Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2005, 00:28   #61
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Wat is er zo raar aan?
Oud 15 januari 2005, 00:30   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg
Wat is er zo raar aan?
Iets plaatselijks is altijd territoriaal gebonden. En zegt nu juist dat "plaatselijk" niet territoriaal betekent. Als dat geen giller is.

Maar om verder op de inhoud in te gaan. U wilt dus Arabisch, Berbers en Turks "plaatselijk" erkennen. Vul dat nu eens concreet in: wat zal dit betekenen? En hoe wordt het toegepast?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 00:32   #63
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Wat is er zo raar aan?
Heb je het nu niet zelf door dat je constant zit te kronkelen om jezelf er toch maar uit te praten.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 00:37   #64
Superbelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Iets plaatselijks is altijd territoriaal gebonden. En zegt nu juist dat "plaatselijk" niet territoriaal betekent. Als dat geen giller is.
Maar jongen toch. Het taalgebruik in Brussel is niet territoriaal geregeld. Volgens Jan van den Berghe (als dat uw echte naam wel is) is ieder lapje grond geregistreerd met een taal, want plaatselijk is altijd territoriaal in zijn ogen. En omdat er veel flatgebouwen zijn, heeft men er een driedimensionele taalkaart van gemaakt

Beste Jan, DAT is een giller.
Oud 15 januari 2005, 00:37   #65
Superbelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Heb je het nu niet zelf door dat je constant zit te kronkelen om jezelf er toch maar uit te praten.
Dat lijkt me meer iets van wat jij en je kliek aan het doen zijn.
Oud 15 januari 2005, 00:45   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar jongen toch. Het taalgebruik in Brussel is niet territoriaal geregeld. Volgens Jan van den Berghe (als dat uw echte naam wel is) is ieder lapje grond geregistreerd met een taal, want plaatselijk is altijd territoriaal in zijn ogen. En omdat er veel flatgebouwen zijn, heeft men er een driedimensionele taalkaart van gemaakt

Beste Jan, DAT is een giller.
Blijkbaar weet u niet hoe de taalwetgeving in ons land in elkaar zit. In Brussel is het taal weldegelijk territoriaal geregeld: het staat zelfs in de Belgische Grondwet.

Volgens de Grondwet is de Brusselse agglomeratie (die samenvalt met het Brussels Gewest) een tweetalige agglomeratie. Slechts binnen die door de Grondwet territoriaal vastgestelde omschrijving staan Nederlands en Frans voor ambtelijk gebruik alsook alles wat hieruit voortvloeit op dezelfde hoogte en hebben de sprekers van beide talen gelijke taalrechten.

Juist de territoriale omschrijving van de taalgebieden is juist een fundament dat verankerd zit in de Belgische Grondwet.

Voor de rest zien we trouwens nog steeds uit hoe u nu concreet Arabisch, Berbers en Turks "plaatselijk" zult erkennen en welke gevolgen die nu eigenlijk zal hebben.

Op dat laatste heeft u schijnbaar geen antwoord...
Oud 15 januari 2005, 00:49   #67
Superbelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Blijkbaar weet u niet hoe de taalwetgeving in ons land in elkaar zit. In Brussel is het taal weldegelijk territoriaal geregeld: het staat zelfs in de Belgische Grondwet.
En welke wijken zijn dan Nederlands en welke Frans? Staat dat ook in de grondwet?

Citaat:
Voor de rest zien we trouwens nog steeds uit hoe u nu concreet Arabisch, Berbers en Turks "plaatselijk" zult erkennen en welke gevolgen die nu eigenlijk zal hebben.

Natuurlijk wel, alleen probeer ik niet in uw val te lopen om off topic te gaan. Flamingo's gebruiken alle smerige vuile trukken die ze hebben.
Oud 15 januari 2005, 00:52   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En welke wijken zijn dan Nederlands en welke Frans? Staat dat ook in de grondwet?
Neen, daar de ordening gebeurt op niveau van de taalgebieden en dit enkel voor het ambtelijk gebruik en alles wat hieruit voortvloeit. Indien u de Belgische Grondwet een beetje zou kennen, had u die vraag trouwens niet moeten stellen.
Oud 15 januari 2005, 00:53   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel, alleen probeer ik niet in uw val te lopen om off topic te gaan. Flamingo's gebruiken alle smerige vuile trukken die ze hebben.
Wie stelde er ook alweer om

(a) Duits tot een regionale taal te herleiden;
(b) Arabisch en Turks als regionale taal te erkennen?

Juist, u.

Maar vervolgens stelt u dan weer: "Daar geef ik geen uitleg bij. Die "Flamingo's" (sic) willen me in de val lokken." Dan is dat wel een val die u zelf gespannen heeft.
Oud 15 januari 2005, 01:20   #70
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Dat lijkt me meer iets van wat jij en je kliek aan het doen zijn.
Ik denk het niet. Jan doet hier de moeite beleefd te blijven en op ieder belachelijk antwoord van jou vriendelijk en serieus te reageren. Je zit jezelf hier echt belachelijk te maken door te blijven volhouden aan je stelling en wat je zelf doet een ander te verwijten.
Maar mij niet gelaten, en dan nog goede reclame voor die avatar van je die ook al een verstomde blik heeft

Laatst gewijzigd door instromaniac : 15 januari 2005 om 01:20.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 08:17   #71
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
0,7% van de Belgische bevolking is te verwaarlozen.
Laten we dan de BUB met haar 0.1? % ook verwaarlozen.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 11:21   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet. Jan doet hier de moeite beleefd te blijven en op ieder belachelijk antwoord van jou vriendelijk en serieus te reageren. Je zit jezelf hier echt belachelijk te maken door te blijven volhouden aan je stelling en wat je zelf doet een ander te verwijten.
Maar mij niet gelaten, en dan nog goede reclame voor die avatar van je die ook al een verstomde blik heeft
Inderdaad!

Voor de rest blijft het wachten:

Citaat:

Oud 15 januari 2005, 11:32   #73
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Zoals ik hier al een tijdje zit te wachten... 8)
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 12:39   #74
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad!

Voor de rest blijft het wachten:
Bij superrrrrrbelg kun je blijven wachten op een antwoord tot je een baard hebt waar die van Leopold II niks bij is. En als je hem een prive-bericht stuurt om er achter te vragen dan gaat hij bij de moderator klikken dat hij 'gestalkt' wordt .

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 15:39   #75
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Men verwijst er hier altijd naar dat er ook transfers zijn tussen de Vlaamse provincies. Nou, dat geloof ik graag, maar ik heb nog nergens iemand daar een cijfer op horen plakken.

Wie durft?
Geachte, die transfers zijn in wezen totaal onbelangrijk: er bestaat imemrs een zéér grote consensus onder de Vlaamse politici over de eenheid van Vlaaderen; er is géén enkelerepresentatieve beweging die een ander beleid wil voor één provincie. Daarentegen zijn er géén representatieve partijen die én in Vlaanderen, én in Wallonie/Francofonie van tel zijn! Erger nog is dat de Franstalige partijen in héél veel domeinen een véél konservatievere politiek voeren dan in Vlaanderen, een véél etatistischer beleid met 30 �* 40% meer ambtenaren per 1000 inwoners, maar dat ze wel weigeren om deaar zelfs de kosten voor te betalen. Vlaanderen moet dus dokken voor de links-etatistische waanzin van PS & MR.

Kortom, er is géén enkele maatschappelijke, och politieke, noch partijpolitieke reden waarom de provincies een zinvol onderscheid maken. Net zo goed is het ook volstrekt nzinnig om die zaken die Vlamingen van Franstaligen onderscheiden te willen betwisten op basis van de verschillen tussen de provincies binnen Vlaanderen.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 18:50   #76
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
Laten we dan de BUB met haar 0.1? % ook verwaarlozen.
Doet u dat dan niet?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 18:54   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Geachte, die transfers zijn in wezen totaal onbelangrijk: er bestaat imemrs een zéér grote consensus onder de Vlaamse politici over de eenheid van Vlaaderen; er is géén enkelerepresentatieve beweging die een ander beleid wil voor één provincie. Daarentegen zijn er géén representatieve partijen die én in Vlaanderen, én in Wallonie/Francofonie van tel zijn! Erger nog is dat de Franstalige partijen in héél veel domeinen een véél konservatievere politiek voeren dan in Vlaanderen, een véél etatistischer beleid met 30 �* 40% meer ambtenaren per 1000 inwoners, maar dat ze wel weigeren om deaar zelfs de kosten voor te betalen. Vlaanderen moet dus dokken voor de links-etatistische waanzin van PS & MR.
Dat laatste is zeker waar. Trouwens, in de Metro van afgelopen week las ik dat de Waalse overheid alweer iets gevonden heeft om de NMBS te stoppen onrendabele stations en stopplaatsen te sluiten. In die stations gaat de Waalse overheid nu bepaalde diensten onderbrengen. Dat zal natuurlijk weer pakken geld kosten: de ruimten moeten immers ingericht worden, voorzien worden van allerlei voorzieningen, menig stationsgebouwtje zal grondig moeten opgeknapt worden, beveiligingsapparatuur moet geïnstalleerd worden, enzovoort...
Oud 15 januari 2005, 18:57   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...en dan nog goede reclame voor die avatar van je die ook al een verstomde blik heeft
Ongelooflijk hoe goed die Superbelg bij zijn avatar past, nietwaar?
Een mens zou zweren dat het 'em' is!
Oud 15 januari 2005, 19:37   #79
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat laatste is zeker waar. Trouwens, in de Metro van afgelopen week las ik dat de Waalse overheid alweer iets gevonden heeft om de NMBS te stoppen onrendabele stations en stopplaatsen te sluiten. In die stations gaat de Waalse overheid nu bepaalde diensten onderbrengen. Dat zal natuurlijk weer pakken geld kosten: de ruimten moeten immers ingericht worden, voorzien worden van allerlei voorzieningen, menig stationsgebouwtje zal grondig moeten opgeknapt worden, beveiligingsapparatuur moet geïnstalleerd worden, enzovoort...
Dat is dan toch een goede herbestemming voor zo'n overbodig station? Of zijn het diensten die het noodzakelijk maken dat het station openblijft?

Het lijkt me overigens geen goed idee om overal maar stations te sluiten. Vervangend busvervoer organiseren is vaak even duur.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 19:41   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat is dan toch een goede herbestemming voor zo'n overbodig station? Of zijn het diensten die het noodzakelijk maken dat het station openblijft?
De NMBS wil een aantal stations sluiten die niet totaal niet meer rendabel zijn. Hierbij wordt het personeel vervangen door kaartautomaten.

Nu wil de Waalse overheid de NMBS de pas afsnijden door in die stations die met sluiting bedreigd zijn (en alleen in die gebouwen) overheidsdiensten in te brengen. Tegelijkertijd eist ze van de NMBS dat ze het stations openhoudt. In ruil investeert het Waalse Gewest in de restauratie van het gebouw. Ook wordt gesuggereerd om in die stations bepaalde diensten (als postzegelverkoop) te laten verrichten door dat stationspersoneel. M.a.w. we zien hier een krampachtige poging om iets totaal onrendabels toch te behouden. Koste wat kost.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be