Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Volgens welk model valt België uit elkaar?
Niet, België blijft ondanks alles samen 14 25,45%
Tsjechoslowakije 36 65,45%
Joegoslavië 1 1,82%
Oostenrijk-Hongarije 0 0%
een ander model, nl... 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2005, 00:45   #61
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat zou er nog aan mankeren tussen soortgenoten. Toch zijn de schisma's bij de Vlaams-nationalisten groot en diep.
volgens mij zijn er maar 2 stromingen binnen het Vlaams-nationalisme: zij die een onafhankelijk Vlaanderen willen (dat is naar mijn gedacht de grootste groep waar ik ook toe behoor) en zij die Vlaanderen bij Nederland willen hechten, maar beide groepen streven 1 gezamenlijk doel na: de ontbinding van België
Oud 14 maart 2005, 01:18   #62
Najim
Partijlid

Najim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Hoe zal België uit elkaar vallen? Of zal dit juist niet gebeuren?

Zal men elkaar uitmoorden voor Brussel naar Joegoslavisch model?

Of zal een rechts Vlaanderen een links Wallonië afstoten zoals in Tsjechoslowakije?

Of zal België opgedeeld worden door de grootmachten, zoals Oostenrijk-Hongarije?

Of zijn er nog modellen?
Hoe gaan ze uit mekaar? Als vijanden of vrienden? Hoeveel is er nodig om bloedgieten te veroorzaken? Stel dat extremisten dán toeslaan zoals in Nederland het geval was en als net het land temidden van een scheiding zit?

Ik herinner me een vrouw uit Joegoeslavië die ongeveer het volgende zei op het VRT Journaal "Ik had nooit gedacht dat het in mijn straat zou gebeuren.".

Ik gok op een rel, en dan...
Oud 14 maart 2005, 01:21   #63
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Komen de flaminganten massaal op straat? Ik dacht het niet.

Inderdaad, de wereld evolueert. Maar naar grotere gehelen, niet naar kleinere.

Ga in Frankrijk, Duitsland, Groot-Britannië of Griekenland eens zeggen dat de natiestaten hebben afgedaan? Ze zouden je nogal uitlachen. En als ze van hun macht verliezen, is het meestal niet aan regio's, maar aan een groter geheel zoals de Europese Unie.
bubbeliaanse selectieve blindheid volume 5211379: in de recente geschiedenis is er maar 1 geval bekend van een samenvoeging van landen: namelijk de hereniging van Duitsland en dit omdat de Oost-Duitsers en West-Duitsers altijd al 1 volk zijn geweest die opeens door een extreem-links regime van mekaar werden gescheiden.

omgekeerd zijn de voorbeelden iets talrijker:
1991: splitsing van de Sovjetunie in Rusland, Oekraïne, Wit-Rusland, Estland, Letland, Litouwen, Moldavië, Armenië, Azerbaidzjan, Georgië, Kazachstan, Kirgistan, Oezbekistan, Tadjikistan en Toerkmenistan
1991-1992: splitsing van Joegoslavië in Slovenië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Servië-Montenegro en Macedonië
1993: splitsing van Tsjechoslowakije

in Rusland is nu nog altijd een onafhankelijkheidsstrijd aan de gang in Tsjetsjenië

ook Servië & Montenegro zijn niet 1 land maar 2 aparte landen met een gemeenschappelijke vlag. zelfs Servië op zich is geen geheel maar een verzameling van verschillende landen: Servië, Vojvodina en Kosovo die elk in meer of mindere mate beschikken over zelfbestuur

andere landen die zich afgesplitst hebben zijn
Eritrea van Ethiopië (1993) en Oost-Timor van Indonesië (2002) maar ook eerder Noorwegen van Zweden (1905) en Ierland van Groot-Brittannië (1921).

en ook nu zijn er separatistische bewegingen in Schotland, Noord-Ierland, Baskenland, Catalonië, Corsica, Quebec, Koerdistan, Tibet, Kashmir en Sri Lanka

van veel evolutie naar grotere delen lijkt me dus niet veel sprake, wat wel kan is dat landen zich op politieke economische of andere vlakken verenigen (zoals de Benelux, EU, USA, ASEAN, ESA, NAVO, UN, enz. telkens is er sprake van een intense samenwerking, maar nooit komt de eigenheid van een land of volk in gevaar, zelfs voor militaire acties moet naast een UNO- of NAVO-logo altijd de eigen vlag ook prijken..

heb het al vaak genoeg gezegd en zal het maar herhalen totdat minstens één bubbel het snapt die het dan hopelijk uitlegt aan zijn collega's: Vlaanderen en Wallonië hoeven niet in ruzie uit mekaar te gaan: een vreedzaam scenario als in Tsjechoslowakije is wat iedereen wel wil en na de scheiding kunnen beide landen goeie economische en andere relaties met makaar onderhouden....
Oud 14 maart 2005, 01:23   #64
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Najim
Hoe gaan ze uit mekaar? Als vijanden of vrienden? Hoeveel is er nodig om bloedgieten te veroorzaken? Stel dat extremisten dán toeslaan zoals in Nederland het geval was en als net het land temidden van een scheiding zit?

Ik herinner me een vrouw uit Joegoeslavië die ongeveer het volgende zei op het VRT Journaal "Ik had nooit gedacht dat het in mijn straat zou gebeuren.".

Ik gok op een rel, en dan...
geweld kan altijd voorkomen: kijk naar 'democratisch' Turkije waar een rustige vrouwenbetoging hardhandig uiteen wordt gemept, dit betekent echter niet dat d�*t de norm moet zijn om Vlaanderen onafhankelijk te maken
Oud 14 maart 2005, 01:44   #65
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
175 jaar belgisistishe francophone indoctrinatie

1) Dat kan wel gebeuren
2) Nee, want ik schaam me voor dit voddenland
3) Ik zie meer Vlaamse Leeuwen op 11 juli dan tricoloor wc-papier in een heel jaar
Da's een schitterende vergelijking ... En wat hebt u het liefst ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 07:22   #66
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Komen de flaminganten massaal op straat? Ik dacht het niet.

Inderdaad, de wereld evolueert. Maar naar grotere gehelen, niet naar kleinere.

Ga in Frankrijk, Duitsland, Groot-Britannië of Griekenland eens zeggen dat de natiestaten hebben afgedaan? Ze zouden je nogal uitlachen. En als ze van hun macht verliezen, is het meestal niet aan regio's, maar aan een groter geheel zoals de Europese Unie.
haha, en jij wil onvoorwaardelijke trouw in de eeuwen der eeuwen aan ons belgenlandje?
sjonge sjonge hoe speel jij het klaar om je eigen verklaringen goed te blijven praten??!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 09:29   #67
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Ik hoop vreedzaam. Ik haat bloedvergieten.
Ik hoop hetzelfde.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 10:32   #68
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
haha, en jij wil onvoorwaardelijke trouw in de eeuwen der eeuwen aan ons belgenlandje?
sjonge sjonge hoe speel jij het klaar om je eigen verklaringen goed te blijven praten??!
je bent me voor, ik stelde inderdaad ooit de vraag aan de bubbels of belgie ooit kan opgaan in een groter unitair geheel en het antwoord was negatief, belgie moet en zal de eeuwigheid trotseren. en eigenlijk is dat maar normaal aangezien de bubbels belgie als voorbeeld voor de hele wereld zien
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 10:39   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De prinsenvlag? Wat is dat voor één?
De vlag die men voor Prins Carnaval gebruikt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 10:50   #70
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Wel sympathiek van je om ze even ter illustratie in je onderschrift te plaatsen. 8)
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 10:51   #71
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Wel sympathiek van je om ze even ter illustratie in je onderschrift te plaatsen. 8)
In mijn onderschrift? Dat is een Franse vlag. Maar ja, je bent misschien blind.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 11:03   #72
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
In mijn onderschrift? Dat is een Franse vlag. Maar ja, je bent misschien blind.8)
Verblind zijn door Vlamingenhaat is dan weer eerder uw ding he.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 14 maart 2005, 11:21   #73
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Verblind zijn door Vlamingenhaat is dan weer eerder uw ding he.
ik vind dat everytime zijn leven aan het beteren is, hij heeft immers het belgicisme afgezworen en gaat zich toeleggen op het rattachisme. nu moet hij juist nog beseffen dat wij eigenlijk zijn natuurlijke bondgenoten zijn.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 11:38   #74
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ik vind dat everytime zijn leven aan het beteren is, hij heeft immers het belgicisme afgezworen en gaat zich toeleggen op het rattachisme. nu moet hij juist nog beseffen dat wij eigenlijk zijn natuurlijke bondgenoten zijn.
Op de kwestie Brussel na is dat eigenlijk zo ja.
Oud 14 maart 2005, 12:02   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
bubbeliaanse selectieve blindheid volume 5211379: in de recente geschiedenis is er maar 1 geval bekend van een samenvoeging van landen: namelijk de hereniging van Duitsland en dit omdat de Oost-Duitsers en West-Duitsers altijd al 1 volk zijn geweest die opeens door een extreem-links regime van mekaar werden gescheiden.

1991: splitsing van de Sovjetunie in Rusland, Oekraïne, Wit-Rusland, Estland, Letland, Litouwen, Moldavië, Armenië, Azerbaidzjan, Georgië, Kazachstan, Kirgistan, Oezbekistan, Tadjikistan en Toerkmenistan
1991-1992: splitsing van Joegoslavië in Slovenië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Servië-Montenegro en Macedonië

in Rusland is nu nog altijd een onafhankelijkheidsstrijd aan de gang in Tsjetsjenië

ook Servië & Montenegro zijn niet 1 land maar 2 aparte landen met een gemeenschappelijke vlag. zelfs Servië op zich is geen geheel maar een verzameling van verschillende landen: Servië, Vojvodina en Kosovo die elk in meer of mindere mate beschikken over zelfbestuur

Eritrea van Ethiopië (1993) en Oost-Timor van Indonesië (2002) maar ook eerder Noorwegen van Zweden (1905) en Ierland van Groot-Brittannië (1921).

en ook nu zijn er separatistische bewegingen in Schotland, Noord-Ierland, Baskenland, Catalonië, Corsica, Quebec, Koerdistan, Tibet, Kashmir en Sri Lanka

van veel evolutie naar grotere delen lijkt me dus niet veel sprake, wat wel kan is dat landen zich op politieke economische of andere vlakken verenigen (zoals de Benelux, EU, USA, ASEAN, ESA, NAVO, UN, enz. telkens is er sprake van een intense samenwerking, maar nooit komt de eigenheid van een land of volk in gevaar, zelfs voor militaire acties moet naast een UNO- of NAVO-logo altijd de eigen vlag ook prijken..

heb het al vaak genoeg gezegd en zal het maar herhalen totdat minstens één bubbel het snapt die het dan hopelijk uitlegt aan zijn collega's: Vlaanderen en Wallonië hoeven niet in ruzie uit mekaar te gaan: een vreedzaam scenario als in Tsjechoslowakije is wat iedereen wel wil en na de scheiding kunnen beide landen goeie economische en andere relaties met makaar onderhouden....
Komaan Hans en bubbel-co!
Waar blijven jullie reacties nu?
Oud 14 maart 2005, 12:08   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Op de kwestie Brussel na is dat eigenlijk zo ja.
Everytime is een Franstalige Brusselaar die niets liever wil dan met de Walen bij Frankrijk aansluiten.
Mooier voorbeeld van 'eigen volk, beste volk' bestaat er niet. Voor zichzelf echter is hetgeen de Franstaligen de Vlamingen verwijten, altijd al de normaalste zaak van de wereld geweest .
Oud 14 maart 2005, 12:20   #77
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf

Binnenkort zullen ook Noord- en Zuid-Korea weer als één land en volk naar buiten kunnen treden. Net als België.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 12:21   #78
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
Ik denk niet dat Everytime met haatdragende en stinkende Behangers wil flirten ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 12:24   #79
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Binnenkort zullen ook Noord- en Zuid-Korea weer als één land en volk naar buiten kunnen treden. Net als België.
Wat een vergelijking...
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 12:31   #80
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ik denk niet dat Everytime met haatdragende en stinkende Behangers wil flirten ...
Uiteraard niet. Die moeten immers zijn nieuwe woonst in het verre Frankrijk behangen. Hoe rapper hij kan gaan lopen van de door hem zo gehate Vlamingen, hoe liever.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be