![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
#62 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#63 |
Parlementslid
|
![]() Back on topic: Ik ben tegen stemrecht/stemplicht vanaf 16 jaar omdat:
1) relatief weinig 16-jarigen politiek geïnteresseerd zijn (enkele uitzonderingen daargelaten), bij de 18-jarigen ligt het percentage politiek geïnteresseerden waarschijnlijk een stukje hoger (ook al is ook dat percentage lager dan het zou moeten zijn. 2) Zestienjarigen ahw half buiten de maatschappij staan: ze hoeven zich nog geen zorgen te maken over hun financiën, ze hoeven geen belastingen te betalen enz... omdat ze nog in hun beschermende omgeving zitten (school, ouders) die hen voorbereid op het echte leven. 3) Laten we serieus blijven: het zijn & blijven pubers: soms een beetje baldadig, nemen vaak (bepaalde aspecten van het leven) licht op (behalve een verloren liefje uiteraard) en laten zich gemakkelijk(er) door hun vrienden/ouders beïnvloeden. (Ik heb niet gezegd dat achttienjarigen niet beïnvloedbaar zijn, wél dat de meesten op achttienjarige leeftijd minder beïnvloedbaar zijn dan 16-jarigen.) P.S. Ik denk dat we allemaal tegen kinderstemrecht zijn, niet? Laten we daarom enkel de vrouwen laten stemmen, want mannen zijn en blijven toch kleine kinderen. ![]() (weer een poging van mij om straks geen halve zondag meer in de rij te moeten gaan staan) |
![]() |
![]() |
#64 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben zelf 16 jaar (nog niet eigenlijk, ik word het pas in september), en ik ben voor het stemrecht op 16. Het is misschien wel zo dat er jongeren zijn die niets van politiek weten, maar er zijn even goed volwassenen die er geen gedacht van hebben. Is het dan eerlijk dat zij wel mogen gaan stemmen en wij, jongeren die er wel iets van weten, want we worden op school voldoende voorgelicht, niet? Ik ben wel tegen stemplicht, omdat het toch geen zin heeft om de mensen te verplichten te gaan stemmen. Als ze het niet willen, stemmen ze blanco of ongeldig. Daar heeft toch niemand iets aan?
|
![]() |
![]() |
#65 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Helemaal mee eens.
#66 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#67 |
Minister
|
![]() Maar Jean toch... Je moet weten dat de linkse kerk op alle strategische plaatsen haar mannetjes heeft staan, dus ook in het onderwijs (schooldirecteur, alle leerkrachten Nederlands (allé, toch diegene die lesgeven), schoolpsycholoog en leerkracht diamantslijpen)
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- migrantenstemrecht - stemmen vanaf 16 ![]()
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Neen ik ben resoluut tegen stemmen vanaf 16! Ik vind dat je eerst wat van de wereld moet gezien hebben (wat meer dan de schoolbanken) om de problematiek van een land te begrijpen. De meesten bekijken op hun 16 alles nog veel te romantisch of interreseren zich nergens voor... tenzij wat waus in het gras liggen ![]()
![]() |
#70 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er staat rechtsonder na al de partijen een klein vakje dat Blanco heet. Je kan dus ook met een pc blanco stemmen. |
||
![]() |
![]() |
#71 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#72 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#73 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Nu niet daarvan dan geloof ik je en trek ik mijn woorden in ![]()
![]() |
#74 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
#75 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
#76 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#77 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk hebben we daar stemmen bij gewonnen, maar volgens mij net zoveel, aan 18 mei te zien zelfs een stuk minder, dan dat we er verloren hebben. Ik ken zelfs iemand die altijd, maar echt altijd voor Agalev gestemd heeft. Behalve op 18 mei. Waarom? Migrantenstemrecht. Daar kon ze totaal niet mee leven. Al de rest wel, heel de reutemeteut was goed, behalve dat migrantenstemrecht. Het "grappige" is wel dat ze daarom voor sp.a/spirit gestemd heeft ![]() Langs die kant kun je je wel afvragen hoeveel ze van politiek kent. |
||||||
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat even terzijde. Op 18 mei hebben jullie er veel verloren, maar dat is jullie eigen fout! Jullie hebben echt een slechte prestatie neergezet toen jullie in de regering zaten. En dat migrantenstemrecht is iets waar een deel van de agalev top voor gaat? En dan vergeten ze blijkbaar toch een deel van hun achterban? Ik denk dat vele mensen in dit landje het niet zo te vinden zijn voor migrantenstemrecht? Fijn jullie zijn een eigenwijze partij, maar ik denk dat het merendeel van de bevolking niet gedient is met migrantenstemrecht dus waarom zouden jullie het dan wel willen? Politiek is er voor het volk... on-topic: Is agalev voor stemrecht vanaf 16jaar? Ja ik ben er dus tegen. En ik denk veel mensen zijn er tegen. Op 16 hebben de meesten gewoon nog geen inzicht in de politiek of in de maatschappij in het algemeen.
![]() |
#79 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ben absoluut tegen.. Ook al ben ik nog maar net 18.. ik weet dat op m'n 16e de jongeren zich daar niet echt mee bezig houden.. ze zich gemakkelijk wat laten aanpraten. Een te grote verantwoordelijkheid voor zo'n jonge mensen.. Laat het toch zoals het is mensen.. aiaiai..
![]() |
#80 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens de Doe-de-stem-test is 48% van de Vlaamse bevolking voor het migrantenstemrecht. Dit is inderdaad geen meerderheid, maar toch wel veel meer dat de meesten hier verwacht hadden. Politiek is er voor het volk, ja. Moeten we dan alle politieke partijen afschaffen? Politieke partijen mogen toch een standpunt innemen, het is aan het volk om te beslissen daarvoor te stemmen of niet. De overgrote meerderheid van de Agalev-achterban is voor het migrantenstemrecht. Mijn punt was niet hoe of wat de bevolking. Mijn punt was enkel dat Agalev ook stemmen verliest door dat migrantenstemrecht. En uw pleidooi van "migrantenstemrecht is voor stemmengewin" is dus larie en apekool. U heeft hier boven zelf gezegd dat de meerderheid tegen migrantenstemrecht is, dan kan het niet voor stemmengewin zorgen. |
||
![]() |