Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2005, 17:47   #61
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waar het hier om gaat, is dat de koninklijke familie of het koninklijk huis regeert over het gehele land en dat daarom verwacht mag worden dat men op zijn minst de landstalen kent; in Nederland het Nederlands, in België het Nederlands, het Frans en het Duits.
Ge moet al ne krak zijn, wilde drie talen vlot[size=1](*) [/size]kunnen spreken, en liefst accentloos[size=1](*)[/size]

[size=1]
(*) de gevraagde taalkennis is de taalkennis die de Vlaamsgezinden vereisen: vloeiend, zonder accent. Kijk maar hoe ze op Prins F/L kakken, die toch in het NL uit de weg kan
[/size]

Laatst gewijzigd door rodeo : 24 februari 2005 om 17:47.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 18:08   #62
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De toekomstige president van de EU zal waarschijnlijk de 30 of 35 officiële talen van de EU niet machtig zijn. Puur theoretisch zou zijn nationale taal moeten volstaan ;
in de praktijk zal er wel geëost worden dat hij één van de werktalen redelijk beheerst
& daar gaat de officiele EU politiek van het multilinguïsme....

In België is het franstalig zijn van de regerende vorst en zijn opvolger(s) wel degelijk een probleem vermits ons land een monarchie is ; een ééntalige president zou
aanbaardbaar zijn vermits er geen erfopvolging is.. wie kan er nu iets hebben tegen
een zwarte duitstalige president(e) van onze federale republiek ??
Oud 24 februari 2005, 18:17   #63
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Ge moet al ne krak zijn, wilde drie talen vlot[size=1](*) [/size]kunnen spreken, en liefst accentloos[size=1](*)[/size]

[size=1]
(*) de gevraagde taalkennis is de taalkennis die de Vlaamsgezinden vereisen: vloeiend, zonder accent. Kijk maar hoe ze op Prins F/L kakken, die toch in het NL uit de weg kan
[/size]
Dat het staatshoofd perfect de taal kent van de meerderheid van de bevolking, vind ik niet meer dan normaal. Dat is in België dus niet het geval. Dat hij de talen kent van de minderheden ook, maar dat het dan met een accent is, vind ik ook vrij normaal. Heeft er hier al iemand de kroonprins zijn Duits gehoord?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 18:43   #64
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Dat het staatshoofd perfect de taal kent van de meerderheid van de bevolking, vind ik niet meer dan normaal. Dat is in België dus niet het geval. Dat hij de talen kent van de minderheden ook, maar dat het dan met een accent is, vind ik ook vrij normaal. Heeft er hier al iemand de kroonprins zijn Duits gehoord?
De meerderheid van Belgie woont in Vlaanderen;Klopt en de meesten spreken ook een beetje Nederlands.
Eén minderheid woont in Wallonie;en spreekt overwegend Frans
Eén minderheid woont in de Oost Kantons en spreekt redelijk goed Duits.

Wanneer men echter de taalkennis van alle 10 miljoen belgen bekijkt dan vermoed ik dat meerdere Vlamingen/Walen/Duitstaligen en anderstaligen een enorm spectrum van talen beheersen waarschijnlijk een verscheidenheid van meerdere tientallen. Ik denk dat Frans er als meest gekende taal uitkomt gevolgd door Engels, Nederlands en Duits, Italiaans en Spaans.

Nu lijkt het mij toch logisch als iemand de Belgische bevolking wil toespreken dat hij dit doet in onberispelijk Frans, daarmee slaat hij de meeste vliegen in één klap en dan voor de minderbegaafde ééntaligen nog eens in de respectievelijke streektaal langzaam herhalen.
Of niet soms???

Ben eens benieuwd wie ik nu weer op zijn paard gejaagd heb Hihihi
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 18:54   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Nu lijkt het mij toch logisch als iemand de Belgische bevolking wil toespreken dat hij dit doet in onberispelijk Frans, daarmee slaat hij de meeste vliegen in één klap en dan voor de minderbegaafde ééntaligen nog eens in de respectievelijke streektaal langzaam herhalen.
Of niet soms???
Ja, dat was logisch in de 19e eeuw toen het Frans de enige ambtelijke taal van België was. Anno 2005 echter niet meer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 19:02   #66
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
De meerderheid van Belgie woont in Vlaanderen;Klopt en de meesten spreken ook een beetje Nederlands.
Eén minderheid woont in Wallonie;en spreekt overwegend Frans
Eén minderheid woont in de Oost Kantons en spreekt redelijk goed Duits.

Wanneer men echter de taalkennis van alle 10 miljoen belgen bekijkt dan vermoed ik dat meerdere Vlamingen/Walen/Duitstaligen en anderstaligen een enorm spectrum van talen beheersen waarschijnlijk een verscheidenheid van meerdere tientallen. Ik denk dat Frans er als meest gekende taal uitkomt gevolgd door Engels, Nederlands en Duits, Italiaans en Spaans.

Of niet soms???

Ben eens benieuwd wie ik nu weer op zijn paard gejaagd heb Hihihi
Met zo´n zever jaagt u niemand op zijn paard.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 19:06   #67
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

[size=1]
[/size]
Vloeiend met accent mag ook, maar dat is ook al teveel gevraagd in België.

Overigens spreekt Máxima vloeiend Spaans, Engels en Nederlands, terwijl koningin Beatrix uitstekend Nederlands, Engels en Duits spreekt. In Luxemburg schakelen ze zonder problemen tussen Luxemburgs, Frans, Duits en ook Engels. Je hoeft dus 'gene krak' te zijn, je moet gewoon willen. Als Albert, Filip, Laurent en co. vanaf de geboorte consequent tweetalig waren opgevoed, zouden ze nu vloeiend en accentloos Nederlands spreken. Maar blijkbaar vond de koninklijke familie het niet nodig om goed Nederlands te leren, want de Belgische prinsen kunnen amper in het Nederlands uit de voeten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 23:17   #68
querty
Provinciaal Statenlid

querty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[size=1]
[/size]
Het is niet de koninklijke familie die over het land regeert, het is de koning die over het land regeert. Deze kent de drie landstalen zeer goed. In prins Filip zijn talenkennis zie ik eigenlijk ook geen probleem. Aangezien hij later koning wordt zal hij ook de drie landstalen moeten kennen. De andere leden van de koninklijke familie moeten zelf uitmaken of ze de landstalen zeer goed willen kennen.

Trouwens wat is goed Nederlands. Zij spreken dat met een accent. Allez prinses Mathilde en Prinses Claire dan toch. Maar een West-Vlaming heeft ook een ander accent dan een Limburger of een Antwerpenaar. Dus wie moet hier nu eigenlijk naar zijn oren krijgen? Of beter gezegd wat maakt het eigenlijk uit? Als we prinses Mathilde horen spreken in het Nederlands begrijp ik perfect wat zij bedoelt. Net zo bij prins Laurent. Voor mij moet dat geen 10 op 10 zijn. Zelfs mijnheer di Rupo was te verstaan in de Laatste Show ook al was zijn Nederlands niet zonder fouten.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 11:26   #69
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als Albert, Filip, Laurent en co. vanaf de geboorte consequent tweetalig waren opgevoed, zouden ze nu vloeiend en accentloos Nederlands spreken.
Probeer wat consequent te zijn.... als de ene Vlaamsnationalist al toegeeft dat Albert en Laurent deftig Nederlands spreken...
Laurent is opgevoed in VL! En Alberreken spreekt vlot NL
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be