Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2005, 08:26   #61
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
met dien verstande dat de vlaamsche leeuw in de late 20ste eeuw het volkslied werd
weinige regio's/landen zouden nog zo'n archaische tekst aanvaard hebben - maar ja, de vlamingen hebben dan ook maar weinig interesse in vlaanderen
De Vlaamse Leeuw is inderdaad pas ergens laat in de 20ste eeuw het volkslied van de Vlaamse Gemeenschap geworden, maar het was daarvoor wel al decennialang het officieuze volkslied van Vlaanderen. Ikzelf vind er ook geen hol aan, maar je moet wel een beetje eerlijk blijven.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 09:33   #62
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
als ik erover na denk: wat is het nut van het laten spelen van een volkslied op een proclamatie??
Een uitstekende vraag, het verbaast me dat jij ze stelt.

Het antwoord moet ik u schuldig blijven. Volgens mij is daar geen goede reden toe...

Citaat:
en waarvan ik de tweede enkel van vlaamsblok bijeenkomsten ken...
Ga jij naar VB bijeenkomsten?

Citaat:
Mja, his master's voice hé :wie betaalt, mag (moet? Bourgeois kennende?) zijn volkslied laten spelen zeker??
In die complottheorie zitter er 2 hiaten:

1) Bourgeois is geen minister van onderwijs
2) Ook het Belgische werd gespeeld
Oud 18 juli 2005, 09:35   #63
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
omdat al die belgicisten niet zo extremistisch zijn als de vlaamsgezinden (maw: die aanvaarden de Vlaamse leeuw wél); soit, ik verdenk je een beetje van dagdromen :s
De rijke Nederlandse taal heeft hier gelukkig een uitdrukking voor:

De druiven zijn te zuur
Oud 18 juli 2005, 09:43   #64
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Zowel tekstueel als muzikaal zijn beide liederen, Brabançonne en Vlaamse Leeuw, verschrikkelijke gedrochten.
Al zing ik de Vlaamse Leeuw wel mee hoor.

Iemand die iets kan componeren �* la Wilhelmus of het Briste volkslied?
Waarom componeren als het al bestaat? Het Wilhelmus als volkslied van Vlaanderen is ideaal. Misschien is de tekst niet 100% geschikt, maar daar kan een mouw aangepast worden. Kijk maar naar Rusland. Daar heeft men zijn flauw volkslied weggedaan en vervangen door de (overigens schitterende) hymne van de USSR, mét aangepaste tekst natuurlijk.

In die hymne moeten vrijheid, rechtvaardigheid, eigenheid, democratie en republikanisme centraal staan. Het spreekt voor zich dat dit met de huidige tekst van het Wilhelmus niet kan. Gezwollen romantiek zoals het "fiere Vaderland" mag voor mijn part doorgesjast worden, dat is goed voor de belgicisten en royalisten.
Oud 18 juli 2005, 09:43   #65
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Na de gevechten van september 1830 trokken enkele jongelui op een avond naar het café "L'Aigle d'Or" in de Brusselse Greepstraat. Deze jonge patriotten namen plaats in het salon op de eerste verdieping. De jonge vrijheidsstrijders praatten, lachten en zongen, tot een van hen, een zekere Jenneval, de verzen begon te declameren van een tekst die hijzelf had opgesteld en die zijn revolutionaire aspiraties vertolkte.
Er wordt verteld dat op die manier het Belgisch volkslied in 1830 ontstond. Al heeft deze anekdote geen historische waarde, toch staat vast dat de eerste Brabançonne eind 1830 werd opgesteld door Louis-Alexandre Dechet, beter bekend als Jenneval. Deze was acteur bij de Muntschouwburg waar overigens op 25 augustus 1830 de revolutie begon die leidde tot de onafhankelijkheid van België. Jenneval nam dienst in het leger van de revolutionairen en werd op 18 oktober 1830 in gevechten bij Lier gedood.
Naargelang van de gebeurtenissen paste hij zijn tekst aan en maakte zo drie versies van het Belgisch volkslied.
In 1860 werd het lied immers nogmaals aangepast. Dat gebeurde uiteraard niet door de maker ervan, maar wel door Eerste Minister en racist Charles Rogier (deze zei o.a. het volgende: "de taal van de Vlamingen moet worden uitgeroeid" en "het Germaanse element in België moet worden vernietigd"), die Jennevals heftige uitvallen tegen Willem van Nassau, de Prins van Oranje, ingrijpend afzwakte.
De muziek van de "Brabançonne" werd tijdens de woelige septemberdagen van 1830 gecomponeerd door François Van Campenhout. De eerste openbare vertolking van het Belgisch volkslied vond plaats in de Muntschouwburg, begin oktober 1830. De oorspronkelijke partituur werd eveneens aangepast aan de tekst van Charles Rogier.
In feite bestaat er geen officiële versie van de "Brabançonne". Verschillende commissies werden belast met het bestuderen van de tekst en de melodie van "De Brabançonne" en met het opstellen van een officiële versie. Deze werkzaamheden hebben echter nooit tot een resultaat geleid. In een ministeriële rondzendbrief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van 8 augustus 1921 wordt wel verklaard dat enkel de vierde strofe van de tekst van Charles Rogier, zowel in het Nederlands als in het Frans, als de officiële versie moet worden beschouwd.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 10:11   #66
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
De tekst van de Vlaamse leeuw straalt nu niet direct vrede en verdraagzaamheid uit.
Het is dan ook een strijdlied, dat trouw is aan het volk. Andere volksliederen zijn trouw aan het vaderland (België), of aan de Vorst (Engeland -> niet het UK)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 18-07-2005 at 11:15
Reason:
--------------------------------

Citaat:
De tekst van de Vlaamse leeuw straalt nu niet direct vrede en verdraagzaamheid uit.
Het is dan ook een strijdlied, dat trouw is aan het volk. Andere volksliederen zijn trouw aan het vaderland (België), of aan de Vorst (Engeland -> niet het UK)[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 18-07-2005 at 11:15
Reason:

Citaat:
Het is dan ook een strijdlied, dat trouw is aan het volk. Andere volksliederen zijn trouw aann het vaderland (België), of aan de Vorst (Engeland -> niet het UK)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Het is dan ook een strijdlied.[/size]
[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 18 juli 2005 om 10:15.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 10:12   #67
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Als we Standard even vergeten kunnen we het net zo goed de beker van Vlaanderen-DE Vlaamse voetbalcompetitie noemen aangezien 90% v/d Belgische topploegen Vlaams zijn.
Heel leuk grapje in vlaamsch-nationalistische kringen, uiteraard. Maar Anderlecht is niet Vlaams, jullie blijven daar met jullie gele fikken af, snappie?
Oud 18 juli 2005, 10:13   #68
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Of is gewoon niet zo ouderwets.

Neem het maar van mij aan, met bedevaarten, zangfeesten, vendelzwaaien, stoere slogans en romantische volksliederen ga je tegenwoordig nog weinig volk lokken.
Dit heeft niets met ouderwets zijn te maken, maar met de huidige orde waarin wij leven. Als voorbeeld haal ik de jaren '30 aan. Ook toen was het in de mode om met vlaggen te zwaaien, volksliederen te zingen, etc.
Dat tijdperk was dan ook nieuwe Romantiek.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 18 juli 2005, 10:14   #69
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Heel leuk grapje in vlaamsch-nationalistische kringen, uiteraard. Maar Anderlecht is niet Vlaams, jullie blijven daar met jullie gele fikken af, snappie?
Anderlecht was niet zo lang geleden een Vlaams dorp. Met een beetje moeite kunnen we dat in een onafhankelijk Vlaanderen weer zo maken.

Oud 18 juli 2005, 10:17   #70
van Maerlant

Standaard

Citaat:
LOOOOOOOOL
waarom supporteren ze dan voor hun ploeg opdat ze [size=3]de beker van belgie[/size] zouden winnen? je het een en het ander voorgesteld , mijn virend ?
Het woord 'beker' is hier veel belangrijker dan het woord 'belgië'.

Oud 18 juli 2005, 10:57   #71
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Waarom componeren als het al bestaat? Het Wilhelmus als volkslied van Vlaanderen is ideaal. Misschien is de tekst niet 100% geschikt, maar daar kan een mouw aangepast worden. Kijk maar naar Rusland. Daar heeft men zijn flauw volkslied weggedaan en vervangen door de (overigens schitterende) hymne van de USSR, mét aangepaste tekst natuurlijk.

In die hymne moeten vrijheid, rechtvaardigheid, eigenheid, democratie en republikanisme centraal staan. Het spreekt voor zich dat dit met de huidige tekst van het Wilhelmus niet kan. Gezwollen romantiek zoals het "fiere Vaderland" mag voor mijn part doorgesjast worden, dat is goed voor de belgicisten en royalisten.
Niet akkoord. Het Wilhelmus is voor mij een goeie derde, na de Vlaamse Leeuw en het prachtige Gebed voor het Vaderland, ik vind het heel vreemd dat je het niet vermeld, iedere nationalist kent het. Bovendien geef ik de voorkeur aan de Vlaamse Leeuw als typisch strijdlied al geef ik toe dat dat de tekst nogal oubollig en gezwollen voorkomt. Ingetogen volkshymnes zoals Het Wilhelmus en God save the Queen vind ik ideaal voor onafhankelijke staten, bij mijn weten verkeert Vlaanderen nog niet in die positie. Voor alle duidelijkheid wil ik nog zeggen dat dat ik groot-nederlander ben op economisch en cultureel vlak. Politiek lijkt het me niet haalbaar.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 11:06   #72
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Waarom "Wien Neerlands bloed" niet? Dat was toch het volkslied van de Nederlanden?
Oud 18 juli 2005, 11:17   #73
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Dit heeft niets met ouderwets zijn te maken, maar met de huidige orde waarin wij leven. Als voorbeeld haal ik de jaren '30 aan. Ook toen was het in de mode om met vlaggen te zwaaien, volksliederen te zingen, etc.
Dat tijdperk was dan ook nieuwe Romantiek.
In de jaren 30 was het inderdaad niet ouderwets, maar nu wel. Misschien raken die zaken weer "in" binnen x aantal jaar, maar dat doet er helemaal niet toe.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 11:21   #74
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Niet akkoord. Het Wilhelmus is voor mij een goeie derde, na de Vlaamse Leeuw en het prachtige [size=3]Gebed voor het Vaderland[/size], ik vind het heel vreemd dat je het niet vermeld, iedere nationalist kent het. Bovendien geef ik de voorkeur aan de Vlaamse Leeuw als typisch strijdlied al geef ik toe dat dat de tekst nogal oubollig en gezwollen voorkomt. Ingetogen volkshymnes zoals Het Wilhelmus en God save the Queen vind ik ideaal voor onafhankelijke staten, bij mijn weten verkeert Vlaanderen nog niet in die positie. Voor alle duidelijkheid wil ik nog zeggen dat dat ik groot-nederlander ben op economisch en cultureel vlak. Politiek lijkt het me niet haalbaar.
Een waar kunstwerk, naar mijn mening.

Oud 18 juli 2005, 11:25   #75
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
LOOOOOOOOL
waarom supporteren ze dan voor hun ploeg opdat ze de beker van belgie zouden winnen? je het een en het ander voorgesteld , mijn virend ?
Waarom denken jullie altijd dat mensen afkomen op 'België' (Fata Morgana, Beker v België) terwijl dat gewoon bijkomstig is?

Denk je dat er geen volk zou komen moest het de Beker van Vlaanderen heten? Het gaat om de cup op zich en niet om het feit dat het om de Belgische beker gaat. Hij heet officieel trouwens de Coca Cola Cup.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 11:26   #76
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
met dien verstande dat de vlaamsche leeuw in de late 20ste eeuw het volkslied werd
weinige regio's/landen zouden nog zo'n archaische tekst aanvaard hebben - maar ja, de vlamingen hebben dan ook maar weinig interesse in vlaanderen
Doet dat er dan toe? Waarom herschrijven die andere landen nu hun teksten dan niet of nemen ze een ander volkslied? Zo gaan er in Italië ook stemmen op om het volkslied te veranderen.
Oud 18 juli 2005, 11:52   #77
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Waarom "Wien Neerlands bloed" niet? Dat was toch het volkslied van de Nederlanden?
Als je de Vlaamse leeuw niet wil omdat het teveel een strijdlied is, moet je het zeker niet vervangen door een ander strijdlied.
Oud 18 juli 2005, 12:25   #78
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoho, spreek je nu alweer voor iedereen?

Laat RSCA dan nog Brussels zijn. Genk en Brugge zijn op en top Vlaams. En dat zijn 2 van de 3 topploegen in België.

Maar je hebt gelijk, slechts 66,66666....% van de echte toploegen is Vlaams en die zijn dan nog echt Vlaams (-gezind).
Oud 18 juli 2005, 13:07   #79
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Als je de Vlaamse leeuw niet wil omdat het teveel een strijdlied is, moet je het zeker niet vervangen door een ander strijdlied.
Heb ik dat dan gezegd? Mij maakt het geen bal uit wat het volkslied is, dat is volgens mij 19 eeuwgedoe.
Oud 18 juli 2005, 14:24   #80
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Dat vind ik een vreemde uitspraak. Een prof.dr. heeft het bij definitie gemaakt in niet alleen de academische wereld maar ook de universitaire onderwijssector. Dus wat "gefustreerde mislukkingen" betreft, dat is natuurlijk uit de lucht gegrepen.
Het moest eigenlijk mislukkelingen zijn.

Citaat:
Het zal wel een verkrampte poging van jouw kant zijn om te verdoezelen dat je maar het webmasterke van de BUUB bent, van "gefustreerde mislukkingen" (sic) gesproken ...
Dat webmasterke waar jij 99 % van je tijd op dit forum aan wijdt.

Citaat:
"Het bedrijfsleven", een term die zo breed als ze nietszeggend is, is gewoon een alternatieve manier om carrière te maken. Dus iemand die niet "in het bedrijfsleven" zit is per definitie niet geslaagd in het leven?
Het merendeel van de docenten die ik heb gekend, waren gefrustreerd omdat ze buitengekeild waren in de banken- en ingenieurswereld. Nochthans waren er ook veel goeie bij. Maar over het algemeen ervaar ik het onderwijzend personeel als gefrustreerd.

Citaat:
Voorts zou ik graag enkele namen hebben van die "gefustreede mislukkingen", ik ben zeker dat ze de commentaar van de BUUB-webmaster zéér op prijs stellen.
Ik noem geen namen. Men zal dat wel voor zichzelf uitmaken. Elke prof die de Vlaemsche leeuw nog hoog in het vaandel draagt op de Belgische Universiteiten, zal zich ongetwijfeld aangesproken voelen.

Citaat:
Voorbeelden en namen graag. Ook graag een bewijs van hun "perversiteit".
Vlaams nationalisme is een perverse ideologie an sich.

Citaat:
Nou en?
Gaan we nu al Ollands praten? Ollandskiljon!

Citaat:
Welke "jongere generatie"? Die honderdduizenden jonge BUUB-stemmers?
Onder andere.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be