Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2005, 21:37   #61
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Göteborg 2001
Genua 2001
Ik heb daar geen leger aan te pas zien komen dat met scherp schoot.

Het geisoleerde geval in Genoa waar een agent een betoger doodschoot is niet vergelijkbaar met wat in China gebeurde, en stond zeker niet voor de policy die gehanteerd werd door de ordediensten.
Oud 7 juni 2005, 21:41   #62
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
overigens is deze vraag van solidarnosc nog steeds niet beantwoord.
Het is een non argument, het volk heeft het recht zich te verenigen en de macht te grijpen als er geen democratische manieren zijn om dat te doen. Het heeft zelfs de plicht dat te doen.

Er is trouwens geen enkel liberaal regime aan de macht, enkel maar gemengde systemen die diep rood gekleurd zijn.
Oud 7 juni 2005, 21:44   #63
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik herinner mij echter wel, en nog niet zo lang geleden een bedrijfsleiderd die inreed op een stakingspikket.
Voila se, er is een bedrijfsleider ingereden op een staking, en dat gaan we vergelijken met een overheid die het leger en tanks inzet tegen een betoging.

Goe bezig mannen, graaf gerust verder aan uw put.
Oud 7 juni 2005, 22:06   #64
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik heb daar geen leger aan te pas zien komen dat met scherp schoot.

Het geisoleerde geval in Genoa waar een agent een betoger doodschoot is niet vergelijkbaar met wat in China gebeurde, en stond zeker niet voor de policy die gehanteerd werd door de ordediensten.
Het is wel degelijk vergelijkbaar, hoewel het niet om dezelfde proporties gaat.
De opstand in China was veel krachtiger (mede door de enorme repressie en armoede die er heerst) dan die van de antiglobalisten. Daardoor hadde ook de repressie en de gevolgen minder grote proporties.

Maar het is zeker vergelijkbaar, men moet het alleen kunnen kaderen, en extrapoleren naar de situatie.
Oud 10 juni 2005, 03:57   #65
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar
Zonder op alles in te gaan, kan ik uit uw reacties alvast opmaken dat ge bijlange nog niet de marxistische methode beheerst. Dialectiek is u blijkbaar vreemd, en een inzicht in de wisselwerking tussen de economische onderbouw en de politieke bovenbouw al evenmin. Begin al ne keer met het ABC van de dialectiek (Trotsky - te vinden op marxisme.net) te lezen en probeer dan je eigen postings kritisch te analyseren. Veel succes ermee.
Als u daar niet verder op in wilt gaan hebt u niet het recht deze conclusies te trekken, verklaar uzelf! Ik kan geen reactie geven op een niet-onderbouwde kritiek.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 06:43   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Dat was ook minder bedreigend voor het regime; niettemin zijn er doden gevallen, en gebruikte men de wapens tegen de betogers.

Nadat die idiooten wel eerst een flik al bijna halfdood geklopt hadden...

Zoiets noem ik wettige zelfverdedeging, Moest er een heele bende flikken 100 betogers omvermaaien met een machinegeweer, zou ik u nog durven gelijk geven, alhoewel ik vind dat als dat crapuul, winkels en privébedrijven aanvalt om die vervolgens te plunderen, ze best wel wat geweld mogen gebruiken om hun dat voor eeuwig en 3 dagen af te leren.

Dat ze er zelf voor werken hé. Ik zou als winkelier in elk geval mijn twee goeie vrienden Smith en Wesson, zeker uitnodigen als er zo'n betogingske met van dat vensters insmijtend krapuul paseert.

ACTIE is gelijk aan REACTIE en wie dan de beste reacitemiddelen in huis heeft die wint.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 06:46   #67
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
De schade die de G8 bezorgd aan de wereld is dan ook niet te vergelijken met een paar kapotte ruitjes. De dictatuur van de G8 heeft al voor veel meer miserie gezorgd dan de chinese overheid... Niet moeilijk dat de betogingen niet altijd rustig blijven, zeker in zo'n menigte. Er is echter nog geen enkele reden om repressief geweld te gebruiken.

De G8 is dan ook niet die sukkel van een burger wiens auto daar geparkeerd staat, anyway, komt aan de lak van mijn voituur, zet er nog maar ne vuile vinger op, en ge hebt een serieus probleem, iets waar een ander jaren voor moet werken daar blijfde met uw fikken af.
Oud 10 juni 2005, 06:49   #68
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wil je eigenlijk met bovenstaande aantonen? Dat er een burgeroorlog gaande is in Nepal? Dat was al lang geweten.
Dat een burgeroorlog gruwelijk is? Dat is, helaas, te weinig geweten.
Dat die rebellen geen marxisten zijn? Dat zou een goede zaak zijn om het eens duidelijk te maken. Terrorisme behoort niet tot de praktijken van een marxist. Volgende tekst, uit 1909 maakt duidelijk waarom
Leon Trotsky's 1909 Why Marxists oppose Individual Terrorism

Maar toch, ...

Toch zijn het overgrote deel van rebellen organisaties, en terroristen, rood of islamitisch...

Er zijn wel een paar rechtse, idiooten die zich bezighouden met terrosisme ook, maar dat aantal is relatief klein vergeleken met de rooi collega's...

Ik weet het, u bent een marxistische trotskist, maar voor een gewoone sterveling, ...
Oud 10 juni 2005, 06:51   #69
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
In zulke omstandigheden zijn er altijd onschuldige slachtoffers die zich op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bevonden, en misschien kon de opstand ook minder brutaal onderdrukt worden, maar DAT er op een of andere manier een einde gemaakt moest worden aan de illegale bezetting van delen van de hoofdstad staat buiten kijf.
dat staat helemaal niet buiten kijf.
U denkt dat. Groot verschil.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 10-06-2005 at 07:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:
In zulke omstandigheden zijn er altijd onschuldige slachtoffers die zich op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bevonden, en misschien kon de opstand ook minder brutaal onderdrukt worden, maar DAT er op een of andere manier een einde gemaakt moest worden aan de illegale bezetting van delen van de hoofdstad staat buiten kijf.
U denkt dat. Groot verschil.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
dat staat helemaal nie buiten kijf.
U denkt dat. Groot verschil.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 10 juni 2005 om 06:51.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 07:00   #70
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat rebellen het recht hebben geweld te gebruiken tegen het regime en burgers die ermee samen werken, doch praktijken zoals ontvoeringen van onschuldige burgers (zoals in Colombië) vallen volgens mij niet te rijmen met welke ideologie dan ook.

Officieel steunt China de maoïstische rebellen niet, China heeft steeds de lijn gevolgd "wij moeien ons niet met de interne aangelegenheden van buurlanden", maar ik denk wel dat de rebellen steun krijgen vanuit een bepaalde hoek in China. In Nepal zijn de communisten ook verdeeld, enerzijds heb je deze die in het parlement zitten en dikwijls meer stemmen halen dan de regeringspartijen, anderzijds de maoïsten en beiden zijn bitter verdeeld, een oude communistische traditie overigens (helaas)... maar de staatsgreep van de koning heeft beiden wel dichter bij elkaar gebracht en er zou voor het eerst sprake zijn van samenwerking. Samenwerking tussen beide communistische stromingen zou de doodsteek betekenen voor het koninklijke regime.

Hoe denk je dat ze aan die landmijnen, komen, ...

Waarom China zo'n wapendeals wil afsluiten...

Als we hier niet oppassen, ... China is een grootmacht in wording, met een bevolkingsprobleem en een boomende economie...

Nog even en ze moeten op zoek naar meer lebensraum, en rechts van hun is er alleen maar oceaan, en een grote buur, met een enorm arsenaal aan kernwapens, met een paar texanen en havikken die maar een verkeerde scheet moeten detecteren om op de knop te drukken.

Links van hen ligt er wat woestenij, en een verschrompelde, uit elkaar vallende wereldmacht, die altijd eigelijk de orde in de regio bewaard heeft, omdat iedereen er als de dood voor was, ...

En dan ligt er een groot welvarend goed georganiseerd en gestructureerd gebied vol buisinessman, die nu veel geld verdienen aan de zaak, maar geen leger hebben dat op iets trekt, en eigelijk niet meer dan een bende mietjes zijn, op een paar groepen dan na, maar die eigenlijk nie genoeg tanden hebben om ze te laten zien.

Het gele gevaar is dus wel degelijk een gevaar, en als we niet oppassen, Krijgen we terug een Atilla De Hun scenario. Namelijk oprukkende barbaren uit het oosten die vluchten voor andere oprukkende barbaren.

Ik hang nu wat de onheilsprofeet uit, maar ik kan er ook niet aan doen, ik denk altijd direct aan het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen achteraf ...
Oud 13 juni 2005, 10:26   #71
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
U denkt dat. Groot verschil.
Ik denk dat wegens al de redenen die ik hierboven heb opgesomd.
Je kunt moeilijk zeggen dat China sinds Tien An Men in negatieve zin is geëvolueerd.
Oud 13 juni 2005, 10:29   #72
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Hoe denk je dat ze aan die landmijnen, komen, ...

Waarom China zo'n wapendeals wil afsluiten...

Als we hier niet oppassen, ... China is een grootmacht in wording, met een bevolkingsprobleem en een boomende economie...

Nog even en ze moeten op zoek naar meer lebensraum, en rechts van hun is er alleen maar oceaan, en een grote buur, met een enorm arsenaal aan kernwapens, met een paar texanen en havikken die maar een verkeerde scheet moeten detecteren om op de knop te drukken.

Links van hen ligt er wat woestenij, en een verschrompelde, uit elkaar vallende wereldmacht, die altijd eigelijk de orde in de regio bewaard heeft, omdat iedereen er als de dood voor was, ...

En dan ligt er een groot welvarend goed georganiseerd en gestructureerd gebied vol buisinessman, die nu veel geld verdienen aan de zaak, maar geen leger hebben dat op iets trekt, en eigelijk niet meer dan een bende mietjes zijn, op een paar groepen dan na, maar die eigenlijk nie genoeg tanden hebben om ze te laten zien.

Het gele gevaar is dus wel degelijk een gevaar, en als we niet oppassen, Krijgen we terug een Atilla De Hun scenario. Namelijk oprukkende barbaren uit het oosten die vluchten voor andere oprukkende barbaren.

Ik hang nu wat de onheilsprofeet uit, maar ik kan er ook niet aan doen, ik denk altijd direct aan het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen achteraf ...
Begin maar alvast Chinees te spreken en hang al preventief een Chinese vlag uit uw raam, dan wordt U misschien gespaard...
Oud 14 juni 2005, 15:52   #73
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat wegens al de redenen die ik hierboven heb opgesomd.
Je kunt moeilijk zeggen dat China sinds Tien An Men in negatieve zin is geëvolueerd.
Op gebied van mensenrechten zijn ze er in ieder geval niet op vooruit gegaan. Tibet wordt nog altijd bezet, ze nemen ondertussen 90% van alle executies ter wereld voor hun rekening en dissidenten worden nog altijd zonder pardon opgesloten.

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 15:28   #74
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan
Op gebied van mensenrechten zijn ze er in ieder geval niet op vooruit gegaan. Tibet wordt nog altijd bezet, ze nemen ondertussen 90% van alle executies ter wereld voor hun rekening en dissidenten worden nog altijd zonder pardon opgesloten.
Ja, maar een Chinees verdient toch al bijna een halve euro per uur...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 15:45   #75
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard DE relativiteit van economische groei

Om de studentenopstand op het plein van de hemelse vrede te gedenken had men er nochtans overal belgische vlaggen gehangen, heimelijk plant Karel
een jaarlijks bezoek aan Bijing op die dag zodat de belgische vlag geleidelijk als vlag van de chinese democratisch-liberale dissidentie kan dienstig worden.
Was België immers niet de eerste democratie in europa na de reaktionaire
Weense Conventie ? (let op het foutieve maar ironizerende gebruik van het woord "conventie" als dubbelzinnige verwijzing naar de poging tot europese grondwet).

Het is een veel gehoorde vergoelijking van de politieke toestand in China :
een democratie van 1,2 miljard mensen dat is toch nie meugelak !
& dan onmiddelijk allusie maken op de buitengewone groeicijfers van de economie. Pff een economie met als graad van ontwikkeling van 10 die 10 %
groeit op een jaar komt na dat jaar op 11. Een economie met een ontikkelingsgraad van 100 die 1 % groeit komt na dat jaar op 101 - in absolute cijfers zijn beide 1 gegroeid.. Dit is vanzelfsprekend geen correcte weergave van feiten, want er zijn heel andere cijfers ook aan de orde.. De kwestie waar het om draait is dat het Chinese bestuur een pragmatische politiek volgt, waarbij men het communistisch gedachtengoed terugkoppeld aan een lange traditie van autokratisch bestuur, een bestuurswijze die overigens ook in grote
democratische staten van buitenuit gezien schijnt te werken.

Het is onwaarschijnlijk dat er ooit een Chinese Glasnost onder de belgische driekleur de loop van de geschiedenis zal wijzigen, maar dat die er aan zal komen is wel zeker..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be