Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2005, 18:38   #61
ago
Burgemeester

Standaard

[
Citaat:
QUOTE=makepeace]Ik weet niet waar je dit haalt dat je vroeger kan op pensioen gaan als je je overuren opspaart, dit klopt niet.
[font=Times New Roman][size=3]Was dan een volle loopbaan?Ieder uur dat ik werk betaal ik ook alle lasten op(den baas)en die tellen voor mijn pensioen of niet?[/size][/font]

Brugpensioen en pensioenleeftijd liggen vast voor de sector waar jij in actief bent.
Er is wel sprake dat zoiets er zou kunnen komen, het zogenaamde "tijdsparen", maar dit is nog verre van een feit op heden.

Klopt wel dat een kleinere baas moeilijk mensen kan aanwerven bij een tijdelijke vermeerdering van werk, heb je 100% gelijk in.

Maar veel grote bedrijven gaan deze versoepeling gaan gebruiken om hun vast personeelsbestand te gaan inkrimpen, en dit te compenseren met overuren produceren.
de 600.000 werklozen staan erbij en kijken ernaar.
[font=Times New Roman][size=3]Das zever[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Veel bedrijven betalen die overuren nu al uit aan dat hoge tarief![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Vooral grote bedrijven(waar niet kan gefoefeld worden).[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Waar zij de syndicaten dan![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Als iemand tot 500 overuren heeft staan, hoe komt het dat dit mogelijk is![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Denk je echt dat de baas staat te springen om zijn werknemer meer uren te laten presteren.(wetende van de stress ziekte of overmacht)[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]En ingeval zo iemand ziek raakt Als iedereen gewoon zijn uurkes doet kan dit worden opgevangen maar in de situatie dat jij beschrijft is dat een ramp.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]En een een kapitalist denk toch aan zijn centen he![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Net als iedereen of niet [/size][/font]
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 18:46   #62
makepeace
Vreemdeling

makepeace's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago
[[font=Times New Roman][size=3]Was dan een volle loopbaan?Ieder uur dat ik werk betaal ik ook alle lasten op(den baas)en die tellen voor mijn pensioen of niet?[/size][/font]

Brugpensioen en pensioenleeftijd liggen vast voor de sector waar jij in actief bent.
Er is wel sprake dat zoiets er zou kunnen komen, het zogenaamde "tijdsparen", maar dit is nog verre van een feit op heden.

Klopt wel dat een kleinere baas moeilijk mensen kan aanwerven bij een tijdelijke vermeerdering van werk, heb je 100% gelijk in.

Maar veel grote bedrijven gaan deze versoepeling gaan gebruiken om hun vast personeelsbestand te gaan inkrimpen, en dit te compenseren met overuren produceren.
de 600.000 werklozen staan erbij en kijken ernaar.
[font=Times New Roman][size=3]Das zever[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Veel bedrijven betalen die overuren nu al uit aan dat hoge tarief![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Vooral grote bedrijven(waar niet kan gefoefeld worden).[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Waar zij de syndicaten dan![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Als iemand tot 500 overuren heeft staan, hoe komt het dat dit mogelijk is![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Denk je echt dat de baas staat te springen om zijn werknemer meer uren te laten presteren.(wetende van de stress ziekte of overmacht)[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]En ingeval zo iemand ziek raakt Als iedereen gewoon zijn uurkes doet kan dit worden opgevangen maar in de situatie dat jij beschrijft is dat een ramp.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]En een een kapitalist denk toch aan zijn centen he![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Net als iedereen of niet [/size][/font]

Er is een verschil tussen financieel meetellen voor de berekening van je pensioen, of door het presteren van overuren daadwerkelijk vroeger op pensioen te gaan.
Brugpensioen ligt momenteel vast op 58 jaar ( er zijn gevallen van jonger in sectoren), wettelijk pensioen ligt vast op 65 jaar.

pensioen is een kwestie van leeftijd, niet van aantal gepresteerde uren.
Oud 13 februari 2005, 08:15   #63
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

De arbeidswinkel is te duur. Dat ligt niet aan het netto loon maar aan de belastingen op arbeid. En als uw winkel te duur is dan krijg je delocalisatie naar een ander land. Dat ander land is slechts zelden de Derde Wereld maar zeer dikwijls een paar honderden kilometers verder waar het ondernemingsklimaat wel gunstig is. Als bedrijf heb je de keuze: je doet mee of je gaat er aan. Reken maar eens uit hoeveel jobs er dan nog zijn.

Mijn inziens moeten we de sociale zekerheid een pak terugschroeven. De hangmat moet dringend een vangnet worden. Pensioenen en ziekteverzekering zijn de twee grootste uitgavenposten.
Pensioenvorming kan het best - onder gereglementeerde toestand - in de privé worden gedaan. De rendementen zijn véél hoger dan bij de staat. Privébedrijven moeten op straffe van rechtsvervolging hun contract punt en komma uitvoeren. De staat kan - via de "wil" van de meerderheid - de voorwaarden eenzijdig veranderen. En dat is niet bepaald in het voordeel van de bevolking.
Ziekteverzekering heeft meer de functie van vooruit betaalde consumptie. Zelfs een doktersbezoek van 18 euro is verzekerd. Net een verzekering is vooral om de grote kosten en risico's op te vangen. Ook aan dokterszijde loopt er wat fout. De patient is een klant die maximaal moet opbrengen. Zelfs bij een beetje pijn aan je kleine teen riskeer je een hersenscan. Een bonus malus voor dokters die aan overconsumptie doen en zo hun eigen vergoedingen omlaag trekken is maar één gedachtenspinsel als oplossing.

De inkomensgaranties (werkloosheidsvergoeding, leefloon, ...) is een zeer snel stijgende onkostenpost. Strengere voorwaarden en degelijke controle kan dit beperken tot de werkelijke behoeftigden.

Slechts met dergelijke aandachtspunten kunnen we als land ons terug meten met onze vooral directe buurlanden en zo de werkgelegenheid behouden en op termijn terug aantrekken. Dat is in ieders voordeel. De werkman heeft werk. De ondernemer kan lokaal winst maken (en belastingen betalen). De uitkeringsgerechtigde kan nog een uitkering krijgen.
Oud 13 februari 2005, 10:26   #64
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door makepeace
Er is een verschil tussen financieel meetellen voor de berekening van je pensioen, of door het presteren van overuren daadwerkelijk vroeger op pensioen te gaan.
Brugpensioen ligt momenteel vast op 58 jaar ( er zijn gevallen van jonger in sectoren), wettelijk pensioen ligt vast op 65 jaar.

pensioen is een kwestie van leeftijd, niet van aantal gepresteerde uren.
[font=Times New Roman][size=3]Denk je nu werkelijk dat ik tot mijn 65 dit werk zal doen!!![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Bij ons bedrijf is den oudsten op 52 jaar medisch afgekeurd geweest(wat ook mijn lot zal zijn).[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Niemand kan die job doen tot die leeftijd dus telt ieder uur die ik heb gepresteerd![/size][/font]
Oud 13 februari 2005, 10:38   #65
makepeace
Vreemdeling

Standaard

Je snapt er weinig van vrees ik.
Dus veel overuren kloppen dat je vroeg versleten bent.....

Het zijn die klotevakbonden die net proberen te voorkomen dat mensen zoals vroeger enkele jaren na hun pensioen kreupel waren of tussen6 planken zaten.
Oud 14 februari 2005, 17:41   #66
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ACV
Kristof,

Wil je ook hardmaken wat je 'de vakbonden' wil verwijten?
Of toch liever praatjes voor de vaak?
Ik verwijt de vakbonden dat ze zich niet aanpassen aan de huidige situatie waarin we terechtgekomen zijn.

Zij zijn en blijven roepen dat de bedrijfswereld het vorig jaar goed heeft gedaan en dat werknemers daarom loonvermeerdering moeten krijgen.

Op het kruispunt waarop we zijn aangekomen, moet er vooral in innovatie geïnvesteerd worden.

Ik verwijt hen dus een kortetermijnvisie.
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2005, 17:43   #67
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
En het feit dat honderdduizend mensen die het talent en het kapitaal hebben om te ondernemen liever ambtenaartje spelen en aftellen naar n vet pensioen.

En onbekwame politici !
Die vooral redeneren vanuit partijbelang.
Het ondernemerschap wordt inderdaad niet voldoende gestimuleerd.
Oud 14 februari 2005, 17:50   #68
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal
En zouden die overheidsschulden niet rapper verminderen wanneer het geld waarmee men Sint Nikolaas speelt daarvoor gebruikt?
Uiteraard!

Ik ben een absolute tegenstander van de rode uitgavedrift.

Gratis bussen, afschaffing van het kijk- en luistergeld, Vande Lanottes 'goedkopere' geneesmiddelen in de toekomst... Ik moet er allemaal niks van weten.

Enkele van de "wegen" naar een financieel gezonde toekomst van dit "land" bestaan er volgens mij in dringend de hoge loonkosten een halt toe te roepen (en dus de loonkoostenhandicap tegenover de ons omringende landen weg te werken), de belastingen duidelijk te verminderen, minder uitgaven vanwege de overheid en meer privatisering te realiseren.
Oud 14 februari 2005, 17:56   #69
makepeace
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Miele
Ik verwijt de vakbonden dat ze zich niet aanpassen aan de huidige situatie waarin we terechtgekomen zijn.

Zij zijn en blijven roepen dat de bedrijfswereld het vorig jaar goed heeft gedaan en dat werknemers daarom loonvermeerdering moeten krijgen.

Op het kruispunt waarop we zijn aangekomen, moet er vooral in innovatie geïnvesteerd worden.

Ik verwijt hen dus een kortetermijnvisie.
Heb je gelijk in, maar de vraag is natuurlijk als het de taak is van de overheid om geld te investeren voor onderzoek en ontwikkeling in de bedrijven?

Als de bedrijven de tweede fase van de loonlastverlaging die ze nu krijgen gaan gebruiken voor inovatie, dan zal er veel geburen op niveau van ontwikkeling.
Oud 14 februari 2005, 18:04   #70
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je snapt er weinig van vrees ik.
Dus veel overuren kloppen dat je vroeg versleten bent.....

Het zijn die klotevakbonden die net proberen te voorkomen dat mensen zoals vroeger enkele jaren na hun pensioen kreupel waren of tussen6 planken zaten.
[font=Times New Roman][size=3]Wat ik wel snap is dat de vakbond niet mijn vriend is omdat zij dat zeggen![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Ze zijn meer bezig met henzelf en de politiek(wat eigenlijk niet hun job is)dan met de werknemer![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Even komen zever op tv en blabla verkopen da wel maar oplossingen uitwerken met de patroon![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Da niet he![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Wat is er slecht aan dit akkoord?[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Geef mij daar één gegronde reden voor!(en niet hervallen in de klasieke zever van de uitgebuite arbeider)[/size][/font]
Oud 14 februari 2005, 18:08   #71
makepeace
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago
[font=Times New Roman][size=3]Wat ik wel snap is dat de vakbond niet mijn vriend is omdat zij dat zeggen![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Ze zijn meer bezig met henzelf en de politiek(wat eigenlijk niet hun job is)dan met de werknemer![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Even komen zever op tv en blabla verkopen da wel maar oplossingen uitwerken met de patroon![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Da niet he![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Wat is er slecht aan dit akkoord?[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Geef mij daar één gegronde reden voor!(en niet hervallen in de klasieke zever van de uitgebuite arbeider)[/size][/font]
Ik dacht dat ik jou het gevaar van overuren promoten reeds uitgelegd heb, maar ik voel dat je het niet echt wil beseffen.
Ik zal je dan niet verder proberen te overtuigen, alles wat de werkgever vraagt is goed, doe rustig veel overuren dat je vroeg op pensioen kan gaan zou ik zeggen.
Oud 15 februari 2005, 00:29   #72
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat ik jou het gevaar van overuren promoten reeds uitgelegd heb, maar ik voel dat je het niet echt wil beseffen.
Ik zal je dan niet verder proberen te overtuigen, alles wat de werkgever vraagt is goed, doe rustig veel overuren dat je vroeg op pensioen kan gaan zou ik zeggen.
[font=Times New Roman][size=3]Blablabala[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]je hebt nog nieks uitgelegd .[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Het is gemakkelijk om te zegen dat ik het niet wil verstaan(daar je nog nieks hebt uitgelegd)[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Waar blijft je argumentatie?8) [/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Die heb je niet he [/size][/font]
Oud 15 februari 2005, 05:13   #73
makepeace
Vreemdeling

Standaard

Aan de manier waarop je "niks" schrijft begrijp ik dat uitleggen weinig zin heeft bij jou.
Ik discusieer dan ook liever met mensen die openstaan voor een sereen debat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be