Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2024, 14:21   #61
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Oostenrijk en Zwitserland hebben ook geen zeehaven.

Hun werkloosheid is echter veel lager dan die van Wallonië.

Hoe zou dat dan komen?
Een veel te lakse controle op het vlak van tewerkstelling. Het voorstel om de looptijd van de werkloosheidstoelage te beperken tot hooguit twee jaar is dan ook een stap in de goede richting.
Oud 29 december 2024, 15:27   #62
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eén was onderwijzeres lagere school.
De andere was geen leerkracht Nederlands maar in de Waalse school waar ze een aantal jaren les heeft gegeven, gaf ze heer vak wel in de Nederlandse taal.

Of dat nu leerkrachten Nederlands of andere vakken waren. De problemen die ik opgaf gelden voor alle leerkrachten. Ook in het Brusselse onderwijs bv. In Brussel is er zelfs in het Vlaamse onderwijs een tekort aan leerkrachten om aan de vraag naar Nederlandstalig onderwijs te voldoen. En dat is een gevolg van Vlaamse politiek. Maar ook van Vlaams-nationalisten die elke gelegenheid te baat nemen om deze stad als 'hell hole' af te schilderen. Waardoor leerkrachten weigerachtig zijn om daar te werken.
Een "Hell hole" of een" hellegat" in het Nederlands blijft een "Hell hole" welke

liefelijke naam je het ook zou willen geven.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2024, 20:11   #63
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De andere was geen leerkracht Nederlands maar in de Waalse school waar ze een aantal jaren les heeft gegeven, gaf ze heer vak wel in de Nederlandse taal.

Of dat nu leerkrachten Nederlands of andere vakken waren. De problemen die ik opgaf gelden voor alle leerkrachten. Ook in het Brusselse onderwijs bv. In Brussel is er zelfs in het Vlaamse onderwijs een tekort aan leerkrachten om aan de vraag naar Nederlandstalig onderwijs te voldoen. En dat is een gevolg van Vlaamse politiek. Maar ook van Vlaams-nationalisten die elke gelegenheid te baat nemen om deze stad als 'hell hole' af te schilderen. Waardoor leerkrachten weigerachtig zijn om daar te werken.
Er is nog wel wat anders: veel Franstaligen sturen bewust hun kinderen naar het Nederlandstalig basisonderwijs om hun kansen op latere leeftijd te vergroten door hun aldus verworven (begin van) tweetaligheid. Dat er dan een tekort aan leerkrachten kan ontstaan is niet abnormaal. Waar gaat men die extra Nederlandstalige leerkrachten vinden? Niet in “Bruxelles”. En verder nog dit: de berichten omtrent de 90% Franstaligheid evenals de relatief hoge cijfers omtrent de criminaliteit in de stad moedigen de Vlamingen niet aan om er werk te zoeken laat staan er zich te vestigen. Mijn vrouw en ik (twee bejaarde mensen) zijn nu sedert begin november in 1050 Elsene komen wonen omdat we de gelegenheid hadden het appartement naast dat van onze zoon te kopen in een zeer rustige residentiële wijk. Maar het is niet overal in Brussel zo.

Laatst gewijzigd door quercus : 29 december 2024 om 20:39.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2024, 20:38   #64
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een "Hell hole" of een" hellegat" in het Nederlands blijft een "Hell hole" welke

liefelijke naam je het ook zou willen geven.
Dat “hell hole” is in de eerste plaats een politiek probleem. De criminaliteit in sommige delen van de stad wordt vergemakkelijkt door de politiek-administratieve structuur van de stad. De Vlamingen dringen reeds jaren erop aan om de stad om te vormen tot een eenheid en gedaan te maken met die 19 autonome gemeenten. Maar de Franstaligen zijn er vierkant tegen met het vals argument van “la proximité pour les citoyens”.
Oud 29 december 2024, 21:22   #65
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is nog wel wat anders: veel Franstaligen sturen bewust hun kinderen naar het Nederlandstalig basisonderwijs om hun kansen op latere leeftijd te vergroten door hun aldus verworven (begin van) tweetaligheid. Dat er dan een tekort aan leerkrachten kan ontstaan is niet abnormaal. Waar gaat men die extra Nederlandstalige leerkrachten vinden? Niet in “Bruxelles”.
Die haal je uit Vlaanderen. Maar zoals ik aangaf zijn er redenen waarom die leerkrachten uit Vlaanderen niet geneigd zijn naar Brussel te gaan werken.
De Vlaams overheid wil ook geen geld uittrekken om die Franstaligen die naar Vlaamse scholen willen komen onderwijs te verschaffen. Een stommiteit van jewelste.
Citaat:
En verder nog dit: de berichten omtrent de 90% Franstaligheid evenals de relatief hoge cijfers omtrent de criminaliteit in de stad moedigen de Vlamingen niet aan om er werk te zoeken laat staan er zich te vestigen. Mijn vrouw en ik (twee bejaarde mensen) zijn nu sedert begin november in 1050 Elsene komen wonen omdat we de gelegenheid hadden het appartement naast dat van onze zoon te kopen in een zeer rustige residentiële wijk. Maar het is niet overal in Brussel zo.
Een van mijn kinderen heeft bij u in de buurt gedurende 10 jaar gewoond. In die buurt was niet meer criminaliteit dan in mijn dorp. Enkel kilometer verder daarentegen. Maar in elke stad zijn er wijken waar je beter wegblijft. Antwerpen, met al jaren aan het hoofd de grote Manitou, lijkt mij geen haar veiliger dan Brussel.

PS De vier jaren dat ik in het verleden in Brussel, zonder enig veiligheidsprobleem, gewerkt en gestudeerd heb + legerdienst, zal ik niet in rekening brengen als argument want dat is ondertussen al een halve eeuw geleden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2024, 21:41   #66
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als Vlaming kan je je geroepen voelen tot ontwikkelingshulp en leerkracht spelen in Wallonië, maar dan word je wel een ambtenaar die Vlaams belastingsgeld als inkomen trekt voor een ondankbaar beroep.

Sowieso nobel als het de klas alleen al het vermogen Nederlands passief te kunnen lezen kan bijbrengen.

"Hoe is't, Piet?"

https://youtu.be/NV7dAeGI7Zo?si=HjP5UyLndhZvGnd8

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 december 2024 om 21:43.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2024, 21:56   #67
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die haal je uit Vlaanderen. Maar zoals ik aangaf zijn er redenen waarom die leerkrachten uit Vlaanderen niet geneigd zijn naar Brussel te gaan werken.
De Vlaams overheid wil ook geen geld uittrekken om die Franstaligen die naar Vlaamse scholen willen komen onderwijs te verschaffen. Een stommiteit van jewelste.

.
Jos,als volbloed Belgicist, begint ook in te zien dat de weigering van de Walen

om Nederlands te leren zal leiden tot de Vlaamse onafhankelijkheid en legt de

"schuld" hiervan niet bij de Walen ... maar bij de Vlaamse overheid.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 29 december 2024 om 21:58.
Oud 30 december 2024, 07:39   #68
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben toevallig naar school geweest. Ik leerde Engels van een leerkracht Engels Duits kregen we van een leerkracht Duits Frans van een leerkracht Frans en Nederlands van een leerkracht Nederlands. Dat heette toen regenten voor het Lager secundair en in het hoger secundair waren de lesgevers licentiaten.

Zo ging dat er alleszins aan toe in mijn tijd.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 december 2024 om 07:41.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2024, 09:46   #69
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ben toevallig naar school geweest. Ik leerde Engels van een leerkracht Engels Duits kregen we van een leerkracht Duits Frans van een leerkracht Frans en Nederlands van een leerkracht Nederlands. Dat heette toen regenten voor het Lager secundair en in het hoger secundair waren de lesgevers licentiaten.

Zo ging dat er alleszins aan toe in mijn tijd.
Ik denk dat er eigenlijk nog niet zo gek veel veranderd is. De term “regent” is verdwenen en wellicht nu vervangen door “bachelor” en “licentiaat” heeft de plaats geruimd voor “master”.
Oud 30 december 2024, 13:48   #70
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werkloosheidscijfers kan je niet vergelijken.
De werkloosheidsuitkeringen in Oostenrijk zijn blijkbaar (zo lees ik) maar 44% van het loon. In België daarentegen...Wat zou het meest motiverend zijn om aan een laag loon te werken denkt ge?
Dus je erkent dat het puur luiheid is?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2024, 23:03   #71
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Werkloosheid is sowieso geen gegeven dat gelukkig maakt, zelfs als je weinig verdient met werk. Een realist weet dat de wereld niet gratis is. Charleroi is voor een reden de gevaarlijkste stad van België.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2024 om 23:03.
Oud 31 december 2024, 09:07   #72
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging ook en vooral over Wallonie.

En die leerkrachten uit pakweg Veurne en Hasselt gaan gaan lesgeven in laten we zeggen Virton of Rendeux ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 december 2024 om 09:08.
Oud 31 december 2024, 12:01   #73
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging ook en vooral over Wallonie.

En die leerkrachten uit pakweg Veurne en Hasselt gaan gaan lesgeven in laten we zeggen Virton of Rendeux ?
Waarom niet? Er zijn zoveel mensen die gaan werken buiten hun geboortestreek. Maar je moet wel een uitzicht hebben op een toekomst als je dat tijdelijk wil doen. Gewerkte jaren in het Waalse onderwijs laten meetellen voor je loon of een vaste benoeming bv..
Iemand die als ir. jaren in het buitenland gewerkt heeft gaat daarna ook niet aan een beginnersloon werken in België. In tegendeel.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2024, 12:35   #74
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Er zijn zoveel mensen die gaan werken buiten hun geboortestreek. Maar je moet wel een uitzicht hebben op een toekomst als je dat tijdelijk wil doen. Gewerkte jaren in het Waalse onderwijs laten meetellen voor je loon of een vaste benoeming bv..
Iemand die als ir. jaren in het buitenland gewerkt heeft gaat daarna ook niet aan een beginnersloon werken in België. In tegendeel.
Waarom niet ? Wel daarom ; Ken jij veel Vlamingen die nu naar Namen of Bastenaken gaan werken ??

De Walen of Franstalige Brusselaars willen nog geen 5km ver in Vlaanderen gaan werken maar die Vlamingen zouden dan wel op 150 km van hun woon- zie geboorteplaats moeten gaan werken

Lesgeven in de diepe Ardennen ....het heeft inderdaad iets avontuurlijks vooral als je een gezin hebt

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 december 2024 om 12:52.
Oud 31 december 2024, 15:30   #75
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ken jij veel Waalse leerkrachten Frans ,

die in Vlaanderen Franse les komen geven?

En toch geven alle Vlaamse scholen Franse les aan hun leerlingen zonder Waalse leerkrachten die hen komen bijspringen.

Waarom kunnen de Vlaamse scholen dit ,

maar zou het onmogelijk zijn voor de Waalse scholen

,die geen Nederlandse les zouden kunnen geven zonder de hulp van Vlaamse

leerkrachten?
Oud 31 december 2024, 18:20   #76
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ken jij veel Waalse leerkrachten Frans ,

die in Vlaanderen Franse les komen geven?

En toch geven alle Vlaamse scholen Franse les aan hun leerlingen zonder Waalse leerkrachten die hen komen bijspringen.

Waarom kunnen de Vlaamse scholen dit ,

maar zou het onmogelijk zijn voor de Waalse scholen

,die geen Nederlandse les zouden kunnen geven zonder de hulp van Vlaamse

leerkrachten?
Denk niet die er zijn of het zou echt een witte raaf zijn.
Oud 31 december 2024, 19:55   #77
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dus je erkent dat het puur luiheid is?
Niet echt he. Je moet gewoon compleet gek zijn om te gaan werken voor een loon dat uiteindelijk lager uitvalt dan de uitkeringen + sociale voordelen. Dus je kan het die mensen niet kwalijk nemen. De schuld ligt bij onze politici die weigeren daar iets aan te doen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2024, 20:53   #78
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Niet echt he. Je moet gewoon compleet gek zijn om te gaan werken voor een loon dat uiteindelijk lager uitvalt dan de uitkeringen + sociale voordelen. Dus je kan het die mensen niet kwalijk nemen. De schuld ligt bij onze politici die weigeren daar iets aan te doen.
De Vlaamse onafhankelijkheid zal ook de Waalse werkloosheid doen dalen.
Oud 1 januari 2025, 11:49   #79
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denk niet die er zijn of het zou echt een witte raaf zijn.
Ooit een Brusselse vervanglerares gehad, met een Vlaamse familenaam. Ze gaf Frans en godsdienst. Dat is de enige Franstalige die ik gehad heb.

Minouche van Jay-P had ik liever gehad, ook al sprak die geen woord Nederlands.

Moedertaalsprekers doen het sowieso beter.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 januari 2025 om 11:52.
Oud 1 januari 2025, 13:15   #80
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een veel te lakse controle op het vlak van tewerkstelling. Het voorstel om de looptijd van de werkloosheidstoelage te beperken tot hooguit twee jaar is dan ook een stap in de goede richting.
Dan gaan ze daarna naar het OCMW. Daar is nog minder controle en de leeflonen liggen niet zelden nog hoger. Het zou logischer zijn die bedragen drastisch te verlagen dat is het enige dat zou kunnen helpen. Ook een deftige controle of mensen al dan niet alleenstaand zijn met gezinslast want van die theoretische alleenstaanden loopt het vol.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 januari 2025 om 13:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be