![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan er iemand vertellen waarom de dochter niet gewoon, net als haar moeder, een leefloon aanvraagt aub?
Over de meest voor de hand liggende optie wordt met geen woord gerept...
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is onmogelijk zonder ze haar eigen domicilie heeft.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat gaat wel en ik denk zelfs zonder een enkel probleem alleen veel geld zal dochterlief er niet aan overhouden mits het geld van haar studenten-job zal afgehouden worden van haar leefgeld, dus echt veel zal dat niet opbrengen.
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
- Een alleenstaande met een kind ten laste trekt dus 1776€ leefgeld + naar het schijnt een 400€ verhoogd kindergeld. - Nu wordt een 17 jarige puber achttien jaar en krijgt die alle macht die tiener kan plots 875€ leefloon hebben en aanspraak maken op die 400€ verhoogd kindergeld. De alleenstaande ouder blijft achter met een schamele 876€ leefgeld. Maar moet wel huur en alle andere lasten dragen. Als die amper 18 jarige tiener de mama een middelvinger geeft raakt deze alleenstaande ouder in diepe doffe ellende verzeild. - Dat mijn vriend, klaag ik aan, onzinnige reglementeringen die in real live een hoop ellende kunnen veroorzaken. Nu terug naar die mevrouw waar het hier over gaat: Die mevrouw heeft haar dochter grootgebracht tot een prachtige jonge dame die weet wat ze wil. Dat meisje studeert nu aan de KUL en doet het daar zeer goed, de moeder daarentegen zit nu in diepe shit ze heeft nog een inkomen van 876€ waarvan ze moet leven. Het verhoogde kindergeld verdeeld ze per week als kleding en andere zaken dus het budget is totaal voor haar studerende dochter (ze wil deze een behoorlijke kans geven). De dochter zelf heeft een officiële studente-job ze werkt de zaterdag en verdiend daarmee een 110€ in de vakanties werkt ze meer dagen en verdiend ze dus een aardig centje bij. Al dat geld wordt dus gebruikt om haar studies en haar leven in Leuven te bekostigen. De dochter, de studente dus heeft hoge ambities in het leven en heeft zich een doel gesteld ze wil echter niet dat in haar cv voorkomt dat ze van het OCMW geleefd heeft (ik begrijp dat). Dan is er nog dat al het geld dat ze bijverdiend lsl studente moest ze een leefloon hebben van dat leefloon zou afgetrokken worden en er dus niet zo heel veel leefloon zou overblijven. Dus jullie moeten je niet zo heel veel afvragen het waarom die moeder op het OCMW zit, maar waar het hier om gaat is de onzinnigheid van de regel dat zodra een studerend kind 18 wordt je als alleenstaande ouder plots 900€ minder inkomen krijgt terwijl je nog steeds dezelfde onkosten hebt en je kind thuis blijft wonen? voila c' est ca
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om nog niet te spreken over persoonlijke aanvallen! ( de volgende zal ik rapporteren)! Dat u niet inziet dat de moeder in armoede en ellende blijft leven omdat ze met niks in orde is en het dus haar eigen schuld is.... ziet u dat echt niet in? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Stop er gewoon mee.
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als we de rekening maken (ik hoor het wel als ik ergens fout zit) komen we op: A) De huidige situatie: Moeder ontvangt 1776 leefloon plus 400 kindergeld. Dochter verdient 110 studentenjob. Daarnaast komt er nog een studiebeurs binnen. Ik kan me vergissen maar ik denk niet dat dat bedrag hier ergens vermeld staat. Hier hou ik dus effe geen rekening mee. Kortom: in het gezin komt er maandelijks 1776+400+110=€2286 binnen. Plus studiebeurs. Geen vetpot maar voor het gezin tot nu toe blijkbaar voldoende. B) De situatie die u schetst: Moeder ontvangt 875 leefloon plus 400 kindergeld. Verder (studentjob, studiebeurs,...) verandert er niets. Kortom: in de situatie die u aanklaagt komt er nog slechts 875+400+110=€1385 binnen. Daar moeten we niet flauw over doen: met 1385 spring je niet ver. Zeker niet met een dochter op kot. Het verschil met voorheen (2286) is ook groot. C) De situatie die ik voorstel: Zowel moeder als dochter ontvangen 875 leefloon. Dochter mag nog steeds 110 bijverdienen (het geld van de studentenjob wordt NIET zomaar afgehouden van het leefloon, zoals u veronderstelde. De student mag tot €300 bijverdienen). Studiebeurs kan behouden blijven. Wat wel wegvalt is de 400 kindergeld. Kortom: in deze situatie komt er maandelijks 875+875+110=1860 binnen. Plus studiebeurs. Nu heb je een punt dat dat minder is dan de 2286 van voorheen maar we mogen ook niet vergeten dat de dochter tot €300 bij mag verdienen. Steekt die dus een tandje bij en verdient ze 200 extra per maand wordt het verschil beperkt tot 220 euro. Nu is 220 euro nog steeds geld maar het is alvast een veel kleiner verschil dan de 900 euro die ze kwijtspeelde in uw horrorscenario. Nu wil ik nergens het systeem van leeflonen in Belgie verdedigen ofzo maar ik wil maar aanhalen: voor het gezin dat u schetst zijn er beter opties dan wat u hier voorstelde. Er kan dus (afhankelijk van de studentenjob) maandelijks tot dik €2000 binnenkomen. Daarnaast mogen we de studiebeurs ook niet uit het oog verliezen. Ik heb geen idee maar met het minimum gezinsinkomen kan zo'n beurs oplopen tot dik 5000 per jaar. Wat dus niet zomaar weg te cijferen is. Soit; ik raad u aan dat gezin duidelijk te maken dat ze eens fatsoenlijk hun opties moeten nagaan en niet uitgaan van allerlei veronderstellingen. Wat dat gebeurde tot nu toe wel te vaak heb ik de indruk.
![]() |
![]() |
#69 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die dochter weigert mee af te dragen aan de kost voor het huishouden waar ze in woont kan de moeder ze beter buiten zetten. Ze ontvangen dan ook beide een leefloon voor een alleenstaande. Citaat:
Citaat:
En nog: wie zet er nu in zijn CV dat hij/zij tijdens de studententijd van het OCMW moest leven? Kunnen we serieus blijven? Citaat:
Ma soit: de situatie is wat ze is. En daar gaan we dan ook mee verder. Leefloon dus. Geen invaliditeit. Citaat:
Ik zeg niet dat alles koek en ei is maar de situatie kan alvast een stuk minder dramatisch zijn dan wat jij voorstelde. Laat de dochter een leefloon aanvragen en er piept weer een klein zonnetje tussen de wolken. Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier lees je alvast wat meer uitleg. Ik begrijp niet dat je de situatie van een gezin je zo aangrijpt maar dat je niet eens effe de moeite doet om uit te pluizen hoe het nu werkelijk zit. Ik tik in Google "student leefloon studentenjob" en voila; ik weet hoe het zit.
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Het gaat hierover het feit dat plotseling uw 18 jarig studerend kind volgens de staat niet meer ten uwer laste is maar nog wel op uw kosten rondhuppelt. Meer is er niet achter te te zoeken. Stel uw kind is juist 18 en gaat werken dan kan ze geld bijdragen een studentje kan dat niet. Die mevrouw is ziet het echt niet meer zitten het is al dat ik wil zeggen
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het ironisch hoe mensen die weten hoe moeilijk het kan zijn de juiste papieren in orde te krijgen, als de ambtenaren wel meewerken, net liggen te kakken op mensen die in de stront zitten omdat ambtenaren tegenwerken.
En ja, er zijn mensen die door onwetendheid of gewoon domheid in de shit komen, net omdat er een document niet correct was in gevuld. Eigenaardig genoeg is de meerderheid van die mensen "ouwe Belg". Want die krijgen geen hulp van de nodige VZW's en andere sjoemelpoedels.
![]() |
#73 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik reik een oplossing aan die, toegegeven, niet perfect is maar toch meer financiele vrijheid aan het gezin geeft dan de situatie waar ze nu inzitten en nu gaat u "zich er niet meer moe aan maken". Citaat:
En ik zeg ook nergens dat ik achter die regelgeving sta. Maar zo zijn er wel meer regels waar ik me niet in kan vinden. De kunst is om hierin je weg te vinden zodat je zo min mogelijk last hebt van die regels. Dat is in dit geval heel simpel: de dochter vraagt een leefloon aan. En dan kunnen we discussieren over de regel die u hekelt. Vertel me eens wat u dan voorstelt. Citaat:
En ik geef toe: dat is een regel waar over gediscussieerd kan worden. Maar voorlopig is die regel wat-ie is. Daarnaast vraag ik me af wat het alternatief kan zijn. Moeder blijft het hogere leefloon ontvangen? En kindergeld? En studiebeurs? Dan vraag ik me af waarom dochter haast zou maken met afstuderen. En wat als dochter afgestudeerd is maar niet direct werk vindt? Blijft moeder dan ook nog steeds dat hoger leefloon krijgen? Samen met de €600 van de dochter (werkloos na studie). Wederom kan je dan de vraag stellen waarom dochter haast zou maken met werk zoeken. Ik zal niet zeggen dat die regel een perfecte regel is maar ik vraag me af wat u als alternatief voorstelt. En verder zou ik in tussentijd zeker het gezin attent maken op mogelijke 'oplossingen'. Ook al wil u er zich niet meer moe in maken. Het gezin is er alvast mee vooruit geholpen. Mocht u dat interesseren.
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier is duidelijk wat uw vraag was. Het ging over de situatie van de moeder en de dochter. Overduidelijk. Nu hier ondertussen een antwoord op gegeven wordt wil u daar niet verder op in gaan want nu gaat het volgens u plots niet langer over die situatie maar over de regel die tot die situatie geleid heeft. Wil u een oplossing voor het gezin (zoals u in de openingspost laat blijken) of wil u discussieren over de regel?
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Het hallucinante is dat de dochter volwassen en als samenwonend wordt beschouwd maar dat ze nog steeds bij moeder op de ziekenkas blijft staan. Vraagt ze leefloon dan krijgt ze haar eigen ziekenkas en veranderd haar statuut op de unief ook. Besluit : Ik zou niet graag van het OCMW afhangen en ik denk niemand hier. Wordt je studerend kind 18 ben je sowieso gefuckt en dat kan hier niemand ontkennen? Einde verhaal.
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niet enkel totaal irrelevant, een werkgever zou het hoe dan ook niet kunnen checken. Vermijden dat je CV vermeldt dat je van het OCMW hebt geleefd is heel simpel hoor: vermeldt het gewoon niet. Ik kan me trouwens geen enkele branche voorstellen waar het als een probleem zou worden ervaren dat je als STUDENT van het OCMW hebt geleefd. Integendeel, het toont dat iemand in heel moeilijke omstandigheden heeft moeten studeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Kijk die mensen van het OCMW willen best helpen maar die hebben regels en zij zeggen ook dat er nu eenmaal niets aan te doen is. Ze weten ook wel dat het erg gaat worden voor die mama.
![]() |
![]() |
#78 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze verdient nu 110 per maand en ze mag probleemloos 300 per maand verdienen met haar studentenjob ZONDER dat dat invloed heeft op haar leefloon. Waarom blijf jij bezig over haar studentenjob? Dat staat een leefloon totaal niet in de weg. Citaat:
Dat kan je van deze regel misschien ook zeggen. Ik vroeg het al eens: wat stelt u voor om hier een einde aan te stellen? Citaat:
Niemand ontvangt voor zijn plezier een leefloon eh. Citaat:
U had het over mislopen van 1000 per maand maar dat klopt van geen kanten.
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Ze verdiend 110 per zaterdag en in de vakantiemaanden werkt ze 4 dagen per week aan 110 dat geld wordt moest ze een leefloon trekken steevast van dat leefloon afgetrokken. Pfffff. De MOEDER verliest 900€ per maand en echt man wat begrijp je niet. Je probeert steeds weer het beter te weten dan de mensen van het OCMW. Ik ga echt mijn tijd niet meer in u steken, ik heb de indruk dat u maar zit zeveren om te kunnen zeveren. Einde van het verhaal man.
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarom, schaf invaliditeit, dop,kindergeld, leeflonen en pensioenen af.
Vervang dat met een basisinkomen. Ook voor de werkmensen bovenop hun loon een basisinkomen. Dat is pas sociale zekerheid. Zeker met de oprukking van AI dienen we dit als mensenrecht in te stellen.