![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog een simpele vraag: Zijn alle kleine zelfstandigen uit Eppegem verdwenen zoals u beweerde toen de discussie over zelfstandigen in Eppegem begon? Citaat:
En niet over cafés en winkels, zoals u er nu angstvallig van probeert te maken. Er is een groot verschil tussen "alle kleine zelfstandigen zijn verdwenen" (uw initiele verklaring) en "alle zelfstandige winkels en cafés zijn verdwenen" (uw aangepaste verklaring). U wil er blijkbaar over door blijven drammen en dan wil ik wel meedoen. Het komt de discussie natuurlijk niet echt ten goede maar ik ben niet degene die zijn beweringen om de haverklap aanpast. Als jij nodeloos wil blijven kronkelen om onder uw eigen verklaringen onderuit te geraken; mij niet gelaten. Ik kan ze ten allen tijde simpelweg quoten dus wat u eigenlijk denkt te bereiken met dit gekronkel weet ik niet. Maar soit; als dit u gelukkig maakt...
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar laten we eens terugkeren naar de essentie van deze draad.
Hoewel ik hem in eerste instantie opstartte om het spelletje van de meanwhiles mee te spelen blijk ik wel degelijk een punt te hebben als het over de vergelijking tussen makelaarslonen in Frankrijk en in België gaat. Want hoewel het waarschijnlijk betwist gaat worden, ik vind op internet zonder problemen tientallen sites die het hebben over makelaarslonen in Frankrijk die variëren tussen de 5% en de 10%. Raar genoeg blijken die commissies hoger bij lager geprijsde woningen. In België bedraagt de gemiddelde makelaarscommissie 3%. Dit is nog geen beetje in tegenspraak met deze verklaring: Citaat:
Want ik heb ondertussen wel een donkerbruin vermoeden waarom sommigen deze draad liefst een andere richting zien opgaan...
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En zodra je je wat beter inleest over de werking in Frankrijk gaan de wenkbrauwen wel vaker de lucht in.
Zo heeft iemand het al al te vaak gehad over het immense voordeel dat iedereen in Frankrijk bij de administratie kan opvragen van wie deze of gindse woning is. Dat heeft blijkbaar ook behoorlijke nadelen: Citaat:
M.a.w. als u bij een makelaar een huis ziet staan kan u dat in vele gevallen niet even op eigen houtje gaan bekijken. Niet er eens even langsrijden om te kijken in welke buurt dat ligt. Nee, je bent verplicht de makelaar te contacteren en jezelf bloot te stellen aan zijn verkoopstactieken. Dat is niet meer of niet minder dan dat je enkel een garage zou binnen mogen wandelen als je jezelf laat begeleiden door een autoverkoper. Er vrijblijvend even rondwandelen mag niet. Wat de ene dus een voordeel noemt, blijkt voor velen ook weer een nadeel.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En zelfs mijn 11% uit de openingspost blijkt niet eens overdreven.
Zo'n prijzen worden gewoon aangerekend. Blijkbaar meestal bij goedkopere woningen. De mensen met de minste middelen worden door Franse makelaars nog het hardste uitgebuit. Citaat:
Daarnaast ging de 11% uit de openingspost over de commissie die betaald moest worden aan een makelaar die niet meer moest doen dan een woning zoeken. Al het werk wat bij het daadwerkelijk verkopen van een huis komt kijken speelde daar zelfs niet. De makelaar deed niet meer dan tegen een koper zeggen: "Kijk, daar staat een huis wat eventueel verkocht kan worden. Mag ik, als u het daadwerkelijk koopt even 11% van de koopsom innen aub?" Hij heeft niets te koop moeten zetten, geen advertenties moeten aanmaken, geen huisbezoeken met kopers moeten regelen, geen papierwerk in orde moeten maken, geen fotos moeten gaan nemen, geen borden moeten gaan plaatsen... Maar wel: 11% cashen... En dan zijn er mensen die vinden dat in België de makelaars de oorzaak van hoge woningprijzen zijn... Ik leer stilaan meer en meer dat dat eigenlijk in Frankrijk zo is...
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 25 november 2024 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans:
"Ik weet niet waar jij woont maar als ik kijk naar mijn geboortedorp Eppegem dan zijn daar nagenoeg alle kleine zelfstandigen verdwenen." Ik heb geen flauw idee hoe jij berichten leest maar er staat duidelijk - als ik KIJK naar mijn geboortedorp - Kleine zelfstandige winkels is het enige in een dorp naar naar waar je kan kijken. Gooi daar de de cafés en de banken bij - die zijn er ook niet meer. Heb je al gemerkt dat jij blijkbaar de enige bent die dat niet inziet?
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Uw 10% (ik betwist dat wel) op 30000€ of 3% op 300000€ ...
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Dat een overheid die info ook geheim houdt zet hen dus in de groep van 'makelaars'. En dat zie je in België overal. Belangenvermenging tussen politiek en projectontwikkelaars...
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijken... ![]()
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb beroep gedaan op een makelaar. https://www.ordim-immo.com/ Indien je wat info wil, vraag naar Benoit (Toucy) 3000€ betaald om een pand te zoeken. Vrij snel ons stekje gevonden voor 30000€. Kan ik klagen? Ik denk van niet.
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet over de verkoopprijs. En dan is 10% wel degelijk meer dan 3%, 4%, 5%,....
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Had ik moeten schrijven "horen" ?
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want dan beweer je ook dat makelaars in Frankrijk enkel voor buitenlanders werken eh?
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
Eindconclusie.. voor jonge gezinnen zonder een extra pak geld ... In België onbetaalbaar. In Frankrijk ... met kleingeld... ![]()
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Ik kijk naar het kabeljauwbestand in de Noordzee en zie dat er terug meer en meer kabeljauw rondzwemt."
Ga jij dan echt vragen of ik onder water ben gaan kijken? Serieus? Nee, Johan, dit is zowat de flauwste uitvlucht die ik in al mijn jaren op dit forum heb mogen lezen.
![]() |
#75 | ||
|
![]() Citaat:
Als je wat wil aanschaffen op enkele honderden kilometers afstand dan schakel best een makelaar in. Citaat:
Waar zie jij die bewering staan?
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de realiteit. Want als je appelen met appelen wil vergelijken moet je niet beginnen over huizen van 300.000 in België en van 30.000 in Frankrijk. Deze draad gaat immers over "makelaarslonen". Kijk maar na. Niet over huizenprijzen. Die hebben we al gehad. En aangezien makelaarslonen berekend worden als een percentage op de verkoopsprijs kunnen we die ook enkel die percentages vergelijken. En dan zijn makelaars in Frankrijk duidelijk duurder dan in België.
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Ter plaatse iets vaststellen dat je met je eigen ogen kan waarnemen lijkt daar ver af te zitten.
![]() |
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij kon toch, net zo goed als een Fransman, wat rondkijken op zoek naar lege panden en dan bij de overheid gaan vragen van wie die zijn? Blijft mijn vraag waarom een buitenlander daar een makelaar voor nodig heeft en een Fransman niet... Citaat:
ZIjn lege panden op honderd kilometer moeilijker te vinden dan die op 10km? Ik begrijp echt de redenering ("Een buitenlander heeft, in tegenstelling tot een Fransman, een makelaar nodig.") niet.
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Willen we dat eens narekenen?
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat kan je niet toegeven want dan geef je ook toe dat je eigen uitvlucht te kinderachtig voor woorden was.
![]() |