Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wallonie vervlaamsen, en waarom niet?
Ik ben ervoor 22 41,51%
Ik ben ertegen 29 54,72%
hoedanook onmogelijk te realizeren 11 20,75%
geen mening 4 7,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2005, 15:53   #61
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik heb een voorstel.

Er wordt de Vlamingen dikwijls verweten dat ze de verschillen tussen hun volk en de Walen overdrijven, terwijl we toch beter allemaal Belgen zijn.

Waarom zouden we dan niet gewoon heel Wallonie vervlaamsen? Laten we het onderwijs over heel Belgie gewoon in het Nederlands geven. Hetzelfde Vlaamse onderwijs-programma voor de Walen. Een beetje zoals we in Vlaanderen de Franstalige bourgeoisie met succes hebben vervlaamst.

Binnen 25 jaar is Wallonie even Vlaams als Vlaanderen en kunnen we als een volk verder. Het enig probleem is de Koninklijke familie, vooral vanwege de vrij lage bekwaamheid van haar 'nieuwe generatie', maar daar vinden we wel iets op.

Wat denken jullie hiervan?
Ik denk persoonlijk dat héél Wallonië vervlaamsen een beetje te veel van het goed is.
Op dit ogenblik is al 5% (de Ardennen) verhollandst.

Als wij ons met onze generatie nu eens voorlopig bezig hielden met de eenmaking van Brabant onder een eentalige Vlaamse Vlag dan was er toch geen probleem.

De hardleerse Walen of diegenen (lees: domme of analfabetische) die zich onmogelijk de taal kunnen eigen maken van diegenen die hun sponsoren/voeden/beschermen/onderwijzen/voor hun werken enz moeten volgens mij wel een plaats aangeboden krijgen in het multikulturele Brussel waar er spijkerharde garanties moeten zijn voor de vrijheid van privégebruik van ieders taal.
Dat die multikulturele gemeenschap in Brussel aldus ook het vorstenhuis van saxen-coburg als voortrekkers van datzelfde multikulturele paradijs verdienen (en dienen te onderhouden) spreekt uiteraard vanzelf.

Moest ik B De Wever heten en ik moest worden opgeroepen om deel te nemen aan de bekende, futiele en tijdverslindende biechtstoelprocedure zou ik met niets minder dan deze eisen komen aandraven.

Ik zou ook graag plan B willen duiden.
Waarom geven wij als Vlamingen niet een stukje van Vlaanderen aan Brussel als wij een corridor krijgen tot in Duitsland om onze eigen Ijzeren Rijn te mogen bouwen?
DWZ Wij krijgen Luik en de Oostkantons en zij krijgen een stukje Brussel.

Maar dit laatste is slechts plan B hoor. Alleen te gebruiken als plan A wordt verworpen.
Oud 25 februari 2005, 16:07   #62
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Nu we toch bezig zijn, kunnen we misschien direct een corridor tot aan de Middellandse Zee eisen. Dit zou het mogelijk maken om zonder payage te betalen naar Benidorm te rijden.
Oud 25 februari 2005, 16:14   #63
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik ga niet naar RIJSEL, ik ga naar LILLE.
Vreemde redenering... Als Franstalige zeg je dan iuiteraard ook dat je naar ANTWERPEN gaat, en niet naar ANVERS... Rijsel is overigens nooit een Nederlandstalige stad geweest (toch niet in de recentere geschiedenis): het was de hoofdstad van 'la Flandre gallicante' oftewel 'Waals Vlaanderen'. Er is niks mis mee om streken of steden in je eigen taal aan te duiden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 16:15   #64
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Nu we toch bezig zijn, kunnen we misschien direct een corridor tot aan de Middellandse Zee eisen. Dit zou het mogelijk maken om zonder payage te betalen naar Benidorm te rijden.
Dat doet me eraan denken: in 1919 eisten dolgedraaide Belgische nationalisten een corridor in Duitsland tot aan de Rijn... Als ik me niet vergis eisten ze daarbij Duisburg of Dortmund op als 'haven' aan die rivier (heeft iemand dat kaartje?)...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 25 februari 2005, 16:17   #65
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik heb een voorstel.

Er wordt de Vlamingen dikwijls verweten dat ze de verschillen tussen hun volk en de Walen overdrijven, terwijl we toch beter allemaal Belgen zijn.

Waarom zouden we dan niet gewoon heel Wallonie vervlaamsen? Laten we het onderwijs over heel Belgie gewoon in het Nederlands geven. Hetzelfde Vlaamse onderwijs-programma voor de Walen. Een beetje zoals we in Vlaanderen de Franstalige bourgeoisie met succes hebben vervlaamst.

Binnen 25 jaar is Wallonie even Vlaams als Vlaanderen en kunnen we als een volk verder. Het enig probleem is de Koninklijke familie, vooral vanwege de vrij lage bekwaamheid van haar 'nieuwe generatie', maar daar vinden we wel iets op.

Wat denken jullie hiervan?
Ik heb een beter voorstel, als we dan toch in het wilde weg aan 't kletsen zijn... een ruil met Zuid-Afrika! We halen alle Afrikaners naar hier en sturen alle Walen naar ginder. Voor de Walen is het heel erg leuk, want ze krijgen alle dagen mooi weer en ze hebben voldoende nieuwe landgenoten waarmee ze echt solidair kunnen zijn, en met de Afrikaners krijgen de Vlamingen eindelijk eens toffe buren (en ik ben benieuwd hoe 'Marche-en-Famenne' in het Afrikaans klinkt).
Oud 25 februari 2005, 16:26   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik heb een beter voorstel, als we dan toch in het wilde weg aan 't kletsen zijn... een ruil met Zuid-Afrika! We halen alle Afrikaners naar hier en sturen alle Walen naar ginder. Voor de Walen is het heel erg leuk, want ze krijgen alle dagen mooi weer en ze hebben voldoende nieuwe landgenoten waarmee ze echt solidair kunnen zijn, en met de Afrikaners krijgen de Vlamingen eindelijk eens toffe buren (en ik ben benieuwd hoe 'Marche-en-Famenne' in het Afrikaans klinkt).
We kunnen ook anders denken. En Vlaanderen totaal verfransen. Zodat België een 100% Franstalig land wordt!!! (tegenreactie van uw belachelijke voorstel).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 16:31   #67
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kunnen ook anders denken. En Vlaanderen totaal verfransen. Zodat België een 100% Franstalig land wordt!!! (tegenreactie van uw belachelijke voorstel).
Been there, done that.

Het is de bedoeling dat je hier met frisse ideëen afkomt.
Oud 25 februari 2005, 16:52   #68
querty
Provinciaal Statenlid

querty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
en als we het eens anders aanpakken ?

we zoeken wat marginale dorpen in wallonie aan de taalgrens, met een inwonersaantal van 3 a 400 walen ... we sturen naar elk van die dorpen 500 vlamingen die er gaan wonen en na de volgende verkiezingen eisen we dat ze - daar er een meerderheid vlaams was - bij vlaanderen worden gevoegd.

warrom spelen wij het altijd op 't defensief ? we moeten de rollen eens omkeren, wedden dat BHV dan snel gesplitst zal zijn ZONDER uitbreiding van brussel ?

mvg.melf
Allemaal goed en wel maar vind maar eens direct 500 Vlamingen die dat willen doen. Jij stelt een hele volksverhuis voor.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 16:59   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door querty
Allemaal goed en wel maar vind maar eens direct 500 Vlamingen die dat willen doen. Jij stelt een hele volksverhuis voor.
Vlamingen die naar Wallonië zouden gaan leven? In de ogen van Vlaamsgezinden zouden die Vlamingen verraders zijn omdat ze bij-om het te zeggen in hun eigen termen-"de vijand" zouden gaan. Ze zouden contacten met Franstaligen hebben, wat niet kan voor de Vlaamsgezinden omdat dat volgens hen niet "in" is. Het motto van de Vlaamsgezinden is het volgende : "haat alles wat niet Vlaams is".
Oud 25 februari 2005, 17:00   #70
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Laten we een volledig nieuwe taal invoeren in gans België, zoals bijvoorbeeld "Esperanto" 8)
Of een mengeling van Frans en Nederlands. 60 % Nederlands en 40 % Frans
Vlaamse efficiëntie = 0
Oud 25 februari 2005, 17:00   #71
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Een schoon huis en een tuin met een tuinkot en er zullen veel afkomen. Wees gerust.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 17:05   #72
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat heeft niets te maken met Germaanse talen, maar met de talen zelf. Engels boeit de Franstaligen meer dan het Nederlands. En waarom Spaans in het plaats van Engels?
Als we dat zo mogen gaan geloven wordt de voertaal in het federale parlement straks Engels. Want hier in Noord-België hebben de jongeren ook meer sympathie voor het Engels. Dan zou het Vlaams-nationalisme ook uitsterven want dan gaan er geen taalproblemen meer zijn en wordt België weer een unitaire staat.
Vlaamse efficiëntie = 0
Oud 25 februari 2005, 17:08   #73
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
En daar hebben we toch alle bejaarden bijeen en dan kunnen we daar dan het Vlaams Nationaal Zangfeest houden. Dat gaat dan in een moeite door.
Vlaamse efficiëntie = 0
Oud 25 februari 2005, 17:12   #74
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen die naar Wallonië zouden gaan leven? In de ogen van Vlaamsgezinden zouden die Vlamingen verraders zijn omdat ze bij-om het te zeggen in hun eigen termen-"de vijand" zouden gaan. Ze zouden contacten met Franstaligen hebben, wat niet kan voor de Vlaamsgezinden omdat dat volgens hen niet "in" is. Het motto van de Vlaamsgezinden is het volgende : "haat alles wat niet Vlaams is".
Waar haal je dat vandaan? Die mensen zouden een soort van missionarissen of kolonisten zijn. En natuurlijk zouden ze contact hebben met de Walen, om ze te beschaven, maar met een speciaal kostuum en met de nodig inentingen tegen razernij en varkenspest.

Dit pak heeft de juiste kleur!
Oud 25 februari 2005, 17:17   #75
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Waar haal je dat vandaan? Die mensen zouden een soort van missionarissen of kolonisten zijn. En natuurlijk zouden ze contact hebben met de Walen, om ze te beschaven, maar met een speciaal kostuum en met de nodig inentingen tegen razernij en varkenspest.

Dit pak heeft de juiste kleur!
Ik heb nooit iemand gezien die zo tegen de Franstaligen was. Ik spreek van u natuurlijk...................
Oud 25 februari 2005, 18:04   #76
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Nog nooit op een Waals forum geweest zeker? Je moet maar zeggen dat je Vlaming bent, en je wordt direct voor alles en nog wat uitgescholden door dat krapuul.
Oud 25 februari 2005, 18:06   #77
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door querty
Allemaal goed en wel maar vind maar eens direct 500 Vlamingen die dat willen doen.
Pas maar op, want de bouwgrond is ginder goedkoop. Vlamingen en bouwen...
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 18:10   #78
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Nog nooit op een Waals forum geweest zeker? Je moet maar zeggen dat je Vlaming bent, en je wordt direct voor alles en nog wat uitgescholden door dat krapuul.
Onzin. Ik geloof er niets van.
Oud 25 februari 2005, 19:26   #79
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Ik geloof er niets van.
Kan u me enkele namen geven van Waalse fora, ik ga het eventjes kijken of het er nog staat, maar ik ben wel de naam vergeten van dat forum.
Oud 25 februari 2005, 19:53   #80
Brigant
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Welke verloren gebieden??????????? Als je het over Edingen enz......... hebt, is het nu in Wallonië en niets zal veranderen. Tenminste je voor een burgeroorlog bent.............
De gebieden van het Hertogdom....

Brigant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be