Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: REFERENDUM OVER STAATSHERVORMINGEN?
JA 9 81,82%
NEEN 2 18,18%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2005, 22:20   #61
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik vind het veel logischer om aan de meerderheid van de miljoenen burgers te vragen of zij onder die wet willen vallen dan aan een minderheid van hun toevallig verkozenen.
Tenzij je natuurlijk geen democratisch Europa voorstaat, maar een Europa waarin een minderheid ongecontroleerd de dienst uitmaakt (elitocratie)
Mijn punt is gewoon dat er teveel redenen zijn om tegen de grondwet te stemmen. Het overgrote deel stemt tegen de grondwet omdat ze niet akkoord zijn met één bepaald punt en vergeten het belang van de grondwet in zijn geheel.
Om een klein voorbeeld te geven: Feministische groeperingen zijn tegen de grondwet omdat in de Conventie, die deze hebben opgesteld, niet één enkele vrouw zetelde. In ons 'modern' Europa waarin we strijden voor de gelijkheid tss man en vrouw is dit idd schandalig! Maar weegt dit op tegen de grote voordelen (gemeenschappelijk milieu-beleid, een internationale terrorisme-bestrijding, ...) die verbonden zijn aan deze grondwet ?
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 07:57   #62
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Mijn punt is gewoon dat er teveel redenen zijn om tegen de grondwet te stemmen. Het overgrote deel stemt tegen de grondwet omdat ze niet akkoord zijn met één bepaald punt en vergeten het belang van de grondwet in zijn geheel.
Om een klein voorbeeld te geven: Feministische groeperingen zijn tegen de grondwet omdat in de Conventie, die deze hebben opgesteld, niet één enkele vrouw zetelde. In ons 'modern' Europa waarin we strijden voor de gelijkheid tss man en vrouw is dit idd schandalig! Maar weegt dit op tegen de grote voordelen (gemeenschappelijk milieu-beleid, een internationale terrorisme-bestrijding, ...) die verbonden zijn aan deze grondwet ?
Dit verschijnsel (zogezegd stemmen om de verkeerde redenen) is een gevolg van de afwezigheid van directe democratie.
Wanneer een bevolking doorgaans zucht onder het juk van haar verplicht verkozen representatie, zonder correctieve mogelijkheden, zonder mogelijkheid tot direct wetgevend werk, dan wordt al het ongenoegen geventileerd op het 'verkeerde moment' om de 'verkeerde reden'
Blijkbaar hebben de politici aan de burgers dan toch niet de overtuigende shortcuts aangereikt om de 'goede zaken' uit de gondwet te laten prevaleren.
Oud 3 juni 2005, 08:41   #63
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit verschijnsel (zogezegd stemmen om de verkeerde redenen) is een gevolg van de afwezigheid van directe democratie.
Wanneer een bevolking doorgaans zucht onder het juk van haar verplicht verkozen representatie, zonder correctieve mogelijkheden, zonder mogelijkheid tot direct wetgevend werk, dan wordt al het ongenoegen geventileerd op het 'verkeerde moment' om de 'verkeerde reden'
Blijkbaar hebben de politici aan de burgers dan toch niet de overtuigende shortcuts aangereikt om de 'goede zaken' uit de gondwet te laten prevaleren.
En waarom zou dit anders zijn bij een directe democratie en hoe zou zo'n directe democratie er dan volgens u moeten uitzien ?
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 08:50   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
En waarom zou dit anders zijn bij een directe democratie
In een directe democratie (zoals b.v. Zwitserland) heeft de burger ten allen tijde een instrument ter beschikking om direct wetgevend werk te verrichten (bindend referendum op volksinitiatief)
In een directe democratie kan de burger zijn ongenoegen over een bepaalde politicus uiten en waarmaken via recall (een afzettingsprocedure waarbij in een referendum een politicus kan gewraakt worden.
In een directe democratie hoeft de burger geen proteststemmen uit te brengen, hij kan zijn wil souverein doordrukken op de juiste onderwerpen op het juiste moment.
Citaat:
en hoe zou zo'n directe democratie er dan volgens u moeten uitzien ?
http://www.directe-democratie.be/watisdd/index.html
http://www.athene.antenna.nl/ARCHIEF...witserland.htm
Oud 3 juni 2005, 09:23   #65
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze link kende ik niet en hij werkt ook niet. Zit er een fout in?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 14:26   #66
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard Referendum Over Staatshervormingen

Om een ongekende reden heeft de moderatie dit forum gesloten.

Nochtans is de vraag essentieel.

Vindt U dat men aan de Belgen de vraag moet stellen of de staatshervormingen van 1980, 1988, 1993 en 2001 een goede zaak zijn geweest of niet?

Vandaar deze poll.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 15:51   #67
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Stop er eens mee, kerel. De twee voorgaande fora met dit onderwerp zijn gesloten. Give it up.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 05-06-2005 at 16:51
Reason:
--------------------------------

Stop er eens mee, kerel. De twee voorgaande fora met dit onderwerp zijn gesloten. Give it up.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Stop er eens mij, kerel. De twee voorgaande fora met dit onderwerp zijn gesloten. Give it up.[/size]
[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 5 juni 2005 om 15:51.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 18:04   #68
tronca
Staatssecretaris

tronca's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Om een ongekende reden heeft de moderatie dit forum gesloten.

Nochtans is de vraag essentieel.

Vindt U dat men aan de Belgen de vraag moet stellen of de staatshervormingen van 1980, 1988, 1993 en 2001 een goede zaak zijn geweest of niet?

Vandaar deze poll.
Die zijn gesloten omdat er 3 threads over dit onderwerp liepen. Ik heb er 2 gesloten, de thread in Partijdiscussies die het meest inhoudelijk was heb ik open gelaten. Mag ik dan ook vragen dat u voortaan eerst kijkt of er niet reeds een gelijkaardige thread gestart is, eventueel in een ander forumonderdeel.

Maar goed, als u vindt dat een poll noodzakelijk is zal ik deze er wel mee samenvoegen.
tronca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 20:29   #69
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dank voor uw begrip, Tronca !
Oud 6 juni 2005, 08:52   #70
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dus de vraag is, bent u vóór inspraak van de Belgen m.b.t. de belangrijkste beslissingen die in dit land genomen worden? Vindt U dat verkiezingen volstaan om aan de politici een totaal mandaat te geven, zelfs wanneer dat inhoudt dat onze staatsstructuur fundamenteel wordt gewijzigd?
Oud 6 juni 2005, 09:05   #71
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Ik ben er zeker van, dat de Belgische regering zijn botten zou vegen aan ongunstige uitslagen in zulke referenda. We hebben het al eens meegemaakt in 1950.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 09:09   #72
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Ik ben er zeker van, dat de Belgische regering zijn botten zou vegen aan ongunstige uitslagen in zulke referenda. We hebben het al eens meegemaakt in 1950.
Dat zou niet meer lukken in 2005. D�*�*rom organiseren ze er geen.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 09:13   #73
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Ik denk dat vooral de deelregeringen er "hun botten aan zouden vegen" omdat die er het meest bij te verliezen zouden hebben.
Oud 6 juni 2005, 09:21   #74
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zou eerder de federale regering er haar botten aan vegen. Volgens de publieke opinie zou die namelijk nutteloos worden, hoe erg de bubbelsmurfklup dat ook zou vinden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 09:22   #75
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Integendeel, de federale regering wordt terug de nationale regering en versterkt duidelijk zijn macht indien het "neen" het haalt.
Oud 6 juni 2005, 09:26   #76
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Integendeel, de federale regering wordt terug de nationale regering en versterkt duidelijk zijn macht indien het "neen" het haalt.
Gelooft u dat echt?
Ik blijf er trouwens bij dat de vraag volledig verkeerd geforumuleerd is. Ik ben ook tegen die staatshervormingen, want ze gingen niet ver genoeg.

Moest het van de BUB afhangen zouden al de mensen die NEEN antwoorden voor een unitaire staat zijn? Zo zijn verdachte statistieke ngemakkelijk te maken.
Oud 6 juni 2005, 09:27   #77
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Probeer eens: bent u voor het afschaffen van de federalisering en het terugkeren naar een unitaire staat? Ik ben zeker dat daar op 98% NEEN op antwoord.
Oud 6 juni 2005, 10:49   #78
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat is een tendentieuze vraag, maar zelfs hier zou nog een meerderheid vóór zijn als ze al die belachelijke Vlaams- en Waals-nationale toeren zien.
Oud 6 juni 2005, 10:59   #79
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een tendentieuze vraag, maar zelfs hier zou nog een meerderheid vóór zijn als ze al die belachelijke Vlaams- en Waals-nationale toeren zien.
waarom is die vraag tendentieus? ik vind ze veel eerlijker dan de vraag die u stelt, de uwe is onduidelijk en meervoudig terwijl deze enkelvoudig en duidelijk is.

bovendien vraag ik mij af waar u de zekerheid vandaan haalt dat dit zou goedgekeurd worden, een overgrote meerderheid van de vlamingen is immers volgens een onderzoek van laatst voorstander van verdere staatshervormingen.
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:14   #80
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ach, de BUB probeert gewoon zoveel mogelijk mensen NEEN te doen stemmen. DAt doen ze door de vraag onduidelijk te formuleren, waarna ze hun kar draaien en zeggen dat de meerderheid hen gelijk geeft.
Deze vraag is volledig voor interpretatie vatbaar (en dus nog erger dan tendentieus). Daardoor is ze volkomen niet-informatief en dus overbodig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be