![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar lees ik vooral veel technische praat (computers,cd's,...). Maar over hoe het aantal stemmen geteld wordt en welk gewicht die uitslag heeft lees ik weinig, maar ik heb natuurlijk ook niet veel moeite gedaan.
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar is niet veel nuttig tegen in te brengen. Tenzij je liever gewoon kerngezond wil worden. En daar zullen referenda ook niet voor kunnen zorgen.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar geef, buiten Zwitserland, nog eens een voorbeeld?
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zegt het trouwens zelf: "Zwitserland is Vlaanderen nog niet." We kunnen dan ook argumenteren dat Vlaanderen de wereld niet is, en dat het uitblijven van echte democratieën elders in de wereld niets zegt over de slaagkansen van het BROV in Vlaanderen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De vraag die je hier stelt is zelfs beantwoord in het artikel. Een vraag aan u. Waarom is het een verjkapte vorm van stemplicht? Ik kan nergens vinden dat iemand verplicht is om te stemmen, Noch rechtstreeks, noch verkapt.
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011 Laatst gewijzigd door Bece : 21 januari 2005 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan echter ook zeggen dat Zwitserland de uitzondering is die de regel bevestigd. Die stelling is even veel waard als jou stelling dat Zwitserland het bewijs is.
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De blinde idealisten geloven niet in politieke vertegenwoordiging, zij denken dat je een natie kan opwaarderen door directe inspraak van de burger. Zij verwijzen daarvoor graag naar een land als Zwitserland. Dat de Zwitsers in hun hersenen laten peuteren door allerlei belangengroepen alvorens hun stem uit te brengen, dat zien die idealisten niet. Als de belangengroepen in hun ultieme democratie maar geen partijen zijn. Want dan is het voor de idealisten een brug te ver. Ontwijkend gedrag noemt men dat. En het gaat nog verder… Die hopeloze rukkers die referenda als de ultieme democratie beschouwen slaan een grote trap over: directe democratie kan enkel daar werken als er geen idealistische/nationalistische grenzen meer zijn…. Laat de referenda-aanhangers de problemen in Afrika maar eens oplossen. De Warlords zullen het per regio met graagte ontvangen die referenda…. Ik ben blij dat jij (BigF) je niet laat intimideren door de stortvloed aan spam door degene die zich de verdedigers van de vrije meningsuiting noemen! Laatst gewijzigd door de metser : 21 januari 2005 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in 'het artikel' vind ik nergens terug wat we bij een referendum verstaan onder meerderheid. 50%? 75%? En wat met de stem van de mensen die niet stemden? Gaat die naar de meerderheid? Ook bij een 50.1%/49.9%-meerderheid? Over hoe stemmen tellen heb je wel een hele uitleg bij elkaar gedroomd, maar mij lijkt het eerder de handleiding bij een strategy-spelletje of de spelregels bij een ingewikkeld bordspel. Ik zie dat in de praktijk nog niet direct gebeuren en ik vrees dat je wreed veel moeite zal hebben om je theorie aan de kiezers te slijten.
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een rekenwonder moet ge daar niet voor zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De mening van de helft van de bevolking is alvast geloofwaardiger dan die van de vertegenwoordigers die meer belang stellen in hun kiezerspotentieel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik trek een andere.
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja Bobke.
Mensen als de metser en BigF, die profiteurs zijn van het huidige systeem, zullen steeds met ale macht hun bevoorrechte positie verdedigen. Zelfs al moeten ze daarvoor hun twijfels uiten of 1+1 wel gelijk is aan 2. Je mag niet vergeten dat er voor hun veel op het spel staat. Zij zijn niet dom en weten dus ook wel dat de overgrote meerderheid van de bevolking wel over een flinke hoeveelheid gezond verstand beschikt. Zij weten ook dat iemand die over, zelfs maar een beetje, gezond verstand beschikt, en geen profiteur is van het huidige systeem, een voorstander is van het BROV. Zij weten ook wat de directe gevolgen voor hen zullen zijn wanneer het BROV er door zou komen. Dat is dan ook de reden dat zij nooit zullen toelaten dat er zelfs een niet bindend referendum over het BROV zou worden gehouden. Je moet wel gek zijn om je privileges op het spel te zetten in een referendum waarvan je de uitslag al bij voorbaat weet.
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat staat er voor mij meer op het spel dan voor jou? Zijn de directe gevolgen voor mij anders dan voor jou? Mijn privileges?? Huh? Over welk referendum gaat dat dan? En hoe weet ik de uitslag ervan al? En hoe weet jij dat ik die weet? En waarom zijn smurfen blauw? Eigenlijk had jij beter geschreven; "Ja Bobke, mensen als de metser en BigF hebben even goede argumenten tegen het Brov als wij er voor hebben. Ik zou ook meer weten wat zeggen, dus ga ik maar een beetje in het rond staan roepen....."
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
°Meerderheid is bij referendum niet afdoende. Er kan een te kleine groep beslissingen doorduwen. °Veel mensen zijn niet bekwaam of geinteresseerd genoeg om op regelmatige basis hun stem te laten horen. °Het huidige systeem voldoet. Ik zeg niet dat het ideaal is, maar referenda zullen er niet veel aan verbeteren. °Er zijn (Zwitserland daargelaten) geen voorbeelden van directe democratieën die als model kunnen staan voor Vlaanderen of België. °De continuïteit van bestuur zal er niet wel bij varen. Ik heb het gevoel dat ik in herhaling val, maar 't was op aanvraag.
![]() |