Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2025, 11:17   #61
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik ben het eens met het subsidiariteitsbeginsel maar daar gaat het niet om. Mijn voorbeeld over de hersenen wordt wat te letterlijk opgevat. Ik wil helemaal niet hebben dat de overheid de hersenen zijn. Wel dat belastinggeld net als bloed en economisch geld net als zuurstof beide op hun eigen manier naar alle delen van het uit zelfzuchtige genen en individuele cellen bestaande lichaam stromen en nodig zijn om het hele lichaam in stand te houden. Individuen, gezinnen, families, dorpen, landen, ondernemingen, multinationals, imperia of gelijk welke administratieve eenheden zijn uit individuele onderdelen bestaande samenwerkingen. Er speelt wel altijd een algemeen belang of men dat nu wil of niet. Dit kan uiteraard niet enkel van bovenaf bestuurd worden maar ook de onzichtbare hand kan dat niet alleen. Er moet ook een democratisch element spelen wat verder gaat dan 'stemmen middels of onderhandelen over consumptie'. Het is niet omdat het amper doenbaar is het algemeen belang te dienen vanwege een enorme complexiteit dat er geen algemeen belang bestaat of dat het tegengaan van sommige beschadigingen van het algemeen belang niet doenbaar is. Wat we nodig hebben is meer democratie, geen sofistische boutades als 'belastingen zijn diefstal', 'eigendom is diefstal', 'geen mens is illegaal', 'grenzen bestaan niet' of 'het algemeen belang bestaat niet'. Kanker is de benaming voor een hoop illegale/libertaire cellen die in het menselijk lichaam tegen het algemeen belang ingaan.
Het sofisme is "het algemeen belang."

De mens is door millennia aan geschiedenis geraakt waar we geraakt zijn, niet door "het algemeen belang."

De mens heeft millennia bestaan zonder dat de term "het algemeen belang" uitgevonden werd.

"Het algemeen belang" is de kanker die zich door de mensheid verspreidt.

Zie #60
Oud 20 november 2025, 12:01   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
[/b]

Niet volledig: OK
Mieren...al eens het boek "De kleine Johannes" van F. Van Eeden gelezen ?
Heel Heeeeeeel lang geleden (50jaar +). Een "coming of age" trilogie, waarbij de onschuld gefnuikt wordt door de realisatie dat de mens een omgevingsaanpassende levensvorm is. Stonden in het klaslokaal boekenrekje van het 5de leerjaar lagere school.

En wat heeft dat te zien met het punt dat we een deel van de middelen van de maatschappij gebruiken om een hoop menselijke sprinkhanen te onderhouden?
Oud 20 november 2025, 13:05   #63
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Het sofisme is "het algemeen belang."

De mens is door millennia aan geschiedenis geraakt waar we geraakt zijn, niet door "het algemeen belang."

De mens heeft millennia bestaan zonder dat de term "het algemeen belang" uitgevonden werd.

"Het algemeen belang" is de kanker die zich door de mensheid verspreidt.

Zie #60
De mensheid en haar bedrijvigheid groeiden duizenden jaren aan minder dan 0,5% per jaar. Pas sinds er sprake is van een algemeen belang steeg dat percentage. Onder meer doordat men begon in te zien dat om de paar kilometer tol heffen de handel en dus het algemeen belang tegenwerkt, of dat herverdeling uiteindelijk in ieders en dus het algemeen belang is. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat politici die beweren beslissingen in het algemeen belang te nemen het bij het rechte eind hebben. Ik geloof dat het buikgevoel van de massa daartoe beter in staat is en we dus vooral meer democratie nodig hebben (en niet van het type Van Reybroeck maar van het Zwitserse).

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.

Laatst gewijzigd door Vlad : 20 november 2025 om 13:07.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2025, 15:09   #64
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mensheid en haar bedrijvigheid groeiden duizenden jaren aan minder dan 0,5% per jaar. Pas sinds er sprake is van een algemeen belang steeg dat percentage. Onder meer doordat men begon in te zien dat om de paar kilometer tol heffen de handel en dus het algemeen belang tegenwerkt, of dat herverdeling uiteindelijk in ieders en dus het algemeen belang is. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat politici die beweren beslissingen in het algemeen belang te nemen het bij het rechte eind hebben. Ik geloof dat het buikgevoel van de massa daartoe beter in staat is en we dus vooral meer democratie nodig hebben (en niet van het type Van Reybroeck maar van het Zwitserse).
Je presenteert dat als "statement of fact." Maar de uitspraak dat bedrijvigheid en groei is gestegen na de uitvinding van "het algemeen belang" is niet gestoeld op empirische vaststellingen.

De louter intellectuele benadering van het "algemeen belang" bestaat al sinds de klassieke oudheid. Aristoteles en Cicero (bonum commune) spraken er al over.

De "grote sprong voorwaarts" zullen we het maar noemen was bijvoorbeeld de uitvinding van de stoommachine, de uitvinding van de divisie van arbeid, enorme vooruitgang in wetenschappelijk onderzoek, etc.

Het "algemeen belang" heeft daar niets mee te maken.

Het is pas sinds de intellectuele ontdekking dat "het algemeen belang" een handig instrument is om de bevolking wegens dat "algemeen belang" te koloniseren dat de totstandkoming van een piramidaal-collectivistisch systeem mogelijk werd.

Of om het anders te stellen; "algemeen belang" bestaat, maar zodra het het clan-niveau overstijgt, begint de kolonisatie van andere clans.

Ik voeg daar aan toe dat een directe democratie, op municipaal niveau, voor 95% voldoende is om een gedecentraliseerde samenleving te "besturen."

Om die paar snelwegen die die municipaliteiten met mekaar te verbinden te maken en te onderhouden, hebben we ECHT geen nationaal parlement nodig, en al ZEKER geen Europees niveau.

Weet U wat het punt is? Concurrentie tussen besturen.
Globalisme zoekt het monopolie op bestuur, om concurrentie uit te schakelen.
De EU zoekt het monopolie op bestuur, om concurrentie uit te schakelen.
Etc.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 20 november 2025 om 15:32.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2025, 15:16   #65
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. De groei steeg omwille van andere zaken.
Bijvoorbeeld de uitvinding van het wiel, de ontdekking van andere continenten, de industriele revolutie, de digitale revolutie. Vandaag kent men de AI revolutie die opnieuw een catalisator kan zijn.

Uw gratuite uitspraak omtrent 0,5% groei per jaar als quasi axioma is ridicuul.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 20 november 2025 om 15:16.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2025, 17:05   #66
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Heel Heeeeeeel lang geleden (50jaar +). Een "coming of age" trilogie, waarbij de onschuld gefnuikt wordt door de realisatie dat de mens een omgevingsaanpassende levensvorm is. Stonden in het klaslokaal boekenrekje van het 5de leerjaar lagere school.

En wat heeft dat te zien met het punt dat we een deel van de middelen van de maatschappij gebruiken om een hoop menselijke sprinkhanen te onderhouden?
Het ging over de "mieren" in dat boek ---> mensen zijn geen mieren; juist !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2025, 17:23   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het ging over de "mieren" in dat boek ---> mensen zijn geen mieren; juist !
1 mens is een mens. Niks meer, niks minder.

Maar een miljoenenstad is een mierennest, en gooi daar een tong van een miereneter in.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be