Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2003, 14:19   #61
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Heeft er iemand een vergrootglas bij?

Zeg BUB'ers, kunnen jullie morgen (of de dagen erna) geen foto's op het net plaatsen van jullie betoging?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 14:19   #62
luke dierick
Burger

Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Uit Uw percentages blijkt dat er een meerderheid van de Vlamingen voor "confederalisme" zou zijn ? Hoeveel medeburgers de standpunten van hun respectieve partijen hierin zouden steunen is een goede vraag. Belangrijker is dat het merendeel van de leden en stemmers het "confederalisme" als model wel zullen volgen.

Belangrijk is of voor het uiteengaan naar "confederalisme" een grendel van Waalse of belgicistische zijde kan opgeworpen worden. Mijns inziens niet. Dus is dat streven naar "confederalisme" een ferme stap in de richting van een totale onafhankelijkheid van Vlaanderen in Europa. Dit heeft Di Rupo ook wel duidelijk gezien en vandaar nog zijn "njet".

De ingewikkelde situatie met een zgn. "natie" die er in feite twee of drie of vier zijn (Vlaanderen , Wallonie,Oost-Belgie en Brussel), maar alleszins met een nederlandstalige meerderheid, is moeilijk te klasseren in europees verband en een bron van voortdurende betwistingen.(De studie Nabholz kon gemakkelijk omgekeerd worden tot een unitaire belgische staat met Nederlandstalige meerderheid en met "beschermde minderheden")

Vergeet ook niet dat de staat belgie ontstaan is uit het verlangen van de grootmachten van die tijd om de "franse broeders" te vergrendelen. Die grootmachten zijn nu voor het grootste deel onze partners in het nieuwe Europa (waar oude tegenstellingen toch nog ondergronds blijven bestaan)

Probleem voor Vlaanderen blijft Brussel, laat ons hopen dat zij tijdig inzien dat hun voorrechtspositie wankel is, het zal niet van de omringende Vlamingen alleen afhangen of zij hun "petit Paris"achtige status zullen kunnen behouden. Een stad die hoofdstad van Europa wil zijn , maar nog niet in staat is de hoofdstad te zijn van het eigen land, is niet veel waardering waard.

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2003, 03:22   #63
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Een stad die hoofdstad van Europa wil zijn , maar nog niet in staat is de hoofdstad te zijn van het eigen land, is niet veel waardering waard.
en daarom is Brussel [size=80]BELGISCH[/size]
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2003, 09:15   #64
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad Tacticus,

Brussel kan inderdaad moeilijk de hoofdstad van Europa worden wanneer het de hoofdstad is van een gedrocht als België.
En de manier waarop er over Brussel aangemodderd wordt is inderdaad ook typisch Belgisch.

Brussel is historisch gezien een Vlaamse stad, maar nog relatief nieuw op het Europees politiek toneel. (vergeleken met Gent, Brugge, Rijssel, Parijs,...) Belangrijker is dat Brussel ook Vlaams blijft. Eventuele garanties voor de eigenheid van de franstaligen in Brussel kunnen wel. Flaminganten zijn ook geen onmensen. Wij kunnen wel degelijk respect opbrengen voor andermans cultuur/gedachtengoed/taal... .
Ik hoop alleen dat anderen dat ook kunnen voor Vlaanderen, en daar zet ik me dan vooral voor in.

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 01:23   #65
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Brussel kan inderdaad moeilijk de hoofdstad van Europa worden wanneer het de hoofdstad is van een gedrocht als België.
wees blij dat u hier woont ... andere suggesties zijn minder fraai:
heel Afrika en Zuid-Amerika bv? De autonome republiek Daghestan? Tibet? Mongolie? Iran?
Oud 11 mei 2003, 10:17   #66
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
wees blij dat u hier woont ... andere suggesties zijn minder fraai:
heel Afrika en Zuid-Amerika bv? De autonome republiek Daghestan? Tibet? Mongolie? Iran?
Het is toch wel treffend dat ge al in Afrika en Zuid-amerika moet gaan zoeken om ergere gedrochten als Brussel te vinden.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 16:26   #67
Bruno*
Banneling

Standaard

Onnozel...niemand vindt Brussel een gedrocht.
Oud 11 mei 2003, 17:04   #68
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onnozel...niemand vindt Brussel een gedrocht.
blijf maar ontkennen...
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 17:45   #69
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het wordt eens tijd dat de flaminganten beseffen dat 36% (of welk opgeblazen cijfer dan ook) geen meerderheid is en dat in een democratie alleen de meerderheid (soms een twee derde meerderheid) beslist (kwam dat niet van Rousseau?). Of willen ze terug naar het ancien regime waar een kleine minderheid de lakens uitdeelde? Misschien was dat zo in 1302, maar niet meer in 2003.
Vandaar dat jullie, met nauwelijks duizend betogers ondanks een nationale oproep en een hele propaganda-campagne, in elk geval de meerderheid kunnen claimen en in hun naam spreken zeker?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 03:13   #70
Bruno*
Banneling

Standaard

Nationale propagandacampagne? In Leuven heb ik niks gezien, ware ik geen lid van Bplus ik had het niet geweten.
Oud 12 mei 2003, 09:37   #71
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar hebben de BUB'ers nog altijd geen foto's gepost! Of er was natuurlijk zo weinig volk, dat nauwelijks de helft van 1 enkel fotootje gevuld kon worden.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 10:24   #72
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationale propagandacampagne? In Leuven heb ik niks gezien, ware ik geen lid van Bplus ik had het niet geweten.
Nogthans is de voorzitter van Bplus de morgen van de betoging op studioBrussel zijn zegje mogen komen doen in het politiek discussieprogramma "ultimatum", en dat 1uur lang. Zo een programma bereikt heel wat meer mensen dan een aantal flyers hoor! Maar het heeft allemaal niet mogen baten blijkbaar, er kwam bijna niemand op af. Als je weet dat er toch veel jongeren naar studiobrussel luisteren en als jij beweert dat jongeren voor de overgrote meerderheid terug willen naar een unitair Belgie of alleszins absoluut willen dat Belgie niet verder geregionaliseerd wordt , verbaast het mij toch dat jullie niet meer volk hebben getrokken. :o
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 19:57   #73
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Nogthans is de voorzitter van Bplus de morgen van de betoging op studioBrussel zijn zegje mogen komen doen in het politiek discussieprogramma "ultimatum", en dat 1uur lang. Zo een programma bereikt heel wat meer mensen dan een aantal flyers hoor! Maar het heeft allemaal niet mogen baten blijkbaar, er kwam bijna niemand op af. Als je weet dat er toch veel jongeren naar studiobrussel luisteren en als jij beweert dat jongeren voor de overgrote meerderheid terug willen naar een unitair Belgie of alleszins absoluut willen dat Belgie niet verder geregionaliseerd wordt , verbaast het mij toch dat jullie niet meer volk hebben getrokken. :o
Ja manneke, ja 'vergeet' er wel bij te zeggen dat dat programma twee uur voor de start van de betoging was he
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 20:00   #74
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Ja manneke, ja 'vergeet' er wel bij te zeggen dat dat programma twee uur voor de start van de betoging was he
Ik schrijf toch: de morgen van de betoging! En dat was 4uur voor de betoging, weeral een leugen van de BUB! Als de Belgen werkelijk wakker liggen van Belgie, dan zouden ze op 4uur toch in Brussel geraken zeker!
Oud 12 mei 2003, 20:12   #75
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet niet wqaar gij woont, maar als de Geert vier uur voor een betoging oproept om onmiddellijk naar Brussel te komen, in het belang van Vlaanderen, doe je dat dan?
Oud 12 mei 2003, 20:21   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wqaar gij woont, maar als de Geert vier uur voor een betoging oproept om onmiddellijk naar Brussel te komen, in het belang van Vlaanderen, doe je dat dan?
Geen beter excuus in de BUB-pijplijn voor het eigen falen?

Je zal mij nogal eens wat zien laten vallen als er opgeroepen zou worden om tegen het volgende Lambermon(d)ster te gaan betogen in Brussel inplaats van in Gent!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 20:24   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Vlaanderens belang eerst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 20:33   #78
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Je zal mij nogal eens wat zien laten vallen als er opgeroepen zou worden om tegen het volgende Lambermon(d)ster te gaan betogen in Brussel inplaats van in Gent!
Wees gerust. Dat komt er niet.
Oud 12 mei 2003, 20:59   #79
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Ik zie het probleem niet, je neemt gewoon de trein en binnen de 2uur sta je toch in Brussel(als je wat geluk hebt met de treinverbindingen natuurlijk)!
Oud 12 mei 2003, 21:02   #80
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Wees gerust. Dat komt er niet.
En Elvis leeft.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be