Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2005, 01:38   #61
Najim
Partijlid

Najim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wolfgang Meister
Wat mij buitengewoon stoort aan die Coveliers-Saga is dat eeuwige gekrakeel over het behoud van de eigen postjes....
Meneer Coveliers: geef uw zendtijd af aan politici die politiek willen verkondigen en niet steeds aan egotripperij doen!!!
Groot gelijk! Ik ben dat gemekker van die individu meer dan beu. Waarom gaat hij gewoon niet naar het VB, de partij die alle mislukkelingen huisvest? Dan is weer tv-tijd voor de politiekers die écht hard werken.
Vooral zijn glimlach als hij een camera ziet, bewijst al hoe hij geniet van al deze aandacht. "Look at me! I'm bad!"

Mekkerdemekkerdemekker...
Oud 1 februari 2005, 17:51   #62
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Dat zal wel het beste kloppen.
En nu ze hun diensten hebben bewezen worden ze één na één uitgerangeerd bij de Vlaamse Liberalen& Democraten.
Fraai is anders, maar dat is nu eenmaal het lot van alle overlopers. Linkse of rechtse, dat maakt niet gek veel verschil.
Denken we maar een sp(a)/ps (bwp) hater Bert anciaux
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 09:39   #63
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Uit Het Nieuwsblad:
,,Mijn grootste ontgoocheling is Guy Verhofstadt’’

Hugo Coveliers mag niet meer met de pers praten. Toch doet hij het. Hij blijft fulmineren tegen zijn partij, de VLD. Hij blijft verkondigen dat Vlaams Belang wel degelijk een bestuurspartner kan zijn: ,,De gemeenteraadsverkiezingen van 2006 in Antwerpen gaan om een rechts alternatief.’’ Het komt hem duur te staan. Een paar uur nadat we dit interview afnamen, liet VLD-voorzitter Bart Somers weten dat hij de procedure in gang heeft gezet om Coveliers uit de partij te zetten.
Het zijn drukke dagen voor Coveliers. Zijn kamer in zijn advocatenpraktijk in de Edelinckstraat in Antwerpen puilt uit van het papier: het dossier-Jakke Wouters, het lid van de motorbende Outlaws dat vermoord werd door zijn motorvrienden. Coveliers verdedigt de belangen van de ouders van het slachtoffer. Samen met zijn zoon Roel. Een geluk bij een ongeluk.

,,Dat Roel naast me zit in de assisenzaal geeft me veel steun. Het zijn hectische tijden, ik lig onder vuur. Dan is het fijn om je zoon naast je te hebben. Mijn hele familie leeft met mee. Mijn vrouw heeft me al gezegd dat ze geen nieuwe lidkaart van de VLD meer wil. Mijn jongste zoon ook niet, en Roel denk er hetzelfde over.’’ De Coveliersen zijn blijkbaar geen liberalen meer. Maar u heeft uw partijkaart nog niet verscheurd.

Hugo Coveliers: ,,Correctie. Ik héb mijn partijkaart nog niet. De Antwerpse VLD-afdeling is zo dynamisch dat de kaarten voor 2005 nog niet zijn opgestuurd. Zal ik ze betalen als ze in de bus valt? Ik weet het nog niet. Ik denk het niet.’’

U klinkt teleurgesteld. Had u dan niet verwacht dat de partijtop u uw jongste uitspraken kwalijk zou nemen?

,,Wat heb ik gezegd? Dat ik Ward Beysen niet kende als iemand die depressief was maar dat hij me wel had verteld dat hij heel erg heeft geleden onder het feit dat Karel De Gucht hem uit de VLD heeft gezet. De Gucht was toch zijn vriend. Dacht hij. Meer heb ik echt niet gezegd.’’

U impliceerde wel indirect dat die handelswijze mee de oorzaak was van de zelfmoord van Beysen.

,,Nee. Dat hebben zij ervan gemaakt. Ik heb gewoon gezegd dat Ward zich heel erg onheus behandeld voelde. (haalt de schouders op) De Gucht tilt daar blijkbaar zwaar aan. Omdat hij inderdaad qua filosofische overtuiging dicht bij Beysen stond, denk ik.

Het waren logebroeders bedoelt u.

,,D�*�*r gaat het over. De loge. Ik wil die netwerken aanklagen bij de partij. Ze bestaan niet alleen bij ons, hoor. Ook bij SP.A zijn ze er, maar dat trek ik me niet aan. Bij de VLD is het logebroederschap zeer groot. Pas op, ik heb respect voor veel van die mannen die het uit levensbeschouwelijke overtuiging doen. Maar er zijn er ook heel veel die het alleen maar doen om hun netwerkje uit te bouwen. Om carrière te maken binnen de partij. Daar kan ik niet tegen. Politiek is dan van ondergeschikt belang.’’

Voelt u zich nog thuis in zo’n VLD?

De vraag is: Is de VLD nog Vlaams, Liberaal en Democratisch? Ik heb altijd gezegd dat ze Vlaamser, Liberaler en Democratischer moet worden. Maar het gaat net de tegenovergestelde richting uit. In de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde laten ze zich ringeloren door de PS, dus dat Vlaamse zit er niet echt in. Het is een zeer autoritaire partij geworden, kijk naar de interne partijregels. En wat ze nu met me doen, me uit het partijbestuur zetten, kunnen ze doen zonder de democratie in de partij te laten gelden. Dus democratisch is ze ook al niet. En liberaal? Ik ben niet vrij te zeggen wat ik wil. Een tekeningetje is niet nodig, zeker?’’

Is het dan zo moelijk om u te schikken naar wat uw partij wil?

,,Ik laat me door niemand opleggen wat ik mag zeggen en wat niet. Dit interview is illegaal voor de VLD. Ik stoor me er niet aan. Het is lachwekkend. Er zullen wel een aantal apparatsjiks zijn die zich eraan storen. Ik kan mijn mond niet houden, ik weet dat van mezelf.’’

,,U weet toch dat ze me nog altijd niet officieel hebben gezegd dat ik niet langer deel uitmaak van het partijbestuur. Ik heb het woensdagavond vernomen via een journalist die me een sms stuurde met het nieuws. Officieel weet ik nog van niks.’’

U bent teleurgesteld, hè?

,,Mijn grootste ontgoocheling in de politiek is Guy Verhofstadt. Ik zag in hem de man die alles ging veranderen. Daar heeft hij schromelijk in gefaald. Hij heeft zich laten leiden door de macht. Dat heeft hem blind gemaakt voor zijn eigen idealen.’’

,,Ik had het me helemaal anders voorgesteld toen ik in 1993 lid werd van de VLD (daarvoor was Coveliers een eminent Volksunie-lid, nvdr.). De verleiding is groot om die overstap nu jammer te vinden. Maar de VU is versplinterd en bestaat niet meer. Waar zou ik dan zijn terechtgekomen?’’

Een gokje: N-VA?

,,Mja, dat zou wellicht zo geweest zijn. En wie weet, het is nooit te laat.’’

Ligt dáár uw politieke toekomst?

,,U zal begrijpen dat ik op dit moment, nadat ze me voor de zoveelste keer zo’n streek hebben gelapt, niet veel lof over heb voor de VLD. Ik ben niet iemand die zijn linkerkaak aanbiedt als hij op zijn rechterkaak een mot heeft gekregen. Ik lijk wat dat betreft op ons Philomène hier (zijn kat die er is bij komen liggen, nvdr.). Als je die een trok geeft, krijg je geheid een klauw terug.’’

(ernstig) ,,Ik moet er nog eens rustig over denken. Maar de kans is heel groot dat ik zeg dat het genoeg is geweest. Ik zal dan als onafhankelijke in de Senaat zetelen. En voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2006 zal ik in Antwerpen in elk geval de kiezer een rechts alternatief aanbieden.’’

Dat is er al: het liberaal appel van wijlen Ward Beysen.

,,We moeten dat breder zien, maar het Liberaal Appel kan er een onderdeel van zijn. Een kartel is een ook goede optie, dat is de laatste tijd toch in. (lacht)

Met het Vlaams Belang?

,,Nee, niet met het Vlaams Belang. Dat is extréém-rechts. Maar met hen na de verkiezingen samen een bestuursploeg maken in Antwerpen, dát zie ik wel gebeuren.’’

Zoals Jean-Marie Dedecker voorstelt? Die wil hen aan de macht laten deelnemen om aan te tonen dat ze dat niet kunnen, dan is het meteen gedaan met populaire Filip in Antwerpen.

,,Nee. Als je samen het bestuur vormt van de stad, moet je dat voor de volle zes jaar doen. En goed besturen. De kiezer zal nadien wel oordelen of dat naar tevredenheid is gebeurd. Een goed bestuur met het Vlaams Belang is mogelijk.’’

Wéér zo’n uitspraak die u kwalijk zal worden genomen. Waarom zwijgt u niet?

,,Ik k�*n niet zwijgen. Ik vind dat dat ook niet hoeft. Ik ben 58 en ben niet van plan om de rest van mijn leven mijn mond te houden.’’

Het komt u nu wel duur te staan.

,,Wat zou me het meest ongelukkig maken, denkt u? Die clowns die me uit de partij willen, of het feit dat ik zou moeten functioneren in een groep mensen van wie ik weet dat ze me niet mogen en met wie ik problemen krijg als ik mijn mening zeg? Ik heb dan liever de clownerieën van Somers, De Gucht en consoorten...’’
lievendr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 13:39   #64
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

van wanneer is dat artikeltje? de kaarten zijn al begin januari verstuurd... het lijkt me sterk dat coveliers himself dan nog geen heeft.

in de gva van vandaag (2/2/2005) zegt hij trouwens dat als hij uit de vld gezet wordt hij actief wil blijven op nationaal vlak, maar dat de extremen uitgesloten zijn... blijkt dus dat hij goed kan roepen mor dat als hij met de rug tegen de muur staat snel terugkrabbelt...

You're only as old as the boys you feel

Laatst gewijzigd door james : 2 februari 2005 om 13:39.
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 14:00   #65
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
van wanneer is dat artikeltje? de kaarten zijn al begin januari verstuurd... het lijkt me sterk dat coveliers himself dan nog geen heeft.

in de gva van vandaag (2/2/2005) zegt hij trouwens dat als hij uit de vld gezet wordt hij actief wil blijven op nationaal vlak, maar dat de extremen uitgesloten zijn... blijkt dus dat hij goed kan roepen mor dat als hij met de rug tegen de muur staat snel terugkrabbelt...
28 januari.

GVA:
Nog ongeveer twintig maanden te gaan voor de gemeenteraadsverkiezingen van 9 oktober 2006 en de lol is er al af. Gazet van Antwerpen organiseert één debat en de kaarten zijn geschud, politieke journalisten kunnen de komende maanden beter met de duiven gaan spelen. Althans, zo kwam het bij mij over, na het beluisteren van het commentaar van zowat iedereen die er bij was. Zoals het weer, voetbal en televisieprogramma’s heeft ook politiek evenveel deskundigen als er meningen zijn.
Maar nu kwamen al die meningen samen in één globaal scenario. Ik geef het u, op z’n Stevaerts, voor niks dus, zodat u nu al weet wat er over dik anderhalf jaar zal gebeuren. Gazet van Antwerpen, de krant voor de lezer die vooruitdenkt.

Laat ons echter eerst even halt houden bij Patrick Janssens. Die wou niet meedoen aan het debat. De opgegeven reden - ‘ik wil de burgemeester zijn van alle Antwerpenaars’ - klinkt een beetje lullig en roept beelden op van Camille Paulus in een wit t-shirt. Maar de strategie erachter is wél slim. Janssens wil zo lang mogelijk besturen zonder meegesleurd te worden in politieke manoeuvres. ‘Een beetje links, een beetje rechts, de Schelde in het midden houden’, zei hij wakker, zondagmorgen op ATV.
Zo gek nog niet, al zal de sp.a-burgemeester zowat halfweg 2006 toch een oever moeten kiezen, of er wacht hem een nat pak.

Blijft Janssens burgemeester? Het scenario houdt die optie open. Al gaan de meeste stemmen naar Ludo Van Campenhout. Dat gaat namelijk zo... Onder impuls van N-VA-kopman Bart De Wever, die zich mee in de Antwerpse kiesstrijd gooit, komt er een hergroepering van het middelveld. De Wever kan VLD en CD&V ervan overtuigen dat de tweestrijd Patrick Janssens-Filip Dewinter géén goede zaak is voor Antwerpen en zeker niet voor de centrum-rechtse partijen. Samen profileren ze zich rond een duidelijk conservatief alternatief. Geen kartel, maar met duidelijke stemafspraken.
De enige die het spel nog een beetje spannend kan maken, is Hugo Coveliers. Iedereen lijkt te denken dat die zijn eigen partij zal stichten. De vraag is aan welke trein hij zijn wagonnetje hangt. Aan die van het Vlaams Belang, waar hij (een aantal ethische standpunten buiten beschouwing gelaten) ideologisch vrij dicht bij staat? Of aan die van centrum-rechts, waarbij hij wellicht de kans krijgt het stadhuis langs de grote poort binnen te stappen?
Ik gok op het laatste. Al was het maar omdat wraak zoet is. En zo krijgen we een stevig centrum-rechts blok, dat de verkiezingen wint en waarbij de VLD een reële kans maakt de op een na grootste partij van Antwerpen te worden en dus de burgemeester mag leveren. De N-VA stapt mee in het stadsbestuur en het stuk Groen! dat niet door de sp.a werd opgeslorpt, neemt plaats op de oppositiebanken. Naast het Vlaams Belang, dat nog minstens tot 2012 moet wachten op beleidsdeelname in Antwerpen.
Waarheid of verdichtsel? Ach, aangezien politiek het enige spel is waarbij de spelregels halverwege steevast veranderen, kan het net zo goed helemaal anders uitdraaien. Alhoewel...

Wim DAENINCK

Eindelijk is er duidelijkheid in de vaudeville rond Hugo Coveliers. De krokodil begint voor zichzelf. Na de verkiezingen van 2006 wil hij samenwerken met het Vlaams Belang en dan mag hij rekenen op een beloning in de vorm van het langverwachte mandaat dat de VLD-top hem maar niet wilde geven. Het ambt van burgemeester zegt Coveliers wel wat. Maar als die baan vrijkomt, zet Filip Dewinter toch liever zichzelf bovenaan de lijst, heeft hij al laten weten.

Alle maskers mogen af. Ook dat van de Antwerpse VLD-chef Ludo Van Campenhout. Die liet begin deze maand nog weten dat hij persoonlijk weinig heeft met Coveliers, maar dat hij hem toch liefst aan boord wilde houden als leverancier van niet weinig Antwerpse stemmen. Nu de teerling is geworpen, spreekt Van Campenhout uiteraard andere taal: ”Puur opportunisme, typisch Coveliers. Hij heeft de Antwerpse VLD verkocht.”

Laten we maar weer even vooruitdenken. Als Hugo Coveliers in 2006 iets wil betekenen, dan heeft hij mankracht nodig voor zijn partij én hij zal zo’n 10.000 stemmen moeten sprokkelen (ongeveer 3%). Enkele medewerkers vindt hij wellicht in de omgeving van de conservatieve denktank Nova Civitas. Hij zal ook wel kunnen rekenen op de steun van zijn zonen Roel en Jan (Hans blijft bij de VLD). Maar dat is niet genoeg.

Zullen bekwame politici van andere partijen bereid zijn om hun eigen veilige positie op te geven om zich in het riskante Coveliers- avontuur te storten? Zo’n scenario ligt niet makkelijk, zoals wijlen Ward Beysen met zijn Liberaal Appel heeft moeten ervaren.

Ook die 10.000 stemmen zijn niet evident. Coveliers kan zeker rekenen op een aantal donkerblauwe stemmen binnen de VLD. Dat zijn vriend Jean-Marie Dedecker bij de voorzittersverkiezingen in Antwerpen beter scoorde dan Bart Somers, zegt genoeg.

Ook aan de rechterkant van CD&V en bij de stuurloze erfgenamen van Ward Beysen kan Coveliers een poging wagen. Mochten er dit voorjaar verkiezingen zijn, dan zouden we voor hem op minstens één zetel in de gemeenteraad gokken.

Maar oktober 2006 is nog veraf. Als luis in de pels van de VLD-top kreeg Coveliers met zijn rebelse oprispingen ruime aandacht van de pers. Maar nu hij op eigen benen staat, wordt hij voor de nationale media ineens een stuk minder interessant. Naarmate de tijd verstrijkt, groeit de kans dat hij min of meer geruisloos naar de achtergrond verdwijnt. Net als Ward Beysen...

Waarom stapt hij dan niet over naar het Vlaams Belang, denkt u misschien. Heel simpel: Hugo Coveliers zou zich in het VB niet thuis voelen. Hij is natuurlijk allesbehalve een rooie rakker, maar de antimigrantenretoriek, het programma en de stijl van het VB zijn niet de zijne. Dat kán ook niet bij een man die medio 2003, na de val van Leona Detiège in de Visa-crisis, nog door de VLD werd voorgedragen als kandidaat- burgemeester. Nee, Coveliers is geen ‘Blokker’ en dat zal hij niet zo snel worden ook.

Lex Moolenaar
Oud 2 februari 2005, 14:03   #66
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
wat bedoelt ge met terugkrabbelen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be