![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1555 http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1598 En dat het vroeger allemaal beter was is dikke bullshit, want ik weet wel beter. Als je wil vergelijken met het verleden moet je niet alleen vergelijken met de Golden Sixties (toen het ekonomisch goed ging), maar ook met de slechtste periodes in de 19de eeuw (toen onze samenleving veel gewelddadiger was en de gevangenissen volzaten met kinderen die uit honger een brood gestolen hadden) en ook met de twee wereldoorlogen (toen was het evenmin veilig en vielen vele doden). En dan moet men ook eens durven vergelijken met de toestand in Latijns-Amerikaanse sloppenwijken en met oorlogsgebieden, om dan waarschijnlijk tot de vaststelling te komen dat de migrantenwijken in onze streken daarbij vergeleken paradijzen zijn. Want wat men ook mag beweren, wij leven ondanks alles in een van de meest welvarende en meest veilige gebieden op Aarde. Zo hebben wij hier al meer dan een halve eeuw geen oorlog meer in West-Europa gekend, en dat is een hele vooruitgang met de tijd dat men hier oorlog als de hygiëne van de politiek beschouwde. Niet dat er bij ons helemaal geen problemen meer bestaan, maar Einstein zei ooit dat alles relatief is. Was het 20 �* 40 jaar geleden veiliger? Dan moest je maar eens aan andersdenkenden uit die tijd vragen hoe zij toen door de politie werden behandeld. Voor een mening of uiterlijk die van de norm afweek werd je door de Rijkswacht algauw als een staatsgevaarlijk individu beschouwd, werd je voortdurend tegengehouden voor een identiteitskontrole of zelfs zonder reden in elkaar geklopt, werd je door hen bespioneerd,... terwijl men de jeugdbendes ongemoeid liet. Blijkbaar vond men mensen met een eigen mening toen gevaarlijker dan echte kriminelen. Ook plaatselijke burgemeesters durfden wel eens de politie in te schakelen om een persoonlijke vete met een kritikus op hun beleid te beslechten. Hoezo geen politiestaat? Alleen was die voor de grote meerderheid van de bevolking niet zichtbaar omdat ze toen nog braaf meeliepen met wat de machthebbers wilden. Ja, mensen die anderen onrecht aandoen moeten aangepakt worden en zich voor hun daden verantwoorden. Dat spreekt vanzelf. Maar neen, ik heb geen politiestaat over voor een vals gevoel van veiligheid. Dit kan alleen maar leiden tot maatschappelijke sklerose. Men wil inleveren voor een vrijheid waarvoor velen hard hebben gevochten. Ik vind dit een belediging voor al die mensen die hun werk, hun vrijheid, hun gezondheid, of zelfs hun leven verloren hebben voor onze huidige demokratische vrijheden. Voorbeelden in het verleden en in het buitenland bewijzen dat onveiligheidshysterie op den duur wél tot een politiestaat leidt. En waar er een politiestaat is wordt er gesnoeid op de burgerrechten en demokratische vrijheden, en duikt machtsmisbruik de kop op. Wie meer veiligheid eist zou dit er ook eens mogen bijvermelden. Ik denk trouwens dat men een belangrijke oorzaak van onveiligheid over het hoofd ziet: de voortdurend toenemende stress door steeds hoger wordende prestatiedruk in onze maatschappij, waardoor er bijvoorbeeld veel huiselijke drama's met gezinsmoorden gebeuren. Dat haalt dan eventjes het nieuws, maar daarna is men het weer vergeten. Ik heb elders al geschreven dat ik begrip kan opbrengen voor mensen die slachtoffer zijn van kleine kriminaliteit en vind dat ze gerechtigheid mogen eisen. Ik heb ook elders geschreven dat huiselijk geweld moet aangepakt worden. En ik heb ook ergens geschreven dat mensen de politie met wat minder pietluttigheden moeten lastigvallen, zodat die zich meer met de bestrijding van kriminaliteit kan bezighouden. Maar ik verzet mij wel tegen dat opbod in veiligheid omdat dit uiteindelijk zal leiden tot een betuttelende politiestaat waarin niets meer mag en alles verboden is, en waarin uiteindelijk zal worden ingeleverd op de burgerrechten en demokratische rechten. En ik verzet mij eveneens tegen een overdreven onveiligheidshysterie omdat op den duur iedereen bang wordt van zijn/haar eigen schaduw. Leven is een risiko op zichzelf. Als je bang bent van de risiko's van het leven, dan moet je ophouden met leven of op een afgelegen onbewoond eiland gaan wonen. Als je altijd risiko's vermijdt zul je misschien nooit iets tegenkomen maar zul je ook geen erg interessant leven hebben. Avonturiers ontdekken nieuwe werelden, bangerikken niet. Risiko's leren inschatten en binnen bepaalde grenzen houden en er mee leren leven is uiteindelijk beter dan jezelf angstig opsluiten en vanachter je gordijntje zitten gluren naar de Boze Buitenwereld (om dan uiteindelijk toch nog je nek te breken door in de badkamer uit te glijden en weken later in verregaande staat van ontbinding te worden teruggevonden nadat buren vonden dat er een vreemd geurtje uit je huis kwam en er opvallend veel vliegen op de ruit van je badkamer zaten).
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Oeps!
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Dubbele post
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |