Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2005, 09:57   #61
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Wanneer behoorde Wallonië aan Frankrijk?
Oh, op verschillende momenten in zijn geschiedenis. In de 18de eeuw bijvoorbeeld. Of begin 19de eeuw, tot 1815 meerbepaald.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 09:58   #62
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Als we de hele kaart van Europa moeten gaan hertekenen omdat er in bepaalde landen minderheden zouden wonen zijn we nog wel een tijde zoet (of zuur, als we bedenken welke geweldaige conflicten hieruit zouden kunnen volgen)
Bedoelt u dat de mensen die er wonen er geen aan bal te zeggen hebben?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 11:23   #63
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grensgebied heeft in de loop der jaren aan verschillende landen toebehoort.
Net zoals Vlaanderen en Wallonië en Normandië en Beieren en .. en ... Dat is dus een nietszeggend argument. Delen van Spanje waren lange tijd Arabisch. Maar zijn de mensen daarom Arabieren?

Citaat:
Een deel ervan, Moresnet, is zelfs een tijdje neutraal gebied geweest (met een eigen bestuur en postzegels...).
Ik versta je niet. Ze hadden eigen postzegels dus ze horen bij België? Ik wist niet dat de muffe kluizenaars-postzegelverzamelaars hun obsessie nu al tot staatkundige wetenschap verheven hebben. Jammer dat zulke argumenten niet voor ernst gehouden kunnen worden.

Citaat:
Mijn indruk is dat ze redelijk Belgisch gezind zijn.
Goed argument! Vlaanderen is Vlaams gezind en kan dus beter Vlaams worden. De Duitse (dat steekt echt je ogen uit, hè?) gebieden zijn door en door Duits, dat kan je zien aan de achternamen alleen al. Ze noemen daar niet Dutroux of di Rupo hoor.

Citaat:
Zij spreken meestal drie talen. Nederland is immers dichtbij.
Drie talen maar liefst! En wat is de bron van deze uitspraak?

Citaat:
Als we de hele kaart van Europa moeten gaan hertekenen omdat er in bepaalde landen minderheden zouden wonen zijn we nog wel een tijde zoet (of zuur, als we bedenken welke geweldaige conflicten hieruit zouden kunnen volgen)
Dat is een verflauwd staaltje gruwelpropaganda, vreemd dat er anno 2005 nog oliedomme mensen zijn die met dit fabeltje afkomen. "Gewelddadige conflicten" bij het autonoom maken van minderheden? Misschien van unionistisch gezind geteisem dat, zoals ze hier zelfs reeds verkondigden, mensen wil gaan "afslaan" (sic).

Maar waarover gaat het hier? We hebben het niet over "een minderheid" die zich op min of meer toevallige wijze op Belgisch grondgebied bevind en dat al eeuwen. We hebben het over duizenden mensen die door een kliek van filofascistisch scum, werkelijk het uitschot van duizenden eeuwen, van BelgiSSche zotten vervuld van grootheidswaanzin en gebiedsuitbreiding mensen en gebied zijn gaan roven en nog niet eens zo lang geleden; in 1945. Wanneer je nu de reacties van de belgicisten in deze thread nog eens naleest, zal je geen enkel logisch of redelijk argument vinden om die Duitsers nog langer in een surrealitische staatsstuctuur die niet eens zelf hebben gekozen en die hun eigen taal niet eens spreekt, om dan nog maar te zwijgen van het feit dat ze geregeerd worden door Walen.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 12:31   #64
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Net zoals Vlaanderen en Wallonië en Normandië en Beieren en .. en ... Dat is dus een nietszeggend argument. Delen van Spanje waren lange tijd Arabisch. Maar zijn de mensen daarom Arabieren?I

Ik versta je niet. Ze hadden eigen postzegels dus ze horen bij België? Ik wist niet dat de muffe kluizenaars-postzegelverzamelaars hun obsessie nu al tot staatkundige wetenschap verheven hebben. Jammer dat zulke argumenten niet voor ernst gehouden kunnen worden.

Enkel om aan te tonen dat geschiedenis slechts één van de argumenten is om grenzen te trekken.

Citaat:
Goed argument! Vlaanderen is Vlaams gezind en kan dus beter Vlaams worden. De Duitse (dat steekt echt je ogen uit, hè?) gebieden zijn door en door Duits, dat kan je zien aan de achternamen alleen al. Ze noemen daar niet Dutroux of di Rupo hoor.
Tiens, ik wist niet dat antroponymie (wetenschap die de afkomst van achternaam onderzoekt tot staatkundige wetenschap verheven is.

Citaat:
Drie talen maar liefst! En wat is de bron van deze uitspraak?
Geheel uit eigen ervaring. En ja, ik besef dat hier beperkingen aan verbonden zijn.

Citaat:
Dat is een verflauwd staaltje gruwelpropaganda, vreemd dat er anno 2005 nog oliedomme mensen zijn die met dit fabeltje afkomen. "Gewelddadige conflicten" bij het autonoom maken van minderheden? Misschien van unionistisch gezind geteisem dat, zoals ze hier zelfs reeds verkondigden, mensen wil gaan "afslaan" (sic).

Maar waarover gaat het hier? We hebben het niet over "een minderheid" die zich op min of meer toevallige wijze op Belgisch grondgebied bevind en dat al eeuwen. We hebben het over duizenden mensen die door een kliek van filofascistisch scum, werkelijk het uitschot van duizenden eeuwen, van BelgiSSche zotten vervuld van grootheidswaanzin en gebiedsuitbreiding mensen en gebied zijn gaan roven en nog niet eens zo lang geleden; in 1945. Wanneer je nu de reacties van de belgicisten in deze thread nog eens naleest, zal je geen enkel logisch of redelijk argument vinden om die Duitsers nog langer in een surrealitische staatsstuctuur die niet eens zelf hebben gekozen en die hun eigen taal niet eens spreekt, om dan nog maar te zwijgen van het feit dat ze geregeerd worden door Walen.
Mijn enige punt was dus dat we het misschien best eerst aan de Duitstaligen zelf vragen , voordat wij ze terug aan Duitsland schenken (wat een fout woordgebruik!)
Uw punt lijkt eerder ingegeven door een Vlaamse agenda of uw ergernis tov Walen dan uit bekommernis voor de Duitstaligen. Uw reactie is dus compleet overtrokken.
Taal en etnciteit zijn imho geenszins absolute criteria voor het bepalen van grenzen. En het is inderdaad niet zo simpel om grenzen te trekken op grond van etnische afkomst of taal. En dit kan tot conflicten leiden (Joegoslavië is slechts 10 jaar geleden). Waar het vroeger redelijk simpel was zijn de meeste gebieden nu bewoond door verschillende groepen. Zomaar een terugkeer naar het 'moederland' is dus niet zo eenvoudig.

Ten slotte ik ben geen Belgiscist maar ook geen extreme flamingant. Ik ijver enkel voor uitgebreidde Vlaamse bevoegheden omdat het duidelijk is dat de meeste problemen het best daar worden aangepakt. Andere problemen kunnen dan weer best aangepakt worden op Europees niveau. Belgische problemen zijn er daarentegen niet, het Belgisch bestuur is als dusdanig ook overbodig. En voor de romantici onder ons mag er daar voor mij part een nationaliteit aan verbonden worden, maar of dat nu de Belgische of Vlaamse is kan mij eigenlijk niet veel schelen.

Maar dit topic ging helemaal niet over Vlaamse onafhankelijkheid maar over Duitstaligen, remember.
[font=Verdana][font=&quot][/font][/font]

Laatst gewijzigd door Judge : 27 april 2005 om 12:33.
Judge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 12:44   #65
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Oostkantons waren Duits, zijn Duits en moeten terug aansluiten bij Duitsland. Er is niets "belgisch" aan deze mensen en hun taal, cultuur en achtergrond.
Bullshit.

Citaat:
De Duitse (dat steekt echt je ogen uit, hè?) gebieden zijn door en door Duits, dat kan je zien aan de achternamen alleen al. Ze noemen daar niet Dutroux of di Rupo hoor.
Ze noemen daar Schumacher, Vanderheiden of Paquet, so what?

Citaat:
Mijn indruk is dat ze redelijk Belgisch gezind zijn.
Inderdaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jules
Is er iemand die me hier meer info kan geven, of een goede website ?
Yep...

Een landkaart: http://www.dglive.be/DesktopDefault..../187_read-450/

Het noorden:
Gemeente Kelmis/La Calamine: deze gemeente is tweetalig Duits/Frans. Vele mensen spreken ook het locale dialect (zelvde dialect zoals in Vaals en oost-limburg)

Gemeente Raeren: In de laatste jaren zijn heel vele duitser naar deze gemeente getrokken (Belgen - Duitsers: 50 - 50) Dit heeft een antaal problemen creert...

Gemeente Eupen: onze "hoofstad". Een klein rijk stadje met ongeveer 18 000 inwoners. De inwoners zijn meestal tweetalig. Er zijn er straten waar op een kant duitstalig gebied is en op de andere kant franstalig. Eupen is een voorstad van Aachen.

+ Gemeente Lontzen: enkele kleine dorpen.

Het zuiden:

Gemeente Sankt-Vith: het "centruum" van de belgisch Eifel. Klein rijk stadje met enkele kleine dorpen. Mensen zijn meestal tweetalig, in de dorpen spreken ze een dialect (mix van "Rheinisch", Luxemburgisch, Frans en Duits: de duitsers op bezoek verstaan deze dialect niet!)
Cultureel gezien behoren Sankt Vith en het franstalige Malmedy tesamen.

Gemeente Butgenbach: attracties: de zee van Butgenbach/Woriken. De groote kamp Elsenborn van het belgisch leger is ook op het gebied van deze gemeente. De franstalige dorpen Waimes en Champagne behoren "cultureel" gezien bij.

Geemente Burg Reuland: bijnae iedereen van deze gemeente werkt in Luxemburg...dus zijn ze heeeeeeel rijk da... (Only +/- 10% taxes on the luxemburgian pay... )
Het locale dialect is dan ook bijnae (nord-)luxemburgisch.

Amel + Büllingen: kleine dorpen en heel veel natuur. "Cultureel" gezijn behoren franstalig Faymonville en Amel tesamen.

Ik denk dat veele duitstalige zich "Ostkantoner" (=deutschsprachige Belgier), then "Ardenner", then "Member of the Euregio", then "Belgier" en then European voelen.
Maar niet Duits!!!

Laatst gewijzigd door restons courtois : 27 april 2005 om 12:56.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 13:00   #66
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als "de leeuwenvlag er vlot uitgehangen" wordt, zal men dat toch niet zomaar doen. Het lijkt me dat men nog zeker wel een sterke eigen identiteit heeft, en die noemt men Vlaams, of beter gezegd 'flamand'. Maar dat is volgens mij nog steeds voor veel Vlamingen of Vlaamsgezinden een probleem, de Franse taal. Ook al zijn het gelijkgestemden. Ik vraag me echt af waarom Franstaligen geen Vlamingen zouden kunnen zijn? Zonder meteen bang te zijn dat heel Vlaanderen tweetalig wordt, moet je toch erkennen dat er twee Vlaamse gebieden zijn waar zoveel Vlamingen in de loop der tijd Franstalig zijn geworden, dat het Frans er een vaste plaats heeft verworven. Die twee gebieden zijn uiteraard Brussel en Frans-Vlaanderen. De autochtone Franstalige Brusselaars zijn gewoon Vlamingen, hetzelfde geldt voor de autochtone Frans-Vlamingen. Om een of andere duistere reden heeft men in Vlaanderen echter de gewoonte om die gebieden liefst zo snel mogelijk de rug toe te keren, enkel omdat er een andere taal wordt gesproken. De meeste andere volkeren, zoals de Basken, proberen juist hun hele gebied bij elkaar te houden en d.m.v. hun ideologie voor zich te winnen. En ook dat is moeilijk: denk maar niet dat Spaanstalige Basken in Alava even enthousiast de nationalisten volgen als de Baskischtaligen in de noordelijke provincies. Maar de Vlaamse beweging heeft dat bij mijn weten zelfs nooit geprobeerd. Wat de reden ook is - moeite met verscheidenheid, een diepgewortelde haat tegenover de Franse taal, of iets anders - veel Vlamingen trekken zich het liefst terug in een zo klein en gelijkgestemd mogelijk gebied. En dat is vergeleken met andere gebieden toch een bijzonder merkwaardige houding.
Nagel op de kop!
Vlamingen hebben (soms) een te sterke mentaliteit van 'elk zin vierkante meter'. In plaats van ons te verenigen en groot te willen zijn, willen we met rust gelaten worden en in een nestje kruipen.
Mocht een Groot-Nederland maar een warm nest zijn
Oud 27 april 2005, 14:48   #67
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet enkel dat, stubaf, wou Yann of een van zijn stamgenoten de Flamiganten niet 'met geweld uitroeien' ?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 14:53   #68
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Wow, wat een geschiedenis-tovenaar bent u toch. Ooit al van het Napoletische keizerrijk gehoord? Tot de beslissende veldslag in Waterloo en Het Congres van Wenen dat plaats vond van [size=-1]18 september 1814 tot 9 juni 1815 (of zoiets), hoorde Wallonië Frankrijk toe.
[/size]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 27 april 2005, 18:25   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
U weet wat? Ga eens de Franstaligen vragen als ze Vlamingen willen worden. Na hun antwoord zal u minder lachen, denk ik.8)
De meeste Franstaligen in Brussel z�*jn Vlamingen, het is dus geen kwestie van willen worden. Iedereen met een Vlaamse achternaam is van oorsprong Vlaams. De urbanisatie uit Wallonië heeft ook voor wat Franse achternamen in Brussel gezorgd, maar dat is dan ook de enige groep die niet van oorsprong Vlaming is. Afgezien van de vele westerse en niet-westerse allochtonen natuurlijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 00:53   #70
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste Franstaligen in Brussel z�*jn Vlamingen, het is dus geen kwestie van willen worden. Iedereen met een Vlaamse achternaam is van oorsprong Vlaams. De urbanisatie uit Wallonië heeft ook voor wat Franse achternamen in Brussel gezorgd, maar dat is dan ook de enige groep die niet van oorsprong Vlaming is. Afgezien van de vele westerse en niet-westerse allochtonen natuurlijk.
Een herziening van de grondwet op basis van de namen in de telefoongids ... Interessant.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 00:57   #71
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
U weet wat? Ga eens de Franstaligen vragen als ze Vlamingen willen worden. Na hun antwoord zal u minder lachen, denk ik.8)
Flaminganten zijn soms grapjassen !
Oud 28 april 2005, 08:20   #72
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HänSS1
Ge hebt nog hun flamingantische opvolgers.
Jongen, jongen, u tracht zeker Yann naar de kroon te steken op het vlak van 'oppervlakkige klootzak'-zijn. Wanneer dat een olympische discipline wordt, kunnen we de bub sturen, en winnen we geheid het goud.
Leer toch eens feiten en argumenten (blijkbaar weet u niet wat dat is, ik raad u dan ook Van Dale of Verschueren aan) aanhalen i.p.v steeds maar opnieuw de leden van dit forum te vervelen, irriteren en agiteren met zulk gezwets.

Oud 28 april 2005, 08:22   #73
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Flaminganten zijn soms grapjassen !
Ik vind het echter nog veel grappiger wanneer ik de verwachtingen van bubers hoor, Dorian! 30% bij de volgende verkiezingen, of, waarom daar stoppen? Ga voor de absolute meerderheid!!

Oud 28 april 2005, 09:06   #74
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Een herziening van de grondwet op basis van de namen in de telefoongids ... Interessant.
Waar pleit ik voor een herziening van de grondwet? Volgens mij wordt het Vlamingschap niet in de (Belgische) grondwet geregeld hoor.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 11:34   #75
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Als "de leeuwenvlag er vlot uitgehangen" wordt, zal men dat toch niet zomaar doen. Het lijkt me dat men nog zeker wel een sterke eigen identiteit heeft, en die noemt men Vlaams, of beter gezegd 'flamand'.
Een Flamand de France is iets heel anders dan een Vlaming hoor. Die mensen voelen zich Fransman en dat in combinatie met hun Vlaams verleden, maakt hen iets heel anders dan een Vlaming of een Nederlander.

Citaat:
Maar dat is volgens mij nog steeds voor veel Vlamingen of Vlaamsgezinden een probleem, de Franse taal. Ook al zijn het gelijkgestemden.
Taal is geen probleem, kijk maar naar Brussel, d�*t zijn Franse Vlamingen. Een Frans-Vlaming is echter totaal verfranst, en dat gaat een stukje verder dan taal. "Gelijkgestemd" is niet alleen de waarheid geweld aandoen, het is lachwekkend. Frans-Vlamingen zijn doordrongen van de Franse eetcultuur, hebben Franse manieren en opinies, voelen zich Fransman,...

Die Vlaamse Vlaamsheid is er al lang uitgegaan. Sindsdien zijn er nog volkeren die niet meer bestaan, zoals de Brabanders. Ook de Frans-Vlamingen zijn geen Vlamingen meer in de hedendaagse betekenis. Het duidt op politieke onvolwassenheid om dat wel zo te zien...

Citaat:
Wat de reden ook is - moeite met verscheidenheid, een diepgewortelde haat tegenover de Franse taal, of iets anders - veel Vlamingen trekken zich het liefst terug in een zo klein en gelijkgestemd mogelijk gebied. En dat is vergeleken met andere gebieden toch een bijzonder merkwaardige houding.
U lijkt wel een belgicist... Ik heb geen moeite met verscheidenheid, maar ik zie die eerder in Nederland zitten dan in Frankrijk. Moeite met het Fries heb ik niet, evenmin met het Frans uit Brussel. Alleen zijn Frans-Vlamingen al lang geen Vlamingen meer. Daarvoor bent u een tijdje te laat.
Oud 28 april 2005, 11:37   #76
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ik vind het echter nog veel grappiger wanneer ik de verwachtingen van bubers hoor, Dorian! 30% bij de volgende verkiezingen, of, waarom daar stoppen? Ga voor de absolute meerderheid!!
Moet ik het herhalen ? Ik been geen lid van de BuB. Stop een beetje met je veralgemeningen: typisch voor de NvA !
Oud 28 april 2005, 11:38   #77
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waar pleit ik voor een herziening van de grondwet? Volgens mij wordt het Vlamingschap niet in de (Belgische) grondwet geregeld hoor.
Inderdaad. Het is nergens geregeld. Hoe kan men zoiets regelen ? 8)
Oud 28 april 2005, 11:39   #78
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Inderdaad.

Ik ben verheugd uw analyse hier te kunnen lezen. Als Vlaanderen volwassen wil worden, zal het moeten leren leven met zijn verleden, verfransing incluis.
Volwassen? Het getuigt van politiek puberschap om zo irredentistisch alle "ontstolen" gebieden terug op te eisen. Net zoals Silezië en Oost-Pruisen definitief verloren zijn voor Duitsland, is Frans-Vlaanderen verloren voor Vlaanderen. Simpelweg omdat het geen Duitsers resp Vlamingen meer zijn die er wonen.

Citaat:
Tot nu toe hebben we het geprobeerd met isolationisme en pogingen tot homogenisering. En kijk eens waar we daarmee geraakt zijn. Is de verfransing gestopt?
De verfransing is niet gestopt omdat België niet gestopt is.

Citaat:
Neen, we hebben onze belangrijkste stad institutioneel verloren
We verliezen die juist omdat we niet durven splitsen uit schrik ze te verliezen. Paradoxaal, maar wel de waarheid.

Citaat:
Het wordt tijd dat de Ivan Mertensen onder ons de leiding overnemen.
Zeer zeker! Maar die Ivan Mertens zegt meer wat ik zeg dan wat jij zegt hoor. Ik zeg: Brussel loslaten en naar ons laten komen. Jij zegt: Brussel zeker niet loslaten, kost wat kost. De geschiedenis toont aan dat die politiek er juist toe leidt dat we Brussel verliezen. Dat is als zand in een hand: hoe harder je knijpt, hoe meer er tussen je vingers glipt.
Oud 28 april 2005, 11:40   #79
Tantist

Standaard

Citaat:
1795-1815...
Oud 28 april 2005, 11:44   #80
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf heb ik ook een familienaam van Franse oorsprong en wat dan? Ik denk dat dit er dan ook niets mee te maken heeft.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be