Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2005, 00:46   #61
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ja, ja ... Wallonië heeft alléén slechte kanten en Vlaanderen goeie kanten ...
No way ... maar geef toe, het spelleke zou eerlijker gespeeld kunnen worden ...
Oud 22 februari 2005, 01:00   #62
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
No way ... maar geef toe, het spelleke zou eerlijker gespeeld kunnen worden ...
Eerlijk gezegd ben ik niet op de hoogte van die sportzaken ... Ik vind wel dat al die dingen meer te maken hebben met geld dan met sport (over het algemeen).
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 01:25   #63
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd ben ik niet op de hoogte van die sportzaken ... Ik vind wel dat al die dingen meer te maken hebben met geld dan met sport (over het algemeen).
Dat is spijtig genoeg waar, en dat komt het niveau zeker niet ten goede.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 01:29   #64
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Dat is spijtig genoeg waar, en dat komt het niveau zeker niet ten goede.
Wilmots werd vandaag uit Sint-Truiden gevierd. Reactie: "Ik ga naar het Senaat terug". Want die meneer is senator. Da's toch ongelooflijk !
Oud 22 februari 2005, 01:35   #65
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilmots werd vandaag uit Sint-Truiden gevierd. Reactie: "Ik ga naar het Senaat terug". Want die meneer is senator. Da's toch ongelooflijk !
Inderdaad.
Die mannen pakken alles mee, maar persoonlijk vond ik dat van in het begin al een grote fout van Sint-Truiden om iemand met twee voltijdse dagtaken aan te werven.
De ene job zal altijd lijden onder de andere, men kan geen twee dingen tegelijk GOED doen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 22 februari 2005 om 01:35.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 01:37   #66
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Inderdaad.
Die mannen pakken alles mee, maar persoonlijk vond ik dat van in het begin al een grote fout van Sint-Truiden om iemand met twee voltijdse dagtaken aan te werven.
De ene job zal altijd lijden onder de andere, men kan geen twee dingen tegelijk GOED doen.
Da's juist ... hetzelfde voor politici !
En Wilmots als senator ! ik heb niets tegen die man maar ja ... zeg eens ...

Laatst gewijzigd door Dorian : 22 februari 2005 om 01:37.
Oud 22 februari 2005, 06:30   #67
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JAN MOEDWIL
Wat betreft die nationale kieskring. de franstalige partij MR heeft een paar maanden geleden zo een voorstel ingediend in de kamer, maar werd onmiddelijk door de vlaamse partijen van tafel geveegt met als antwoord : jamais.
De MR heeft een dergelijk wetsvoorstel niet ingediend. De partij wil enkel een kieskring Brussel - Vlaams-Brabant en Waals-Brabant.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 13:59   #68
Avan
Burgemeester

Standaard

Aan 2004gun over het voetbal

Dat is weeral een bewijs dat de flaminganten stikken in hun eigen contradicties.

De Waalse regio beslist over haar geld op een manier die je niet aanstaat. Mens, waarover erger je je, dat is jouw zaak toch niet. Hoogstens kan je er eens lekker mee lachen.

Maar als je daar inkijk in wil, als je je zorgen wil blijven maken over de manier waarop Waals geld wordt gebruikt, waarom wil je dan splitsen ?

(Wedden dat je nu antwoordt : dat is geld van de transfers. Maar pas op jezelf : dat komt een beetje te goed van pas om geen argwaan te wekken)

Laatst gewijzigd door Avan : 22 februari 2005 om 14:03.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 14:05   #69
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Dat is weeral een bewijs dat de flaminganten stikken in hun eigen contradicties.
De Waalse regio beslist over haar geld op een manier die je niet aanstaat. Mens, waarover erger je je, dat is jouw zaak toch niet. Hoogstens kan je er eens lekker mee lachen.
Maar als je daar inkijk in wil, als je je zorgen wil blijven maken over de manier waarop Waals geld wordt gebruikt, waarom wil je dan splitsen ?
(Wedden dat je nu antwoordt : dat is geld van de transfers. Maar pas op jezelf : dat komt een beetje te goed van pas om geen argwaan te wekken)
Ik weet niet direct aan wie deze post gericht is, maar ik ga er van uit dat het mijn richting uitgaat.

Wat heeft dit met contradicties te maken?

De Waalse regio beslist over haar geld ... en ondermijnt daarmee de BELGISCHE voetbalcompetitie, de BELGISCHE licentiecommissie, ...

En dat staat volledig los van waar het geld vandaan komt, totaal irrelevant!
Oud 22 februari 2005, 14:12   #70
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik weet niet direct aan wie deze post gericht is, maar ik ga er van uit dat het mijn richting uitgaat.

Wat heeft dit met contradicties te maken?

De Waalse regio beslist over haar geld ... en ondermijnt daarmee de BELGISCHE voetbalcompetitie, de BELGISCHE licentiecommissie, ...

En dat staat volledig los van waar het geld vandaan komt, totaal irrelevant!
Absoluut relevant

Als je wil dat dezelfde regels van toepassing zijn aan weerskanten van de taalgrens, dan moet je niet roepen om gesplits.
Als je wil splitsen omdat je de andere niet kunt uitstaan, dan moet je er alles bijnemen inbegrepen het feit dat die andere een middeltje gevonden heeft om (volgens jou) de concurrentie te vervalsen.

Hier gaat het over sportaangelegenheden. Maar ik hoor dikwijls eenzelfde contradictie als economische of sociale thema's worden aangekaart.
Oud 22 februari 2005, 14:21   #71
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut relevant

Als je wil dat dezelfde regels van toepassing zijn aan weerskanten van de taalgrens, dan moet je niet roepen om gesplits.
Als je wil splitsen omdat je de andere niet kunt uitstaan, dan moet je er alles bijnemen inbegrepen het feit dat die andere een middeltje gevonden heeft om (volgens jou) de concurrentie te vervalsen.

Hier gaat het over sportaangelegenheden. Maar ik hoor dikwijls eenzelfde contradictie als economische of sociale thema's worden aangekaart.
Ik weet niet waar U uw mosterd haalt, maar de BRON van de centen is totaal irrelevant.
Het feit dat er op verschillende manieren aan sportbeleid wordt gedaan ... stel dat eender welk bedrijf in eender welke sector op deze manier zou gaan werken.

Een hypothetisch voorbeeld?

Stel: Inbev krijgt van de Belgische staat 0.50 € subsidie per geproduceerde pint. Dit resulteert in het feit dat Inbev magistrale winsten maakt door:
- elke pint heel goedkoop op de markt te kunnen brengen in gans Europa en daardoor enorme omzet kan draaien
- voor elke pint verkocht in België twee keer betaald te worden (door gebruiker en de staat)

Hoe denkt U dat er in Europa door de andere bierproducenten zal gereageerd worden?
Oud 22 februari 2005, 18:20   #72
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waar U uw mosterd haalt, maar de BRON van de centen is totaal irrelevant.
Het feit dat er op verschillende manieren aan sportbeleid wordt gedaan ... stel dat eender welk bedrijf in eender welke sector op deze manier zou gaan werken.

Een hypothetisch voorbeeld?

Stel: Inbev krijgt van de Belgische staat 0.50 € subsidie per geproduceerde pint. Dit resulteert in het feit dat Inbev magistrale winsten maakt door:
- elke pint heel goedkoop op de markt te kunnen brengen in gans Europa en daardoor enorme omzet kan draaien
- voor elke pint verkocht in België twee keer betaald te worden (door gebruiker en de staat)

Hoe denkt U dat er in Europa door de andere bierproducenten zal gereageerd worden?
Als ik het nog goed weet is dat bijna precies wat een paar jaar geleden gebeurd is met de Belgische hulp aan exporterende bedrijven, met inderdaad dwingende tussenkomst van de Europese commissie.

In dat geval was er een Europese wet die kon worden ingeroepen tegen de Belgische staat maar de burgers alhier (bedrijfsleiders en werklui) vonden het toch maar onrechtvaardig en de regering heeft alle mogelijke truucjes gebruikt om de terugbetaling te vermijden.

Er gebeuren ook zo'n dingetjes tussen Europa en de VS of de rest van de wereld, en in feite is het doodnormaal, vermits al die politieke eenheden slechts met moeite een algemene regeling aanvaarden en vanzelfsprekend andere prioriteiten en criteria hanteren.

Langsheen die internationale onenigheden streeft men ook naar een zekere internationalisering van economische en sociale wetgeving.

Maar hier bestaat de contradictie erin dat men in een splitsend land niet wil aanvaarden dat splitsing ook verandering van zienswijzen betreft en dat wat voor één deel van het vroegere gecentraliseerde en geüniformiseerde België geldig is (niet teveel geld aan voetbalclubs, dat zij hun plan trekken) niet MOET worden geäccepteerd door het andere deel. Punt. En als daardoor de clubs er financieel beter voor staan, is dat de Walen hun zaak en keuze.

Ik maak ook een (betere) vergelijking. De Vlaamse regering heeft beslist de leraars beter te betalen. Om deze reden (of een andere, het doet er hier niet toe) is het onderwijs in Vlaanderen volgens de Pisa-enquête van een (veel) beter niveau dan het Franstalige.
Wat zou je nu denken als de Walen begonnen te klagen over deze politiek en het een vervalsing van concurrentie zouden noemen ? Dat ze van lotje getikt zijn, niet? Nochtans speelt dit feit zeker in op de internationale werkkansen van hun jongeren.
Maar daarbij denk je : "ze moeten het maar anders doen, zoals wij". Het is onze keuze. We hebben gestreden om autonoom te zijn voor zulke dingen, nu moeten we niet de hele tijd weer op de ander zijn bord gaan kijken.
Oud 22 februari 2005, 21:18   #73
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik maak ook een (betere) vergelijking. De Vlaamse regering heeft beslist de leraars beter te betalen. Om deze reden (of een andere, het doet er hier niet toe) is het onderwijs in Vlaanderen volgens de Pisa-enquête van een (veel) beter niveau dan het Franstalige.
Wat zou je nu denken als de Walen begonnen te klagen over deze politiek en het een vervalsing van concurrentie zouden noemen ? Dat ze van lotje getikt zijn, niet? Nochtans speelt dit feit zeker in op de internationale werkkansen van hun jongeren.
Maar daarbij denk je : "ze moeten het maar anders doen, zoals wij". Het is onze keuze. We hebben gestreden om autonoom te zijn voor zulke dingen, nu moeten we niet de hele tijd weer op de ander zijn bord gaan kijken.
Maar onderwijzend personeel staat niet in directe concurrentie waar op het einde van het seizoen (geld-)prijzen worden uitgedeeld, iets wat in het sportverhaal wél van toepasssing is.
Oud 22 februari 2005, 22:55   #74
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Maar onderwijzend personeel staat niet in directe concurrentie waar op het einde van het seizoen (geld-)prijzen worden uitgedeeld, iets wat in het sportverhaal wél van toepasssing is.
We kunnen zo blijven twisten, hé.
Ik vind dat je moet nadenken over je keuzes en niet alles tegelijk willen : én van de Walen en Franstaligen verlost zijn én dat ze zo handelen als de Vlamingen het willen. En dat de mensen Nederlands kennen én dat ze het niet in de Vlaamse scholen komen leren. En de banen hebben die met DHL samengaan én geen nachtvluchten over de rand. En economisch gescheiden leven, ons geld thuishouden en ook dat de Walen de Vlaamse producten blijven kopen enz. enz.
Oud 22 februari 2005, 23:12   #75
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat je moet nadenken over je keuzes en niet alles tegelijk willen : én van de Walen en Franstaligen verlost zijn én dat ze zo handelen als de Vlamingen het willen. En dat de mensen Nederlands kennen én dat ze het niet in de Vlaamse scholen komen leren. En de banen hebben die met DHL samengaan én geen nachtvluchten over de rand. En economisch gescheiden leven, ons geld thuishouden en ook dat de Walen de Vlaamse producten blijven kopen enz. enz.
Wat u in deze post neerschrijft kan ik bijna helemaal ondersteunen, want hier wordt geen vervalsing ondersteund ...
Oud 22 februari 2005, 23:50   #76
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar iedereen gelijk 'zou moeten zijn ' voor de wet ...
U hebt het gesnapt. Maar door de schuld van de separatisten is dat niet meer het geval. Vandaar ons pleidooi voor unitarisme.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 23:54   #77
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U hebt het gesnapt. Maar door de schuld van de separatisten is dat niet meer het geval. Vandaar ons pleidooi voor unitarisme.
Wat heb ik dan wel gesnapt?
Oud 23 februari 2005, 00:40   #78
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
100% akkoord ! Zo'n wijze redenering is een bron van respect tussen beide gemeenschappen.
Oud 23 februari 2005, 09:44   #79
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
[size=4]Vlaanderen onafhankelijk, dat kan geregeld worden; maar splitsen omdat dat bepaalde partijen goed uitkomt (CD&V), daarvoor vind ik het regionaliseren te ingrijpend[/size]
De interviews van Vlaamse kopstukken in Franstalige kranten tonen mooi aan hoe de politici een dubbele taal hanteren en iedereen vertellen wat graag gehoord wordt, met het gevolg dat zij direct verantwoordelijk zijn voor misverstanden en verontwaardigingen. (En ik heb het daar over de woorden van vandaag)

Toen de faciliteiten werden uitgevonden hebben ze Vlamingen en Walen een totaal verschillende interpretatie van die faciliteiten verkocht, met de actuele gevolgen van dien. En onder elkaar, Vlaamse en Franstalige politici, wisten ze het heel goed, alleen de ééntalige kiezer werd bedrogen. (Ze doen dat dus al een hele tijd)

Ik zou een wet laten uitspreken die zo'n geraffineerde leugens verbiedt. En om het de politici niet al te moeilijk te maken : één nationaal kiesdistrict !
Oud 23 februari 2005, 13:36   #80
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
100% akkoord ! Zo'n wijze redenering is een bron van respect tussen beide gemeenschappen.
Nogal een flauwe redenering omdat de zaken uit de context getrokken worden. Het is niet en, en, en. Als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn hebben we geen rechtstreekse financiële verplichtingen aan Wallonië, dus hoeven we ons ook niet te moeien met hoe Wallonië geld besteedt. Avan haalt echter twee dingen door elkaar, namelijk argumenten gericht op het verbeteren van het Belgische systeem en Vlaamse onafhankelijkheid. Indien Vlaanderen onafhankelijk is moet het Belgische systeem niet veranderd worden omdat er dan geen sprake meer is van België.
Die Vlaamse scholen is al even oppervlakkig. Dat er naar Vlaamse scholen wordt gegaan in Brussel is om hun kwaliteit, niet de taal, dus daar zit Avan ook al fout. Het is namelijk zo dat de lessen die in het Nederlands gehouden worden aan kwaliteit verliezen omdat er tijd moet verspild worden aan een communicatieprobleem. Franstaligen gaan dus beter naar Franstalige scholen omdat ze zo ook Nederlands kunnen leren zoals Vlamingen Frans leren zonder communicatieproblemen met leerlingen en docenten.
En dat van die producten is gewoon totaal absurd. We zijn ook economisch "gescheiden" van de VS of Frankrijk maar dat weerhoudt er ons niet van hun producten te komen. Er is nog altijd iets als internationale handel indien je dat niet wist.
En er was nooit een eis om géén nachtvluchten over rand te hebben, wel dat die nachtvluchten eerlijker zouden gespreid zijn (90% over de Vlaamse rand, 10% over Brussel).
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be