![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ja en zo kan je blijven doorgaan , niet ? Ik begrijp je wel ergens hoor ik dacht ook dat ik die twee voorbeeldjes zeer 'subtiel' verrijkt had om net mijn punt te maken , maar blijkbaar was ik daarin mis nog 1 poging dan ( eentje dat nu echt tot op heden althans wettelijk niet kan als selectiecriterium , maar wat wel een zeer logisch iets zou zijn ) okay .. twee kandidaten 1 jonge vrouw 1 jonge man veronderdsteld dat jij ( of een andere werkgever maakt niet uit ) evengoed langdurig kan samenwerken met die vrouw of die man, maakt niet uit voor je dan neem jij dus die man aan wetende dat er heel veel kans is dat die vrouw dus ooit wel zwanger zal geraken ? right ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @gm10
Ik zal het anders stellen: wat als mijn "persoonlijke voorkeur" erin zou bestaan om geen allochtonen in dienst te nemen. Om mijn huis niet te verhuren aan een homoseksueel koppel? Ben ik als particulier verplicht om mijn "persoonlijke voorkeur" te verantwoorden? Moet ik mijn keuzes motiveren?
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
net zoals in 't bovenstaand voorbeeldje met die vrouw bv misschien daarom net dat er zulke wetten in 't leven geroepen zijn ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote]
Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bestaat er een fundamenteel recht van "vrijheid van voorkeur"? In welke mate overlapt dit het fundamentele recht van "vrijheid van mening"? (let op: mening is niet hetzelfde als meningsuiting) en in welke mate zou een eventuele verplichting tot motivering die onvermijdelijk zou leiden tot het "laakbaar" / "strafbaar" uiten van een mening dan niet uitmonden in het overschrijden van het basisprincipe in élke rechtsstaat dat niemand kan gedwongen worden zichzelf te beschuldigen? Tricky questions... Om maar de paradoxen van één en ander aan de oppervlakte te brengen. Storme is zeker geen dwaze kerel hoor...
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() moet men zijn keuze kunnen motiveren ? niet echt maar 't mag
"nou ...ik wou gewoon wat vroeger thuis zijn na zo'n zware dag en dan heb ik maar alle rode lichten aan mijn laars gelapt" "bah ... ik kan dien overbuurman zijn kop niet zien dus ik dacht dan maar laat ik hem wat bijwerken met een hamer" moet men zijn keuze verantwoorden ? zeer zeker van zodra je in 't vaarwater van een ander geraakt "euhmzz.... 20000€ + een halfjaar rijverbod voor een paar rode lichten en wat overdreven snelheid ?" "slik! 20 jaar den bak in ?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Fieseler]
Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In het voorbeeld dat je hier geeft, bevind je je in de publiekrechtelijke sfeer. Het aan je laars lappen van de snelheidsbeperkingen is een misdrijf en misdrijven pleeg je tegen de samenleving in z'n totaliteit. Idem voor het in elkaar timmeren van je buurman (hoe raar dit ook moge klinken). Storme (en ikzelf) hebben het over rechtsverhoudingen van particulier tot particulier... en da's een heel ander paar mouwen. Die distinctie moet je steeds voor ogen houden. Publiek recht: non-discriminatiebeginsel. De Staat k�*n en mag niet discrimineren. Privaat recht: de particulier is altijd vrij in zijn "voorkeuren"; hoe irrationeel ook. Dus ook de werkgever, de verhuurder, de verkoper, etc...
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
da's probleem nu net met zulke zaken dat ge dat niet zomaar 1 2 3 kunt bewijzen en folteren dat kan ook niet bah neen, volgens mij moet ge u niet kunnen motiveren, volgens mij bestaat er niet zoiets als "verplicht motiveren", meestal is de motivatie ook niet ver te zoeken zoals in bovenstaande voorbeelden: winstgejag, wrok, discriminatie, afgunst .... maakt al niet uit maar je moet wel verantwoording afleggen voor tal van zaken en een motivatie ( waar de goegemeenschap zou kunnen inkomen ) kan slechts strafvermindering opleveren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het waren slechts voorbeeldjes Vexille om 't onderscheid 'motivering' en 'verantwoording' uit te laggen , niets meer
sorry 'k ben wat trager met typen ( eerste keer dat ik op dit forum 'live' debateer ) je hebt gelijk wat betreft onderscheid tussen dat privaat recht en publiek recht maar soms is de lijn erg dun, niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() neem nu het voorbeeldje van die jonge vrouw
je mag bij mijn weten toch niet als werkgever discrimineren op basis van sekse , juist ? alhoewel het voor de werkgever zuiver op het vlak van het privaat recht ligt bestaat die wet om vrouwen niet massaal te discrimineren wat een logisch gevolg zou zijn van het cumulatief effect van de keuze van iedere werkgever op zich |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
algemeen hé... ( bv met de wetenschap dat ge ze waarschijnlijk ooit minstens 9 maanden gaat moeten missen ) want je kan natuurlijk bv beginnen over 't feit dat bepaalde jobs beter door vrouwen gedaan zijn en andere dan weer door mannen Laatst gewijzigd door praha : 18 januari 2005 om 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vraag is hoe je dit dilemma oplost. Ofwel ga je prutsen aan een fundamentele vrijheid... Met alle gevolgen vandien. Ofwel ga je die discriminatie tegen door de negatieve financiële effecten van een mogelijke zwangerschap vanuit de gemeenschap te compenseren (neutraliseren). En zo de incentive om vrouwen te weren weg te nemen... Zorg dus dat het werkgevers niks extra kost om een vrouw in dienst te nemen en je bent meteen ook van alle hypocrisie vanaf. Want er wordt hoe dan ook op die basis gediscrimineerd... Trouwens, in bepaalde beroepen zijn vrouwen juist vaak gegeerd omdat ze bereid zijn om in part-time banen te stappen, in tegenstelling tot hun mannelijke collega's. M.a.w. soms is de botte weg van de censuur (want daar komt het eigenlijk wel op neer als je even doordenkt) misschien wel de meest evidente, maar niet altijd de meest wenselijke / intelligente.
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar ... dat gaat wel serieus wat kosten , niet ? het gaat niet alleen over die 9 maanden ( + 6 weken zeker ? ) maar over x-aantal van die periodes en dan nog gesteld dat het een echt carrierevrouwtje zou zijn die telke male netjes terugkomt er zijn er genoeg die voltijds beginnen , nog niet stilgestaan bij kinderen en zodra het zover is richten ze zich voltijds op het ouderschap ook gaat het verder dan vrouwen , zo kan je ook stellen dat het op opportuun is van elke kandidaat te gaan screenen op allerhande zich nog te manifesteren kwaaltjes etc te gek dus , je kan blijven doorgaan en moet de overheid dan al die werkgevers 'vergoeden' wat hun verlies gaat zijn om zulk een iemand aan te nemen tov van een ideaal iemand ? en hoe zie je dat gefinanciëerd ? op de gezamelijke rug van de werknemer ? alweer ? of delen de werkgevers dit verlies ? misschien in een soort verzekering ofzo ? lol |
|
![]() |
![]() |