Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 20 april 2005, 17:39   #61
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Nogmaals kwam het voorbij, gisterenavond op TV.

En weer gaat mijn bloed koken. Als uitbater van een galerij zie ik het al voor me: een formuliertje, in drievoud in te vullen, inleveren bij het VB met een aanvraag ok hetgeen ik wil laten zien wel overeenstemt met de partijpolitiek.

Stelletje fascisten! Waar bemoeien jullie je mee, in godsnaam?
Een Zwitserse stichting trekt zijn subsidie terug, nadat het VB een bepaalde tentoonstelling maar niets vond. Gôh, gek dat het uit die kring moet komen, zo'n terugtrekking. Ik zie het nog gebeuren, dat ik groepen VB-ers voor mijn deur ga krijgen, die er posten. Puur om te voorkomen dat mensen komen kijken naar tentoonstellingen. Simpelweg onder het mom: "entartete kunst is niet meer toegestaan in België".

De heer mortier: Vlaanderen heeft op dit moment in de wereld een hele positieve uitstraling als het gaat om theater. Hier kan worden geëxperimenteerd. De negatieve uitstraling van Vlaanderen komt echter geheel voor het conto van het Vlaams Behang. En dat is feit. Zeg "VB" en een buitenlander schrikt. Zeg theater en mensen staan te juichen.

Weet je wat het is?
Jullie vloeken op een excess. Maar die excessen zijn nodig om uit te zoeken waar de grenzen liggen. Soms gaat het te ver, soms niet ver genoeg. En de mediaan die daaruit ontstaat, is een balans die wordt gezocht. Dit is een kleine, zéér waardevolle groep theatermakers. Zij zorgen ervoor dat de massa over enkel jaren kan genieten van de gepolijste vormen ervan. En zoals gewoonlijk vinden ze dat weer fantastisch, op een paar cultuurfascisten na.

Het proberen te misbruiken van kleine groeperingen zal jullie nog duur te staan komen, Vlaams Behang! Óf cultuur verdwijnt en er blijft enkel nog artete kunst over, óf jullie krijgen zulk een pak rammel bij de volgende verkiezingen, dat die wolf van jullie, dewinter, 3 jaar met sterretjes voor zijn ogen wandelt. Ik hoop het laatste, en anders zie ik België, na Nederland, vanzelf leeglopen. De beste cultuur verdwijnt, vanwege het slechte klimaat. Het kapitaalculturisme, het cultuurfascime blijft.

Je hebt volkomen gelijk wat de noodzaak van excessen betreft alleen,
het is niet aan eender welke politicus om uit te maken wat excessen zijn al dan niet.
Dat doet Anciaux bijvoorbeeld dus al jaren want hij bepaalt wel degelijk wat al dan niet gesubsidieerd wordt. En dat niet op basis van wat de belastingbetaler denkt maar wel vanuit zijn persoonlijke visie.
Het VB vroeg juist een verandering in de richting van meer rekening houden bij subsidies met de mening van de belastingbetaler.
Dat zij daarbij haar visie open en eerlijk bekendmaakt, net zoals Bertje Bleit dat doet over zijn voorkeur voor kakmachines, peperdure mosselpotten, rotte paaldansende ham enzoverder, doet niets af aan de grondstelling.
Hier wordt geld uitgedeeld aan leden van een elitair clubje van ons kent ons ten koste van de meer Volkse kunsten.

Uw stelling is dus juist, het VB mag niet voorschrijven wat goed en slecht is ( wat niet uitsluit dat zij terecht voor hun mening opkomen net zoals Anciaux dat doet) en ook Anciaux en co mag dat niet.

Het feit dat u blind bent voor dezelfde overtreding die u toeschrijft aan het VB (onterecht volgens mij) wanneer deze door Anciaux begaan wordt, herrinert u zich de lijst van verboden boeken nog, doet wel vragen rijzen over uw onpartijdigheid. Het feit dat u een gallerij uitbaat maakt ook niet dat uw mening meer zou beduiden dan die van eender welke andere burger. Wie dat denkt, en indien u niet van die mening bent vraag ik mij wel waarom u dat feit persé moet vernoemen, weet niet wat kunst is. Zo iemand denkt namelijk dat enkel wat mensen zoals onze SMAK-tiran goedkeurt kunst kan zijn.

Mozart, dat is kunst. Niet omdat iedereen dat nu zegt maar omdat iedereen dat nu nog altijd zegt.
Denkt u dat over een paar honderd jaar de mensen nagenoeg unaniem het erover eens zullen zijn dat publiek masturberen en urineren op het podium Hoge Kunst is?
Ik voor mij hoop van niet.
En dat ik dat denk maakt van mij heus geen cultuurbarbaar.
U reageert overduidelijk rabiaat op de boodschapper en duidelijk niet op de boodschap.
Anders zou u wel begrepen hebben dat het VB in zijn communicatie overduidelijk stelt dat noch zij, noch iemand anders het recht heeft om te bepalen wat kunst nu wel is en dat juist daarom de subsidies van de belastingbetaler meer het idee van de belastingbetaler zou moeten weerspiegelen en niet de mening van welke cultuurpaus dan ook.

Misschien, ik weet het , ik zeur weer, zouden mensen zoals u alle informatie moeten nagaan voor zij reageren en niet enkel wat door de hoofdzakelijk linkse media wordt voorgekauwd.
Hier is een mooie kans voorbijgegaan om de subsidies voor kunst een beetje meer democratisch te maken .
Heel jammer!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be