Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe moet Wallonië ontwikkeld worden?
Onze economische hulp laten afhangen van het kiezen van Vlaamse bestuurders 4 19,05%
Militair de PS uitschakelen 2 9,52%
Wapens verdelen onder tegenstanders van het PS-regime 4 19,05%
Stoppen met geld sturen naar Wallonie(vluchtelingenstromen, criminelen die in vlaanderen komen roven, overbevolking hier blijft,...) 11 52,38%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2005, 12:46   #61
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Ik woon sinds kort in Vlaanderen, maar ik heb men hele leven in Brussel gewoond en gestudeerd. Bijgevolg kan je wel stellen dat ik me in een goede positie bevind om over de Brusselse situatie oordelen. Mijn ervaring leert me dat de Franstalige arrogantie er nog steeds hoogtij viert:
-Enkel in uitgesproken Vlaamse cafeetjes kan je voor een frisse pint nog in het Nederlands terecht.
-Ik heb het meermaals meegemaakt dat de politiepatrouilles er zonder Nederlanstalige pv's op stap gaan. Op het politiecommissariaat krijgt men pas na aandringen en veel geduld een "le néerlandophone de service" ter beschikking.
-Het MIVB-personeel is, op een uitzondering na, ééntalig.
-In veel winkels wordt je zeer vaak scheef bekeken wanneer je het personeel in het Nederlands aanspreekt. Het is ook opvallend dat het meestal mensen van vreemde origine zijn die de moeite doen om je in het Nederlands te helpen.
-Het CGKRM zou jaren bezig zijn , moest ik elke keer dat ik voor "sale Flamin" wordt uitgescholden, klacht indienen.
-Erasmusstudenten uit Nederland die dachten hier in hun taal terecht te kunnen, klagen steen en been over de arrogantie van Brusselaars.
-...

(*) Voor Vlamingen die ooit een bezoekje aan Brussel zouden brengen, raad ik deze cafeetjes aan: den bizon, Monk, Dada, den Walvis, den Barapaat en de Gele porei
Ergens kan ik uw standpunt begrijpen. Als Franstalige Brusselaar, geef ik toe dat ik me voel als een vis in het water in Brussel en dat het niet alle dagen gemakkelijk moet zijn voor de Vlamingen die in Brussel wonen. Ik ben ook zeker dat je meer op je gemak in Vlaanderen bent.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2005, 14:02   #62
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ergens kan ik uw standpunt begrijpen. Als Franstalige Brusselaar, geef ik toe dat ik me voel als een vis in het water in Brussel en dat het niet alle dagen gemakkelijk moet zijn voor de Vlamingen die in Brussel wonen. Ik ben ook zeker dat je meer op je gemak in Vlaanderen bent.
Wat betreft mijn verhouding met het staatsapparaat voel ik me inderdaad meer op mijn gemak in Vlaanderen. Maar dat is dan ook alles.

Een groot deel van mijn familie* en vriendenkring woont evenwel nog in Anderlecht. Mijn studenten- en uitgaansleven is volledig gericht op Brussel. Ik ken de leuke cafeetjes en ik kan er genieten van een uitstekend netwerk van Vlaamse Jeugdhuizen. Kortom, ik voel er me thuis en hoop er ooit terug te gaan wonen.

(*) Mijn familie is al generaties lang verbonden met Anderlecht. Zoek in je telefoonbeok naar één van de meest voorkomende Nederlandstalige familienamen en je kent de mijne.

Laatst gewijzigd door Xenon : 1 maart 2005 om 14:06.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2005, 14:49   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat betreft mijn verhouding met het staatsapparaat voel ik me inderdaad meer op mijn gemak in Vlaanderen. Maar dat is dan ook alles.

Een groot deel van mijn familie* en vriendenkring woont evenwel nog in Anderlecht. Mijn studenten- en uitgaansleven is volledig gericht op Brussel. Ik ken de leuke cafeetjes en ik kan er genieten van een uitstekend netwerk van Vlaamse Jeugdhuizen. Kortom, ik voel er me thuis en hoop er ooit terug te gaan wonen.

(*) Mijn familie is al generaties lang verbonden met Anderlecht. Zoek in je telefoonbeok naar één van de meest voorkomende Nederlandstalige familienamen en je kent de mijne.
Anderlecht is nog een tweetalige gemeente, vergeleken met andere gemeenten als Ukkel, Vorst, Sint-Lambrecht Woluwe, Sint-Pieters Woluwe, Auderghem, Elsene of Watermael-Bosvoorde waar je echt voel dat die vooral Franstalige gemeenten zijn.
Oud 1 maart 2005, 15:16   #64
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Anderlecht is nog een tweetalige gemeente, vergeleken met andere gemeenten als Ukkel, Vorst, Sint-Lambrecht Woluwe, Sint-Pieters Woluwe, Auderghem, Elsene of Watermael-Bosvoorde waar je echt voel dat die vooral Franstalige gemeenten zijn.
Inderdaad, ik ben trouwens niet de enige die het zuidoosten van het Brussels Gewest associeert met Franstalige chichi-matantes die hun ganse dag vullen met het uitlaten van hun poedel.
Oud 1 maart 2005, 16:18   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik ben trouwens niet de enige die het zuidoosten van het Brussels Gewest associeert met Franstalige chichi-matantes die hun ganse dag vullen met het uitlaten van hun poedel.
Overdrijf toch niet. Ik heb persoonlijk liever die gemeenten dan gemeenten als Anderlecht, Jette, Ganshoren of Koekelberg die me helemaal niet aantrekken. Maar ja, ieder zijn mening.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be