Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe lang bestaat ons EEUWIGE Vaderland België nog?
Eeuwig 6 14,63%
Minstens 1000 jaar 1 2,44%
Minstens 100 jaar 6 14,63%
Geen honderd jaar meer. 28 68,29%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2005, 15:03   #61
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
70% van de Belgen trekken zich niets aan van BHV. Moet daar dan geen rekening mee worden gehouden in uw democratie?
Als de regering alles laat vallen waar 70% van de bevolking niet van wakker ligt, dan zaten we nu met meer dan een nachtwakersstaat...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 15:08   #62
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Sociaal-economische thema's en een eenvoudige, heldere staatsstructuur hebben absolute voorrang. De Belgen liggen wel wakker van hun portemonnaie.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 16:03   #63
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ik heb het reeds meermaals op dit forum gezegd. Alleen in BHV kunnen de inwoners stemmen op alle partijen die hen gaan besturen op federaal vlak.
Particratie dus?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 16:06   #64
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Sociaal-economische thema's en een eenvoudige, heldere staatsstructuur hebben absolute voorrang. De Belgen liggen wel wakker van hun portemonnaie.
M.a.w., de staatsstructuur die de BUB aanhangt is belangrijker dan de staatsstructuur die de andere partijen aanhangen, of daar nu mensen van wakker liggen of niet.
Oud 16 mei 2005, 19:00   #65
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Staatsstructuur is slechts een middel om tot een goede en efficiënte politiekte komen en een unitaire structuur is logischerwijze de beste.
Oud 16 mei 2005, 19:14   #66
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Staatsstructuur is slechts een middel om tot een goede en efficiënte politiekte komen en een unitaire structuur is logischerwijze de beste.
Aha, waarom is BHV dan een non-issue?
Hoezo logischerwijze? Ik ga ook eens simpel doen: en een Vlaamse staat is logischerwijze de beste.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 16 mei 2005 om 19:16.
Oud 16 mei 2005, 19:36   #67
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
"Ons vaderland", Patriot? "ons"?

Ik vind het onvoorstelbaar dat je je na deze crisis (waarbij de Waalse minderheid de Vlaamse meerderheid op de knieën heeft gedwongen) nog "belg" kan voelen.
Als ik mij vroeger nog 0,5% Belg voelde, dan is dat nu volledig weg.

BVH is een complete Franstalige overwinning geworden.
De vertegenwoordigers van 60% Vlamingen wilden de splitsing, de vertegenwoordigers van 40% Franstaligen wilden de situatie behouden. Resultaat: het blijft zoals het is. Vlaams-Brabant mag rustig verder verfransen. De Franstaligen die het recht opeisten om zich niet aan te passen in Vlaanderen krijgen gelijk.

De Franstalige politieke klasse, met het FDF voorop, triomfeert.

Wie kan zich nu nog belg voelen?
IK

Wat kunnen de walen er nu aan doen dat de vlaamse politiekers zo zwak zijn?
Na heel dat debacle voel ik me dus meer belg dan ooit. Zo'n dégout van de vlaamse prutspolitiek.

laten we maar hopen dat er zo snel mogelijk een waalse premier is ... de waalse politiekers verraden tenminste hun stemmers niet.
Oud 16 mei 2005, 21:05   #68
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Aha, waarom is BHV dan een non-issue?
Hoezo logischerwijze? Ik ga ook eens simpel doen: en een Vlaamse staat is logischerwijze de beste.
Komt gwn omdat ze het woord 'non-issue' graag bezigen. Dat staat namelijk bovenaan de lijst met woorden die domme mensen gebruiken om intelligent te klinken.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 21:06   #69
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann
IK

Wat kunnen de walen er nu aan doen dat de vlaamse politiekers zo zwak zijn?
Na heel dat debacle voel ik me dus meer belg dan ooit. Zo'n dégout van de vlaamse prutspolitiek.

laten we maar hopen dat er zo snel mogelijk een waalse premier is ... de waalse politiekers verraden tenminste hun stemmers niet.
Als dat geen zwaktebod is...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 17 mei 2005, 03:17   #70
despeRRado
Burger

despeRRado's schermafbeelding

Standaard

Met een Vlaamse premier zullen de Vlaamse partijen in de federale regering sowieso in het defensief gedrongen worden door de Franstaligen. Met een Franstalige premier zullen de Vlamingen erop kunnen inbeuken zonder in principe hun eigen ruiten in te gooien en het op hun geweten te moeten hebben dat zij een premier uit eigen rangen naar de koning sturen.

Wat de levensduur van het terminale België nog is, daar durf ik geen termijn op te plakken. Omdat het intern blijkbaar maar niet wil lukken om de stekker uit te trekker, hangt m.i. heel veel af van de evolutie van de Europese Unie. Op termijn zullen de klassieke lidstaten - veelal natiestaten - volgens mij gewoon verdampen en zullen de regio's rechtstreekse gesprekspartners van de Europese Instellingen worden. De crisis van de natiestaat gaat immers nauw gepaard met de processen van zowel supranationale versterking als regionalisering.

Wat de staatshervorming betreft, die zou ik willen vergelijken met een autorit van Brussel (de unitaire staat) naar Antwerpen (een losse confederatie als de facto einde van België, maar liever het definitieve einde van België). Momenteel zitten we ergens tussen Mechelen en Kontich (een federatie in opbouw maar met een hoop zichtbare en verborgen gebreken), en onze auto heeft al heel wat vertraging en schade opgelopen. De belgicisten zouden willen dat de auto rechtsomkeer maakt naar Brussel, maar zij willen niet onder ogen zien dat de brandstof bijna op is en dat er op de weg terug geen tankstation is. De Vlaamsgezinden daarentegen willen verder naar Antwerpen, in de hoop dat ze op weg daarheen wel een tankstation en een hersteldienst vinden, om met een treffelijk voertuig alsnog het einddoel te bereiken.

In tegenstelling tot wat ik de belgicisten op dit forum hoor verkondigen, behoort de unitaire staat al lang tot het verleden. Zij hebben wel een punt dat ook de (con)federale staat nog niet is bereikt, maar de Vlaamsgezinden zitten tenminste in de juiste toekomstgerichte richting en staan dichter bij hun doel dan diegenen die een terugkeer wensen naar de negentiende eeuw, waar jacobijns centralistische eenheidsstaten de norm waren. De Vlaamsgezinden, waartoe ik behoor, willen recht vooruit naar een eenentwintigste-eeuwse vorm van een staat, die beter beantwoordt aan de concrete noden van de bevolking die er leeft, wars van onzinnige historische en compleet irrationele sentimenten.

Zolang Europa blijft voortkabbelen en er mensen zijn die de auto ter hoogte van Kontich nog rechtsomkeer willen laten maken, zal België nog wel blijven bestaan in zijn huidige, weliswaar onwerkbare vorm (zeker als er Franstaligen bij die mensen zijn). Maar als de Vlamingen onder hen eens het licht zullen zien (dat lijkt me uitgesloten) of uitgestorven zijn (net zoals de praktiserende katholieken en de monarchisten dat binnenkort zullen zijn; zulke interesses leven immers vooral bij de ouderen onder ons), ligt de weg naar het einde van België zoals wij het nu kennen, breed open.

De Vlaamsgezinden worden sowieso geholpen door de Europese integratie, en zoals die evolutie traag maar gestaag vordert, kunnen we hopen op een zekere overwinning van de Vlaamse idealen, alleen is er dus geen termijn op te plakken. Al zal dat toch wel geen honderd jaar meer duren. Intussen kunnen de verkrampte unitaristen/belgicisten in verspreide slagorde (wat een paradox dat B-UNIE-B en N-UNIE elkaars bloed kunnen drinken) wat op de lachspieren van de forummers werken, waarvoor dank!

Laatst gewijzigd door despeRRado : 17 mei 2005 om 03:41.
despeRRado is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 11:43   #71
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
1. Ironie?

2. U heeft het wel al geinsinueerd, dat ik een slechte Belg was, die maar beter daar in het verre Nederland kon blijven... het land dat volgens verschillende van je partijleden nog steeds de aartsvijand van Ons Vaderland is.
Bewijs dat eens zwart op wit!
Oud 17 mei 2005, 11:47   #72
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Alstublieft, inclusief spelfouten:

Citaat:
U moet wel ongelooflijk veel minderwaardigheidscomplexen hebben. Iemand die zijn land en haar historische figuren haat, is het niet waard om onze nationaliteit te dragen. Ik hoop dat u dan ook spoedig de Nederlandse nationaliteit aanvraagd, daar u een schande bent voor België.

Intussen wens ik u veel beterschap!
http://forum.politics.be/showthread....7&page=2&pp=20
Oud 17 mei 2005, 17:42   #73
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HänSS
Niet in een land met verschillende etnische groepen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 17 mei 2005, 19:59   #74
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Yann, ik merk dat je elders op dit forum op dit moment een grote mond aan het opzetten bent ('on a gangé'), maar durf je dat hier nu ook... of, ben ik het qui a gagné?
Oud 18 mei 2005, 06:16   #75
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Zou ik mijn stemkeuze nog kunnen veranderen naar 'eeuwig'?
Oud 18 mei 2005, 08:13   #76
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

maximum 10 jaar
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2005, 08:19   #77
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Waar staat minder dan 10 jaar?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2005, 09:35   #78
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Niet in een land met verschillende etnische groepen.
Wenst U een systeem van apartheid ofzo?

Zwitserland en Zuid-Afrika zijn ook niet ingedeeld op wat u noemt "ethnische groepen" (wat een belachelijke term overigens in een maatschappij waar iedereen met iedereen trouwt).
Oud 18 mei 2005, 12:12   #79
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Wenst U een systeem van apartheid ofzo?

Zwitserland en Zuid-Afrika zijn ook niet ingedeeld op wat u noemt "ethnische groepen" (wat een belachelijke term overigens in een maatschappij waar iedereen met iedereen trouwt).
Het is de correcte nederlandstalig term. Zoek het desnoods op, als u weigert een FLamigant op zijn woord te vertrouwen.
Informeer u trouwens wat beter eer u argumenteert. Een franstalige zwitser ziet een duitstalige als een buitenlander.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be