Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2005, 00:25   #61
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Waarom zou die man dood zijn in geval van splitsing? Ik woon aan de Nederlandse grens en ken geen enkel geval zoals jij hypothetisch voorstelt.
Voor de zoveelste keer:
Ambulanciers zijn dienstverleners, dus aan hen de taak om de taal van hun "klanten" te spreken. Als ze aan de taalgrens opereren en geacht worden over die grens heen ook hulp te bieden moeten ze dus die taal ook kennen. Dat geldt voor de taalgrens in België, maar ook voor bvb. de grenzen tussen Nederland en Duitsland, Frankrijk en Spanje, enz.
Ik snap gewoon niet waarom de belgicisten dit blijven tegenspreken, indien het omgekeerd was zouden jullie moord en brand schreeuwen.
In Nederland spreken zij dezelfde taal, geen vergelijking is mogelijk. Ik woon dichtbij Frankrijk en zal ook nooit taalproblemen met Franse ambulanciers hebben hè ... Dus je pleit voor tweetaligheid voor iedereen. In dat geval ben ik met jou eens. Wat ik bedoelde: het is geen kwestie van splitsing of geen splitising van België, Tubize zal altijd in Wallonië liggen en het is een alternatief indien Halle vol is.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 00:45   #62
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
In Nederland spreken zij dezelfde taal, geen vergelijking is mogelijk. Ik woon dichtbij Frankrijk en zal ook nooit taalproblemen met Franse ambulanciers hebben hè ... Dus je pleit voor tweetaligheid voor iedereen. In dat geval ben ik met jou eens. Wat ik bedoelde: het is geen kwestie van splitsing of geen splitising van België, Tubize zal altijd in Wallonië liggen en het is een alternatief indien Halle vol is.
Jij stelt: Die persoon zou overleden zijn als België gesplitst is. Met mijn voorbeeld over Nederland toon ik aan dat dit een flagrante leugen is, Nederland is immers een ander land en toch opereren hun ambulanciers ook hier. Je moet niet mijn antwoord uit de context trekken.
Waar pleit ik voor tweetaligheid voor iedereen?
Wat zou je trouwens vinden moest het geval omgekeerd zijn, een ambulancier die geen Frans kent?

Laatst gewijzigd door instromaniac : 15 februari 2005 om 00:49.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 01:13   #63
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij stelt: Die persoon zou overleden zijn als België gesplitst is. Met mijn voorbeeld over Nederland toon ik aan dat dit een flagrante leugen is, Nederland is immers een ander land en toch opereren hun ambulanciers ook hier. Je moet niet mijn antwoord uit de context trekken.
Waar pleit ik voor tweetaligheid voor iedereen?
Wat zou je trouwens vinden moest het geval omgekeerd zijn, een ambulancier die geen Frans kent?
In een gesplist België heb je nog minder kans dat ambulanciers uit Tubize tweetalig zijn. En in dat geval zou er geen "taalwet" meer zijn die al dan niet gebruikt zouden kunnen worden om een klacht in te dienen.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 09:03   #64
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Als het niet mogelijk is om Halle een eigen MUGdienst te geven EN die dienst wordt verzekerd door Tubize moeten ze daar tweetalig zijn. Lukt dit niet, dan moet er maar een dienst komen voor Halle en het Pajottenland.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 09:57   #65
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
In een gesplist België heb je nog minder kans dat ambulanciers uit Tubize tweetalig zijn. En in dat geval zou er geen "taalwet" meer zijn die al dan niet gebruikt zouden kunnen worden om een klacht in te dienen.
Dat is inderdaad waar, maar hopelijk zorgen we dan voor onze eigen diensten als sommige personen zo'n gebrek aan goede wil hebben.
Oud 15 februari 2005, 12:56   #66
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Hopelijk

Als de Vlaamse republiek enkel en alleen op hoop en goede voornemens gebouwd wordt, bouw je ze op drijfzand. Leve de Belgische realiteit. Laten we die proberen te verbeteren in plaats van ze te vervangen door een paar republiekjes met betwijfelbare levenskansen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 13:33   #67
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hopelijk

Als de Vlaamse republiek enkel en alleen op hoop en goede voornemens gebouwd wordt, bouw je ze op drijfzand. Leve de Belgische realiteit. Laten we die proberen te verbeteren in plaats van ze te vervangen door een paar republiekjes met betwijfelbare levenskansen.
Is het te moeilijk om op andere stellingen van me te antwoorden, of kan je je alleen maar verweren door te veralgemenen?
Oud 15 februari 2005, 13:39   #68
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hopelijk

Hoelang wilt u zo verder proberen? Nog een 175 jaar? De goede voornemens zien we in de Belgische realiteit, waar zo gezegd iedereen gelijk is, maar waar de Vlaming een derderangs burger is. België is ongetwijfeld het enige land ter wereld waar de belangrijkste bevolkingsgroep in zijn eigen hoofdstad geminacht en gehaat wordt, en er op de meeste plaatsen niet eens in zijn eigen taal terecht kan. Zo wordt men vandaag de dag in de meeste Brusselse ziekenhuizen nog steeds niet geholpen in het Nederlands. En hoelang wilt u nog dat we de Belgodemocratie slikken? Waar, ondanks het feit dat de Vlamingen zwaar in de meerderheid zijn (zelfs als we de verfranste Vlamingen in Brussel en omgeving niet meetellen), ze op het federale beleidsniveau ondervertegenwoordigd zijn. Ontwaak, beste Patriot!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 13:49   #69
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Waarom zou die man dood zijn in geval van splitsing? Ik woon aan de Nederlandse grens en ken geen enkel geval zoals jij hypothetisch voorstelt.
Voor de zoveelste keer:
Ambulanciers zijn dienstverleners, dus aan hen de taak om de taal van hun "klanten" te spreken. Als ze aan de taalgrens opereren en geacht worden over die grens heen ook hulp te bieden moeten ze dus die taal ook kennen. Dat geldt voor de taalgrens in België, maar ook voor bvb. de grenzen tussen Nederland en Duitsland, Frankrijk en Spanje, enz.
Ik snap gewoon niet waarom de belgicisten dit blijven tegenspreken, indien het omgekeerd was zouden jullie moord en brand schreeuwen.
Stelling : het is een schande dat dienstverleners die weten dat ze mogelijk Vlamingen naar het hospitaal moeten voeren geen Vlaams kennen.

Antwoord : het is zeker spijtig, maar een schande ... ? Tegenover beroepsbekwaamheid als ambulancier, zachtheid en vriendelijkheid tegenover lijdende mensen en hun omgeving is taalvaardigheid toch uitgesproken secundair. Natuurlijk is de taal van de patiënt spreken ook een teken van vriendelijkheid maar er zijn er zoveel andere ...

Stelling : laten we scheiden dat zulke dingen niet meer gebeuren.

Antwoord : gezien de actuele situatie zal weldra het gros van de vepleegteams (het basispersoneel) allochtoon zijn en dan zul je wel zien dat taal secundair is.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 14:03   #70
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Stelling : het is een schande dat dienstverleners die weten dat ze mogelijk Vlamingen naar het hospitaal moeten voeren geen Vlaams kennen.

Antwoord : het is zeker spijtig, maar een schande ... ? Tegenover beroepsbekwaamheid als ambulancier, zachtheid en vriendelijkheid tegenover lijdende mensen en hun omgeving is taalvaardigheid toch uitgesproken secundair. Natuurlijk is de taal van de patiënt spreken ook een teken van vriendelijkheid maar er zijn er zoveel andere ...

Stelling : laten we scheiden dat zulke dingen niet meer gebeuren.

Antwoord : gezien de actuele situatie zal weldra het gros van de vepleegteams (het basispersoneel) allochtoon zijn en dan zul je wel zien dat taal secundair is.
Wel ik zeg niet dat scheiding een oplossing brengt, maar deze situatie toont wel opnieuw aan dat de Franstaligen minder graag Nederlands leren dan omgekeerd.
Secundair zie ik dat helemaal niet. In de eerste plaats moet je met je patiënten kunnen communiceren. Hoe kan je dit doen als je de taal van je patiënt niet kent. Hoe ga je aan die persoon of aan de familie vragen wat er is gebeurd, waar het pijn doet, of ze ademhalingsproblemen hebben, welk giftig product ze hebben ingenomen, enz.? Met wat gebaren kan je uiteindelijk wel iets uitleggen, maar is elke seconde niet belangrijk in dit geval?
Waarom zouden het gros van de verpleegteams allochtoon zijn en waarom zouden die in Vlaanderen geen Nederlands kunnen? Denk je dat een ziekenhuis mensen die de taal niet eens kunnen zouden aannemen? Hoe zouden die allochtonen trouwens een verpleegsdiploma halen als ze niet eens Nederlands kunnen?

Laatst gewijzigd door instromaniac : 15 februari 2005 om 14:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be