![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het antwoord moet ik u schuldig blijven. Volgens mij is daar geen goede reden toe... Citaat:
Citaat:
1) Bourgeois is geen minister van onderwijs 2) Ook het Belgische werd gespeeld
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
De druiven zijn te zuur ![]()
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
In die hymne moeten vrijheid, rechtvaardigheid, eigenheid, democratie en republikanisme centraal staan. Het spreekt voor zich dat dit met de huidige tekst van het Wilhelmus niet kan. Gezwollen romantiek zoals het "fiere Vaderland" mag voor mijn part doorgesjast worden, dat is goed voor de belgicisten en royalisten.
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() Na de gevechten van september 1830 trokken enkele jongelui op een avond naar het café "L'Aigle d'Or" in de Brusselse Greepstraat. Deze jonge patriotten namen plaats in het salon op de eerste verdieping. De jonge vrijheidsstrijders praatten, lachten en zongen, tot een van hen, een zekere Jenneval, de verzen begon te declameren van een tekst die hijzelf had opgesteld en die zijn revolutionaire aspiraties vertolkte.
Er wordt verteld dat op die manier het Belgisch volkslied in 1830 ontstond. Al heeft deze anekdote geen historische waarde, toch staat vast dat de eerste Brabançonne eind 1830 werd opgesteld door Louis-Alexandre Dechet, beter bekend als Jenneval. Deze was acteur bij de Muntschouwburg waar overigens op 25 augustus 1830 de revolutie begon die leidde tot de onafhankelijkheid van België. Jenneval nam dienst in het leger van de revolutionairen en werd op 18 oktober 1830 in gevechten bij Lier gedood. Naargelang van de gebeurtenissen paste hij zijn tekst aan en maakte zo drie versies van het Belgisch volkslied. In 1860 werd het lied immers nogmaals aangepast. Dat gebeurde uiteraard niet door de maker ervan, maar wel door Eerste Minister en racist Charles Rogier (deze zei o.a. het volgende: "de taal van de Vlamingen moet worden uitgeroeid" en "het Germaanse element in België moet worden vernietigd"), die Jennevals heftige uitvallen tegen Willem van Nassau, de Prins van Oranje, ingrijpend afzwakte. De muziek van de "Brabançonne" werd tijdens de woelige septemberdagen van 1830 gecomponeerd door François Van Campenhout. De eerste openbare vertolking van het Belgisch volkslied vond plaats in de Muntschouwburg, begin oktober 1830. De oorspronkelijke partituur werd eveneens aangepast aan de tekst van Charles Rogier. In feite bestaat er geen officiële versie van de "Brabançonne". Verschillende commissies werden belast met het bestuderen van de tekst en de melodie van "De Brabançonne" en met het opstellen van een officiële versie. Deze werkzaamheden hebben echter nooit tot een resultaat geleid. In een ministeriële rondzendbrief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van 8 augustus 1921 wordt wel verklaard dat enkel de vierde strofe van de tekst van Charles Rogier, zowel in het Nederlands als in het Frans, als de officiële versie moet worden beschouwd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||||
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 18 juli 2005 om 10:15. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Dat tijdperk was dan ook nieuwe Romantiek.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Denk je dat er geen volk zou komen moest het de Beker van Vlaanderen heten? Het gaat om de cup op zich en niet om het feit dat het om de Belgische beker gaat. Hij heet officieel trouwens de Coca Cola Cup. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laat RSCA dan nog Brussels zijn. Genk en Brugge zijn op en top Vlaams. En dat zijn 2 van de 3 topploegen in België. Maar je hebt gelijk, slechts 66,66666....% van de echte toploegen is Vlaams en die zijn dan nog echt Vlaams (-gezind). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |