![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Hans dictatoriale trekjes komen weer bovendrijven. |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Banneling
|
Houd eens op met dat gezanik over dictaturen, als je wil? België is geen dictatuur ondanks de almacht van de traditionele politieke partijen en hun monopolie op de media. Laat staan dat de koning een dictator zou zijn. Dit is toch gewoon kinderachtig !
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
1. in een dictatuur kan leven met meerdere partijen, en 2. hoe deze partijen (meervoud) een monopolie (enkelvoud) kunnen hebben?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
PS: zijt gij een kotgenoot van mij? |
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hans zegt dat we net NIET in een dictatuur leven. En er zijn misschien meerdere partijen, maar ze zeggen allemaal hetzelfde.
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#68 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik heb ook nergens geschreven dat we in een dictatuur zouden leven. Wel heb ik gesteld dat je dictatoriale neigingen vertoont wanneer je een onverkozen staatshoofd aanreikt als oplossing voor het probleem van de particratie in Belgique. |
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#71 |
|
Banneling
|
Nee hé, als ik volgend jaar naar Leuven ga word ik toch niet lastig gevallen door BUB'ers hoop ik?
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
Banneling
|
U hebt blijkbaar wat last met begrijpend lezen. Het woord "ondanks" vernietigt niet mijn stelling dat België geen dictatuur is. Het is alleen een nuancering van het Belgisch democratisch systeem, dat inderdaad niet perfect is. Maar daarom is het nog geen dictatuur.
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De oplossing is niet méér macht voor de koning. De B.U.B. is voor een status quo. De oplossing is een liberalisering van de media die nu ook nieuwe partijen zendtijd moet geven. |
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Daar kun je aardig wat macht mee uitoefenen. Dus niet liegen, Hansje! |
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik wil U en de UB zeker eens bij de programmas zoals de 7de dag, ... zien en om U een plezier te doen mag van de looverbosch de moderator zij in het debat (uni)-federalisme en separtisme-confederalisme. un saludo |
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In vergelijking met de huidige toestand is dat een vergroting van zijn macht. Geen status quo dus. |
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
Banneling
|
Het is u misschien ontgaan dat de koning vandaag ook geen wetten moet ondertekenen. Bij de abortuskwestie heeft men het parlement dan in zijn plaats laten beslissen.
De beslissing om een referendum te organiseren is geen echte macht omdat hij de uitslag van dat referendum niet kan controleren. Bovendien moet hij volgens de grondwet voor zulk een beslissing gedekt zijn door een minister. Voor de rest kan u niet lezen want er staat bij "verplicht resultaat". Daarom is het ook een referendum. |
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nergens staat in jullie teksten dat de beslissing moet gedekt zijn door een minister. En tenslotte: niet ik las die interpretatie van jullie tekst, maar wel Superstaaf. "Verplicht resultaat" in die zin is trouwens geen Nederlands. |
|
|
|
|
|
|
#79 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#80 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Hij was niet afgetreden. Hij was 'tijdelijk niet tot regeren in staat' verklaard.
|
|
|
|