Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2005, 01:31   #61
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Essentie van mijn post = wie goed kan managen kan er gerust voor zorgen dat hij op zijn minst werk heeft.
Startkapitaal is daarbij totaal niet nodig. Daarvoor bestaan banken, privépersonen, ...
En zelfs zonder kom je met een handelaarsstatuut al heel ver. Maarja, dan moet je risico durven nemen. Voor wie dat al teveel risico is... tja waarom lopen ze dan te zeiken over andere managers? De beste stuurlui staan aan wal...
Het ene heeft totaal niets met het andere te maken.
Vlaanderenland loopt vol met zeer goede managers vanuit de chiro en consoorten, met een aardig universitair diploma op zak, eventueel een mba'tje ... etc...

Maar Vlaanderen snakt naar mensen met kloten aan hun lijf, mensen die DURVEN, mensen die niet snakken naar een paycheck op het einde van de maand, maar mensen die willen het verschil maken.

Ik heb zelf tso gevolgd indertijd, vanuit mijn studierichting zijn er 2 gasten die een zaak in koeltechniek hebben geopend, je mag een raden wie heden ( uitgerekend mij ) in de dikste duitser rijd: deze tso'ers met ondernemingszin of de mensen van het college die allen richting ingenieur, rechten, huisarts etc ... gingen.

Ondernemen is iets waar bijna niemand zich wil aan wagen, too risky, maar achteraf wel vol jaloersheid samen afgeven op diegenen die geslaagd zijn in hun zaak.

Onlangs nog een artikeltje gelezen over een prof die les geeft aan het v l e r i c k , hij vroeg eens aan alle mba'ers ( dat zou dan het kruim van het kruim moeten vertegenwoordigen van de toekomstige managers ) wie er zelf ondernemer wou worden: niemand reageerde: iedereen wou ingeschakeld worden in een bestaand bedrijf, dat geeft zekerheid weet je wel.

Op die manier is het natuurlijk te verklaren waarom vlaanderen zo weinig nieuwe miljardairs telt, in de angelsaksische landen zijn dit over het algemeen mensen die nooit hun hoger onderwijs hebben afgemaakt, too boring ...

Ondernemen en managen ... een wereld van verschil.

Noot: van alle ingenieurs in mijn jaar die afgestudeerd zijn, ben ik de enige die het gewaagd heeft. En dat heeft dan vooral te maken met het feit dat ik niet verlang naar zekerheden en de grootste delen van mijn middelbaar en univ uit de boeken geblokt heb, zonder al te veel voeten in de scholen gezet te hebben.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 01:43   #62
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar Vlaanderen snakt naar mensen met kloten aan hun lijf, mensen die DURVEN, mensen die niet snakken naar een paycheck op het einde van de maand, maar mensen die willen het verschil maken.
Dan is het van belang dat die mensen weten dat ze 3 maanden achterstand in huur kunnen oplopen, door dat soort risico's te lopen, nietwaar? En dan is het belangrijk om hen te laten zien dat ze niet in de eerste 12 maanden verlies maken, maar in de eerste 2?
Het is niet de [tyfus]bmw waar het om gaat, maar de vrijheid van ondernemen. Mensen die kloten aan hun lijf hebben, zónder ze direct bij een ander uit het lijf te rukken; dát noem ik pas mensen met ballen, mensen met een hart voor hun zaak..

Laatst gewijzigd door Mephisto : 16 mei 2005 om 01:45.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 02:29   #63
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Het doet me plezier dat U het begrip "gaan werken" toch kent... Begint er dan eens mee, maar dan niet virtueel...
Dan komt dat met U miss nog wel in orde...
en het beledigende aan deze post is dat u ervan blijkt uit te gaan dat ik gaan werken niet ken terwijl ik in werkelijkheid aangenomen worden of werk vinden niet ken. Zelf bij het netwerk willen ze me niet [size=1]( en armoede is zowat het enige waar ik veel van ken ).[/size] En indien sommige van onze tegenstanders vermoeden dat ik met VWS politieke of andere carriere zou maken (= toch een vorm van gaan werken ,) dan is het weer niet goed ? Leg mij dat toch eens uit ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2005 om 02:31.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 09:41   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Of je eindeloos in prijs kan zakken is een hele discussie waard. Maar het doet er eigenlijk niet toe.

Je moet al erg stom zijn om te gaan investeren in een sector die dichtbij de limiet zit. Waarom zou je?

.
Het is net dat probleem dat eens ten gronde zou moeten aangepakt worden.
Veel, heel erg veel bedrijven zouden baat hebben bij een minimum prijspolitiek.
Er zijn vaste richtprijzen per sector, maar daar hebben velen geen oren naar.
Voor grote aanbestedingen kan je wel eens in beroep gaan, maar de duizenden kleinere werkjes gaan ondertussen meestal ongemerkt voorbij.
Laat nu net daar je overlevingskansen zitten.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 11:42   #65
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
en het beledigende aan deze post is dat u ervan blijkt uit te gaan dat ik gaan werken niet ken terwijl ik in werkelijkheid aangenomen worden of werk vinden niet ken. Zelf bij het netwerk willen ze me niet [size=1]( en armoede is zowat het enige waar ik veel van ken ).[/size] En indien sommige van onze tegenstanders vermoeden dat ik met VWS politieke of andere carriere zou maken (= toch een vorm van gaan werken ,) dan is het weer niet goed ? Leg mij dat toch eens uit ?
Tja, U zit wel ingewikkeld ineen...
En stopt nu eens met mijn reacties als persoonlijke aanvallen/beledigingen te beschouwen... U bent toch geen klein kind zoals ik? U bent de King..

Ik val U trouwens niet persoonlijk aan... Ik val (soms) uw agressie aan, uw (volgens mij) onmogelijkheid om fatsoenlijk de armen te managen (niettegenstaande U uzelf reeds als manager van het VWS heeft uitgeroepn)... U schrijft brieven naar andere verenigingen namens het VWS... Maar waar haalt U die bevoegdheid? Is dat 4WS trouwens reeds opgericht?
Ik val in feite de manier aan waarop U het probleem 'probeert' te gaan oplossen?

Ik wil U meestal maar wijzen op enkele ongerijmdheden en U goede raad geven (Debbie zal dat wel willen bevestigen )...

Ik moet nu stoppen want uit solidariteit met het sociaal beleid van de Franse Regering, ben ik vandaag aan het werk... [size=1]Dit omdat de commies solidtariteit met de zwakkeren weigeren...

Bij gelegenheid wil ik trouwens, op uw verzoek, verder op uw bovenstaande psst ingaan... Maar waarschijnlijk heeft het geen zin.

De groetjes van uw virtuele (onbeminde) vriend(in?)...

[/size]

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 mei 2005 om 11:52.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 11:45   #66
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Het is net dat probleem dat eens ten gronde zou moeten aangepakt worden.
Veel, heel erg veel bedrijven zouden baat hebben bij een minimum prijspolitiek.
Er zijn vaste richtprijzen per sector, maar daar hebben velen geen oren naar.
Voor grote aanbestedingen kan je wel eens in beroep gaan, maar de duizenden kleinere werkjes gaan ondertussen meestal ongemerkt voorbij.
Laat nu net daar je overlevingskansen zitten.
Daar heeft U gelijk in, Mambo...
Ik heb een sterk vermoeden dat er enorm 'gefoefeld' wordt bij de beperkte aanbestedingen... Een zeer sterk vermoeden...

Zie maar eens naar de zaak van Noel Slangen, ex-raadgever van ..., die veroordeeld werd voor prijsafspraken... [size=1] Hij is in beroep gegaan en waarschijnlijk zal zijn zaak 'verjaren' (dat dit werkelijk gebeurd (is) weet ik trouwens op dit moment niet)[/size]
Oud 16 mei 2005, 12:01   #67
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, U zit wel ingewikkeld ineen...
En stopt nu eens met mijn reacties als persoonlijke aanvallen/beledigingen te beschouwen... U bent toch geen klein kind zoals ik? U bent de King..

Ik val U trouwens niet persoonlijk aan... Ik val (soms) uw agressie aan, uw (volgens mij) onmogelijkheid om fatsoenlijk de armen te managen (niettegenstaande U uzelf reeds als manager van het VWS heeft uitgeroepn)... U schrijft brieven naar andere verenigingen namens het VWS... Maar waar haalt U die bevoegdheid? Is dat 4WS trouwens reeds opgericht?
Ik val in feite de manier aan waarop U het probleem 'probeert' te gaan oplossen?

Ik wil U meestal maar wijzen op enkele ongerijmdheden en U goede raad geven (Debbie zal dat wel willen bevestigen )...

Ik moet nu stoppen want uit solidariteit met het sociaal beleid van de Franse Regering, ben ik vandaag aan het werk... [size=1]Dit omdat de commies solidtariteit met de zwakkeren weigeren...

Bij gelegenheid wil ik trouwens, op uw verzoek, verder op uw bovenstaande psst ingaan... Maar waarschijnlijk heeft het geen zin.

De groetjes van uw virtuele (onbeminde) vriend(in?)...

[/size]
Trek het je niet aan - Ik heb vandaag toch weinig of geen tijd voor kleine kindjes. Ben nogal druk met de grote mensen bezig. Btw ik ben momenteel formateur van het VWS en heb de democratische bevoegdheid om namens het VWS het woord te voeren. Debbie heeft die bevoegdheid ook en de limburgse leeuw en @lpha ook.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2005 om 12:03.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 12:35   #68
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Volgens Snijders blijkt uit onderzoek dat intuïtie, mensenkennis en ervaring bij de beoordeling van managementproblemen bijna nooit een positief effect op beslissingen hebben.

De beste beslissingen worden naar de mening van de hoogleraar genomen door een objectieve beoordeling van informatie uit veel bronnen en het vergelijken met voorgaande soortgelijke situaties.
Ah, dus ge moet vergelijken met voorgaande soortgelijke situaties, maar ervaring heeft geen positief effect op beslissingen.
Oud 16 mei 2005, 12:41   #69
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
aangezien een vuilnisman nooit als manager zou worden aangenomen kan en zal men nooit kunnen weten of het een goed dan wel een slecht manager zou kunnen zijn.
Ik denk dat ge daar noch van zou verschieten. De vuilnisman die een goeie manager is, wordt al rap team leader van zijn kar etc. Vuil ophalen is een enorme industrie.
Oud 16 mei 2005, 12:47   #70
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Managers met een boekhoudersmentaliteit zijn slechte ondernemers.
Boekhouding is aan de basis zodanig simpel dat ik betwijfel of er buiten misschien hier en daar een paar zelfstandigen ondernemers bestaan die er geen notie van hebben.
Oud 16 mei 2005, 14:53   #71
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik denk dat ge daar noch van zou verschieten. De vuilnisman die een goeie manager is, wordt al rap team leader van zijn kar etc. Vuil ophalen is een enorme industrie.
t' is zelfs een miljoenen industrie wat zeg ik, een miljarden!
Oud 16 mei 2005, 15:12   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heeft U gelijk in, Mambo...
Ik heb een sterk vermoeden dat er enorm 'gefoefeld' wordt bij de beperkte aanbestedingen... Een zeer sterk vermoeden...

Zie maar eens naar de zaak van Noel Slangen, ex-raadgever van ..., die veroordeeld werd voor prijsafspraken... [size=1] Hij is in beroep gegaan en waarschijnlijk zal zijn zaak 'verjaren' (dat dit werkelijk gebeurd (is) weet ik trouwens op dit moment niet)[/size]
Het is niet altijd kwade wil hoor.
vb men doet een aanbesteding (ik zeg maar wat ) om een plafond te laten schilderen 500 m². Ze schrijven 10 aannemers aan. 10 verschillende prijzen vallen in de bus met meestal een prijsverschil van meer dan het dubbele.
De goedkoopste zal bijna altijd het werk mogen doen. Alle papieren in orde, de paraplu's staan open de goedkoopste begint. Die scheurt er zijn broek soms aan maar daar moet je dan niet meer mee afkomen.
Dit komt omdat de één de zaak zo inschat (bv 50 m²/uur en de andere bv 15 m²/uur) Laat nu soms net die van 15 m² de verstandige geweest zijn en die van 50 m² onbezonnen bezig zijn. Twee bedrijven delen in dezelfde klap meteen. De één heeft het niet, de ander verdiend er niks aan!
En zo dat is dagelijkse kost natuurlijk.

Maar en nu mijn gedacht. De aanbesteder is meestal een econoom die maar al te goed weet wat een uur kost, hoeveel de verf kost en in vele gevallen beter een prijs kan uitrekenen dan wie daar aan meedoet. Hij zou een signaal moeten geven vind ik! Maar laten ze nu net daar onder hun paraplu gaan schuilen! Wat hun betreft is "eigen schuld dikke bult" ook hun zaak niet. Nochtans, de meeste aanbestedingen komen wel van de overheid en die hebben mijn gedacht daar een verantwoordelijke rol in.
Oud 16 mei 2005, 15:34   #73
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
een hoogleraar sociologie die gaat vertellen hoe je moet managen ?

LOL.

gefrustreerde ventjes die jalours zijn op de vette ceo lonen, wetende dat ze zelf onbekwaam zijn om een groep te leiden, sturen, etc ...

uiteraard zit er veel kaf tussen het koren bij managers, maar kwaliteit komt meestal na een tijdje wel bovendrijven.

niet voor niets worden allerlei managementopleidingen ( die sterk analytisch gericht zijn, zoals mba opleidingen ) momenteel door het bedrijfsleven afgedaan als potentiele misgroei van de kandidaat manager, omdat ze intuitie doen afleren.

zaken doen en managen heeft alles met mensenkennis te maken, intuitie en charisma, computers zijn goed om de boekhouding op te doen.
En bedrijfsmatige beslissingen zijn niets meer of minder dan boekhoudkundige berekeningen, vaak. Enkel die dingen die leiden tot interactie met de mensen die voor het bedrijf werken, zijn sociologisch invulbaar door een manager. Zoiets denk ik, dat die man ons kan vertellen.

En logisch; een computer verzamelt data en kan op basis daarvan veel eenvoudiger een conclusie trekken. Vrijwel geen enkele schaker die nog kan winnen van een schaakcomputer, ook al is die geprogrammeerd door mensen, in eerste instantie. Zo ook met strategiecomputers, in the end. I guess.
Oud 16 mei 2005, 16:18   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
En bedrijfsmatige beslissingen zijn niets meer of minder dan boekhoudkundige berekeningen, vaak. Enkel die dingen die leiden tot interactie met de mensen die voor het bedrijf werken, zijn sociologisch invulbaar door een manager. Zoiets denk ik, dat die man ons kan vertellen.

En logisch; een computer verzamelt data en kan op basis daarvan veel eenvoudiger een conclusie trekken. Vrijwel geen enkele schaker die nog kan winnen van een schaakcomputer, ook al is die geprogrammeerd door mensen, in eerste instantie. Zo ook met strategiecomputers, in the end. I guess.
Stel dat je een bedrijf hebt met 10 verschillende takken. 8 zijn rendabel en 2 break even of met verlies maar sluiten aan op de 8 andere als vorm van service en hierdoor zijn die dus rendabel. Zou een computer dat zien?
Of sluit hij die?

We zouden dat dus maar beter eens goed testen denk ik!

En waarom dan niet meteen die computer in scholen gaan zetten.
ha gij wilt kinesist worden? effe kijken trrrr tsjikke "no kinesist wanted" en hup vergeet het dan maar, klas gesloten!

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 mei 2005 om 16:20.
Oud 16 mei 2005, 16:19   #75
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

dus kort samengevat.
om te kunnen managen moet ge eigenlijk gewoon een goed klapke kunnen doen op recepties en feestjes. networking zoals dat heet.

de rest kan een computer, en wérken doen de arbeiders.

en toch zoveel verdienen.
leuk, manager zijn. een beetje zoals de lotto winnen, niet?

Laatst gewijzigd door Mitgard : 16 mei 2005 om 16:20.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 16:28   #76
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
dus kort samengevat.
om te kunnen managen moet ge eigenlijk gewoon een goed klapke kunnen doen op recepties en feestjes. networking zoals dat heet.
Dat is zeer belangrijk om niet te zeggen het belangrijkste om te slagen als ondernemer.
Met hard werken alleen bereik je niks. Dan blijf je leven van de kruimels die anderen van tafel laten vallen.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 17:31   #77
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Dat is zeer belangrijk om niet te zeggen het belangrijkste om te slagen als ondernemer.
Met hard werken alleen bereik je niks. Dan blijf je leven van de kruimels die anderen van tafel laten vallen.
Als dat klopt dan zouden verschillende forumgangers perfekte managers zijn...
Er is er zelfs één die zichzelf tot manager van een nog op te richten organisatie heeft uitgeroepen en die bijna nooit ..... heeft...

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 mei 2005 om 17:31.
Oud 16 mei 2005, 19:55   #78
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat klopt dan zouden verschillende forumgangers perfekte managers zijn...
Er is er zelfs één die zichzelf tot manager van een nog op te richten organisatie heeft uitgeroepen en die bijna nooit ..... heeft...
Heb jij ooit al eens een posting gepleegd zonder iemand te bashen??
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 20:30   #79
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Ondertussen is wel de reële werkloosheid onder deze ingenieurs torenhoog ( jaren tachtig scenario ).
Kan zijn. Maar ik heb werk te pakken. Je opleiding aan de univ is trouwens maar voor heel weinig beroepen écht relevant;
Oud 16 mei 2005, 21:03   #80
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Kan zijn. Maar ik heb werk te pakken. Je opleiding aan de univ is trouwens maar voor heel weinig beroepen écht relevant;
Geen eigen zaak dan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be