Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2005, 11:07   #61
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Uw antwoord was zo klaarblijkelijk ongefundeerd dat ik het niet nodig achtte erop in te gaan.
Tuurlijk. Ik heb zelfs waar nodig voorbeelden aangehaald waarvan ik meen dat ze mijn stelling ondersteunen, zoals bij de casus Zwitserland, maar het is ongefundeerd.

Citaat:
U hanteerde de geschiedenis (en vooral uw persoonlijke interpretatie ervan) enorm selectief.
Erg knap dat u de historische wijsheid in pacht hebt. Nogmaals, die hebt u niet (ik ook niet hoor, hoewel ik wel een substantiëel deel van mijn leven gewijd heb aan de academische studie van het onderwerp). Dit belet u echter niet om uitspraken in die richting te doen. Ik verwees u door naar een standaardwerk hieromtrent (dat ik wel gelezen heb), maar mijn stelling blijft ongefundeerd.

Citaat:
Ik hoef niet op alles in te gaan

Jij mag gerust eens het laatste woord hebben en beweren dat mijn vergelijkingen niet deugen.
U hoeft inderdaad niet op alles in te gaan, maar weet u nog wat ik zei over arrogante alwetendheid?

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 11:10   #62
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
U hoeft inderdaad niet op alles in te gaan, maar weet u nog wat ik zei over arrogante alwetendheid?
Jeps.
Ook op persoonlijke aanvallen ga ik enkel in als het mij goesteert.
Wat u over mijn persoon denkt, is immers totaal irrelevant in een discussie.
Als u dergelijke stemmingmakerij er wenst in te betrekken, dan beschouw ik dat als bewijs van gebrek aan argumenten.
Oud 19 juni 2005, 11:14   #63
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erg knap dat u de historische wijsheid in pacht hebt. Nogmaals, die hebt u niet (ik ook niet hoor, hoewel ik wel een substantiëel deel van mijn leven gewijd heb aan de academische studie van het onderwerp).
Het gezagsargument maakt op mij niet de minste indruk.
Ooit beweerden 'gerennomeerde wetenschappers' dat de zon rond de aarde draaide.......

Jij contesteert uit losse pols mijn stelling dat Zwitserland quasi even ingewikkeld in elkaar zit.
Je pent daarvoor wat nietszeggende algemeenheden neer, die alles en niks zeggen.

Feiten zijn: in Zwitserland zijn 4 taalgemeenschappen, in België 3
De onderscheiden kantons hebben verschillende (grond)wetten.
Zwitsers hebben de mogelijkheid tot direct democratische inspraak, en toch werkt het systeem ondanks zijn grotere ingewikkeldheid.
Daar kan geen geschiedenisboek tegenop: dat zijn de huidige tastbare feiten.
Oud 19 juni 2005, 11:15   #64
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Jeps.
Ook op persoonlijke aanvallen ga ik enkel in als het mij goesteert.
Wat u over mijn persoon denkt, is immers totaal irrelevant in een discussie.
Als u dergelijke stemmingmakerij er wenst in te betrekken, dan beschouw ik dat als bewijs van gebrek aan argumenten.
Hierin wil ik u ook graag volgen, daar ik over u als persoon ook geen uitspraken kan doen. Aanvaard dan ook mijn oprechte excuses indien ik u teveel op de man heb gespeeld. Ik vraag mij echter nog steeds af waarom u meent dat mijn antwoord duidelijk ongefundeerd was (cfr. mijn vorige post).

Oud 19 juni 2005, 11:18   #65
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hierin wil ik u ook graag volgen, daar ik over u als persoon ook geen uitspraken kan doen. Aanvaard dan ook mijn oprechte excuses indien ik u teveel op de man heb gespeeld.
Ach geen probleem.
Ik vind het zelfs grappig.

Citaat:
Ik vraag mij echter nog steeds af waarom u meent dat mijn antwoord duidelijk ongefundeerd was (cfr. mijn vorige post).
cfr. supra.
Oud 19 juni 2005, 11:22   #66
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Feiten zijn: in Zwitserland zijn 4 taalgemeenschappen, in België 3
De onderscheiden kantons hebben verschillende (grond)wetten.
Zwitsers hebben de mogelijkheid tot direct democratische inspraak, en toch werkt het systeem ondanks zijn grotere ingewikkeldheid.
Daar kan geen geschiedenisboek tegenop: dat zijn de huidige tastbare feiten.
Ik stelde in mijn post dat:
Citaat:
Zwitserland kan dan misschien institutioneel complexer zijn, de Belgische casus is cultureel, socio-economisch, religieus,... veel ingewikkelder. Een aantal voorbeelden? De taalgrens (die men ook in Zwitserland kent maar daar geen onderwerp is geweest van een dergelijke strijd als hier), de wisselende assymetrieën op economisch vlak tussen Vlaanderen en Wallonië, de "Belgische psychologie" van een franstalige minderheid met een meerderheidscultuur en een nederlandstalige meerderheid met een minderheidscultuur,... enz.
De problemen van het goed functioneren van België liggen niet louter op het institutionele vlak, zoals ik hierboven heb trachten te verduidelijken. Zij liggen dieper, en op andere niveaus. Vlamingen en Walen mogen in eender welke staatsvorm gegoten worden, conflict zal er steeds zijn.

Oud 19 juni 2005, 11:22   #67
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Misschien kunt ge kiezen voor de autoritaire samenleving geleid door de Belgische koning
Oud 19 juni 2005, 11:24   #68
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij echter nog steeds af waarom u meent dat mijn antwoord duidelijk ongefundeerd was (cfr. mijn vorige post).
Herlees het ook nog eens, en bemerk dat je antwoord vele voorbeelden belooft, doch slechts één matig dingetje bevat i.v.m. de Zwitserse grenzen.
De overige items (eerder onbewijsbare 'ingewikkeldheden' zoals psychologie etc.) blijven tamelijk mager gedocumenteerd, om niet te zeggen: helemaal niet.......
Oud 19 juni 2005, 11:25   #69
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Misschien kunt ge kiezen voor de autoritaire samenleving geleid door de Belgische koning
Neen man!
Een (directe) democratie naar Zwitsers met een protocollaire koning(in)!!
Oud 19 juni 2005, 11:31   #70
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Herlees het ook nog eens, en bemerk dat je antwoord vele voorbeelden belooft, doch slechts één matig dingetje bevat i.v.m. de Zwitserse grenzen.
De overige items (eerder onbewijsbare 'ingewikkeldheden' zoals psychologie etc.) blijven tamelijk mager gedocumenteerd, om niet te zeggen: helemaal niet.......
Dergelijke dingen zijn uiteraard niet empirisch te bewijzen (geschiedenis is dan ook geen exacte wetenschap zoals velen van ons maar al te goed weten.). Dit hoeft echter niet te betekenen dat ze daarom minder waar zijn, en kunnen ze in mijn ogen dan ook als argument dienen. Voor documentatie errond kan ik verwijzen ( ja, weeral ) naar het tijdschrift Wetenschappelijke Tijdingen, waarin vaak onderzoek verricht wordt naar dergelijke factoren.

Oud 19 juni 2005, 11:32   #71
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Neen man!
Vervang die koning(in) door een president(e) en ik ben bereid mee te gaan!

Oud 19 juni 2005, 12:38   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen man!
Monarchie staat haaks op het Zwitserse model. De Zwitsers hebben dan ook hun rechtstreekse democratie kunnen uitbouwen, nadat ze eerst hun keizer en plaatselijke heren de deur hadden gewezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 12:40   #73
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Echt politieke macht zou hij volgens de Grondwet niet mogen hebben (afgezien van enkele voorrechten - die er trouwens voor mij al teveel zijn), maar politieke invloed heeft hij des te meer achter de schermen. Juist dat maakt het instituut monarchie in België ondemocratisch.
Dat laatste hebben we gemerkt toen Verhofstadt met veel plezier B-H-V in de koelkast stak.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 12:50   #74
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, jongen?

Bemerk dat ge hierboven op uw wenken bediend werd.

't Staat u altijd vrij om mijn 'valse vergelijkingen' en 'foute redeneringen' te citeren en bloot te leggen.

Dat zou héél wat overtuigender zijn dan het scheldpartijtje waarin ge hier bij gebrek aan argumenten vervalt.
WAt zegt ge eigenlijk hiervan, staaf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
U bent hier de idioot. U bent immers flamingant.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 12:57   #75
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Monarchie staat haaks op het Zwitserse model. De Zwitsers hebben dan ook hun rechtstreekse democratie kunnen uitbouwen, nadat ze eerst hun keizer en plaatselijke heren de deur hadden gewezen.
Laat aan de Zwitsers wat zij graag doen. Wij, Belgen, hebben onze geschiedenis en doen het anders: een unitair koninkrijk met 9 provincies.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 13:13   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Laat aan de Zwitsers wat zij graag doen. Wij, Belgen, hebben onze geschiedenis en doen het anders: een unitair koninkrijk met 9 provincies.
Wij?

De "Belgen" waren nauwelijks betrokken bij het totstandkomen met België en al evenmin met de indeling ervan. Vooreerst gaan de provincies terug op de Franse bezetting, toen de Franse revolutionairen de Oostenrijkse Nederlanden binnenvielen en bezetten. Ze maakten hardhandig en zonder enige inspraak een einde aan de bestaande politieke structuur (die heel goed geleek op de kantonale structuur van Zwitserland) en verknipten het land in negen departementen. Beslist in Parijs. Hier uitgevoerd door Franse ambtenaren.

Wat later kwam de afscheuring die eveneen georchestreerd was door Fransen en Fransgezinden. Charles Rogier was bijvoorbeeld een geboren Fransman die heel goede contacten had met de Franse revolutionaire kringen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 14:43   #77
Tantist

Standaard

Citaat:
Neen man!
Dat bestaat, een directe democratie met een vorst: Liechtenstein.

Citaat:
Liechtenstein

Liechtenstein is een erfelijke monarchie maar heeft tegelijk een direct-democratisch stelsel á la zijn grote buurman Zwitserland met het volksinitiatief, het correctief referendum en het verplicht referendum. Feitelijk is Liechtenstein daarmee het tweede “land” ter wereld dat directe democratie tot op het nationale niveau heeft. De koning van Liechtenstein heeft echter een veto-recht en heeft reeds gedreigd het land te verlaten indien het parlement niet instemt met zijn voorstellen tot wijziging van de grondwet.
http://www.referendumplatform.nl/pro...#liechtenstein

Zoals steeds: monarchie rijmt niet op democratie.
Oud 19 juni 2005, 14:44   #78
Tantist

Standaard

Citaat:
Wij?

De "Belgen" waren nauwelijks betrokken bij het totstandkomen met België en al evenmin met de indeling ervan. Vooreerst gaan de provincies terug op de Franse bezetting, toen de Franse revolutionairen de Oostenrijkse Nederlanden binnenvielen en bezetten. Ze maakten hardhandig en zonder enige inspraak een einde aan de bestaande politieke structuur (die heel goed geleek op de kantonale structuur van Zwitserland) en verknipten het land in negen departementen. Beslist in Parijs. Hier uitgevoerd door Franse ambtenaren.

Wat later kwam de afscheuring die eveneen georchestreerd was door Fransen en Fransgezinden. Charles Rogier was bijvoorbeeld een geboren Fransman die heel goede contacten had met de Franse revolutionaire kringen.
Net als monseigneur De Broglie, bisschop van Gent en anti-Nederlands.
Oud 19 juni 2005, 14:54   #79
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
WAt zegt ge eigenlijk hiervan, staaf?
Hetzelfde als wat men hiervan zegt zeker?

Citaat:
HAHAHA ongelooflijke debiel.
Oud 19 juni 2005, 14:56   #80
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Dat laatste hebben we gemerkt toen Verhofstadt met veel plezier B-H-V in de koelkast stak.
Het B-H-V-"probleem" zit niet in de koelkast. Het zit in de vriezer van het morturarium. Geen enkele flamingant kan het nog tot leven wekken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be