Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 9 mei 2005, 22:50   #61
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
Voor ik commentaar ga leveren positief of negatief, weet je toevallig ook welke reden(en) werd(en) opgegeven?

Hier is uw antwoord.

Door Peter Vandermeersch

Precies zeven jaar na de opstelling van de befaamde rondzendbrief van toenmalig Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden Leo Peeters, heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de wettelijkheid ervan. Het hoogste rechtscollege van ons land velde een belangrijk arrest. Met de ,,verwerping van de annulatieberoepen tegen de omzendbrieven Peeters en Martens'', zegt de Raad onomwonden dat de Vlaamse Gemeenschap de taalregeling in de faciliteitengemeenten op een correcte manier interpreteert. Enkele Franstalige partijen schreeuwen al zeven jaren moord en brand over de rondzendbrief van Leo Peeters (SP.A). Die bepaalde dat Franstalige inwoners telkens opnieuw uitdrukkelijk kenbaar moesten maken dat ze in het Frans wensten te worden aangeschreven. Zo wilde Peeters een eind maken aan de bestaande praktijk dat wie als Franstalige stond geregistreerd, automatisch in het Frans werd aangeschreven.

Leo Peeters kreeg in Franstalige milieus het stigma opgekleefd van ,,extremist'' en ,,racist''. Zelfs voor VLD-voorzitter Karel De Gucht was de brief een ,,pesterij''.

Het moet een hart onder de riem zijn van de gewezen minister - en een symbolisch belangrijke overwinning voor de Vlaamse Beweging - dat de Raad van State nu oordeelt dat er van pesterij geen sprake is. De rondzendbrief-Peeters interpreteert correct de oorspronkelijke bedoeling van de faciliteiten: een overgangsmaatregel van tijdelijke aard voor nieuwkomers die het Nederlands nog niet onder de knie hadden.

Vraag is nu wat Vlaanderen met deze symbolisch belangrijke overwinning aan moet. Op het terrein verandert de reële verfransing van de Brusselse Rand niet, ook na correcte interpretatie van de betrokken rondzendbrief. De faciliteiten, zo is intussen ten overvloede gebleken, zijn geen integratiebevorderend hulpmiddel geworden. Ze zijn de facto een in de grondwet van 1988 gebetonneerd privilege. Wie in Vlaanderen denkt de klok te kunnen terugdraaien door Franstaligen wat meer te laten opdraven om hun paperassen te pakken te krijgen, dwaalt.

Met het arrest van de Raad van State op zak, verschijnen de Vlamingen kloeker aan de communautaire onderhandelingstafel. Premier Verhofstadt is volgens zijn kerstboodschap vast van plan om ,,na meer dan veertig jaar de spanningen voorgoed te ontmijnen tussen Vlamingen en Franstaligen in en rond Brussel''. Een mogelijke splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde zou, volgens een scenario dat eerder uit de Wetstraat 16 uitlekte, betaald worden met de intrekking van de rondzendbrief-Peeters. Sinds gisteren is deze mogelijke pasmunt meer waard.

Op de valreep van 2004 zou het arrest van de Raad van State dan ook een voorsmaakje kunnen zijn wat ons in de eerste maanden van volgend jaar te wachten staat: een belangrijke communautaire krachtmeting. Rond het dossier van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde zijn de stellingen ingenomen. Alle Vlaamse regeringspartijen maakten formele beloften dat die splitsing er onverwijld komt en dat er geen prijs voor zal worden betaald. Hun geloofwaardigheid - en die van de politiek in Vlaanderen - is de inzet van het spel.

De taart voor de 175ste verjaardag van België en vooral die voor 25 jaar federalisme zouden weleens met zure slagroom bespoten kunnen zijn.
daiwa is offline  
Oud 9 mei 2005, 22:52   #62
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat maakt het uit?

40% van de Franstaligen krijgen alweer op een 'democratische' wijze evenveel te zeggen als 60% Vlamingen.
En de minderheid krijgt uiteindelijk altijd zijn zin, al moet ze er de alarmbel voor luiden.
Oud 9 mei 2005, 23:02   #63
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard met dertien

@maarte
Ze zijn maar met twaalf maar één van de franstaligen en één van de nederlandstaligen is voorzitter. Ze oefenen dat voorzitterschap wel beurtelings uit.
Oud 9 mei 2005, 23:09   #64
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Als ik al die wetten lees,dan krijg ik de sterretjes voor mijn ogen.Het is echt geen wonder dat wij 60% van ons loon moeten afstaan en dat de werkgevers het hier allemaal voor bekeken houden!

Doen ze die wetten nu allemaal opstellen zodat de gewone burger er niet aan uit kan of moet ik mijn "kunnen" in twijfel beginnen trekken?Of is het misschien dat er zoveel mogelijk zaken voor de rechtbank moeten uitgevochten worden zodat Justitie ook nog werk heeft?

Novalis
Grellig is offline  
Oud 10 mei 2005, 06:00   #65
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
40% van de Franstaligen krijgen alweer op een 'democratische' wijze evenveel te zeggen als 60% Vlamingen.
En zo hoort het ook. Er zijn twee groepen in dit land die evenveel zeggenschap moeten hebben als het aankomt op het besturen van dat land.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 10 mei 2005 om 06:00.
Raf is offline  
Oud 10 mei 2005, 06:06   #66
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Een comma-neuker in ons midden?
Kommaneuker is het juiste woord...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Raf is offline  
Oud 10 mei 2005, 06:08   #67
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Voor de communautaire alarmbel moet men volgens art.55 van de GRondwet een motie indienen getekend door minstens 3/4 van de leden van een taalgroep.
Dat is waarschijnlijk de reden waarom ze tot op heden slechts één keer werd gebruikt. U moogt raden door wie.
Artikel 54.

Citaat:
Raf is offline  
Oud 10 mei 2005, 06:11   #68
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En geen bubbel, Jusbou, Dorian, Everytime, Raf, Pietje en consoorten die zich dan laat horen...
Raf is geen bubbel, beste Knispel, en Pietje en Everytime bij mijn weten evenmin. Zijn we weer mensen in hokjes aan het duwen? Je k�*n het werkelijk niet laten hé?

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 10 mei 2005 om 06:14.
Raf is offline  
Oud 10 mei 2005, 10:24   #69
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Raf is geen bubbel, beste Knispel, en Pietje en Everytime bij mijn weten evenmin. Zijn we weer mensen in hokjes aan het duwen? Je k�*n het werkelijk niet laten hé?
Jij was toch een ambtenaar of niet ?

Laatst gewijzigd door Calle : 10 mei 2005 om 10:24.
Calle is offline  
Oud 10 mei 2005, 11:56   #70
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Jij was toch een ambtenaar of niet ?
Dat ben ik nog steeds. En dan? Zijn alle ambtenaren dan bubbels?

Citaat:
Raf is offline  
Oud 10 mei 2005, 12:11   #71
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ben ik nog steeds. En dan? Zijn alle ambtenaren dan bubbels?
Het ging over in hokjes duwen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 10 mei 2005, 12:18   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar lees jij dat ik jullie samen in het bubbelhokje duw?

Ik breng jullie gewoon bij de anti-Vlaamse 'consoorten' onder omdat géén van jullie afkeurend reageren op het aan zijn laars lappen der Linkebeekse FDF-burgemeester van de uitspraken van het grondwettelijke Hof.

Of zijn jullie misschien wél Vlaams (en democratisch!)gezind en klopt mijn indeling niet?
Mijn oprechte excusses in dat geval.

In de bubclub lijk jij je alvast NIET thuis te voelen, dus, wie weet....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 mei 2005 om 12:21.
Knuppel is offline  
Oud 10 mei 2005, 12:21   #73
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zo hoort het ook. Er zijn twee groepen in dit land die evenveel zeggenschap moeten hebben als het aankomt op het besturen van dat land.
Typisch straf rafke:

Discrimineren mag (sorry: MOET) maar alleen (VOORAL) als het in zijn kraam past.
bijvoorbeeld:
A/De tien percent homo's moeten zoveel te zeggen krijgen als de 90% hetero's.
B/ Dat de pers voor 80% links tot extreem links is terwijl er voor dit segment slechts 20% electorale basis bestaat is voor hem doodnormaal en zelfs verdedigbaar

Waarom de Duitstaligen in ons land dan niet evenveel zeggenschap geven dan de Walen én de Vlamingen?
Waarom de Islamieten dan in België niet evenveel medezeggingschap geven dan de anderen
...

Dus: Democratische fraude mag zolang het maar goed uitkomt...
Oud 10 mei 2005, 12:21   #74
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Het ging over in hokjes duwen.
Wat heeft dat te maken met het feit dat ik ambtenaar ben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Egidius
Is 't waar? Gelukkig dat je dat erbij vermeld, ik dacht even dat het een bericht van iemand anders was...

Citaat:
Raf is offline  
Oud 10 mei 2005, 12:22   #75
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik hoorde net "Sebastien Luyten" of zoiets lullen op mijn radio over konijnen. Is dat die ene "Sebas" die hier voortdurend online zit?
Hans1 is offline  
Oud 10 mei 2005, 12:27   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Konijnen???

Tiens, en ik die dacht gehoord te hebben dat het over LeopoldIII ging om het begin van de tweede wereldoorlog te herdenken....
Oud 10 mei 2005, 12:45   #77
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Die Luyten gaf toe dat de NVA bereid is een prijs te betalen voor de splitsing van BHV. Toen de journalist vroeg of dat een nieuw partijstandpunt was, geraakte hij niet meer uit zijn woorden. Wat vinden de VB'ers daarvan?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 10 mei 2005 om 12:46.
Hans1 is offline  
Oud 10 mei 2005, 13:03   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb het zelf niet gehoord en wat jij zegt neem ik liever met een paar ton zout.
Oud 10 mei 2005, 13:06   #79
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Die Luyten gaf toe dat de NVA bereid is een prijs te betalen voor de splitsing van BHV. Toen de journalist vroeg of dat een nieuw partijstandpunt was, geraakte hij niet meer uit zijn woorden. Wat vinden de VB'ers daarvan?
Ik vind dit eigelijk een slimme zet die ik niet gedacht had van een bubbertje. In plaats van de gebruikelijke scheldtirades probeert hanSS nu de vlaams-nationalisten tegen elkaar op te zetten. Wat mij betreft zal dat echter niet lukken. Het zou mij spijten moesten we als Vlaams-Nationalisten geen gezamelijk front kunnen vormen tegen de belgische bedreiging.
lomeanor is offline  
Oud 10 mei 2005, 13:14   #80
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat lijkt wel zo te zijn. Als ik U was, zou ik nu fulmineren tegen de NVA-verraders. Kan nog tof worden.
Hans1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be