Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 4 mei 2005, 15:31   #61
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Een splitsing zonder toegeving of compensatie , dat belooft de cd&v eb consoorten aan de kiezers. Indien deze splitsing er niet komt . Optie 7 is mijn keuze. Zo blijf ik als onderhandelaar achter mijn beloftes staan. Iedere toegeving of compensatie is een kaakslag voor duizenden vlamingen in BHV en de rest van Vlaanderen
Oud 4 mei 2005, 15:33   #62
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dat gaat ook op voor mijn gangstervoorbeeld. Enerzijds voorziet de wet dat elke Belg recht heeft op een minimuminkomen, anderzijds bedenkt hij een minvermogende die een bank overvalt met een gevangenisstraf. Weinig consequent, lijkt me, als ik uw redenering volg.

Egidius
Euh?

Als die Belg zijn minimuminkomen niet kan verwerven door arbeid of door een vervangingsinkomen voorziet de wet in steun door het OCMW.
Het recht op een minimuminkomen en het verbod op bankovervallen zal dus niet zogauw in botsing komen met elkaar.
Oud 4 mei 2005, 15:37   #63
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Als die Belg zijn minimuminkomen niet kan verwerven door arbeid of door een vervangingsinkomen voorziet de wet in steun door het OCMW.
Het recht op een minimuminkomen en het verbod op bankovervallen zal dus niet zogauw in botsing komen met elkaar.
Het OCMW mag bieden wat het wil, maar als deze mens daar nu niet tevreden mee is mag hij zijn inkomen toch ook buiten het OCMW om proberen aan te vullen? En dan stoot die man daar toch wel op het verbod op bankovervallen!

Egidius
Egidius is offline  
Oud 4 mei 2005, 15:40   #64
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Eender wat, zelfs een indeling in kieskringen en de kiesdrempel, kunnen volgens mij onmogelijk voor 'vertekening' zorgen indien elke uitgebrachte stem dezelfde waarde heeft.
Elke uitgebrachte stem heeft inderdaad niet dezelfde waarde maar elke burger, stemgerechtigd of niet heeft wel dezelfde waarde (althans voor de verkiezingen van de Kamer).

En zou in plaats van zoveel te insinueren eens concreet kunnen aantoen waar het aan ligt.
Oud 4 mei 2005, 15:41   #65
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Het OCMW mag bieden wat het wil, maar als deze mens daar nu niet tevreden mee is mag hij zijn inkomen toch ook buiten het OCMW om proberen aan te vullen? En dan stoot die man daar toch wel op het verbod op bankovervallen!

Egidius
Euh?

Nee, dat is verboden door de wet en schendt het eigendomsrecht van anderen?

Waar wilt u naar toe?
Oud 4 mei 2005, 15:43   #66
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Een splitsing zonder toegeving of compensatie , dat belooft de cd&v eb consoorten aan de kiezers. Indien deze splitsing er niet komt . Optie 7 is mijn keuze. Zo blijf ik als onderhandelaar achter mijn beloftes staan. Iedere toegeving of compensatie is een kaakslag voor duizenden vlamingen in BHV en de rest van Vlaanderen
cd&v kan alleen maar roepen en klagen voor de rest heb ik ze nog niets nuttig zien doen om dit dossier opgelost te zien geraken

eigenlijk wil cd&v niet splitsen ze spelen dit spelletje alleen maar mee om terug naar de macht te kunne gaan!

Denk daar maar eens goed over na!!! ik zou er niet ver naast kunnen zitten
Gertj3 is offline  
Oud 4 mei 2005, 15:43   #67
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Egidius
Bovendien bestaat er geen recht om 'effectief het 'inkomen te hebben dat men maar wil'.
Oud 4 mei 2005, 15:47   #68
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke uitgebrachte stem heeft inderdaad niet dezelfde waarde maar elke burger, stemgerechtigd of niet heeft wel dezelfde waarde (althans voor de verkiezingen van de Kamer).

En zou in plaats van zoveel te insinueren eens concreet kunnen aantoen waar het aan ligt.
Ik insinueer niks.
Het VB haalt ook meer stemmen dan de PS en minder zetels.
Vlaanderen telt nochtans meer burgers dan in Wallonië. Ergens klopt het plaatje dus niet.
Oud 4 mei 2005, 15:50   #69
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh?
Nee, dat is verboden door de wet en schendt het eigendomsrecht van anderen?
Waar wilt u naar toe?
Dat de wetgeving vol tegenstrijdigheden zit, en dat dat er niet toe leidt dat de wet niet toegepast moet worden. Zo voorziet de grondwet vrijheid van mening, maar bestaan er toch wetten die die fundamentele vrijheid beperken. Sommige aspecten van de huurwetgeving lijken me ook niet al te zeer in overeenstemming met het eigendomsrecht. En is het verbod op moord niet in tegenstrijd met het recht op abortus?

Etcetera, etcetera. Maar in het geval van BHV moeten we plots redelijkheid en vier jaar geduld gaan betrachten.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 4 mei 2005 om 15:51.
Egidius is offline  
Oud 4 mei 2005, 15:51   #70
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
cd&v kan alleen maar roepen en klagen voor de rest heb ik ze nog niets nuttig zien doen om dit dossier opgelost te zien geraken

eigenlijk wil cd&v niet splitsen ze spelen dit spelletje alleen maar mee om terug naar de macht te kunne gaan!

de enige dwarsligger in dit dossier is de vld , zelf de spa en spirit willen zich aan het engagement houden. Volgens peilingen zal de vld zwaar gestraft worden als er een bollekeskermis komt.
Oud 4 mei 2005, 15:51   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3

Leg me dan eens uit waarom de CD&V paars dan een jaar de tijd gaf om aan te rommelen? We zijn vandaag toch even ver als een jaar geleden?
Oud 4 mei 2005, 15:58   #72
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik insinueer niks.
Het VB haalt ook meer stemmen dan de PS en minder zetels.
Vlaanderen telt nochtans meer burgers dan in Wallonië. Ergens klopt het plaatje dus niet.
Omdat de verhouding stemmen-totale bevolking anders ligt in de Waalse provincies dan in de Vlaamse provincies en omdat de PS een partij is die opkomt in Wallonië en VB een partij is die opkomt in Vlaanderen (we maken spijtig genoeg even abstractie van BHV). Of maw een PS-zetel vertegenwoordigt evenveel inwoners als een VB-zetel.

Als u dit verschil in stemmen niet wil aanvaarden zijn er verschillende opties:
- één Belgische kieskring en verdeling op grond van uitgebrachte stemmen.
- verdeling op grond van het stemgerechtigden maar dan zal er nog een verschil zijn omdat het aantal stemmen en stemgerechtigden niet gelijk is.
Oud 4 mei 2005, 16:10   #73
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Leg me dan eens uit waarom de CD&V paars dan een jaar de tijd gaf om aan te rommelen? We zijn vandaag toch even ver als een jaar geleden?
Tja da probleem is al 40 jaar oud

dus cd&v moet zwijgen of ga je beweren dat ik lieg

Laatst gewijzigd door Gertj3 : 4 mei 2005 om 16:11.
Gertj3 is offline  
Oud 4 mei 2005, 16:16   #74
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat de wetgeving vol tegenstrijdigheden zit, en dat dat er niet toe leidt dat de wet niet toegepast moet worden. Zo voorziet de grondwet vrijheid van mening, maar bestaan er toch wetten die die fundamentele vrijheid beperken.
Artikel 19 voorziet de vrijheid van meningsuiting maar voorziet ook in de bestraffing van die misdrijven die ter gelegenheid van de uitoefening van die vrijheden worden gepleegd. De wetgever kan maw grenzen stellen aan de vrijheid van meningsuiting. De grenzen mogen echter niet zo nauw gesteld worden dat de vrijheid 'leeg' wordt. Geen tegenstrijdigheid dus.

Citaat:
Sommige aspecten van de huurwetgeving lijken me ook niet al te zeer in overeenstemming met het eigendomsrecht. En is het verbod op moord niet in tegenstrijd met het recht op abortus?
Het eigendomsrecht is niet absoluut. De inperking is bij wet voorzien. Geen tegenstrijdigheid dus.
Embryos zijn geen mensen. Het verbod op moord is dus niet van toepassing. Geen tegenstrijdigheid dus.

Citaat:
Etcetera, etcetera. Maar in het geval van BHV moeten we plots redelijkheid en vier jaar geduld gaan betrachten.
Soms zijn er inderdaad tegenstrijdigheden maar dan kan de rechter niet meer gewoon op de wet terugvallen maar wel op de redelijkheid. (En dit gebeurt ook in andere takken van het recht, zoals in het geval van de noodtoestand)

Even algemene filosofische opmerking: hier wordt veel te absoluut, zwartwit geredeneerd. De wereld is nu éénmaal niet zo te vatten. Alles is grijs, veranderlijk en afhankelijk van mekaar en ook het recht, ook al zal ze soms die pretentie hebben, kan dit niet allesomvattend vatten.

Laatst gewijzigd door Judge : 4 mei 2005 om 16:17.
Judge is offline  
Oud 4 mei 2005, 16:30   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de verhouding stemmen-totale bevolking anders ligt in de Waalse provincies dan in de Vlaamse provincies en omdat de PS een partij is die opkomt in Wallonië en VB een partij is die opkomt in Vlaanderen (we maken spijtig genoeg even abstractie van BHV). Of maw een PS-zetel vertegenwoordigt evenveel inwoners als een VB-zetel.

- verdeling op grond van het stemgerechtigden maar dan zal er nog een verschil zijn omdat het aantal stemmen en stemgerechtigden niet gelijk is.
Het blijft een ondoorzichtige knoeiboel waar nooit iets deugdelijks uit zal komen.
Oud 4 mei 2005, 16:33   #76
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het spijt me, maar dit is niet meer dan een excuus om de democratie te ondermijnen. Enkel mensen met stemrecht zouden geteld moeten worden. En een Waalse partij heeft minder stemmen nodig om een zetel te behalen dan een Vlaamse.
lomeanor is offline  
Oud 4 mei 2005, 16:42   #77
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Het spijt me, maar dit is niet meer dan een excuus om de democratie te ondermijnen. Enkel mensen met stemrecht zouden geteld moeten worden. En een Waalse partij heeft minder stemmen nodig om een zetel te behalen dan een Vlaamse.
Dus kieskringen met veel kinderen moeten verhoudingsgewijs minder zetels krijgen. Dat is ook niet logisch. Sorry, ik ben ook voor 'Vlaanderen' maar je kan niet alles zien in Vlaams-Waalse tegenstellingen.
Oud 4 mei 2005, 16:48   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus kieskringen met veel kinderen moeten verhoudingsgewijs minder zetels krijgen. Dat is ook niet logisch. Sorry, ik ben ook voor 'Vlaanderen' maar je kan niet alles zien in Vlaams-Waalse tegenstellingen.

Nu begrijp ik ineens waarom het VB de ouders in naam van hun eigen kinderen stemrecht wilde geven...

Waarom werd dat voorstel eigenlijk afgeschoten als het in de feiten toch al zo lijkt te zijn?
Oud 4 mei 2005, 16:58   #79
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nu begrijp ik ineens waarom het VB de ouders in naam van hun eigen kinderen stemrecht wilde geven...

Waarom werd dat voorstel eigenlijk afgeschoten als het in de feiten toch al zo lijkt te zijn?
Omdat het in de feiten niet zo. Is de verdeling van de zetels over de kieskringen gebeurt via het inwonersaantal (dus inclusief kinderen). De verdeling van die zetels per kieskring gebeurt door de uitgebrachte stemmen.
Oud 4 mei 2005, 17:02   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vind je nu zelf niet dat er alles aan gedaan werd opdat de gewone stervelingen toch maar bedot konden worden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be