![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
[size=1] (*) de gevraagde taalkennis is de taalkennis die de Vlaamsgezinden vereisen: vloeiend, zonder accent. Kijk maar hoe ze op Prins F/L kakken, die toch in het NL uit de weg kan [/size]
Laatst gewijzigd door rodeo : 24 februari 2005 om 17:47. |
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
Europees Commissaris
|
De toekomstige president van de EU zal waarschijnlijk de 30 of 35 officiële talen van de EU niet machtig zijn. Puur theoretisch zou zijn nationale taal moeten volstaan ;
in de praktijk zal er wel geëost worden dat hij één van de werktalen redelijk beheerst & daar gaat de officiele EU politiek van het multilinguïsme.... In België is het franstalig zijn van de regerende vorst en zijn opvolger(s) wel degelijk een probleem vermits ons land een monarchie is ; een ééntalige president zou aanbaardbaar zijn vermits er geen erfopvolging is.. wie kan er nu iets hebben tegen een zwarte duitstalige president(e) van onze federale republiek ??
|
|
|
#63 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Eén minderheid woont in Wallonie;en spreekt overwegend Frans Eén minderheid woont in de Oost Kantons en spreekt redelijk goed Duits. Wanneer men echter de taalkennis van alle 10 miljoen belgen bekijkt dan vermoed ik dat meerdere Vlamingen/Walen/Duitstaligen en anderstaligen een enorm spectrum van talen beheersen waarschijnlijk een verscheidenheid van meerdere tientallen. Ik denk dat Frans er als meest gekende taal uitkomt gevolgd door Engels, Nederlands en Duits, Italiaans en Spaans. Nu lijkt het mij toch logisch als iemand de Belgische bevolking wil toespreken dat hij dit doet in onberispelijk Frans, daarmee slaat hij de meeste vliegen in één klap en dan voor de minderbegaafde ééntaligen nog eens in de respectievelijke streektaal langzaam herhalen. Of niet soms??? Ben eens benieuwd wie ik nu weer op zijn paard gejaagd heb Hihihi |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Overigens spreekt Máxima vloeiend Spaans, Engels en Nederlands, terwijl koningin Beatrix uitstekend Nederlands, Engels en Duits spreekt. In Luxemburg schakelen ze zonder problemen tussen Luxemburgs, Frans, Duits en ook Engels. Je hoeft dus 'gene krak' te zijn, je moet gewoon willen. Als Albert, Filip, Laurent en co. vanaf de geboorte consequent tweetalig waren opgevoed, zouden ze nu vloeiend en accentloos Nederlands spreken. Maar blijkbaar vond de koninklijke familie het niet nodig om goed Nederlands te leren, want de Belgische prinsen kunnen amper in het Nederlands uit de voeten. |
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Trouwens wat is goed Nederlands. Zij spreken dat met een accent. Allez prinses Mathilde en Prinses Claire dan toch. Maar een West-Vlaming heeft ook een ander accent dan een Limburger of een Antwerpenaar. Dus wie moet hier nu eigenlijk naar zijn oren krijgen? Of beter gezegd wat maakt het eigenlijk uit? Als we prinses Mathilde horen spreken in het Nederlands begrijp ik perfect wat zij bedoelt. Net zo bij prins Laurent. Voor mij moet dat geen 10 op 10 zijn. Zelfs mijnheer di Rupo was te verstaan in de Laatste Show ook al was zijn Nederlands niet zonder fouten.
|
|
|
|
#69 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Laurent is opgevoed in VL! En Alberreken spreekt vlot NL
|
|