Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2005, 13:43   #61
patricia45
Burger

patricia45's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Inderdaad, dat is steeds zo. Maar, wat zijn volgens jou dan de nadelen van individuele tweetaligheid? Ik kan geen enkel nadeel bedenken voor het feit dat ik zowel Frans als Nederlands spreek.
Zoals reeds gezegd in mijn commentaar op jullie programma is de spelling en de grammatica van tweetalig-opgevoeden slechter. Dit is nu wel niet bij mensen die ééntalig zijn opgevoed en achteraf andere talen leren maar dit is niet wat jullie op oog hebben. Want jullie willen minstens 20% van de lessen in de andere taal laten doorgaan. Hoe jullie dat concreet willen invullen is redelijk onduidelijk maar kinderen die niet mee kunnen met die taal zullen dus ook op andere vakken achterstand oplopen. De enige oplossing om dat te counteren is dus uw kinderen tweetalig opvoeden.
Oud 26 januari 2005, 13:48   #62
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patricia45
Zoals reeds gezegd in mijn commentaar op jullie programma is de spelling en de grammatica van tweetalig-opgevoeden slechter. Dit is nu wel niet bij mensen die ééntalig zijn opgevoed en achteraf andere talen leren maar dit is niet wat jullie op oog hebben. Want jullie willen minstens 20% van de lessen in de andere taal laten doorgaan. Hoe jullie dat concreet willen invullen is redelijk onduidelijk maar kinderen die niet mee kunnen met die taal zullen dus ook op andere vakken achterstand oplopen. De enige oplossing om dat te counteren is dus uw kinderen tweetalig opvoeden.
Larie

De oudere Vlamingen, die onder druk in het Frans naar school gingen, en dus tweetalig werden opgevoed, spreken en schrijven stukken beter Nederlands dan de geluksvogels wie dat verfoeilijke Frans niet werd opgelegd.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 14:12   #63
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Uw doorluchtige voorzitter denkt daar anders over: al geruime tijd geleden schreef hij op dit forum immers dat een verfransing van Vlaanderen een goede zaak zou zijn geweest; dan waren er immers geen communautaire spanningen geweest. Aldus Hans I de Grote.

Voor de rest wacht ik nog steeds op het eerste bericht van jullie Opperbubbel waarin hij inderdaad de verdienste van de Vlaamse Beweging in dat opzicht prijst en naar waarde onderkent.

Misschien kan hij dat nu eens doen naar aanleiding van deze discussie. Dan is er misschien duidelijkheid.

U vraagt het hem?
Een eeuw geleden deed de Vlaamse beweging heel goed werk in het voordeel van de Nederlandstaligen.

De B.U.B. wil juist realiseren wat de Vlaamse Beweging een eeuw geleden wou: een individueel tweetalig België. U zou moeten blij zijn.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 14:19   #64
patricia45
Burger

Standaard

Me dunkt dat ik genoeg gelezen heb om een relatief correcte analyse van jullie partij te geven (Maar geen paniek. Ik zal het niet nalaten te rusten alvorens alles gelezen te hebben).

Wat opvalt is de ontzettend jonge leeftijd van mandatarissen. Dit uit zich dan ook in een algemeen onvolwassen mentaliteit ("dat wij als énige partij in België het Vlaams Belang bestrijden over de héle lijn") , een slecht programma (heb gemerkt dat er een deel is bijgekomen en zal ook dat van de nodige commentaar voorzien) en een soort lichtzinnige kortzichtigheid. Het lijkt vaak dat jullie niet verder nadenken en de impact van sommige voorstellen,opmerkingen,... niet goed kunnen inschatten. Nu dat zijn allemaal zaken die in de toekomst waarschijnlijk zullen verbeteren en desondanks dat mijn ideeën redelijk haaks staan op die van jullie, vind ik het knap wat jullie doen. Doch er is 1 ding waar ik totaal niet tegen kan. En daar ik een liefhebber ben van nostalgie zal ik een mooie analogie geven.

Wij zijn in Lint gaan wonen in de periode dat ik naar het 1e leerjaar zou gaan. Onze buurman had een moestuin en wij wouden meer dan alleen aalbessen en frambozen die aan onze tuin grensden pikken. Dus besloten mijn oudere broer en ik om een ondergrondse tunnel te graven naar de serre van de buurman. Na een hele dag schubben hadden we een grote kuil en merkte we dat het doel onmogelijk was omdat de grond rijkelijk gevuld was met steenbrokken. We hebben er dus grote planken opgelegd en daar zand op gedaan. Een paar grote camionbanden op het overblijvende onbedekte gebied en ons 1e deftige kamp was een feit. 2 Jaar later gingen we een grote hut bouwen. Dit deden we door stevige palen in de grond te steken en te verstevigen met mortel. Daarna gingen we naar de schrijnwerker om gebruikte nepparketplanken te halen en daarmee maakte we de wanden. Met enige trots kan ik vertellen dat die hut stevig gebouwd was en perfect waterpas stond. Maar bij het maken van de deuren en ramen bleek dat we het niet slim hadden aangepakt zodoende dat het scharnierensysteem redelijk stroef was. Daarna merkten we dat we geen rekening hadden gehouden met afwatering. Dus als we het dak zouden maken zouden we ook nog een extra stuk op 1 wand moeten zetten als verhoging. Uiteindelijk hebben we geen dak gemaakt omdat het afgebroken moest worden. In die tijd wou ik nog bouwkundig ingenieur worden en dan zou ik ook het grondplan van mijn eigen huis mogen tekenen én eenmalig ondertekenen. Hoe dan ook zeiden mijn broer en ik tegen elkaar dat we het dom hadden aangepakt en wisten we goed genoeg dat we geen marmeren villa hadden gemaakt. Wel zagen we dat we stevige vooruitgang hadden geboekt. Nu om ter zake te komen jullie zitten met jullie partij ergens tussen het ondergrondkamp en onze hut dus wees godverdomme niet zo arrogant om heel de tijd te doen alsof jullie dé partij zijn met dé argumenten waarvan tegenstander en media schrik van hebben.
Oud 26 januari 2005, 14:30   #65
patricia45
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Larie

De oudere Vlamingen, die onder druk in het Frans naar school gingen, en dus tweetalig werden opgevoed, spreken en schrijven stukken beter Nederlands dan de geluksvogels wie dat verfoeilijke Frans niet werd opgelegd.
De ouders van de oudere Vlamingen zullen geen Frans gesproken hebben thuis dus tot ze de leeftijd hadden om naar school te gaan kwam er geen Frans aan hun oortjes.
Hoe dan ook heb ik dat ooit eens ergens gelezen en het kan zijn dat dat mis was. Maar daar dit het meest logische is blijf ik het toch zo geloven. Tenzij u natuurlijk kunt uitlegen hoe het komt dat het anders is. Gelieve hierbij niet af te komen met mensen die u kent want dan heb ik alvast één helft van mijn familie als tegen"argument".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be