Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat te doen met het flamingantisme?
Belachelijker maken dan ze al zijn 0 0%
Een museum oprichten voor deze bedreigde ideologie 0 0%
Laten doen, ze maken immers toch geen schijn van kans 0 0%
Aantal stemmers: 0. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2005, 23:37   #61
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Uw plaat blijft (nutteloos) steken en elke discussie is door uw obsessie onmogelijk.
Die opmerking van uw plaat blijft steken heb ik ook al gehad van opperbubbel Hans 1 le Grand, enkel en alleen al omdat ge de waarheid zegt en de Franskiljons geen deftige repliek kunnen verzinnen.
Is natuurlijk ook moeilijk als ge de wet aan uw kant hebt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 23:40   #62
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Die opmerking van uw plaat blijft steken heb ik ook al gehad van opperbubbel Hans 1 le Grand, enkel en alleen al omdat ge de waarheid zegt en de Franskiljons geen deftige repliek kunnen verzinnen.
Is natuurlijk ook moeilijk als ge de wet aan uw kant hebt.
Het is geen kwestie van repliek, maar u kan blijkbaar over niets anders praten.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 23:51   #63
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van repliek, maar u kan blijkbaar over niets anders praten.
Jawel hoor.
Zullen we het eens hebben over de taalwetten die op een schromelijke manier worden overtreden?

Laatst gewijzigd door daiwa : 1 april 2005 om 23:57.
Oud 1 april 2005, 23:59   #64
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Jawel hoor.
Zullen we het eens over de taalwetten die op een schromelijke manier worden overtreden hebben?
Ik woon in Mons, een Franstalige stad, en werk in Brussel, in een tweetalige omgeving, waar ik dus beide talen met plezier spreek. Voor mij (en voor veel mensen die ik ken) blijken die problemen bijna "virtueel" en onbegrijpelijk. Dat moet u ook begrijpen.
Oud 2 april 2005, 00:07   #65
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in Mons, een Franstalige stad, en werk in Brussel, in een tweetalige omgeving, waar ik dus beide talen met plezier spreek. Voor mij (en voor veel mensen die ik ken) blijken die problemen bijna "virtueel" en onbegrijpelijk. Dat moet u ook begrijpen.
Virtueel zou ik dat niet durven noemen.
Ik kom heel weinig in Brussel maar ge moet dan maar eens als eentalige Vlaming proberen iemand te vinden die u de weg kan wijzen in het Nederlands, die lopen er echt niet veel hoor.

Laatst gewijzigd door daiwa : 2 april 2005 om 00:09.
Oud 2 april 2005, 00:17   #66
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik kom heel weinig in Brussel maar ge moet dan maar eens als eentalige Vlaming proberen iemand te vinden die u de weg kan wijzen in het Nederlands, die lopen er echt niet veel hoor.
Dat kan wel. En dat vind ik spijtig. Niet om "institutionele redenen", maar gewoon omdat een andere taal spreken - misschien niet perfekt - verrijkend is. Geloof mij of niet, maar de meeste tweetalige Franstaligen in mijn werkomgeving zijn Walen en geen Franstalige Brusselaars. Dat is misschien / blijkbaar een subtiele evolutie die in de laatste jaren is gebeurd.

Daarom vind ik belangrijk dat niet alle Franstaligen als een homogeen geheel worden beschouwd. Dat heb ik zelf steeds meer opgemerkt.
Oud 2 april 2005, 00:31   #67
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan wel. En dat vind ik spijtig. Niet om "institutionele redenen", maar gewoon omdat een andere taal spreken - misschien niet perfekt - verrijkend is. Geloof mij of niet, maar de meeste tweetalige Franstaligen in mijn werkomgeving zijn Walen en geen Franstalige Brusselaars. Dat is misschien / blijkbaar een subtiele evolutie die in de laatste jaren is gebeurd.

Daarom vind ik belangrijk dat niet alle Franstaligen als een homogeen geheel worden beschouwd. Dat heb ik zelf steeds meer opgemerkt.
1 of 2 dagen in de week werk ik in de Antwerpse haven samen met een zestal werknemers uit La Louviere en ik moet zeggen dat die na hier al een 5 jaar te werken nog altijd geen Nederlands kunnen spreken.
Ze doen wel hun best denk ik maar het lukt hen gewoon niet.

Ik moet ze wel bewonderen om alle dagen die verre verplaatsingen te doen.
Oud 2 april 2005, 00:36   #68
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
1 of 2 dagen in de week werk ik in de Antwerpse haven samen met een zestal werknemers uit La Louviere en ik moet zeggen dat die na hier al een 5 jaar te werken nog altijd geen Nederlands kunnen spreken.
Ze doen wel hun best denk ik maar het lukt hen gewoon niet.

Ik moet ze wel bewonderen om alle dagen die verre verplaatsingen te doen.
Misschien gaat het vooral om mensen die de kans hebben om hogere studies te maken, die dan wel tweetalig willen / kunnen zijn.

In ieder geval zie je dat mensen van La Louvière niet per se "profiteurs" zijn, want amai ! wat een verplaatsing !

Laatst gewijzigd door Dorian : 2 april 2005 om 00:36.
Oud 2 april 2005, 00:45   #69
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uw plaat blijft (nutteloos) steken en elke discussie is door uw obsessie onmogelijk.
"toevallig" zeker dat u dit nu zegt wanneer u met de billen bloot staat, terwijl u daarvoor klaarblijkelijk géén moeite had om over hetzelfde onderwerp te discussiëren??
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 00:47   #70
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien gaat het vooral om mensen die de kans hebben om hogere studies te maken, die dan wel tweetalig willen / kunnen zijn.

In ieder geval zie je dat mensen van La Louvière niet per se "profiteurs" zijn, want amai ! wat een verplaatsing !
Daarmee zeg ik dat ook dat ik ze bewonder.
Alle dagen 4 u in de auto en file zitten.
Oud 2 april 2005, 00:48   #71
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace in the world
DAT IS JUIST HET PROBLEEM !!! MINISTERS WERKEN NIET SAMEN, ZOWEL VLAAMSE AL WAALSE...We zijn gewoon in een vicieuze cirkel waar we nooit in vooruitgang omdat NIEMAND toegevingen wilt make.
in een normaal federaal land kunnen er geen "toegevingen" zijn voor het toepassen van de federale Grondwet, maar blijkbaar denkt u daar anders over??
Ik zou u dan ook concreet willen vragen wie volgens u gelijk heeft in eht dossier BHV: diegenen die de Grondwet en een arrest van het Arbitragehof aan hun kant hebben, of diegenen die niet alleen de uitvoering weigeren maar daar bovenop nog eens absurde eisen stellen zoals de utibreiding van Brussel???

Laatst gewijzigd door Seba : 2 april 2005 om 00:48.
Oud 2 april 2005, 00:51   #72
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
"toevallig" zeker dat u dit nu zegt wanneer u met de billen bloot staat, terwijl u daarvoor klaarblijkelijk géén moeite had om over hetzelfde onderwerp te discussiëren??
Voor peuters is het hoog tijd om naar bed te gaan, jongen.
Oud 2 april 2005, 00:57   #73
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in een normaal federaal land kunnen er geen "toegevingen" zijn voor het toepassen van de federale Grondwet, maar blijkbaar denkt u daar anders over??
Ik zou u dan ook concreet willen vragen wie volgens u gelijk heeft in eht dossier BHV: diegenen die de Grondwet en een arrest van het Arbitragehof aan hun kant hebben, of diegenen die niet alleen de uitvoering weigeren maar daar bovenop nog eens absurde eisen stellen zoals de utibreiding van Brussel???
De Grondwet verbiedt nergens meertalige kieskringen, het Arbitragehof ook niet. Lees mijn voorstel hier:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=31884

Laatst gewijzigd door stanislaus : 2 april 2005 om 00:57.
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 00:58   #74
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor peuters is het hoog tijd om naar bed te gaan, jongen.
haal uw broer dan uit z'n bed zodat ik verder met hem kan discussiëren
Oud 2 april 2005, 01:02   #75
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
haal uw broer dan uit z'n bed zodat ik verder met hem kan discussiëren
Ik heb geen broer, maar wel een hond. Hij kan zeker uw argumentatie begrijpen en naar u luisteren. Het is een basset houd met grote oren.

Laatst gewijzigd door Dorian : 2 april 2005 om 01:03.
Oud 2 april 2005, 01:03   #76
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Zeg Seba, wat vind jij van de kieskring die de provincie Luik omvat?
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 07:54   #77
peace in the world
Lokaal Raadslid

peace in the world's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap ook niet vanwaar uw frustraties? Er wordt niet minder Nederlands gesproken maar de Vlamingen trekken gewoon weg: Het is al JAREN geleden dat men steeds minder Vlamingen in Brussel aantreft, gewoon omdat ze anders zijn gaan leven ( geeft toe, de stad is niet de ideale plaats mocht u er meer naartoe gaan). Natuurlijk komen er dan Fransen in de plaats en ge moet ni vergeten dat de meeste van deze Fransen buitenlanders zijn ( En GEEN Walen zoals u zegt ) die geen reet geven om onze idiote taaloorlog en die gewoon wouden integreren door Frans te spreken. Dat ze niet welkom zijn in Vlaamse scholen kan ik best begrijpen... we kunnen al onze eigen buren niet af ... wat dan met buitenlanders??Als ge aan een Vlaming vraagt ofdat hij terug in Brussel wilt gaan wonen zal hij waarschijnlijk nee zeggen. Als argument geeft hij dan : teveel buitenlanders en teveel Frans .... zie je het al komen .... vooroordelen tegenober beide, een constante angst voor de anderen. Ik heb deze angst al lang vergeten en voel mij als een vis in het water. Ik spreek tevens beide talen met veel plezier.
peace in the world is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 09:35   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vermits jij niet gehinderd wordt door enige geschiedkundige wetenswaardigheden die de ware reden vormden voor de verfansing in dit land zal ik je even helpen.

De omvorming van België tot een federale staat kwam er omdat de twee grote bevolkingsgroepen van het land, Vlamingen en Walen, herhaaldelijk met elkaar in conflict kwamen. In de tweede helft van de negentiende eeuw kwam de taalstrijd op gang. De Vlaamse Beweging ijverde voor de erkenning van het Nederlands als volwaardige taal naast het Frans, dat sinds de onafhankelijkheid in 1830 de enige officiële taal van België was. Met de goedkeuring van verscheidene taalwetten boekte de Vlaamse Beweging belangrijke successen. De eerste taalwet was de wet-Coremans van 1873 waarbij het gerecht verplicht werd in Vlaanderen recht te spreken in het Nederlands in alle zaken waarin de beschuldigde het Frans niet machtig was. In 1898 bepaalde de Gelijkheidswet dat de Nederlandse tekst van wetten en koninklijke besluiten voortaan dezelfde juridische waarde zou hebben als de Franse.
1959 : Het Nederlands wordt een volwaardige rechtstaal
In 1958 stelde Gaston Eyskens het laatste naoorlogse homogene christen-democratische kabinet samen. Onder druk van de Vlaamse Beweging maakte het kabinet de komende jaren werk van de vernederlandsing van het staatsapparaat en de belangrijkste wetteksten. Hiermede werd het oudste strijdpunt van de Vlaamse Beweging, de erkenning van het Nederlands als officiële taal, eindelijk gerealiseerd.
Op 4 juni 1959 werd de Nederlandstalige grondwet van België goedgekeurd in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Het belangrijke artikel 104 bepaalt dat beide taalversies van de Grondwet vanaf dan rechtsgeldig zijn.
In december 1961 werd het Burgerlijk Wetboek in het Nederlands rechtsgeldig, in augustus 1963 gevolgd door het Strafwetboek.
In 1960 werd een eerste concrete stap gezet naar de culturele autonomie van de gemeenschappen. De wet van 18 mei 1960 voerde de splitsing in van het unitaire omroepinstituut in een Nederlandstalige, de BRT, en Franstalige omroep, de RTB.
In 1962 werd de ministerportefeuille voor Cultuur gesplitst. In 1968 volgde die van Nationale Opvoeding. Renaat Van Elslande (CVP) werd in 1962 de eerste minister van Nederlandse Cultuur, Pierre Vermeylen (BSP) in 1968 de eerste minister van Nationale Opvoeding, bevoegd voor het Vlaamse landsgedeelte.
1960 : de taalstrijd barst los
In de jaren vijftig waren er al taalincidenten geweest. De tienjarige talentelling die op 1 januari 1960 moest plaatsvinden, zorgde voor een hevige opflakkering van de taalstrijd. Van Vlaamse zijde wou men de talentelling afschaffen omdat zij de verfransing, vooral van de Brusselse randgemeenten, in de hand zou werken. De uitslag van de vorige talentelling, in 1947, werd daarom jarenlang betwist.
In 1961 namen alle grote Vlaamse cultuurverenigingen en honderden Vlaamse gemeenten stelling tegen een nieuwe talentelling en drongen aan op een definitieve afbakening van het eentalig Vlaamse grondgebied. Onder grote Vlaamse druk zag de regering-Eyskens zich genoodzaakt de talentelling te schrappen.
1962 : de wetten-Gilson leggen de taalgebieden vast
De eerste wet-Gilson van 8 november 1962 legde de taalgrens definitief vast. De grenzen van bepaalde provincies, arrondissementen en gemeenten werden gewijzigd. Hierdoor werden Komen en Moeskroen van West-Vlaanderen naar Henegouwen overgeheveld. De Voerstreek werd na lange strubbelingen niet langer Luiks, maar Limburgs grondgebied. In 25 taalgrensgemeenten werden faciliteiten voor anderstaligen ingevoerd.
Op 2 augustus 1963 werd de tweede wet-Gilson van kracht. België werd in vier taalgebieden ingedeeld: het Nederlandstalige, het Franstalige, het tweetalige Brussel en het Duitstalige. De grote betekenis van deze wet was dat de taalgebieden werden vastgelegd: het zogeheten 'territorialiteitsbeginsel' werd hierdoor versterkt. De taalgrens kon niet langer door een talentelling verschuiven. De expansie van het Frans werd hiermee tegengehouden.
De derde wet-Gilson van 30 juli 1963 verfijnde de wetgeving op het gebruik van de talen in het onderwijs. Een nieuwe Vaste Commissie van Taaltoezicht (VCT) moest waken over de toepassing van de taalwetgeving. Ze werd op 4 juni 1964 geïnstalleerd. Een speciale regeringscommissaris, de vice-gouverneur van Brabant, moest toezicht houden op de toepassing van de taalwetten in bestuurszaken en onderwijs in de Brusselse gemeenten en de 6 Brusselse randgemeenten. Er werd een nieuwe regeling voor de 'taalkaders' uitgevaardigd.
1968 : Leuven Vlaams
De goedkeuring van de wetten-Gilson betekende niet dat alle communautaire moeilijkheden achter de rug waren. In 1968 explodeerde een al jaren smeulend probleem, de splitsing van de Leuvense universiteit. De strijd om de vernederlandsing van de Leuvense universiteit groeide uit tot hét symbool van de gespannen verhoudingen tussen de twee bevolkingsgroepen. Het zorgde voor de val van de regering-Vanden Boeynants/De Clercq en leidde tot de verhuis van de Waalse studenten naar Louvain-la-Neuve. Het conflict bracht de al in 1962 aangekondigde grondwetsherziening in een stroomversnelling. "
Oud 2 april 2005, 09:39   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien helpt deze uitspraak van een geestesgenoot van je ook een beetje:

Brussel wil geen vlaamse hoofdstad zijn. Hoe eerder jullie dat in jullie koppeke krijgen, hoe eerder deze pijnlijke vergissing uit de wereld is.
Oud 2 april 2005, 10:11   #80
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace in the world
Als ge aan een Vlaming vraagt ofdat hij terug in Brussel wilt gaan wonen zal hij waarschijnlijk nee zeggen. Als argument geeft hij dan : teveel buitenlanders en teveel Frans .... zie je het al komen .... vooroordelen tegenober beide, ....
U vergeet er bij te zeggen waarom Vlamingen zo denken.
Omdat de Franstalige meerderheden er alles in het werk hebben gesteld om Brussel te verfransen, omdat ze constant de taalwetgeving aan hun laars lappen en uitsluitend eentalig franstalig pionnetjes in de administratie plaatsen, tot in de ziekenhuizen toe. Omdat ze bewust een politiek van uitsluiting tegenover de Vlamingen hebben georganiseerd.
U had het over vooroordelen? Wie begon met dat spelletje?
U zegt dat u zich in beide landstalen uitdrukt. Kent u veel franstaligen die dat ook spontaan doen? Eerlijk ...
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be