Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: A19, terug op agenda?
Ja, er moet een doortrekking komen 17 35,42%
Ja, er moet een stevig onderzoek komen 6 12,50%
Nee, de zaak is voltooid verleden tijd 11 22,92%
A19, B19, C19, nieuwe borstgrootte? Geen idee waar dit over gaat 14 29,17%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2005, 21:30   #61
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

ze kunnen er ook nog wat flitspalen bijzetten en inhammetjes voor kleine autotjes met flitsende digitale fototjes te maken...

KASSA KASSA KASSA... de A19 betaalt zichzelf terug !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 21:30   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie
ik zou veel liever hebben dat ze het spoor doortrekken van Ieper naar de kust dan dien a19 door te trekken, maar da's waarschijnlijk een nog veel utopischere droom
Als ik me niet vergis, bestond er vroeger een spoorweg van Ieper naar Diksmuide. In Diksmuide was er dan weer een verbinding naar Nieuwpoort. Maar in de jaren zestig allemaal opgebroken...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 21:35   #63
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
ze kunnen er ook nog wat flitspalen bijzetten en inhammetjes voor kleine autotjes met flitsende digitale fototjes te maken...

KASSA KASSA KASSA... de A19 betaalt zichzelf terug !
Vooral als het allemaal Fransen zijn die gebruik maken van die weg (zoals hier meermaals beweerd) dan zal dat een goeie zaak zijn voor de inkomsten van België, zonder dat het onze brave en nooit-te-snel-rijdende landgenoten iets moet kosten.
Daar had je nog niet aan gedacht eh ancapa?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 21:37   #64
DidiusTheGreat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als ik me niet vergis, bestond er vroeger een spoorweg van Ieper naar Diksmuide. In Diksmuide was er dan weer een verbinding naar Nieuwpoort. Maar in de jaren zestig allemaal opgebroken...
Die van Ieper Diksmuide wist ik niet, maar er was in iedergeval een van Diksmuide naar nieuwpoort. Maar dat is idd lang geleden.
Die verbinding is nu een fietspad.
DidiusTheGreat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 22:05   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DidiusTheGreat
Die van Ieper Diksmuide wist ik niet, maar er was in iedergeval een van Diksmuide naar nieuwpoort. Maar dat is idd lang geleden.
Correctie: ik was even verstrooid. Vroeger liep er een spoorweg van Ieper naar Kortemark (niet naar Diksmuide). Dat was de oude lijn 63. In Kortemark kon men dan weer overstappen op de lijn 73, om dan in Diksmuide de trein naar Nieuwpoort te nemen.

Nog leuker detail: vroeger was er zelfs een spoorlijn die bijna evenwijdig liep met de Frans-Belgische grens en die Poperinge met De Panne verbond (de lijn 76).

Oud 18 januari 2005, 22:06   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Vooral als het allemaal Fransen zijn die gebruik maken van die weg (zoals hier meermaals beweerd) dan zal dat een goeie zaak zijn voor de inkomsten van België, zonder dat het onze brave en nooit-te-snel-rijdende landgenoten iets moet kosten.
Daar had je nog niet aan gedacht eh ancapa?
Op de ring van Ieper wordt er door de Fransen inderdaad flink gevlamd. 't Blijft me verbazen dat er daar zo weinig snelheidscontroles zijn.
Oud 18 januari 2005, 22:09   #67
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Die staan er ook, maar West Vlaanderen, althans die streek, is niet echt dicht bevolkt. Er zijn daar nog uitgestrekte polders.
Op deze link vindt je wat je zoekt:
[font=Times New Roman]http://212.35.99.41/Geo-vlaanderen/kleurenortho/[/font]
Ik heb met de luchtfoto's eens de weg gevolgd, maar er is geen of nauwelijks lintbebouwing te zien. De bebouwing concentreert zich 'on-Belgisch netjes' in de dorpen en daarbuiten staat alleen hier en daar een boerderij (vermoed ik). Als je van die weg een snelweg wil maken, moet je dus alleen om de dorpen heen slalommen (van boven naar beneden: Hoogstade, Oostvleteren, Woesten, Elverdinge en Brielen).

Overigens een prachtig programma, dat Geo-Vlaanderen. En er zijn nog veel meer kaarten mee samengesteld: http://www.gisvlaanderen.be/geo-vlaa...l/loketten.asp Zo'n centraal programma hebben we in Nederland helaas nog niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 22:31   #68
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DidiusTheGreat
Ik vrees dat JVdB zich vergist. Er was geen lijn Ieper-Diksmuide, wel lijn 63 Ieper-Torhout, lijn 64 Ieper-Roeselare en lijn 76 Poperinge-Adinkerke. En de lijn Diksmuide(Kaaskerke)-Nieuwpoort Bad (lijn 74) bestond ook. Ze zijn trouwens niet opgebroken in de jaren 60, maar reeds in 1955, op stukjes na, die nog werden gebruikt voor lokaal goederenvervoer, en pas zijn opgebroken in 1974, 1977, 1985, 1992 of nog niet (Westrozebeke-Kortemark). (Met dank aan http://users.telenet.be/brail/)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 22:39   #69
peterNET
Vreemdeling

peterNET's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar peterNET
Standaard

Citaat:
Correctie: ik was even verstrooid. Vroeger liep er een spoorweg van Ieper naar Kortemark (niet naar Diksmuide). Dat was de oude lijn 63. In Kortemark kon men dan weer overstappen op de lijn 73, om dan in Diksmuide de trein naar Nieuwpoort te nemen.

Nog leuker detail: vroeger was er zelfs een spoorlijn die bijna evenwijdig liep met de Frans-Belgische grens en die Poperinge met De Panne verbond (de lijn 76).
De lijn tussen Poperinge en De Panne was een tramlijn. Ik geloof dat die stopte in alle dorpjes tussen die twee steden (volgens heroïsche verhalen van mijn grootouders).

Ik passeer soms langs de N8 en moet zeggen dat de situatie in bvb Hoogstade bijzonder schrijnend is. De baan versmalt er en gaat er dwars door de dorpskern.

We moeten realistisch zijn: het autoverkeer zal niet verminderen. Een deftige treinverbinding tussen Ieper en de kust is er gewoon niet. Vroeger had je via Kortemark een rechtstreekse verbinding tussen Ieper en Oostende. Maar die is in 1955 afgeschaft. Het stuk tussen Oostende en Torhout is een fietspad; tussen Torhout en Kortemark is alles weg. Tegenwoordig ligt er nog een stuk spoor tussen Kortemark en Staden, maar dat zal in de toekomst ook verder uitgebroken worden. Tot voor een paar jaar werd die nog gebruikt, want ze bevoorraadde de legerkazerne in Houthulst. Het tracé is verder (tussen Staden en Ieper) deels een fietspad en deels verdwenen. Ik vind het jammer dat die spoorweg er niet meer ligt. Er is wel een vervangende busverbinding tussen Ieper en Oostende (met overstap), maar dat is niet hetzelfde.

Ieper en de omliggende regio verdient een betere ontsluiting. De A19 zou voor de landbouwers geen goeie zaak zijn, maar toch ook niet dramatisch? Men zei toch ook dat de snelweg Jabbeke-Calais, die door de Moeren passeert, ook voor enorme problemen ging zorgen? Nu kraait hier geen haan meer naar en iedereen is er bijzonder over te spreken. De schade aan het landschap is miniem. Daarom zou ik de doortrekking van de A19 niet onmiddellijk een slechte zaak vinden. Dat het autoverkeer langs de N8 zou verminderen is een illusie. De mensen zullen het openbaar vervoer niet meer gebruiken, aangezien de bussen ook in de file van de N8 staan. Bijgevolg zal de last in dorpen zoals Hoogstade en Vleteren niet verminderen.

Misschien kan men, als men toch bezig is, ook een spoorlijn in de middenberm van de A19 installeren... Maar wie kan dat betalen?
peterNET is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 22:54   #70
groentje
Minister-President

Standaard

OK, ik was dus te laat, met mijn post. Een tramlijn met een eigen bedding is zeer tijds- en plaatsefficiënt. En hoeft niet extreem duur te zijn, het is in elk geval goedkoper dan een verlenging van de A19. Het voordeel van zo'n tramlijn, is dat die zonder al te veel overlast wel door de dorpskern kan rijden.
Ik vrees dat ik je gelijk moet geven, dat het verkeer niet echt meer zal verminderen (zeker met de huidige politiek). Je kan wel het verkeer verleggen, en daar zijn er wel alternatieven genoeg in de buurt. Als de bewegwijzering goed naar de alternatieven leidt, men is bezig om alle verkeer via de snelwegen te sturen (dus vanuit Gent aar Antwerpen: de bordjes verwijzen alleen nog naar de snelweg, niet meer naar de steenwegen), en als men enkele andere autowerende maatregelen neemt (verkeersdrempels bijvoorbeeld, maar er zijn waarschijnlijk betere ideeën), dan denk ik wel, dat je dat verkeer naar de autosnelweg kan verleggen. En de dorpskernen en steenwegen ontlasten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 18 januari 2005, 23:08   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peterNET
De lijn tussen Poperinge en De Panne was een tramlijn. Ik geloof dat die stopte in alle dorpjes tussen die twee steden (volgens heroïsche verhalen van mijn grootouders).
Neen, toch niet. Het ging weldegelijk om een spoorlijn, maar dan wel een enkelspoorlijn, aangelegd naar het einde van WO I. Of het later een tramlijn is geworden, is misschien mogelijk. Van oorsprong was het echter een spoorlijn.
Oud 18 januari 2005, 23:09   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik vrees dat JVdB zich vergist.
Bericht nr. 65.
Oud 18 januari 2005, 23:16   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peterNET
Misschien kan men, als men toch bezig is, ook een spoorlijn in de middenberm van de A19 installeren... Maar wie kan dat betalen?
Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen hoeveel een kilometer autosnelweg kost... Maar naar het schijnt is dat ook niet echt om te lachen.

In ieder geval, ik denk dat het grote probleem de NMBS is en blijft. Alles is daar nog zo log en ouderwets, zodanig dat men blijkbaar niet kan denken aan de veel goedkopere "light rail"-treinstellen die men in Duitsland op veel plaatsen gebruikt.
Oud 18 januari 2005, 23:22   #74
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen hoeveel een kilometer autosnelweg kost... Maar naar het schijnt is dat ook niet echt om te lachen.

In ieder geval, ik denk dat het grote probleem de NMBS is en blijft. Alles is daar nog zo log en ouderwets, zodanig dat men blijkbaar niet kan denken aan de veel goedkopere "light rail"-treinstellen die men in Duitsland op veel plaatsen gebruikt.
Hoewel van light rail natuurlijk ook niet alle heil valt te verwachten, ben ik het met je eens. Misschien zorgt het sneltramproject in Limburg uiteindelijk ook voor een kentering bij de NMBS? Desnoods moet De Lijn het maar doen.

En een spoorlijn is niet gratis, maar een autosnelweg is nog duurder (zeker als je het onderhoud erbij telt).
Jeroen Boone
Oud 18 januari 2005, 23:48   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoewel van light rail natuurlijk ook niet alle heil valt te verwachten, ben ik het met je eens.
Natuurlijk niet, maar ik denk dat er toch zo zwaar niet moet worden geïnvesteerd als bij gewone treinlijnen. Als ik zie hoe men in Duitsland op een enkelspoorlijn een "light rail"-stel laat rijden, zomaar door de vlakten zonder al die randinvesteringen, dan moet dat hier toch ook mogelijk zijn.
Oud 18 januari 2005, 23:49   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien zorgt het sneltramproject in Limburg uiteindelijk ook voor een kentering bij de NMBS? Desnoods moet De Lijn het maar doen.
Zolang de NMBS een unitaire en sterk politiek gekleurde maatschappij is, denk ik dat u alle hoop mag laten varen.
Oud 18 januari 2005, 23:50   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik heb met de luchtfoto's eens de weg gevolgd, maar er is geen of nauwelijks lintbebouwing te zien. De bebouwing concentreert zich 'on-Belgisch netjes' in de dorpen en daarbuiten staat alleen hier en daar een boerderij (vermoed ik). Als je van die weg een snelweg wil maken, moet je dus alleen om de dorpen heen slalommen (van boven naar beneden: Hoogstade, Oostvleteren, Woesten, Elverdinge en Brielen).

Overigens een prachtig programma, dat Geo-Vlaanderen. En er zijn nog veel meer kaarten mee samengesteld: http://www.gisvlaanderen.be/geo-vlaa...l/loketten.asp Zo'n centraal programma hebben we in Nederland helaas nog niet.
Klopt, ik was ook al tot die conclusie gekomen en rechtgezet in bericht 31.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 09:37   #78
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Wanneer komt er hier een officiële discussie over? Weet iemand dat?
Oud 19 januari 2005, 13:29   #79
eigeeltje
Burgemeester

eigeeltje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de ring van Ieper wordt er door de Fransen inderdaad flink gevlamd. 't Blijft me verbazen dat er daar zo weinig snelheidscontroles zijn.
Op de ring wordt regelmatig gecontroleerd door anonieme voertuigen en er staan ook een aantal bakskes. Maar het klopt dat Fransen en anderen die de baan daar niet goed kennen zich niet echt houden aan de 90km/u regel.
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:05   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Op de ring wordt regelmatig gecontroleerd door anonieme voertuigen en er staan ook een aantal bakskes. Maar het klopt dat Fransen en anderen die de baan daar niet goed kennen zich niet echt houden aan de 90km/u regel.
Op de ring staan er welgeteld drie flitspalen. Van een weet ik dat er tot voor kort geen camera in stak. Daarenboven is het zo dat "anonieme" voertuigen (wat een giller! zodra je immers aan de ring een geparkeerde auto ziet staan, weet je meestal wel hoe laat het is) op het grootste deel van de ring niet verdekt kunnen worden opgesteld. Dit kan enkel juist even voorbij de brug wanneer je verder richting Poperinge rijdt.

Feit is dat de Fransen echt de ring af vlammen, wat ze ook doen langs de grote weg naar Poperinge.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be