Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2005, 20:24   #61
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Hun ideeën waren grotendeels nationalistisch, en de Vlaamsnationalistische ideeën lijken heel erg op die van de nazi's. Ze zijn fout.
De stelling dat de ideeen van de Vlaamse Beweging van vandaag lijken op die van de nazi's is gewoon een leugen. U probeert de geschiedenis van WOII op immorele wijze te misbruiken. U hoort dan ook thuis bij de skinheads en rechts- en links-extremisten die dit ook doen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:27   #62
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Neen, een paar decennia later. En de meeste leraars waren brave, gezagsgetrouwe mensen die doorgaven wat hun voorgekauwd werd door de autoriteiten. Maar geschiedenis heeft me altijd sterk geboeid en ik heb op eigen houtje veel gelezen. Het is niet van het geschiedenisonderwijs op school dat je de waarheid leert, dat is vaak propaganda. Leren doe je door verschillende meningen en invalshoeken te vergelijken en zelf na te denken.

Egidius
Dus wat u zegt is eigenlijk dat op school alleen propaganda wordt aangeleerd. Ja misschien als u partij aan de macht zal komen maar bij mij weten is het onderwijs nog steeds vrij en onafhankelijk daar hebben verschillende schoolstrijden voor gezorgd, of is dat ook propaganda?

En wat las u zo op u eigen houtje mein kampf ? Parcival ?
Las u alles of alleen wat u kon gebruiken om u gedachtengoed te voeden en alles wat objectief was te minimaliseren ?
Mister Hilter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:28   #63
Jozef Ostyn

Standaard

Zijn er hier nog mensen die vermoeden dat onze Mister Hilter een reïncarnatie is van een lichtjes opgepepte BUB-fanaat?
Oud 8 mei 2005, 20:33   #64
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Onzin wordt niet zinniger als je er een lange post van maakt. Uw aantijgingen zijn slaapverwekkend, en dat is op zich niet zo erg. Wat minder onschuldig is, is dat u de realiteit van het nazisme en de holocaust banaliseert door ze te vergelijken met de toestand in België, de communautaire verhoudingen en het Vlaamsnationalisme. Lang geleden, toen men daarmee begin, is gewaarschuwd voor deze banalisering. Men heeft niet willen luisteren, en nu is het te laat.

Egidius

Bent U het niet die vindt dat ik geen argumenten aanbreng ?

Op mijn redeneringen antwoorden met "ze zijn slaapwekkend, zinloos en te lang" is niet bepaald een goed voorbeeld wat dat betreft.

Mij beschuldigen van banalisering ziet er op eerste zicht serieuzer uit tot je dat argument (dus) onder de loupe neemt ...

Het eeuwige schelden op de Walen en Franstaligen gelijkstellen met de holocaust zou inderdaad banalisatie zijn. Zeg ik dat ergens ?
Ik vergelijk het met het schelden op de Joden, communisten enz. van de jaren twintig en dertig die GELEID hebben tot erger omdat de nazi's en hun vrienden niet doeltreffend werden gestopt. Toen "banaliseerde" men de racistische en haatdragende meningen.

Ik banaliseer dus niet,

U banaliseert, als u "niet erg" vindt dat in Vlaanderen onophoudelijk en zonder doeltreffend verweer landgenoten worden uitgescholden. U bent onder invloed van banalisatie als U niet schandalig vindt dat om het even welke beschuldiging tegen landgenoten zonder kritiek door een groot deel van de bevolking en zelfs van de pers wordt geloofd. Alvader is banaliserend als hij de houding van de Duitse staat tijdens de naziperiode interpreteert als tijdgebonden dwalingen die ik niet mag beoordelen ...
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:34   #65
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Wel, wel, komt het vrijzinnige gespuis zich ook al bemoeien met de zaken van anderen?
Nu ben ik wel heel erg onder de indruk 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:35   #66
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Leon Degrelle en zijn Waals Legioen onder Belzieke vlag is voorgoed onder de mat geveegd door deze - ook al beweren ze waarschijnlijk van niet - onvervalste belgicisten. Nochtans verleende hij evenzeer hand- en spandiensten aan hetzelfde misdadige regime waarvoor men de Vlamingen tot op heden zo nawijst.
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:39   #67
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
De stelling dat de ideeen van de Vlaamse Beweging van vandaag lijken op die van de nazi's is gewoon een leugen. U probeert de geschiedenis van WOII op immorele wijze te misbruiken. U hoort dan ook thuis bij de skinheads en rechts- en links-extremisten die dit ook doen.
U denkt gewoon niet na, als je dat nu even objectief analyseert dan weet je toch dat die jongen gelijk heeft, de nazis en de vlaamse bewegingen hadden alle twee een partij programma dat essentieel nationalistisch was dus is het ook maar logisch dat er grote gelijkenissen zijn, maar ook grote verschillen. De Nazis benadrukten meer hun haat voor joden, en hun superioriteit tegenover andere volgen. Bij de vlaamse beweging is dit dan meer een haat tegen de franstaligen hoewel die veel minder uitgesproken is natuurlijk, je kunt niet echt haat noemen maar er is zeker een malaise vanuit de vlaamse beweging tegenover de walen.

Ook nationalisme impliceert altijd dat het ene volk voor èèn of andere reden beter onafhankelijk funtioneert van de andere volkeren, of erger gewoon superieurder zijn. Dit blijven hoe dan ook gevaarlijke redeneringen die gevoed worden door nationalisme.

En in deze context kan perfect inkomen waar avan naartoe wilt
Oud 8 mei 2005, 20:50   #68
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Nu ben ik wel heel erg onder de indruk 8)
Ik heb geenzins de bedoeling indruk op u te maken. Dit was enkel als belediging bedoeld...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:53   #69
Mister Hilter
Banneling

Standaard

http://www.blokwatch.be/content/view/377/39/lang,nl/

Tien wat we hier hebben een foto met leon degrelle en Vlaams Belang parlementslid koen dillen die rustig van een wijntje genieten, hm merkwaardig zeg mulder wat deed die man weer zeg eens ?
Oud 8 mei 2005, 20:56   #70
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mulder7
Leon Degrelle en zijn Waals Legioen onder Belzieke vlag is voorgoed onder de mat geveegd door deze - ook al beweren ze waarschijnlijk van niet - onvervalste belgicisten. Nochtans verleende hij evenzeer hand- en spandiensten aan hetzelfde misdadige regime waarvoor men de Vlamingen tot op heden zo nawijst.
Ik zie niemand in België die dweept met Degrelle.
Ik ken veel Walen en ik lees veel Franstalige pers maar NOOIT heb ik daar iemand het horen of zien opnemen voor die collaborateur.
In Vlaanderen natuurlijk nog minder (tenminste officieel, want ... )
Degrelle is dus voltooid verleden tijd.

Degrelle was eerst een Belgischnationalist, maar dat veranderde nadien, want zijn echte beweegredenen waren van een ander soort: het was hem om macht te doen, hij leed overduidelijk aan grootheidswaanzin en kan eerder als fascist worden bestempeld. Misschien kan hij in Italië als voorbeeld worden aangehaald als de Italianen vergeten voorzichtig te zijn met dat soort mensen en politici, maar ze hebben daar waarschijnlijk genoeg aan Mussolini.
Degrelle is echt niet meer actueel.

Hitler en de nazi's wel: kijk toch naar al de historische uitzendingen die dezer dagen worden uitgezonden: je ziet zo de mogelijke vergelijking met wat nu gebeurt.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:57   #71
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mister Hilter
Dus wat u zegt is eigenlijk dat op school alleen propaganda wordt aangeleerd.
Neen, dat heb ik niet gezegd. U zegt dat blijkbaar.

Citaat:
Ja misschien als u partij aan de macht zal komen maar bij mij weten is het onderwijs nog steeds vrij en onafhankelijk daar hebben verschillende schoolstrijden voor gezorgd, of is dat ook propaganda?
Wie is dat "u als partij"? Waarover heeft u het in godsnaam?

Citaat:
En wat las u zo op u eigen houtje mein kampf ? Parcival ?
Las u alles of alleen wat u kon gebruiken om u gedachtengoed te voeden en alles wat objectief was te minimaliseren ?
Verwacht u echt een antwoord op zo'n minabel gescheld?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 21:00   #72
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, een paar decennia later. En de meeste leraars waren brave, gezagsgetrouwe mensen die doorgaven wat hun voorgekauwd werd door de autoriteiten. Het is niet van het geschiedenisonderwijs op school dat je de waarheid leert, dat is vaak propaganda. Egidius

Wie is hier minabel ?
Oud 8 mei 2005, 21:02   #73
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
U banaliseert, als u "niet erg" vindt dat in Vlaanderen onophoudelijk en zonder doeltreffend verweer landgenoten worden uitgescholden.
Als dat zou gebeuren, zou ik het vanzelfsprekend erg vinden. Dat op feiten wordt gehamerd, vind ik integendeel een vaccin tegen slavernij.

Citaat:
U bent onder invloed van banalisatie als U niet schandalig vindt dat om het even welke beschuldiging tegen landgenoten zonder kritiek door een groot deel van de bevolking en zelfs van de pers wordt geloofd.
Zoiets gebeurt in België toch niet? Of het zou op de RTBF moeten zijn, al kijk ik daar niet genoeg naar om echt een systematische campagne te kunnen ontwaren.

Egidius
Oud 8 mei 2005, 21:04   #74
Egidius

Standaard

Citaat:
Ook nationalisme impliceert altijd dat het ene volk voor èèn of andere reden beter onafhankelijk funtioneert van de andere volkeren, of erger gewoon superieurder zijn. Dit blijven hoe dan ook gevaarlijke redeneringen die gevoed worden door nationalisme.
Ach, als de geschiedenis iets heeft aangetoond dat je met amalgamen alles kan bewijzen en er nog een aantal bange wezels kan in doen geloven ook. Niet met mij, meneer!

Egidius
Oud 8 mei 2005, 21:05   #75
Egidius

Standaard

Citaat:
zeg mulder wat deed die man weer zeg eens ?
Hoe bedoelt u?

Egidius
Oud 8 mei 2005, 21:05   #76
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
U denkt gewoon niet na, als je dat nu even objectief analyseert dan weet je toch dat die jongen gelijk heeft, de nazis en de vlaamse bewegingen hadden alle twee een partij programma dat essentieel nationalistisch was dus is het ook maar logisch dat er grote gelijkenissen zijn, maar ook grote verschillen. De Nazis benadrukten meer hun haat voor joden, en hun superioriteit tegenover andere volgen. Bij de vlaamse beweging is dit dan meer een haat tegen de franstaligen hoewel die veel minder uitgesproken is natuurlijk, je kunt niet echt haat noemen maar er is zeker een malaise vanuit de vlaamse beweging tegenover de walen.

En in deze context kan perfect inkomen waar avan naartoe wilt
Het partijprogramma van de NSDAP was helemaal niet nationalistisch, het was racistisch. Als uw redenering zou kloppen dan zou bv. De Gaulle een grote nazi geweest zijn (hij was zeer nationalistisch).
Oud 8 mei 2005, 21:06   #77
Egidius

Standaard

Citaat:
Wie is hier minabel ?
Daar heb ik al op geantwoord. U nog niet.

Egidius
Oud 8 mei 2005, 21:07   #78
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Citaat:
Als dat zou gebeuren, zou ik het vanzelfsprekend erg vinden. Dat op feiten wordt gehamerd, vind ik integendeel een vaccin tegen slavernij.

Egidius
Ge zit hier wel constant te hameren dat vlaanderen onafhankelijk moet zijn dit is evenmin een vaccin tegen het federalisme, ge zit u eigen constant tegen te spreken, echt wel zielig!
Oud 8 mei 2005, 21:08   #79
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ik heb geenzins de bedoeling indruk op u te maken. Dit was enkel als belediging bedoeld...
Het Vrijzinnig Gespuis laat weten dat hij "die schok" wel te boven komt 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 21:13   #80
Egidius

Standaard

Citaat:
Ge zit hier wel constant te hameren dat vlaanderen onafhankelijk moet zijn dit is evenmin een vaccin tegen het federalisme, ge zit u eigen constant tegen te spreken, echt wel zielig!
Ik begrijp uw geschriften van langsom minder hoor. Bent u niet wat te nerveus?

Vooreerst: waar zit ik constant te hameren dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden? Leest u dit forum eigenlijk wel?

Vervolgens: is onafhankelijkheid een vaccin tegen het federalisme? Wat bedoelt u daar in hemelsnaam mee? En waarom zouden we zo'n vaccin nodig hebben? En wat is daar zielig aan?

U ziet, u roept heel wat vragen op.

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be