Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2006, 10:50   #61
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eens te meer vraag ik me af hoe u uw advocaatsstudie heeft kunnen voltooien met zo weinig inzicht en zo weinig fijnzinnigheid in het denken. Protocolair is protocolair. Zodra een staatshoofd zich mengt in politieke discussies en een bepaalde mening voorstaat (en bijgevolg partij kiest in de hele zaak), houdt hij op protocolair te zijn.
Inderdaad. En dat is net het soort koning dat u wil, niet ik.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 10:58   #62
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wat een gezanik. België kan dat anders regelen. Er is niets zoiets als een "standaardkoning". Bovendien kan men zich de vraag stellen tot wat een puur protocollaire koning eigenlijk wel mag dienen. Maar dat is nu net wat jullie wensen: hem overbodig maken om de particratie nog meer speelruimte te geven !
De oplossing voor de particratie in België volgens de BUB: de koning

Hans dictatoriale trekjes komen weer bovendrijven.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 13:04   #63
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Houd eens op met dat gezanik over dictaturen, als je wil? België is geen dictatuur ondanks de almacht van de traditionele politieke partijen en hun monopolie op de media. Laat staan dat de koning een dictator zou zijn. Dit is toch gewoon kinderachtig !
Oud 21 maart 2006, 13:42   #64
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Houd eens op met dat gezanik over dictaturen, als je wil? België is geen dictatuur ondanks de almacht van de traditionele politieke partijen en hun monopolie op de media. Laat staan dat de koning een dictator zou zijn. Dit is toch gewoon kinderachtig !
Hans, jij politiek genie, leg me eens even uit hoe je

1. in een dictatuur kan leven met meerdere partijen, en

2. hoe deze partijen (meervoud) een monopolie (enkelvoud) kunnen hebben?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 13:46   #65
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol Bekijk bericht
Inderdaad, ik zit op kot tussen het Ladeuzeplein en de Bondgenotenlaan... ook niet gezien of gehoord. Fijn zo!
Deze actie werd dan ook drie jaar geleden gehouden

PS: zijt gij een kotgenoot van mij?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 13:47   #66
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht

Hans zegt dat we net NIET in een dictatuur leven. En er zijn misschien meerdere partijen, maar ze zeggen allemaal hetzelfde.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 15:26   #67
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nogmaals, ik beweer niet dat België een dictatuur is. Leer lezen !
Oud 21 maart 2006, 15:39   #68
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij verwijt mij niet te kunnen lezen, maar kijk eens wat je zelf schreef:

Citaat:
België is geen dictatuur ondanks de almacht van de traditionele politieke partijen en hun monopolie op de media.
Het gebruik van het woord 'ondanks' suggereert dat het wel mogelijk is dat een dictatuur van meerdere partijen kan bestaan...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 16:02   #69
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De pot verwijt de ketel ...
Ik heb ook nergens geschreven dat we in een dictatuur zouden leven. Wel heb ik gesteld dat je dictatoriale neigingen vertoont wanneer je een onverkozen staatshoofd aanreikt als oplossing voor het probleem van de particratie in Belgique.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 17:05   #70
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eevn voor de duidelijkheid: de BUB zegt: "België is vandaag geen dictatuur, maar het zou er één moeten worden".
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 17:24   #71
Antigone
Banneling

Antigone's schermafbeelding

Standaard

Nee hé, als ik volgend jaar naar Leuven ga word ik toch niet lastig gevallen door BUB'ers hoop ik?
Antigone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 18:48   #72
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij verwijt mij niet te kunnen lezen, maar kijk eens wat je zelf schreef:

Het gebruik van het woord 'ondanks' suggereert dat het wel mogelijk is dat een dictatuur van meerdere partijen kan bestaan...
U hebt blijkbaar wat last met begrijpend lezen. Het woord "ondanks" vernietigt niet mijn stelling dat België geen dictatuur is. Het is alleen een nuancering van het Belgisch democratisch systeem, dat inderdaad niet perfect is. Maar daarom is het nog geen dictatuur.
Oud 21 maart 2006, 18:50   #73
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon Bekijk bericht
De pot verwijt de ketel ...
Ik heb ook nergens geschreven dat we in een dictatuur zouden leven. Wel heb ik gesteld dat je dictatoriale neigingen vertoont wanneer je een onverkozen staatshoofd aanreikt als oplossing voor het probleem van de particratie in Belgique.
U hebt er weerom niets van begrepen.

De oplossing is niet méér macht voor de koning. De B.U.B. is voor een status quo. De oplossing is een liberalisering van de media die nu ook nieuwe partijen zendtijd moet geven.
Oud 21 maart 2006, 19:23   #74
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De oplossing is niet méér macht voor de koning. De B.U.B. is voor een status quo. De oplossing is een liberalisering van de media die nu ook nieuwe partijen zendtijd moet geven.
U wilt wél meer macht voor de Koning: De vrijheid om een democratische wet al dan niet te ondertekenen, de vrijheid om een referendum uit te schrijven...
Daar kun je aardig wat macht mee uitoefenen. Dus niet liegen, Hansje!
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 19:44   #75
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als U dan zo'n stukje opvoert zoals met die 900 jaar brabant post, zullen U en Uw Partij zeker 20%-80% behalen.
Ik wil U en de UB zeker eens bij de programmas zoals de 7de dag, ... zien en om U een plezier te doen mag van de looverbosch de moderator zij in het debat (uni)-federalisme en separtisme-confederalisme.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 20:02   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aha. We hebben er niets van begrepen. Waarom staat er dan in uw eigen partijprogramma dat u de koning de volledige macht wil geven een wet niet te ondertekenen en dat hij, en hij alleen, kan besluiten tot een referendum om te toetsen wat het volk over die geweigerde wet denkt. Uit uw tekst kan verder besloten worden dat het slechts gaat om een volksraadpleging, waarbij de koning de uitslag naast zich neer kan leggen en dus een democratisch gestemde wet kan negeren.

In vergelijking met de huidige toestand is dat een vergroting van zijn macht. Geen status quo dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 20:14   #77
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het is u misschien ontgaan dat de koning vandaag ook geen wetten moet ondertekenen. Bij de abortuskwestie heeft men het parlement dan in zijn plaats laten beslissen.

De beslissing om een referendum te organiseren is geen echte macht omdat hij de uitslag van dat referendum niet kan controleren. Bovendien moet hij volgens de grondwet voor zulk een beslissing gedekt zijn door een minister. Voor de rest kan u niet lezen want er staat bij "verplicht resultaat". Daarom is het ook een referendum.
Oud 21 maart 2006, 20:17   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is u misschien ontgaan dat de koning vandaag ook geen wetten moet ondertekenen. Bij de abortuskwestie heeft men het parlement dan in zijn plaats laten beslissen.

De beslissing om een referendum te organiseren is geen echte macht omdat hij de uitslag van dat referendum niet kan controleren. Bovendien moet hij volgens de grondwet voor zulk een beslissing gedekt zijn door een minister. Voor de rest kan u niet lezen want er staat bij "verplicht resultaat". Daarom is het ook een referendum.
't Is u misschien ontgaan dat vandaag de dag de koning geen enkele bevoegdheid heeft een referendum te organiseren. Indien u hem dit wel geeft, is dat bijgevolg geen status quo meer.

Nergens staat in jullie teksten dat de beslissing moet gedekt zijn door een minister.

En tenslotte: niet ik las die interpretatie van jullie tekst, maar wel Superstaaf. "Verplicht resultaat" in die zin is trouwens geen Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 01:34   #79
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is u misschien ontgaan dat de Koning toen tijdelijk is ''afgetreden'' om ''gezondheidsredenen''. De wet is wel ondertekend door zijn officiele plaatsvervanger. Dus niks ''parlement laten beslissen''. Lekker democratisch.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 01:43   #80
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het is u misschien ontgaan dat de Koning toen tijdelijk is ''afgetreden'' om ''gezondheidsredenen''. De wet is wel ondertekend door zijn officiele plaatsvervanger. Dus niks ''parlement laten beslissen''. Lekker democratisch.
Hij was niet afgetreden. Hij was 'tijdelijk niet tot regeren in staat' verklaard.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be