Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2005, 11:28   #61
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ooit schandalig behandeld aan de Vlaamse kust op een terrasje:

ikke: "mag ik de kaart aub?"
dienster: "pardon?"
ikke terug (had het nog niet door): "mag ik de kaart aub"
dienster: "vous voulez quoi?"

Resultaat: opgestaan en terrasje ernaast gekozen! Geen verdere woorden aan vuilgemaakt.
Wel dan is er toch geen probleem als iedereen zo zou handelen dan is dat slecht voor die zaak en dan zou die wel zijn koers wijzigen. Maar als de zaak draait moet je ook niks aanpassen
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:29   #62
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit schandalig behandeld aan de Vlaamse kust op een terrasje:

ikke: "mag ik de kaart aub?"
dienster: "pardon?"
ikke terug (had het nog niet door): "mag ik de kaart aub"
dienster: "vous voulez quoi?"

Resultaat: opgestaan en terrasje ernaast gekozen! Geen verdere woorden aan vuilgemaakt.
C'est la côte Belge madame... En welk Vlaemsch kuststadje was dat dan? Nokkelezoute?
Oud 21 januari 2005, 11:36   #63
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
C'est la côte Belge madame... En welk Vlaemsch kuststadje was dat dan? Nokkelezoute?
Oostende! Koningin der Badsteden dacht ik. De uitbater "kwam van Brussel".

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:37   #64
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dat kon jij wel. alleen verstaan ze je dan niet. jij mag mij eens vertellen welke wet zegt dat die vrouw nederlands moet spreken. of dat jij geen nederlands mag spreken.
Een eerlijk antwoord hierop zou de persoon bloot stellen aan gerechtelijke vervolging wegens inbreuk op:
- Wet van 25.02.2003 ter bestrijding van discriminatie welke Wet overigens het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft aangewezen als bevoegd orgaan dat moet waken over de toepassing ervan (met andere woorden de Belgische Zedenpolitie)

Dus, uit overwegingen van zelfbehoud en zal het antwoord op deze vraag wellicht blijven zitten te woelen tot het vanzelf naar buiten komt zoals vuur in nabijheid van buskruit...
Oud 21 januari 2005, 11:39   #65
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Ik had het volgende gepost op K en K, maar krijg daar de opmerking dat dit onderwerp niet op de juiste plaats staat.

Gisteren gingen we naar de bouw- en renobeurs in Antwerp expo oftewel het Bouwcentrum ;

Stel je mijn verontwaardiging voor toen we aan de kassa van de ingang te maken kregen met een totaal Nederlandsonkundige juffrouw, die bovendien ook niet juist kon teruggeven van 20 euro!!!

Blijkbaar is de organisatie tegenwoordig in handen van een Brusselse firma en krijgen zelfs de exposanten brieven in het Frans!!!

Weet iemand waar je klacht kunt neerleggen?

Ik vind dit onaanvaardbaar!!

Dit is natuurlijk onaanvaardbaar! Ik zou oostindisch doof en stom gebleven zijn tot ze ten einde raad iemand had gaan zoeken die me wel in het nederlands te woord zou staan. Het niet kunnen teruggeven is daar een grandioos middeltje voor: vermits je haar niet verstaat kan je serieus van je (nederlandstalige) tak beginnen maken als je te weinig terugkrijgt.
Zoals ik hierboven reeds schreef is het geldelijke aspect altijd een van de meest beproefde middelen om een vorm van nederlandstalige communicatie te kunnen bewerkstelligen.

Tip: Enkel betalen als de rekening in het Nederlands wordt gepresenteerd! LOL verzekerd.

Indien mijn bezoek niet noodzakelijk was: gewoon 20 euro terugnemen en afbollen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 21 januari 2005 om 11:41.
Oud 21 januari 2005, 11:45   #66
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oostende! Koningin der Badsteden dacht ik. De uitbater "kwam van Brussel".
Een ZEER onwaarschijnlijk verhaaltje... Weet je wel zeker dat je het niet gedroomd hebt?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:47   #67
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Een eerlijk antwoord hierop zou de persoon bloot stellen aan gerechtelijke vervolging wegens inbreuk op:
- Wet van 25.02.2003 ter bestrijding van discriminatie welke Wet overigens het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft aangewezen als bevoegd orgaan dat moet waken over de toepassing ervan (met andere woorden de Belgische Zedenpolitie)
Dit is héél sterk overdreven Alecia, art. 30 van de Grondwet stelt immers: "het gebruik van de in België gesproken talen is vrij, het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken."

Nu mag jij me eens vertellen wat het bouwcentrum te maken heeft met openbaar gezag of gerechtszaken.

Laatst gewijzigd door Kim : 21 januari 2005 om 11:48.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:49   #68
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Da's heel simpel. Vanaf dat België gesplitst is, gaat men in Wallonië onmiddellijk het licht zien, en gaan ze hun eigen onafhankelijkheid opgeven om een vazalstaat te worden van Vlaanderen en alles doen wat de Vlamingen zeggen dat Walen moeten doen, en alles overnemen wat Vlaanderen doet...

Beste omaplop: je kan klacht indienen bij de organisatie, en tegelijk kan je de laaggeschoolde immigrante ook even de tijd gunnen om Nederlands te leren lezen en schrijven, en rekenen, terwijl ze hier een pokkejobje moet doen om ondertussen te kunnen overleven...

Maar als je al opkijkt van Frans, dan raad ik je vooral aan om niet in Deurne, Borgerhout, Merksem-zuid, Berchem-oost, en grote stukken van Antwerpen centrum te komen. Beter nog: dan blijf je misschien beter weg. Je moest maar eens in contact komen met Arabisch of Berbers he...
Wat een lading flauw kul. Dus omaplop is onverdraagzaam omdat de andere weigert hem aan te spreken in zijn eigen taal?

Is dit het "unitaire België" waar jullie zo voor pleiten? Het continu discrimineren van de nederlandstalige bevolking?
Oud 21 januari 2005, 11:53   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Een ZEER onwaarschijnlijk verhaaltje... Weet je wel zeker dat je het niet gedroomd hebt?
Tenminste dat het een fabel is...........8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:58   #70
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Resultaat: na de stoelendans op 1001 terrasjes merkte circe plots dat ze niet meer aan de kust was. :s
Oud 21 januari 2005, 12:01   #71
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Resultaat: na de stoelendans op 1001 terrasjes merkte circe plots dat ze niet meer aan de kust was. :s
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 21 januari 2005, 12:10   #72
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Het feit dat er ook in andere talen (bijv. Engels, Frans, Duits) wordt geserveerd aan de Vlaamse kust stoort niet, je hebt er immers toeristen uit het buitenland ( bijv. Engeland, Wallonië, Duitsland).

Maar hoofdregel moet wel zijn dat met in het Nederlands k�*n worden bediend. Wie geen Nederland spreekt hoort daar gewoon niet te werken.

Je zou maar eens in Zuid-Frankrijk moeten proberen werk te vinden als kelner en geen woord Frans kunnen.

Het is en blijft een oude zeer. De franstalige arrogantie kent geen grenzen ondanks het feit dat de Vlaming de grote financierder is van alles wat bestaat in de rot-structuur belgië. Vandaar dat we er vanaf moeten.

Laatst gewijzigd door Antoon : 21 januari 2005 om 12:11.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:10   #73
Albert
Banneling

Standaard

Wat zijn Vlamingen toch kleinzielig. Waarom zou men in Antwerpen aan de kassa van het bouwcentrum nu nederlands moeten spreken? We zijn toch nog altijd in Groot Brussel.
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:12   #74
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Wat zijn Vlamingen toch kleinzielig. Waarom zou men in Antwerpen aan de kassa van het bouwcentrum nu nederlands moeten spreken? We zijn toch nog altijd in Groot Brussel.
Vwala, dat denk ik er nu ook van se...

Citaat:
Oud 21 januari 2005, 12:12   #75
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dit is héél sterk overdreven Alecia, art. 30 van de Grondwet stelt immers: "het gebruik van de in België gesproken talen is vrij, het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken."

Nu mag jij me eens vertellen wat het bouwcentrum te maken heeft met openbaar gezag of gerechtszaken.
Zuiver hypothetisch (natuurlijk) zou ik kunnen antwoorden:

Indien de Belgische Staatsveiligheid langs de ene kant de moslimtempels (tracht) te ontzenuwen omdat er in een arabische taal wordt opgeroepen tot haat en onverdraagzaamheid (onder het mom van religie) kan er gesteld worden dat het openbaar gezag 'ingrijpt' om de openbare veiligheid te waarborgen. Vrij vertaald: om te vermijden dat de boel volledig uit de hand loopt
Het voorbeeld van het bouwcentrum is gewoon een embryonale fase in Antwerpen, wat reeds ver gevorderd is op de terrasjes in DE PANNE, verloren is in Brussel en uit de hand loopt in bepaalde moslimtempels...
De gemeenschappelijke factoren zijn TAAL, RESPECT, INTEGRATIE.

Artikel 30 van de Grondwet is een open deur instampen: het gaat niet over artikel 30, het gaat over het omstandig publiek stilzitten van de Belgische Zedenpolitie (lees Centrum Leman, ere aan wie ere toekomt) in schril contrast tot de Belgische Staatsveiligheid die trachten achter de schermen te werken ...

Maar ik geef toe: overdrijven is een manier om iets scherp te stellen...
Oud 21 januari 2005, 12:20   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Het feit dat er ook in andere talen (bijv. Engels, Frans, Duits) wordt geserveerd aan de Vlaamse kust stoort niet, je hebt er immers toeristen uit het buitenland ( bijv. Engeland, Wallonië, Duitsland).

Maar hoofdregel moet wel zijn dat met in het Nederlands k�*n worden bediend. Wie geen Nederland spreekt hoort daar gewoon niet te werken.

Je zou maar eens in Zuid-Frankrijk moeten proberen werk te vinden als kelner en geen woord Frans kunnen.

Het is en blijft een oude zeer. De franstalige arrogantie kent geen grenzen ondanks het feit dat de Vlaming de grote financierder is van alles wat bestaat in de rot-structuur belgië. Vandaar dat we er vanaf moeten.
Ik ga wel akkoord met jou over het feit dat mensen die aan de Vlaamse Kust werken, moeten Nederlands spreken. Dat is meer dan logisch. Nu, over je "rotstructuur België" zever, dat is een ander debat...........
Oud 21 januari 2005, 12:24   #77
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik ga wel akkoord met jou over het feit dat mensen die aan de Vlaamse Kust werken, moeten Nederlands spreken. Dat is meer dan logisch.
En aan de kassa van het antwerpse bouwsalon?
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:28   #78
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook.
Oud 21 januari 2005, 12:29   #79
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
had zelfs getuigen!

Ik herinner me de naam niet, was aan de zuidkant van Oostende, helemaal aan het einde ergens.
Trouwens ook al een jaar of 10 geleden.

Laatst gewijzigd door circe : 21 januari 2005 om 12:33.
Oud 21 januari 2005, 12:33   #80
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal dat loketbedienden in het Antwerpse Nederlands spreken. Maar daar gaat het niet om. Omaplop beweerde immers dat die mevrouw 'Nederlandsonkundig' is. Wat moeten we daaronder verstaan? Is minister Reynders bv. ook Nederlandsonkundig?

Laatst gewijzigd door Yann : 21 januari 2005 om 12:33.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be