Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2005, 23:38   #61
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Oh nog een groot verschil, zeker?
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 23:39   #62
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Met deze logica was Hitler de eenige veraanwoordelijke voor de "misdaden" in WW2...
Zonder Hitler geen industrieël georganiseerde Jodenvernietiging. Zonder Leopold II geen industrieël georganiseerde roofbouw op de bodem en de bevolking van Congo.

Hun "handlangers" zijn maar schuldig in de tweede graad omdat zij gewoon uitvoerden wat hun meerdere hen opdroeg. Leopold II was absoluut heerser in Congo (het gebied was zijn privé-eigendom, er was geen parlementaire of internationale controle), krokodillentranen wenen voor die arme Leopold die dat allemaal niet wilde maar door zijn stoute medewerkers werd bedrogen, is gewoon idioot én hypocriet.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 23:40   #63
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
1. Beste Frerre, waar heb ik het goet gepraat????????????????????????????
Ik heb enkel gezegt dat ik het "strange" vind dat Flaminganten graag naar de "slimme Belgen" in Congo verwijsen... omdat "ze" ook "veraandwordelijk" waren. Niet enkel de "Belgen", maar ook de "Walen", ook de "Brusselaars" en ook... ja de "Vlamingen" Capice? En ja, andere Kolonial machten hebben ook "kurzen Prozess" met hun Koloniaal volkeren gemaakt. Spreek ik het daroom goed? Neeeeeeeeeeeeeeen. Ik heb juist gezegd dat Engeland ook geen Angels waren, niet alleen in Tasmania...

Het waren Vlamingen, Walen en Brusselaars inderdaad. Spijtig genoeg onder de Belgische vlag nadat het eerst persoonlijk bezit van de koning was geweest. Deze colonialen waren daar wel ter eer en glorie van België/Christendom.

Je sprak het niet letterlijk goed, maar als je iets fout doet moet je niet direct naar anderen wijzen. Dit staat (bijna) gelijk met het vergoeilijken van wat je deed.

2. Jazeker. Ik ben geen royalist. Mijn moeder wel. Eigen mening, niet? Of wie bent U om te zeggen wat wij moeten en wat niet?
Ik kan dat niet bepalen. Ik mag daar wel zeer nadrukkelijk MIJN mening over geven. Feit: aan het royalisme kleeft geen sikkepit reden enkel gevoel. Dit kan vertederend zijn maar mag ons de hoofdzaak niet doen vergeten. Wat doen/deden deze mensen voor ons/België? Daarvoor zijn ze hier eh.

3 Heb niets met de Bub te maken. En als ze vinden dat de Koning goed is is het hun zaak, niet?
Dat is hun zaak, maar met al hun dogma's maken ze het de andere (minder traditionele) Belgicisten die nog verder willen met dit land verdomd moeilijk. Ik zou graag iets meer redelijkheid en pragmatisme zien. Gewoon, ik zou eens verstandige praat willen horen van hun. Bende kleuters lijken het mij wel. Als ze al geen deftige discussie kunnen voeren op hun eigen website dan mag je hier nog minder verwachten, maar toch.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 23:41   #64
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Hun handlangers zijn schuldig in de eerste graad.
Oud 24 juli 2005, 23:42   #65
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oh nog een groot verschil, zeker?
Sommige mensen aanvaarden een verbetering van hun fouten. Anderen worden er door geïrriteerd. Raad eens welke van de twee groepen wél iets bijleert?
Oud 24 juli 2005, 23:43   #66
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hun handlangers zijn schuldig in de eerste graad.
Volgens ons strafrecht nochtans niet. Iemand die mensen naar een bepaalde plaats zendt, hen opdracht geeft daar misdaden te plegen en alles wat niet te heet en te zwaar is weg te slepen, hen daarvoor betaalt én alle winst van die affaire opstrijkt, is de hoofdschuldige.
Oud 24 juli 2005, 23:45   #67
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre
Dat is hun zaak, maar met al hun dogma's maken ze het de andere (minder traditionele) Belgicisten die nog verder willen met dit land verdomd moeilijk. Ik zou graag iets meer redelijkheid en pragmatisme zien. Gewoon, ik zou eens verstandige praat willen horen van hun. Bende kleuters lijken het mij wel. Als ze al geen deftige discussie kunnen voeren op hun eigen website dan mag je hier nog minder verwachten, maar toch.
En waroom bent U, een "minder traditionele" Belgicist zo fixeert op de BUB, een partij met..em ...ik weet niet hoeveel stemen maar zeker niet vele.
Start eens met een beetje pragmatisme.
U heeft op deze Forum 85% Flaminganten en "Belgie baarst" typen met de "strangest" meningen, maar U blijfd over de BUB praten. Strange.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by restons courtois on 25-07-2005 at 00:49
Reason:
--------------------------------

Citaat:
En waroom bent U, een "minder traditionele" Belgicist zo fixeert op de BUB, een partij met..em ...ik weet niet hoeveel stemen maar zeker niet vele.
U heeft op deze Forum 85% Flaminganten en "Belgie baarst" typen met de "strangest" meningen, maar U blijfd over de BUB praten. Strange.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
U heeft op deze Forum 85% Flaminganten en "Belgie baarst" typen met de "stranges" meningen, maar U blijfd over de BUB praten. Strange.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door restons courtois : 24 juli 2005 om 23:49.
Oud 24 juli 2005, 23:47   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Volgens ons strafrecht nochtans niet. Iemand die mensen naar een bepaalde plaats zendt, hen opdracht geeft daar misdaden te plegen en alles wat niet te heet en te zwaar is weg te slepen, hen daarvoor betaalt én alle winst van die affaire opstrijkt, is de hoofdschuldige.
En stel dat leopold 2 het bevel geeft om de productie omhoog te krikken...en zijn handlangers doen dat op die manier. Leopold kan onmogelijk weten hoe ze het doen omdat hij er zelf niet komt, en zijn handlangers zijn ook meteen zijn ogen en oren in congo.

Hij verneemt het pas later in de britse en amerikaanse pers....dat er wreedheden gebeurd zijn.

Nu, dit is hypothetisch. Hij zal wel goed weten hoe ze zijn bevelen hebben uitgevoerd, maar het was eigenlijk toch allemaal een ver van zijn bed show, een beetje onwerkelijk. Enkel de harde cash telde.

Zoals voor velen in die tijd...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 23:48   #69
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Sommige mensen aanvaarden een verbetering van hun fouten. Anderen worden er door geïrriteerd. Raad eens welke van de twee groepen wél iets bijleert?
Sorry beste zorro, mijn fout, ik had eens een boek over deze tijd gelezen en deze "mensen" hadden ook een "dream world". Zoals de Aborigines. Dus sorry.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by restons courtois on 25-07-2005 at 00:48
Reason:

Citaat:
Sorry beste zorro, mijn fout, ik had eens een boek over deze tijd gelezen en deze "mensen" hadden ook een "dream world". Zoals de Aborigines. Dus sorry.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Sorry bestezorro, mijn fout ik had een een boek over deze tijd gelezen een deze "mensen" hadden ook een "dream world". Zoals de Aborigines. Dus sorry.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door restons courtois : 24 juli 2005 om 23:48.
Oud 24 juli 2005, 23:49   #70
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
En de Britten in Suid Afrika ? De Hollanders in Indonesie ?

Alles diende om het thuisland rijk te maken....of de soeverein....Leopold 2 deed gewoon wat in de mode was. Geen nut om er over te neuten, want het is nu eenmaal zo. De miljoenen amerikanen die de spanjaarden over de kling hebben gejaagd mogen we ook zeker niet vergeten.
Handen (ook van kinderen) afhakken, lijfstraffen, mensen aan kettingen, ondraaglijke werkregimes in tijden dat andere dit niet (meer) deden.
Daar gaat het over. En dit een goede honderd jaar geleden!

We mogen alle andere coloniale misdaden zeke rniet vergeten. Maar zeker niet de onze!
Oud 24 juli 2005, 23:57   #71
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Handen (ook van kinderen) afhakken, lijfstraffen, mensen aan kettingen, ondraaglijke werkregimes in tijden dat andere dit niet (meer) deden.

We mogen alle andere coloniale misdaden zeke rniet vergeten. Maar zeker niet de onze!
En de bubbels vereren de verantwoordelijke dan nog.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2005, 23:57   #72
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Correct, maar er hypocriet over te beginnen zeveren vind ik ook alweer erover. We hebben er VEEL mee verdiend, Congo. Dus, iemand interesse om congo een schadevergoeding te betalen na al die jaren van belgisch (dus vlaams/waals/brussels) bewind ?

Ik dacht het al, niemand is geinteresseerd. En nu niet gaan zeveren dat de vlamingen er niks mee te maken hadden, want aan de kolonisatie deden ook volle neut vlamingen mee.
Oud 24 juli 2005, 23:58   #73
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U heeft op deze Forum 85% Flaminganten en "Belgie baarst" typen met de "strangest" meningen, maar U blijfd over de BUB praten. Strange.
Ik ben politiek actief binnen Vivant maar wens dat niet hier op dit forum te doen. Ik heb trouwens helemaal geen communautair discours binnen mijn politiek engagement. Ik laat dat aan anderen over die er meer door gebeten zijn.

De flaminganten op dit forum zijn voor de grote meerderheid niet politiek actief. De BUBBERS wel. Komt daarbij dat de "argumenten" veeleer uit de het eerste kamp komen en dat het tweede kamp doof-stom blijkt te zijn. Als ze hier met vlag en wimpel België komen verdedigen dat ze hetd an tegoei doen eh.
Ik fixeer mij op de BUB omdat zij de flaminganten enkel radicaler maken en twijfelaars zeker niet voor België zullen winnen, laat staan voor hun programma.
Oud 25 juli 2005, 00:01   #74
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Correct, maar er hypocriet over te beginnen zeveren vind ik ook alweer erover. We hebben er VEEL mee verdiend, Congo. Dus, iemand interesse om congo een schadevergoeding te betalen na al die jaren van belgisch (dus vlaams/waals/brussels) bewind ?

Ik dacht het al, niemand is geinteresseerd. En nu niet gaan zeveren dat de vlamingen er niks mee te maken hadden, want aan de kolonisatie deden ook volle neut vlamingen mee.
Ik houd hier niet de hand boven de Vlaamse colonialen.
Schadevergoeding? Deze zal dan wel mateloos groot moeten zijn. Gewoon erkennen wat is gebeurd zou al een mooie start zijn.
Oud 25 juli 2005, 00:03   #75
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik houd hier niet de hand boven de Vlaamse colonialen.
Schadevergoeding? Deze zal dan wel mateloos groot moeten zijn. Gewoon erkennen wat is gebeurd zou al een mooie start zijn.
Congo vraagt er niet om....

In tegendeel, ik kan u verzekeren dat bepaalde congolozen liever de Belgen ziet terugkomen.....als u weet wat voor een puinhoop het daar nu is.

Het begin van de kolonisatie was een ramp voor de congolozen, maar ze kunnen moeilijk ontkennen dat de Belgen er ook niks goeds hebben gedaan.
Oud 25 juli 2005, 00:06   #76
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben politiek actief binnen Vivant maar wens dat niet hier op dit forum te doen. Ik heb trouwens helemaal geen communautair discours binnen mijn politiek engagement. Ik laat dat aan anderen over die er meer door gebeten zijn.

De flaminganten op dit forum zijn voor de grote meerderheid niet politiek actief. De BUBBERS wel. Komt daarbij dat de "argumenten" veeleer uit de het eerste kamp komen en dat het tweede kamp doof-stom blijkt te zijn. Als ze hier met vlag en wimpel België komen verdedigen dat ze hetd an tegoei doen eh.
Ik fixeer mij op de BUB omdat zij de flaminganten enkel radicaler maken en twijfelaars zeker niet voor België zullen winnen, laat staan voor hun programma.
Flaminganten op deze Forum zijn niet politiek actief??? Hoe weet U dat? Met al die "Vlaams Blok" en "NVA" avatars????
En de Flaminganten op deze Forum zijn al radicaal, da hebben ze de BUB niet nodig voor. Zonder de BUB hebben ze bijnae geen tegenstanders op deze oh zo objectiefe Forum. Dus vertel geen Bullshit.
Oud 25 juli 2005, 00:11   #77
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Congo vraagt er niet om....

In tegendeel, ik kan u verzekeren dat bepaalde congolozen liever de Belgen ziet terugkomen.....als u weet wat voor een puinhoop het daar nu is.

Het begin van de kolonisatie was een ramp voor de congolozen, maar ze kunnen moeilijk ontkennen dat de Belgen er ook niks goeds hebben gedaan.
Ze hebben infrastuctuur gebracht ja. Meer kan je eigenlijk niet verwachten van coloniale regimes. Niet alles wat nu fout loopt is de schuld van België maar we hebben ons "aandeel". Zelfs na de onafhankelijkheid heeft België nog smerig huisgehouden.

Indien het België niet was geweest dan een ander land ... waarschijnlijk wel maar dat maakt onze rekening niet, net zo min als zaken die elders zijn gebeurd.

Intussen hebben we wel maar mooi de naam van de "slechtste coloniale macht" uit de geschiedenis te zijn. Samen met communistische landen als USSR en China die binnen de "landsgrenzen" huishielden. Daar zal wel een grond van waarheid inzitten.
Oud 25 juli 2005, 00:17   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze hebben infrastuctuur gebracht ja. Meer kan je eigenlijk niet verwachten van coloniale regimes. Niet alles wat nu fout loopt is de schuld van België maar we hebben ons "aandeel". Zelfs na de onafhankelijkheid heeft België nog smerig huisgehouden.

Indien het België niet was geweest dan een ander land ... waarschijnlijk wel maar dat maakt onze rekening niet, net zo min als zaken die elders zijn gebeurd.

Intussen hebben we wel maar mooi de naam van de "slechtste coloniale macht" uit de geschiedenis te zijn. Samen met communistische landen als USSR en China die binnen de "landsgrenzen" huishielden. Daar zal wel een grond van waarheid inzitten.
Het feit is dat op het einde van de kolonisatie er "law and order" heerstte, onderwijs was, en niemand kapot ging van de honger.

De situatie de dag van vandaag is de deze: manchetes en AK-47 zijn weer in de mode en worden op grote schaal gebruikt om genocide te plegen. Na tientallen jaren zelfbestuur is de enigste infrastructuur die er nog is, de Belgische van de jaren 40-50.....

Zegt toch genoeg, die mensen kunnen zichzelf niet regeren. Een plotse onafhankelijkheid is slecht, ge moet dat geleidelijk aan doen.
Oud 25 juli 2005, 00:19   #79
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben infrastuctuur gebracht ja.
en moest dat zo nodig? Waarom hadden die congolezen asfalt nodig? Waarom steden? waarom havens? Waarom zelfs geld?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2005, 00:23   #80
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
en moest dat zo nodig? Waarom hadden die congolezen asfalt nodig? Waarom steden? waarom havens? Waarom zelfs geld?
Weet gij wat daar allemaal in de grond zit ?

Als daar een slimme regering zat he,waren die steenrijk. Dubai van Zwart Afrika.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be