf moet blijven.

Ge kunt daarover blijven zagen.
Maar de politiek schiet niet in beweging. Behalve om gevangenisverloven toe te kennen.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 november 2024 om 16:23.
Oud 13 november 2024, 16:26   #78
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weer een draad die verzandt in eindeloos meelijwekkend “ocharme die mensonterend behandelde gevangenen”….
Oud 13 november 2024, 16:48   #79
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Weer een draad die verzandt in eindeloos meelijwekkend “ocharme die mensonterend behandelde gevangenen”….
Veroordeelden die veroordeeld zijn/waren voor onmenselijke daden (geweldddaden in alle vormen horen daar bij volgens mij), hoeveel recht hebben die nog op een menselijke behandeling?
Oud 13 november 2024, 17:16   #80
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veroordeelden die veroordeeld zijn/waren voor onmenselijke daden (geweldddaden in alle vormen horen daar bij volgens mij), hoeveel recht hebben die nog op een menselijke behandeling?
Voor mij geen enkel, zelfs niet het recht om te ademen

Laatst gewijzigd door Skobelev : 13 november 2024 om 17:16.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be