![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dan is het provincies waar de een niks te zeggen heeft over de andere. De nationale regering behoud nog belangrijke bevoegdheden natuurlijk en heeft inspraak in wat die provincies beslissen. Het 'gevecht' tussen de 'vlaamse' partijen en de 'waalse' partijen (de 2 ploegen) is wel weg.. De onozele 60/40 verdeling weg..
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op zich een mooie gedachte, die unitaire ploeg. Maar het gevecht tussen de Vlaamse en Waalse ploeg zal m.i. veranderen in een gevecht tussen de Nederlandstalige en Franstalige "ploeg" (eigenlijk 2 onderdelen van wat dan 1 ploeg zou moeten zijn). Er zouden tè veel machtsposities en belangen verloren gaan. Althans, dat is mijn mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het doet me denken aan Milosovic die de steeds groter wordende invloed van de Hongaarse en Albanese nationalisten (in respectievelijk Vojvodina en Kosovo) wilden indijken door die deelgebieden hun autonomie af te nemen. Ziezo, moet hij gedacht hebben, ze horen weer bij Servië dus zal dat nationalisme wel weer verdwijnen. Het tegendeel is het gebleken: de roep naar grotere autonomie werd er alleen maar luider door. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Terwijl separatistische partijen in één deelstaat samen 20% halen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() Hetzelfde confederalisme van de VLD dat het VB ongeloofwaardig noemt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar de franstaligen moeten niets meer 'eisen' voor hun 'gewest'. Want het zijn 'losse' provincies. Die taalgrens tussen de noordelijke en zuidelijke provincies is dan eigenlijk virtueel en gaat geen grens meer zijn door het land. Voor die interne discussies zal een mentaliteitswijzeging al veel helpen. (wat dus gesteunt kan worden door het feit dat ge als gescheide partij niet voor uw 'kant' moet opkomen) dat is mijn mening.. best te doen.
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien ontgaat het u, maar de taalgrens bestond al wel lang voor er enige institutionalisering van die grens gebeurde! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat die mentaliteitswijziging betreft, ik wacht nog liever tot het Zweedse bikiniteam voor mijn deur stopt. 8) Ik scheer niet graag iedereen over dezelfde kam, maar in dit geval zal ik het toch even doen: het gaat over politici. Als ik zie hoe bvb gelogen geweest is in de goednieuwsshow voor 18 mei, hoe Durant de nachtvluchten heeft aangepakt, hoe na de regeringsonderhandelingen enkele dagen terug gepraat werd over "geen toegevingen op de Vlamingen" en "geen toegevingen op de Walen", enz.... Eigen zak eerst, en dat is een realiteit waar uw unitair staatsbeeld volgens mij te weinig rekening mee houdt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() De B.U.B. stelt voor met 9 provinciale ploegen te spelen en de gewesten af te schaffen (dus de bipolariteit verwijderen).
Dan zal er al een heel andere politiek komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
maar ja dat wist u toch?
![]() |
![]() |
#78 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige kunstmatige grens die door een klein clubje werd opgetrokken maar die er in de realiteit geen is, (we spreken dezelfde taal) is die tussen Vlaanderen en Nederland. De enige grens die kunstmatig werd weggehaald door datzelfde kleine clubje, maar die in de realiteit is blijven bestaan, (we spreken een totaal verschillende taal) is die tussen Vlaanderen en Wallonië. Over NIET denkbeeldige lijnen gesproken...
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |